براکت اینویزیلاین بهتر است یا براکت لینگوال
ژوئن 23, 2020
اقدامات روزانه برای مراقبت از براکت ارتودنسی
جولای 19, 2020

با توجه به این که سالم نگه داشتن و ایمن نگه داشتن کودک اولویت اول خانواده‌هاست، بنابراین نگرانی‌هایی در مورد ورزش کردن به هنگام استفاده از براکت ارتودنسی وجود دارد. در واقع خانواده ها هنوز هم نسبت به استفاده همزمان از این دو گزینه نگران هستند و برخی تلاش می‌کنند که ورزش کردن کودکان را برای یک دوره زمانی خاص محدود کنند.

اولین کاری که خانواده ها می توانند انجام دهند این است که از قبل با متخصص ارتودنسی صحبت کنند و در صورت نیاز کودکان خود را از انجام ورزش های خاص منع کنند. اما معمولاً ارتودنتیست ها استفاده از یک گارد ارتودنسی برای محافظت از دهان در برابر صدمه پیشنهاد می‌دهند و حتی می‌توان برای ورزش‌های پرفشاری مانند فوتبال و هاکی هم از آنها استفاده کرد.

نکته جالب تر اینکه حتی بزرگسالانی که براکت ارتودنسی استفاده می کنند باز هم باید در هنگام ورزش یا فعالیت های فیزیکی از گارد دهان استفاده کنند. حالا در ادامه تلاش می‌کنیم که به شکلهای مختلف به ابهامات شما در مورد استفاده همزمان از براکت ارتودنسی و گارد ارتودنسی پاسخ دهیم.

محافظ ارتودنسی چیست؟

بر خلاف گاردهای ورزشی معمولی که از پلاستیک خشک ساخته شده اند و هنوز هم امکان صدمه دیدن دندان ها در حین ضربه وجود دارد، محافظ ارتودنسی یا گارد ارتودنسی از سیلیکون ساخته شده که پوشیدن آن بسیار راحت است. این محافظ نه تنها مانع از بالا آمدن لبهای شما برای قرار گیری در مقابل دندان می شود بلکه به عنوان یک محافظ برای براکت ارتودنسی هم عمل می کند. این محافظ ها به گونه ای ساخته شده اند که نسبت به گارد های معمولی و سنتی بزرگ‌تر بوده تا فضای بیشتری برای براکتها نگه داشته و فضای کلی دندان ها و لثه ها را محافظت کنند. به همین دلیل سعی کنید که در طول درمان ارتودنسی خود از گارد های قدیمی استفاده نکنید و اگر این کار را انجام دهید احتمالاً به دهان خود ضربه میزنید و آسیب جدی برای براکت ارتودنسی به وجود بیاورید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لب شکری یا شکاف لب و شکاف کام

برای این ابزارها انواع مختلفی وجود دارد که مشکلی در یافتن آن ها با توجه به بودجه و نیاز شما نیست. البته در این گونه مواقع همیشه گزینه های ارزان بهترین نیستند و سعی کنید که مناسب ترین را انتخاب کنید. در برخی از تبلیغات ها برای محافظت از ارتودنسی به اصطلاحاتی مانند نسخه ضدعفونی‌کننده اشاره شده که تاثیر چندانی روی دندان‌های شما ندارد و گزینه مناسبی نیست. در حقیقت گارد ارتودنسی صرفاً یک ابزار برای محافظت فیزیکی از دهان و براکت ارتودنسی است و بهتر است که کاملا متناسب با دهان و دندان شما باشد.

ارتودنسی و ورزش، محافظ دندان

ارتودنسی و ورزش، محافظ دندان

حتماً به مربیان ورزشی خود اطلاع دهید

علاوه بر صحبت با ارتودنتیست در مورد نیاز به گارد ارتودنسی، حتماً به مربیان خود هم در مورد استفاده از براکت ارتودنسی اطلاع دهید و از آنها بپرسید که آیا نیازی به قوس فوقانی دهان یا قوس پایین برای محافظت از دهان خود دارید یا خیر. با توجه به اینکه شرایط هر ورزش مختص به خود آن است مطمئن شوید که همه موارد را به شکل شفاف با مربی خود در میان گذاشته اید. اگر چند ورزش را به طور همزمان بازی می‌کنید حتماً به هر کدام از مربیان خود اطلاع دهید تا شرایط لازم و ایمن برای ورزش شما فراهم شود.

