لب شکری یا شکاف لب و شکاف کام
اکتبر 1, 2019
طول درمان ارتودنسی
اکتبر 16, 2019

احتمالاً در طول روز با افراد زیادی مواجه می‌شوید که بین دندانهای جلویی آنها فاصله بیش از حد معمولی دیده می‌شود یا احتمالاً در بررسی‌های خود با اصطلاح دیاستم برخورد کرده‌اید. این اختلال دندانی یک مشکل رایج است که می‌تواند ریشه در مسائل ژنتیکی یا سایر مسائل دندانپزشکی داشته باشد. در هر صورت فاصله بین دندانی مشکل چندان حادی نیست، اما به عنوان یکی از زمینه‌های زیبایی فعالیت متخصص ارتودنسی شناخته می‌شود و به ارتودنتیست‌ها ارتباط دارد.

در سری مطالب آموزشی خود، در این مطلب به سراغ معرفی فاصله بین دندانی یا دیاستم خواهیم رفته تا ببینیم که این مشکل به چه صورت است و به چه شکلی درمان می‌شود؟

 شکاف بین دندانی یا دیاستم چیست؟

شکاف بین دندانی یا دیاستم (Diastema) یک شکاف است که بین دو دندان به وجود می‌آید و اغلب بین دو دندان جلویی فوقانی ظاهر می‌شود، اگرچه احتمال بروز آن برای دندان‌های دیگر هم وجود دارد. عدم تطابق بین اندازه استخوان فک و اندازه دندان باعث ایجاد فاصله بین دندان‌ها یا از طرف مقابل شلوغ شدن دندان‌ها می‌شود. اگر دندان برای استخوان فک خیلی کوچک باشند، بین دندان‌ها فاصله وجود خواهد داشت. در حالی که اگر دندان برای استخوان فک خیلی بزرگ باشند، دندان‌ها متراکم و شلوغ می‌شوند.

 علاوه بر این، دلایل مختلفی در ایجاد فاصله بین دندانی نقش دارد. در برخی موارد ممکن است یک یا چند عدد از دندان‌ها کم شوند و در نتیجه از همدیگر فاصله گیرند. این اتفاق بسیار زیاد است و معمولاً در مورد فک بالایی رخ می‌دهد. بیشتر رواج این مشکل در دندانهای جلویی فوقانی رخ می‌دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایای مشاوره مجازی هنگام قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی

دیاستم یا شکاف بین دندانی همچنین ممکن است بخاطر بزرگ بودن بیش از حد فرنوم لبی (labial frenum) باشد. در این حالت بخشی که بافت قسمت داخلی لب فوقانی را به لثه‌ها وصل نگه می‌دارد به رشد خود ادامه می‌دهد و بین دو دندان جلو فاصله می افتد. در برخی موارد هم متراکم شدن این بافت باعث بسته شدن فضای طبیعی بین دندان‌ها می‌شود.

شکاف بین دندانی یا دیاستیم

شکاف بین دندانی یا دیاستم

باورهای قدیمی درباره فاصله بین دندانی

 جالب است بدانید که در برخی از فرهنگ‌های گذشته و به ویژه در آفریقا، وجود یک شکاف میان دندان‌ها به عنوان نشانه‌ای از جذابیت و باروری شناخته می‌شد و اغلب اغوا کننده بود. حتی برخی از افراد دارای شکاف‌های بین دندانی هستند که از طریق جراحی زیبایی ایجاد شده‌اند. در کشور فرانسه افراد مبتلا به دیاستم  به عنوان افراد خوش شانس شناخته می‌شوند و در استرالیا کودکانی که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند پیش بینی می‌شود که در آینده صاحب ثروت می‌شود. بنابراین اگرچه شکاف بین دندانی به عنوان یک بیماری شناخته می‌شود، اما در برخی از کشورها و فرهنگ‌ها به عنوان یک برتری شناخته شده و از آن لذت می‌برند.

