حل مشکلات جزئی دندان ها با اسپرینگ ریتینر یا نگهدارنده فنری
دسامبر 18, 2022
انکیلوز یا دندان فک جوش چیست؟
ژانویه 8, 2023

آیا درد شدیدی را تجربه می کنید که بعد از نوشیدن یک فنجان قهوه داغ مورد علاقه خود از بین می رود؟ یا شاید درد زمانی اتفاق می افتد که بستنی را گاز می زنید؟ ممکن است دچار حساسیت دندان شده باشید. این مورد درباره بروز درد هنگام مسواک زدن دندان ها نیز صادق است. حساسیت دندان مشکلی است که به دلیل قرار گرفتن سطوح ریشه دندان در معرض محیط دهان و از بین رفتن پوشش محافظ آنها، دندان ها را تحت تأثیر قرار می دهد. هنگامی که تحلیل لثه یا کنار رفتن آنها از روی دندان ها رخ می دهد یا مینای محافظ دندان نازک می شود یا از بین می رود، ریشه بدون محافظ و در معرض محیط دهان قرار می گیرد. قسمتی که در معرض محیط دهان قرار می گیرد، و تحت عنوان عاج شناخته می شود، حاوی منافذی است که از سطح دندان تا مرکز عصبی دندان امتداد دارند. بدون وجود لایه محافظ برای لثه ها یا مینای دندان ها، آنها مستعد تحریک پذیری در برابر هرگونه تغییر دما، برخی خوراکی های شیرین و اسیدی، و فعالیت های خاص اطراف دندان هستند.

با این حال، بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی قرار دارند، بیشتر در معرض افزایش خطر ابتلا به حساسیت هستند. مهم است که تمام عوامل دخیل را در نظر بگیرید تا مشخص شود چه اقداماتی باید در مورد بریس ها و دندان های حساس خود انجام دهید. اگر تحت درمان ارتودنسی با ابزارهایی مانند بریس قرار دارید، حساسیت دندان ها غیر معمول نیست. از هر 8 نفری که بریس دارند، 1 نفر دچار حساسیت دندانی می شود.

دانستن علل بروز و درمان این مشکل بسیار مهم است. میزان ناراحتی که بیمار تجربه می کند، به دلیل فشاری که توسط بریس ها روی دندان های وارد می شود، با دیگر انواع حساسیت های دندانی متفاوت است، زیرا دائمی نیست و فقط چند روز طول می کشد. این میزان ناراحتی، در بیماران مختلف متفاوت است.

علائم حساسیت دندان ها

مشخصه ویژه حساسیت دندان که تحت عنوان حساسیت بیش از حد عاج نیز شناخته می شود، نحوه واکنش دندان ها هنگام قرار گرفتن آنها تحت شرایط خاص است. اگر دندان های شما به غذاهای شیرین و اسیدی، لمس فیزیکی، هوا و نوشیدنی های سرد و گرم حساس هستند، در این صورت شما دچار حساسیت دندان هستید. این وضعیتی است که می تواند بیاید و بعد از مدت کوتاهی از بین برود.

درمان برای حساسیت دندان تا حد زیادی به علت بیماری بستگی دارد. برای تعیین علت باید تشخیص مناسب انجام شود تا بتوان یک طرح درمان مؤثر ایجاد کرد. برای دلایل واضح تر مانند حفره های دندانی یا بیماری لثه، دندانپزشک شما می تواند از پر کردن یا هر شکل دیگری از ترمیم دندان، شامل تمیز کردن و درمان لثه استفاده کند.

 حساسیت دندان در ارتودنسی

حساسیت دندان در ارتودنسی

علل حساسیت دندان ها

دلایل حساسیت دندان متفاوت هستند و تنها وجه مشترک آنها این است که منجر به فرسایش مینای دندان یا تحلیل لثه می شوند.

  • مسواک زدن تهاجمی دندان ها و همچنین استفاده از یک مسواک دارای فرچه های سخت. ماهیت مسواک شما و نحوه مسواک زدن دندان ها می تواند منجر به فرسایش مینای دندان های شما شود. مسواک های دارای فرچه های نرم را تهیه کنید و به راحتی مسواک بزنید.
  • بیماری پریودنتال منجر به تحلیل لثه می شود که ریشه دندان را آشکار می کند.
  • ژنژیویت (التهاب لثه) که منجر به تحلیل و درد بافت لثه می شود، ریشه دندان را آشکار می کند.
  • دندان قروچه و تورم، بویژه در شب، که باعث از بین رفتن مینای دندان ها می شود.
  • بوجود آوردن امکان ایجاد پلاک، یا با داشتن دندان های ترک خورده یا مراقبت های ضعیف از دندان ها. این کار باعث فرسایش مینای دندان ها می شود و در عین حال این امکان را برای باکتری ها فراهم می دهد تا حفره ایجاد کنند و قسمت های داخلی دندان را در معرض محیط دهان قرار دهند.
  • استفاده مکرر از خوراکی های اسیدی که منجر به فرسایش مینای دندان ها می شود.
  • فرایندهای دندانپزشکی مانند تعویض روکش و بسیاری از فرایندهای دیگر، ممکن است تأثیر کوتاه مدت افزایش حساسیت دندان را داشته باشند. این معمولاً ظرف مدت 4 تا 6 هفته از بین می رود.
  • وجود ناراحتی می تواند به دلیل فشاری باشد که از بریس ها روی دندان ها وارد می شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتباط بین فشار خون و درمان ارتودنسی

