تأثیرات عفونت دندان روی سلامت عمومی
می 2, 2023
چه مدت طول می کشد تا محافظ دندان عمل کند؟
می 23, 2023

همه ما عادت های بدی داریم که ترک کردن آنها برای ما دشوار است. یکی از شایع ترین عادت های بد جویدن ناخن است. افراد هنگامی که هیجان زده هستند، استرس دارند، یا حتی خسته و بی حوصله هستند ناخن های خود را می جوند. ممکن است فکر کنید که این یک فعالیت بی ضرر است. با این حال، منصفانه است که بگوییم جویدن ناخن ها در واقع می تواند منجر به بروز طیف گسترده ای از مشکلات دندانی شود که برای آن نه آمادگی خواهید داشت و نه احتمالاً انتظار آن را خواهید داشت. ممکن است فکر کنید که فقط کودکان هستند که ناخن های خود را می جوند زیرا می تواند یک فعالیت حسی باشد که باعث آرامش آنها می شود. با این حال، مطالعات نشان داده اند که این  طور نیست. 15 درصد از افراد بزرگسال ناخن های خود را می جوند در حالی که در 30 درصد از کودکان این عادت ایجاد می شود. همچنین بویژه در کودکان بین ده تا هجده سال شایع است.

جویدن ناخن باعث فرسایش دندان ها می شود

وقتی ناخن های خود را می جوید، به دندان های خود فشار وارد می کنید. ناخن های شما در واقع سخت تر از آن چیزی هستند که فکر می کنید و به خوبی با دندان های شما مبارزه می کنند. به این ترتیب، ممکن است فشار زیادی به دندان های شما وارد شود که ضروری یا در واقع طبیعی نیست. به این ترتیب، در طول زمان می تواند باعث فرسایش آنها شود و در نهایت ممکن است حتی لب پر شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اجزای براکت ارتودنسی

چرا اجتناب از جویدن ناخن برای درمان ارتودنسی اهمیت دارد؟

برای داشتن بهترین نتیجه از درمان ارتودنسی، مینای دندان های شما باید در بهترین حالت خود باقی بمانند. اگر ناخن های خود را می جوید، این نوع عادت می تواند باعث ساییدگی و همچنین اصطکاک در سطح دندان ها و منجر به فرسایش مینای دندان های شما شود. این ممکن است منجر به تغییر رنگ دندان ها یا نیاز به پر کردن آنها شود.

تاثیر جویدن ناخن بر دندان

تاثیر جویدن ناخن بر دندان

جویدن ناخن باعث حرکت دندان ها می شود

همانطور که گفتیم، ناخن های شما در واقع قوی تر از آن چیزی هستند که فکر می کنید. به همین دلیل است که برای کوتاه کردن آنها به یک قیچی یا ناخن گیر نیاز دارید. از آنجا که هنگام جویدن ناخن ها به دندان های خود فشار وارد می کنید، داشتن این عادت برای مدت طولانی، برای جابجا کردن دندان های شما کافی است. این جابجا شدن، بسته به زاویه جویدن ناخن ها می تواند متفاوت باشد، که بعداً می تواند منجر به ایجاد فشار به دندان ها و منحرف کردن آنها به سمت داخل یا چرخیدن با زاویه شود.

همچنین ممکن است فردی از شکافی در دندان های خود برای جویدن ناخن به نوعی با حرکت اهرمی استفاده کند. این می تواند باعث بزرگ شدن شکاف شود یا ممکن است دندان را به یک سمت فشار دهد.

جویدن ناخن چگونه روی بریس ها تأثیر می گذارد؟

اگر از بریس ها استفاده می کنید، جویدن ناخن ها به این معنا است که فشار بیشتری به دندان ها وارد می شود. همچنین با جویدن ناخن ها ممکن است به خود بریس ها یا سیم ها آسیب وارد شود. این اتفاق می تواند با وارد کردن فشار اضافی به یک براکت و خارج کردن آن از موقعیت مورد نظر ارتودنتیست که آن را آنجا قرار داده است رخ دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاربردهای لیزر دندانپزشکی برای درمان ارتودنسی

حتی سیم هایی که دندان های شما را از طریق ایجاد فشار به براکت ها حرکت می دهند، می توانند با جویدن ناخن ها خم یا شکسته شوند. همچنین ممکن است متوجه شوید که براکت ها به طور کامل کنده شده اند، که به معنای یک مراجعه برنامه ریزی نشده دیگر به ارتودنتیست است.

ممکن است از این موضوع آگاه نباشید، اما هر بخش از ابزار ارتودنسی در روند درمان بسیار مهم است. اگر یک قسمت آسیب ببیند، می تواند برنامه و حرکت دندان ها را تغییر دهد. این می تواند منجر به بروز مشکلاتی شود که اصلاح آنها زمان بیشتری می برد و حتی ممکن است متوجه شوید که برای اصلاح حرکت نامنظم دندان ها به درمان های مکرر نیاز دارید.

به این ترتیب، اگر دائماً با ناخن های خود ور بروید، روند درمان ارتودنسی شما می تواند کند شود.

تاثیر جویدن ناخن بر دندان

تاثیر جویدن ناخن بر دندان

سایر مشکلات ناشی از جویدن ناخن

هنگامی که بریس دارید، به عنوان بخشی از درمان ارتودنسی، فشار بیشتری به دندان های شما وارد می شود. ارتودنتیست شما اطمینان حاصل می کند که فشار بیش از حد به دندان های شما اعمال نمی شود. این یکی از دلایلی است که باعث می شود بریس های شما به تدریج و طی چند ماه تنظیم شوند و نه در یک بازه زمانی کوتاه.

با این حال، اگر ناخن های خود را می جوید، فشار غیر ضروری بیشتری به دندان های خود وارد می کنید. این چیزی است که ممکن است دهان شما نتواند با آن کنار بیاید و باعث ایجاد ناراحتی اضافی شود و در موارد بسیار نادر، می تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند کوتاه شدن ریشه های دندان های شما شود که منجر به از دست دادن احتمالی دندان ها در طول زمان می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دیباند یا برداشتن براکت ارتودنسی از روی دندان

نتیجه گیری

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا دریابید که چرا باید تا حد امکان از جویدن ناخن های خود خودداری کنید. انجام این کار برای اطمینان از سالم ماندن دندان های شما بسیار مهم است و اگر بریس دارید بسیار مهم تر است. هنگامی که بریس دارید، باید مطمئن شوید که درمان طبق دوره زمانی برنامه ریزی شده تکمیل شده است. اگر ناخن جویدن را متوقف کنید، می توانید بریس ها و دندان های خود را دست نخورده نگه دارید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code