جالب است بدانید برخی از افراد بر این باورند که دیاستم اصالت می‌آورد. افراد سیاسی و بازیگرهای زیادی هستند که شکاف بین دندان‌های خود را کاملاً پذیرفته‌اند و از آن به عنوان یکی از نشانه‌های شخصی خود استفاده می‌کنند. افراد مشهوری مانند دیوید لترمن، مادونا، مایکل استراشان و لورن هاتون به خوبی از این ویژگی به نفع مشاغل فردی خود استفاده کردند و به نوعی احساس می‌کنند که ظاهری منحصر به فرد و بیادماندنی دارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فضا نگهدار در ارتودنسی

روش درمان مناسب برای افراد مبتلا به شکاف بین دندانی

 عکس العمل افراد نسبت به درمان شکاف بین دندانی یا از بین بردن دیاستم متفاوت است. بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند که از یک روش دندانپزشکی زیبایی یا با استفاده از روش درمان ارتودنسی این مشکل را برطرف کنند. احتمالاً شما هم از این دسته افراد هستید که به دنبال استفاده از براکت ارتودنسی برای چند سال هستید تا بعد از آن بتوانید لبخند خود را به رخ بکشید. این در حالی است که بسیاری از افراد از این گزینه به عنوان یک گزینه تبلیغاتی استفاده می‌کنند و حتی بسیاری از ستاره‌های مشهور هالیوود شکاف و فاصله بین دندان و خود را به رخ می‌کشند.

شکاف بین دندانی یا دیاستیم

شکاف بین دندانی یا دیاستم

درمان شکاف بین دندانی

متداول‌ترین روش برای حل این مشکل استفاده از روشهای درمان ارتودنسی است که با استفاده از براکت ارتودنسی امکان حرکت کردن دندانها و مرتب کردن آنها به وجود می‌آید. معروف‌ترین ابزار، براکت اینویزیلاین است که در مطالب قبل در مورد مزایا و معایب آن صحبت کردیم. این روش درمانی می‌تواند به طور ویژه برای کسانی که شکاف دندانی بزرگتری دارند مناسب است. جذاب‌ترین ویژگی این براکت‌ها این است که شما برای غذا خوردن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به راحتی می‌توانید آنها را خارج کنید و در مورد وجود آن‌ها بر روی دندان‌های خود نگران نباشید.

گزینه مربوط دیگر برای درمان شکاف بین دندانی استفاده از ونیر پرسلاین است. این ابزارها به صورت یک لایه نازک و کوچک فاصله بین دندان‌ها را پوشش می‌دهد. این روش زمانی خوب کار می‌کند که دیاستم موجود بین دندان‌ها عرض زیادی نداشته باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی چه تاثیری بر بیماری قلبی دارد؟

آخرین گزینه استفاده از روکش دندان است. این روش برای بستن فضاهای کوچک‌تر به خوبی کار می‌کند. مواد پیوندی از جنس یک رزین کامپوزیت با رنگ دندان است که کاملاً مطابق با رنگ دندان‌های شما طراحی شده و امکان پوشش دادن فضا را به خوبی فراهم می‌کند.

به نظر می‌رسد که روش درمان ارتودنسی و استفاده از براکت ها عملکرد بهتری داشته باشد و نتیجه آن به صورت دائمی است. در حقیقت شما برای مدت زمانی از بریس ها استفاده می‌کنید تا موجب حرکت دندان و نزدیک شدن آنها به یکدیگر شوند. در مرحله بعد احتمالاً برای مدتی از یک نگهدارنده استفاده می‌کنید و بعد از آن می‌توانید یک لبخند زیبا با دندان‌های مرتب داشته باشید. با این حال وضعیت شما باید از لحاظ شکاف بین دندانی یا دیاستم به صورت تخصصی بررسی شود. برای مشاوره بیشتر در این زمینه و ارائه راهکار درمانی از طریق شماره‌های درج شده در سایت با ما در تماس باشید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code