درمان های حساسیت دندان

محفاظت از ریشه ها

  • وارنیش فلوراید را می توان برای تقویت مینا و عاج، روی مناطقی که در معرض محیط دهان قرار گرفته اند، استفاده کرد.
  • می توان از فوم و ژل فلورایده استفاده کرد و آنها را به مدت 3 تا 5 دقیقه روی دندان ها قرار داد.
  • عامل باندینگ نیز می تواند برای پوشش دادن سطح عاج و ارائه محافظ برای ریشه ها به منظور جلوگیری از قرار گرفتن آنها در معرض محیط دهان استفاده شود.

اقدامات خانگی

  • استفاده از مسواک های نرم و مسواک زدن به آرامی. مسواک زدن دندان ها و لثه ها به صورت دایره ای و یکنواخت، بهترین راه برای دست نخورده نگه داشتن لثه ها است.
  • استفاده از خمیر دندان های ضد حساسیت برای جلوگیری از انتقال بیشتر به عاج. برای کمک به تقویت مینای دندان، این نوع خمیر دندان ها باید حاوی فلوراید باشند.
  • رژیم غذایی و غذاهای خود را بررسی کنید تا خوراکی هایی که حساسیت شما را تشدید می کنند را کاهش دهید.
 حساسیت دندان در ارتودنسی

حساسیت دندان در ارتودنسی

ارتباط بریس های ارتودنسی با حساسیت دندان ها

اگر بریس ها را روی دندان های خود نصب کرده اید، بنابراین با حساسیت و سوزش دندانی که می تواند درست در هنگام گذاشتن آنها رخ دهد، آشنایی دارید. هنگامی که هر بار بریس ها تنظیم می شوند، این سوزش ممکن است رخ دهد. با این حال، کمی تفاوت بین سوزش و حساسیت دندان وجود دارد.

یکی دیگر از دلایل حساسیت دندان ناشی از بریس ها، مسواک زدن نامناسب یا بهداشت نامناسب دندان است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که نتوانید پلاک و رسوب را از بین ببرید. پلاک باعث ضعیف شدن دندان ها می شود و آنها را در معرض خطر بیشتری برای حساسیت قرار می دهد. برای بیمارانی که بریس دارند، رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است، زیرا غذا به راحتی بین دندان ها و بریس ها گیر می کند و زمانی که این اتفاق بیفتد باکتری ها می توانند رسوب کنند و در نتیجه باعث بروز پوسیدگی شوند. این باعث می شود که شما بیشتر مستعد حساسیت دندان شوید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لق شدن دندان های ارتودنسی شده و عوارض آن

حساسیت می تواند نشان دهنده عقب رفتن لثه ها، پوسیدگی دندان یا سایر مشکلات دهانی باشد. از این اطلاعات استفاده کنید تا ببینید چرا حساسیت دندان برای شما رخ می دهد و چگونه آن را درمان کنید!

چرا با بریس ها دندان ها در معرض خطر افزایش حساسیت قرار دارند؟

حساسیت دندان می تواند از چندین منبع مختلف نشأت بگیرد. حساسیت و درد دندان ممکن است به طور ناگهانی رخ دهد یا به تدریج در طول زمان ظاهر شود. آیا دندان های خود را روی یکدیگر می سایید یا فشار می دهید؟ اگر این کار را انجام دهید، باعث از بین رفتن مینای دندان های شما خواهد شد و لثه های شما را ملتهب خواهد کرد. آیا نخ دندان کشیدن با بریس ها برای شما مشکل است؟ این یک علت شایع حساسیت دندان است.

در طول سال ها، فناوری بهبود یافته است و امکان استفاده از ابزارهایی بوجود آمده است که کمتر و کمتری روی مینای دندان ها قابل مشاهده باشند، اما هنوز هم ابزارهایی وجود دارند که در طول مدت درمان روی دندان های شما قرار می گیرند. مگر اینکه برای درمان ارتودنسی خود از الاینرهای متحرک اینویزیلاین استفاده کنید. ابزار شما از سیم ها و براکت هایی تشکیل شده است که باعث می شوند حذف ذرات غذایی که در زیر، بین و داخل براکت ها و سیم های شما گیر کرده اند دشوار شود. غذایی که رها می شود تا فاسد شود، می تواند باعث پوسیدگی و فرسایش مینای حیاتی دندان های شما شود که منجر به بروز حساسیت و درد دندان می شود.

