آیا دندان های عقل در هر سنی امکان بیرون آمدن دارند؟
آگوست 5, 2024
آیا دندان ها می توانند روی خط فک تأثیر بگذارند؟
آگوست 23, 2024

گرچه بسیاری از ویدئوهای تیک تاک و یوتیوب تمرینات میوینگ را ستایش می کنند، اما شواهد زیادی مبنی بر اینکه میوینگ کار می کند وجود ندارد. میوینگ یک تکنیک بازسازی صورت است که شامل نگه داشتن زبان روی سقف دهان برای تغییر شکل خط فک است.

برخی از حامیان این تکنیک ادعا کرده اند که میوینگ می تواند شکل صورت شما را برای داشتن خط فک مشخص تر تغییر دهد، به درد فک، تنفس یا مشکلات ارتودنتیک کمک کند. در مقابل، کارشناسان هشدار داده اند که افرادی که مشکلات فک دارند و به جراحی یا درمان های ارتودنسی نیاز دارند، نباید میوینگ را امتحان کنند.

میوینگ از کجا می آید؟

میوینگ یک اصطلاح پزشکی نیست. این روش به افتخار ارتودنتیست بریتانیایی دکتر جان میو نامگذاری شد، که این روش را در دهه 1970 به عنوان بخشی از عمل جایگزین ارتودنتیک خود، ارتوتروپیک، رواج داد.

ارتوتروپیک ها از تمرینات وضعیت صورت و دهان و برخی از ابزارها برای تغییر خط فک و شکل صورت استفاده می کنند. این تمرین در ابتدا برای کودکان در نظر گرفته شده بود تا به رشد فک و صاف کردن دندان ها برای ظاهری زیباتر کمک کند. با این حال، مدرسه ارتوپدی صورت لندن، سازمانی که توسط جان میو تأسیس و حمایت می شد، اکنون این تمرین را برای افراد بزرگسال نیز ترویج می کند.

حامیان تمرینات میو ادعا کردند که آرواره های انسان به دلیل عوامل محیطی و سبک زندگی – مانند خوردن غذای نرم و تنفس دهانی – و نه ارتباط ژنتیکی پذیرفته شده سنتی، در حال کوچک تر شدن هستند. آنها این نظریه را مطرح می کنند که فک های کوچک تر می توانند باعث فشرده تر شدن دندان ها شوند و شکل صورت را تغییر دهند. میوینگ به عنوان یک راه حل، قرار است به بزرگ تر و قوی تر کردن فک، تراز مجدد دندان ها و ایجاد یک خط فک مربعی تر کمک کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا لثه های من با بریس ها متورم می شوند؟

میوینگ از کجا می آید؟

میوینگ از کجا می آید؟

تمرینات میوینگ چگونه انجام می شوند؟

بر اساس دانشکده ارتوتروپیک صورت لندن، اصول اولیه میوینگ شامل بسته نگه داشتن دهان با موارد زیر هستند:

  • تماس زبان با سقف دهان
  • فشردن لب ها به هم
  • لمس یا لمس تقریبی دندان های دو فک بالا و پایین

شما باید خود را آموزش دهید که به صورت طبیعی به این وضعیت بازگردید، که می تواند زمان و تمرین ببرد – احتمالاً 14 ماه تا 2 سال. اصل ایدئولوژی میوینگ این است که بازگشت مداوم به این وضعیت می تواند به صاف کردن دندان ها و بهبود ساختار صورت کمک کند.

آیا میوینگ کار می کند؟

هیچ تحقیق معتبری ثابت نکرده است که میوینگ می تواند به طور دائم ساختار فک شما را تغییر دهد. همچنین هیچ مدرکی وجود ندارد که میوینگ بتواند مشکلات سلامتی مانند سینوزیت، مشکلات تنفسی، اختلال عملکرد مفصل فکی گیجگاهی (TMJ) یا آپنه خواب را درمان کند.

بیشتر ادعاها از جان و مایک میو یا مدرسه ارتوتروپیک صورت تحت حمایت حامیان میوینگ نشأت می گیرند. عکس های امیدوار کننده قبل و بعد تمرینات میوینگ که به صورت آنلاین ارسال می شوند نیز قابل اعتماد نیستند، زیرا زاویه دهی عکس و نورپردازی می توانند فریبنده باشند. اگر در طول یک جلسه عکاسی میوینگ را امتحان کنید، حداکثر ممکن است ظاهر کانتور شده موقتی داشته باشید.