این نکته را هم به خاطر داشته باشید که ممکن است در همه ورزش ها نیاز به محافظ ارتودنسی نباشد، اما ضربه به صورت و افتادن روی زمین اتفاق بدی است که ممکن است در هر ورزشی اتفاق بیفتد و به همین دلیل به هنگام استفاده از براکت ارتودنسی حتماً گارد محافظ هم داشته باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آندربایت چیست ؟ و درمان آن با ارتودنسی چگونه است؟

نحوه نگهداری از محافظ ارتودنسی

نحوه مراقبت و نگهداری از محافظ ارتودنسی همانند محافظت از براکت اینویزیلاین است. بنابراین ضروری است که هر روز آنها را تمیز کنید، زیرا اگر به درستی مراقبت نشوند احتمال رشد باکتری و قارچ بر روی آنها وجود دارد. بیشتر محافظ ها را می توان با استفاده از خمیردندان تمیز کرد یا با محلول آنتی باکتریال شستشو داد. همچنین قبل و بعد از استفاده از آنها عادت کنید که همیشه تمیز ترین محافظ ارتودنسی را در دهان خود داشته باشید و مطمئن شوید که مشکلی برای شما ایجاد نمی کند.

اگر محافظ ارتودنسی شما بیش از حد آسیب دیده باشد باید بلافاصله آن را تعویض کنید و مطمئن باشید که گارد مورد نظر توانایی پشتیبانی و حمایت از براکت ارتودنسی شما را دارد.

درصورت آسیب دیدگی به هنگام استفاده از براکت ارتودنسی چه کار باید کرد؟

در هنگام ورزش کردن آسیب دیدگی طبیعی است و اگر به طور همزمان براکت ارتودنسی هم در دهان خود داشتید منتظر نمانید و بلافاصله به سراغ ارتودنتیست بروید و آنچه که اتفاق افتاده را شرح دهید. اگر وقت ملاقات وجود نداشت باید به آنها بگویید که این قرار ملاقات اضطراری و ضروری است. آسیب های شایع در عین ورزش شامل شکستن براکت ارتودنسی، خونریزی لثه ها و شکستن دندان ها می شود. به خاطر داشته باشید که هرگونه صدمه به دهان که درمان نشود ممکن است منجر به عوارض بدی در روند درمان ارتودنسی و سلامت کلی دندان های شما شود.

متخصص ارتودنسی علاوه بر اصلاح صدمه وارد شده به دهان و براکت ارتودنسی شما، به احتمال زیاد گارد ارتودنسی را هم بررسی می کند تا مطمئن شود که پس از ضربه هنوز در وضعیت خوبی قرار دارد. البته اگر مصدومیت شما جدی بود بهتر است به سمت اورژانس بروید. آنها با دندانپزشک یا ارتودنتیست شما در ارتباط خواهند بود و کمک های اولیه را انجام می‌دهند تا برای مراقبتهای بعدی به سراغ ارتودنتیست بروید.

ارتودنسی و ورزش، محافظ دندان

ارتودنسی و ورزش، محافظ دندان

چرا ورزش اهمیت ویژه‌ای دارد؟

همه ما می‌دانیم که مشارکت در فعالیت‌های بدنی چقدر مهم است و سلامت کلی ما به آن بستگی دارد. اگرچه به نظر می رسد که جلو گیری از ورزش و فعالیت بدنی به هنگام استفاده از براکت ارتودنسی ایمن تر است، اما انجام ورزش و فعالیت بدنی برای کودکان و بزرگسالان ضروری است. ورزش نه تنها فعالیت ما را بیشتر می کند بلکه به مشارکت های اجتماعی هم کمک کرده و شرایط زندگی مناسب را فراهم می کند. بنابراین برای محافظت از دندان و لثه های خود حتما از محافظ ارتودنسی استفاده کنید تا بتوانید آنچه که دوست دارید را انجام دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  یک روز بعد از نصب براکت ارتودنسی

 جمع بندی

به همان اندازه ای که ورزش کردن برای سلامت جسم و روح ضروری است، انجام درمان ارتودنسی برای مرتب کردن دندان ها و بازگرداندن اعتماد به نفس کودکان حیاتی است. اما در برخی موارد کودکان هر دو مورد را به صورت همزمان می خواهند و این باعث می شود که خانواده ها را نسبت به سلامتی و ایمنی کودک خود نگران شوند. در این گونه مواقع استفاده از محافظ ارتودنسی بهترین گزینه ممکن است که هم امکان تهیه آن از متخصص ارتودنسی و هم امکان تهیه آن از داروخانه و فروشگاه های ورزشی وجود دارد. در ضمن ممکن است در حین فعالیت ورزشی اتفاقاتی برای فرد به وجود بیاید که در این صورت باید با ارتودنتیست در ارتباط باشد و در برخی شرایط خاص هم از اورژانس کمک بگیرد.

اگر سوال دیگری در مورد استفاده از براکت ارتودنسی در حین ورزش داشتید یا برای رزرو وقت و مشاوره، از شماره های سایت استفاده کنید و با ما تماس بگیرید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code