چگونه می توان از حساسیت دندان ها در طول درمان ارتودنسی جلوگیری کرد؟

اگر زمانی وجود داشته باشد که بتوانید بهداشت دهان و دندان های خود را نادیده بگیرید، قطعاً زمانی نیست که بریس دارید. مراقبت های دقیق خانگی می توانند تفاوت قابل توجهی در نتایج لبخند شما بعد از درمان ارتودنسی ایجاد کنند. در اینجا برای کمک به موفقیت شما سه ​​مرحله وجود دارند:

بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید.

از آنجا که بریس های شما می توانند به راحتی ذرات غذا را جذب و به دام بیندازند، مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی می تواند به جلوگیری از ایجاد لکه و کاهش احتمال تجمع باکتری کمک کند. برای مسواک زدن دندان ها با یک مسواک نرم معمولی، از بالا به پایین، و سپس از پایین به بالا روی هر براکت روی هر دندان را مسواک بزند.

خمیر دندان ضد حساسیت استفاده کنید.

خمیر دندان های بدون نسخه برای دندان های حساس می توانند به کاهش درد کمک کنند. اگر با خمیر دندان های خاص تسکین نمی یابید، سایر درمان های ارائه شده توسط دندانپزشک می تواند کمک کننده باشند. در مورد هرگونه حساسیت طولانی با دندانپزشک خود صحبت کنید تا بتواند برای رسیدگی به موضوع و رسیدن به راه حل با شما همکاری کند.

 حساسیت دندان در ارتودنسی

حساسیت دندان در ارتودنسی

تمیز کردن بین دندان ها را جدی بگیرید!

یکی از راه های مقابله با چالش نخ دندان کشیدن با بریس ها، استفاده از نخ دندانی است که بتوان آن را به راحتی از بین ابزار و دندان عبور داد، یا فلاس تریدر است. با استفاده از انتهای کوچک یا نوک تیز، نخ یا فلاس تریدر را بین دندان ها، اما زیر سیم کمانی قرار دهید. به آرامی آن را به جلو و عقب حرکت دهید تا زمانی که بتوانید نخ دندان را از بین دندان ها بکشید. هنگامی که در جای خود قرار گرفت، می توانید دو دندان را در دو طرف جایی که نخ دندان را قرار داده اید، نخ دندان بکشید، مراقب باشید که به سیم کمانی نیرو یا فشار وارد نکنید. این کار را بین تمام دندان ها تکرار کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ضربه گیر لب یا لیپ بامپر برای جلوگیری از آسیب ارتودنسی

واترپیک یا واتر فلاسر نیز می تواند ابزاری ضروری برای دور نگه داشتن پوسیدگی دندان از لثه و جلوگیری از تحلیل رفتن لثه باشد- یکی از دلایل اصلی حساسیت دندان ها.

از مسواک بین دندانی استفاده کنید.

بعد از مسواک زدن با مسواک، از مسواک بین دندانی که معمولاً به آن “مسواک درخت کریسمس” گفته می شود، برای تمیز کردن بین هر براکت استفاده کنید. مسواک بین دندانی را ​​بین دو براکت، زیر سیم کمانی قرار دهید و به بالا و پایین مسواک بزنید. بعد از چند ضربه، این حرکت را با قرار دادن مسواک از طرف مقابل (از بالا رو به پایین یا از پایین رو به بالا) تکرار کنید.

برای پاکسازی های منظم توسط دندانپزشک خود برنامه ریزی کنید.

بهترین راه برای تمیز کردن کامل این است که از دندانپزشک خود وقت بگیرید. آنها ابزارهای مورد نیاز برای از بین بردن پلاک های سرسخت و رسیدن به مناطقی که دسترسی به آنها دشوار است را دارند. آنها همچنین می توانند مینای دندان های شما را با فلوراید تراپی در مطب تقویت کنند.

برای محافظت از مینای دندان های خود، برای مشاوره بریس ها برنامه ریزی کنید.

زمان شما با بریس ها به سرعت چشم بر هم زدنی خواهد آمد و خواهد گذشت، گرچه ممکن است در ابتدا این موضوع را باور نکنید. تلاش هایی که از روز اول با بریس های خود برای محافظت از مینای دندان خود انجام می دهید، نتایج دندان های درخشان، سفید، محکم و سالم را نشان خواهند داد. ارتودنتیست ها و دستیاران آنها آماده آموزش دادن روش ها و ابزارهایی به شما، برای تمیز و محکم نگه داشتن دندان های شما هستند. اطمینان حاصل کنید که تمیز کردن منظم و قرار ملاقات های خود با دندانپزشک خود را فراموش نمی کنید، تا بتوانند دندان های شما را بررسی کنند و پیشنهاداتی برای بهبود به شما ارائه دهند.

اگر حساسیت شما ناشی از تنظیمات برنامه ریزی شده ارتودنتیک باشد، مصرف مسکن های ضد درد بی خطر است. اگر حساسیت بیشتر از چند روز ادامه داشت یا درد شدید داشتید، برای مشاوره بیشتر و تعیین وقت با مطب ارتودنتیست خود تماس بگیرید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code