تحقیقات مشاهده کوچک تر شدن آرواره های انسان را پشتیبانی می کنند، که با نظریه جان میو مطابقت دارند. علاوه بر این، وضعیت دهانی یا نحوه قرارگیری دندان ها و زبان روی رشد فک در کودکان تأثیر می گذارد. یک مطالعه کوچک روی 50 کودک حتی نشان داد که افرادی که از راه دهان نفس می کشیدند، در ویژگی های صورت خود تغییرات جزئی داشتند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تراش یا کاهش مینای بین دندانی برای کمک به درمان ارتودنسی

هم ترازی زبان می تواند ساختار صورت شما را تغییر دهد. اینکه در وضعیت استراحت زبان خود را به طور طبیعی چگونه قرار می دهید، می تواند نشانه هایی در مورد مشکلات احتمالی دهان به ارتودنتیست ها بدهد، مانند تانگ تراست که در آن دندان ها رو به جلو فشار وارد می کنند و باعث ایجاد مشکلات بایت، گفتاری یا بلع می شوند.

خطرات احتمالی

در حالی که بعید است میوینگ با موفقیت خط فک یا دندان های شما را جابجا کند، تلاش برای تغییر ساختار فک شما بدون راهنمایی یک ارتودنتیست مجرب می تواند خطرناک باشد. میوینگ نباید برای جابجایی دندان ها یا خط فک استفاده شود. در عوض، اگر در مورد مسائل مربوط به ساختار فک نگران هستید، به یک ارتودنتیست مراجعه کنید.

بازسازی صورت بسیار پیچیده است و شامل جابجایی فک، استخوان های صورت و بافت نرم می شود. جابجایی خط فک شما بدون راهنمایی متخصص می تواند باعث ایجاد آسیب ماندگار به این قسمت های درهم تنیده شود. با این حال، از آنجا که شواهد کافی برای اثبات عملکرد میوینگ وجود ندارد، بعید است که این عمل عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کند.

جایگزین های درمانی برای میوینگ

اگر شکل فک، درد یا مشکلات دندانی شما ناشی از ناهمراستایی فک است که به آن مال اکلوژن گفته می شود، احتمالاً باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. بسته به علت ناهمراستایی فک، درمان ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • جراحی: جراحی اصلاحی فک برای کمک به تنظیم مجدد فک بالا و پایین.
  • ترمیم دندان: تغییر شکل یا قرار دادن روکش روی دندان های نامنظم که باعث فشردگی بیش از حد می شود.
  • ارتودنسی: شامل بریس ها یا بندهای فلزی متصل به بندهای روی دندان برای کمک به تنظیم تراز دندان ها.
  • کشیدن دندان: کشیدن دندان هایی که باعث فشردگی بیش از حد دندان ها می شوند.
جایگزین های درمانی برای میوینگ

جایگزین های درمانی برای میوینگ

اگر به دلایل زیبایی می خواهید ساختار صورت یا خط فک خود را تغییر دهید، جراحی و درمان های زیبایی گزینه های احتمالی دیگری هستند. با این حال، این فرایندهای زیبایی می توانند بسیار پر هزینه باشند و مجموعه ای از خطرات خود را به همراه داشته باشند. برخی از روش هایی که می توانند خط فک شما را تغییر دهند عبارتند از:

  • کانتورینگ صورت: جراحی شکل دهی به صورت که با برداشتن چربی یا افزودن پروتز، شکل چانه، گونه ها و خط فک شما را تغییر می دهد.
  • فیلرهای پوستی (درمان خط فک): تزریق ژل به پوست اطراف فک برای تیز کردن یا تنظیم تقارن خط فک.
  • درمان با فرکانس رادیویی (RF): امواج انرژی به عمق پوست شما تابانده می شوند و گرما ایجاد می کنند که می تواند تولید کلاژن را تحریک کند یا چربی را برای کانتور کردن پوست صورت کاهش دهد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی چه کمکی به درمان گاز گرفتن داخل گونه می کند؟

یک مرور سریع

میوینگ یک تکنیک بازسازی صورت است که شامل فشار دادن زبان به سقف دهان برای کمک به تغییر شکل خط فک است. علیرغم شواهد حکایتی، نیاز به شواهد بیشتری برای اثبات آثار میوینگ وجود دارد – گرچه ایده های اساسی مرتبط با میوینگ توسط تحقیقات پشتیبانی می شوند.

اگر میوینگ را امتحان کنید، احتمالاً نتایج پایداری نخواهید داشت. اگر در مورد ساختار فک خود نگرانی دارید، قبل از امتحان کردن هر تکنیک بازسازی صورت، با یک ارتودنتیست صحبت کنید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code