درمان ارتودنسی و فعالیت موسیقی
آگوست 16, 2020
چگونه به کودکان در عادت به براکت ارتودنسی کمک کنیم؟
سپتامبر 1, 2020

اکثر مردم فکر می کنند که مراجعه به ارتودنتیست صرفا برای تحت فشار قرار دادن دندان ها و در نهایت صاف کردن آنهاست. واقعیت این است که داشتن دندان کج و مشکلاتی مانند اختلالات بایت می تواند در سلامت عمومی بدن تاثیرگذار باشد. یک متخصص ارتودنسی راهکارهای مختلفی در اختیار دارد تا مشکل مربوط به صاف کردن و تراز کردن دندان ها را حل کند. بنابراین طبیعی است که دیدگاه ما نسبت به هر کدام از این متخصصین متفاوت باشد.

اما در این مطلب می خواهیم به شما بگوییم که چگونه یک ارتودنتیست می تواند به سلامت افراد جامعه کمک کند و وضعیت زندگی آنها را بهبود ببخشد.

بهبود درد گردن و درد شانه به کمک ارتودنتیست

آیا می‌دانستید که عدم تعادل در وضعیت دهان به راحتی می تواند به عدم تعادل در بقیه بدن تبدیل شود؟ از آنجایی که گردن و شانه ها به یکدیگر نزدیک هستند و حرکت آنها با حرکت فک درگیر است، فشار روی استخوان فک ناشی از وضعیت نامناسب دندان‌ها می‌تواند منجر به کرنش و در نهایت درد در قسمت گردن و شانه ها شود. این در حالی است که ارتودنتیست راه های متنوعی برای مرتب کردن دندانها و بهبود وضعیت آنها به کار می‌برد که طبیعتاً درد شانه و گردن را هم از بین می‌برد.

سر درد

اگر از سردرد مزمن رنج می برید ممکن است به دلیل دندان های شما باشد. به عنوان مثال، افرادی که در هنگام خواب دندان قروچه دارند بیشتر از افراد معمولی مستعد ابتلا به سردرد هستند. سیستم عضلات، تاندون ها، استخوانها و مفاصل حاکم بر فک و دندان های شما به راحتی ممکن است تحت فشار قرار گیرد. فشار ناشی از اختلالات بایت به راحتی به سردرد تبدیل می شود که با احساس فشار یا سردردهای مزمن خود را نشان می دهد. بنابراین هنگام مراجعه به ارتودنتیست اگر مشخص شد که سردرد شما به دلیل مشکل در دهان شماست تعجب نکنید.

یک ارتودنتیست چگونه به سلامت ما کمک می کند

یک ارتودنتیست چگونه به سلامت ما کمک می کند

مشکلات خواب

مشکلاتی که در دندان‌ها و فک یک فرد به وجود می آید بر کیفیت خواب او تاثیر می گذارد. نداشتن تراز صحیح برای فک بالا و پایین منجر به آپنه خواب می‌شود و فرد برای نفس کشیدن در حین خواب دچار مشکل می‌شود. هرچه هوای کمتر و اکسیژن کمتری در هنگام خواب بگیرید کیفیت خواب شما هم پایین تر می آید. اگر در در حال حاضر چنین چیزی را تجربه می کنید ممکن است ارتودنتیست درمان های اصلاحی برای باز کردن راه ورودی هوا به دهان شما را پیشنهاد دهد و کیفیت خواب شما را بهبود ببخشد. حتی متخصص ارتودنسی می تواند از ابزار هایی برای کنترل حرکت فک شما هم کمک بگیرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جویدن ناخن چگونه باعث کج شدن دندان ها می شود؟

بهداشت دهان و دندان

هنگامی که دندان های شما به درستی تراز نشده باشند، تمیز کردن آنها بسیار دشوار است. گاهی ممکن است بعضی از دندان ها خیلی به هم نزدیک شده باشند و گروه دیگر از هم فاصله داشته باشند. اگر دندان های شما در یک منطقه شلوغ باشد احتمال تجمع باکتری ها و ذرات مواد غذایی وجود دارد. حتی اگر شما مرتباً مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید باز هم احتمال تمیز شدن این قسمت کم است و شما در معرض مشکلاتی مانند بیماری لثه هستید. یک ارتودنتیست از طریق صاف کردن دندان ها می تواند شکاف بین آنها را ازبین ببرد و شلوغی آنها را کنترل کنند تا بهداشت دهان و دندان به شکل مناسب رعایت شود.

بهبود IBS

اگر به سندروم روده تحریک پذیر مبتلا هستید ممکن است متخصص ارتودنسی تشخیص دهد که مشکل اصلی شما از قسمت دهان است. دهان به عنوان اولین مرحله از دستگاه گوارش انسان شناخته می‌شود و اگر دندان‌ها به درستی تراز نشده باشند فرد در جویدن غذا دچار مشکل می‌شود و کار هضم غذا برای او سخت تر می شود. از طرف دیگر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث می‌شود که این مشکلات به دستگاه گوارش شما انتقال یابند. ارتودنتیست با حربه های مختلف وضعیت دندان های شما را مرتب می کند و کار رعایت بهداشت دهان و دندان را هم ساده‌تر می‌کند. بنابراین طبیعی است که مشکلات دیگری مانند سندروم روده تحریک پذیر را هم نخواهید داشت.

مشکلات مرتبط با سینوس

از آنجا که سینوسها و دهان شما به یکدیگر راه دارند منطقی است که مشکلات مربوط به دندان و فک روی سینوس ها هم تاثیر بگذارد. اگر متوجه شوید که در نفس کشیدن مشکل دارید، احتمال دارد که این مشکل به ساختار فعلی دندان‌های شما مرتبط باشد. تنظیم ساختار دهان با شیوه‌های مختلف درمان ارتودنسی می‌تواند به باز شدن راه های ورودی هوا کمک کند و به عنوان یکی از روش هایی است که یک ارتودنتیست می تواند سلامت شما را بهبود ببخشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فضا نگهدار در ارتودنسی

اختلالات مفصل فکی گیجگاهی TMJ

آیا تاکنون شنیده اید که مفصل بین فک و جمجمه شما صدا دهد؟ این مفصل به عنوان اصلی ترین بخش حرکتی فک شما شناخته می شود و هر گونه درد یا حساسیت در این قسمت می تواند نشان دهنده مشکل در این مفصل باشد. دندان قروچه و مواردی مانند درد در قسمت فک معمولاً مرتبط با وضعیت نامناسب دندان های شماست. این در حالی است که درمان ارتودنسی به آرامش عضلات و تاندون ها کمک می کند و ارتودنتیست می‌تواند شرایط این مفصل را بهبود ببخشد.

ارتودنتیست کار دندانپزشک عمومی را آسان تر می کند

وقتی که دندان های شما کاملاً مرتب و تراز باشند تمیز نگه داشتن دندان ها هم ساده تر می‌شود و کار دندانپزشک عمومی هم آسانتر خواهد بود. هنگامی که شما لبخند درستی دارید، دندانپزشک عمومی هم برای انجام کارهای دندانپزشکی مشکلی ندارد و مواردی مانند درمان ریشه دندان یا نصب بریج دندان برای آن راحت تر خواهد بود. بنابراین ارتودنتیست از طریق از بین بردن شلوغی دندانها یا جلوگیری از نامرتبی دندانها می تواند کار دندانپزشکی عمومی را ساده تر کنند و به طور کلی روی سلامت شما هم تاثیر مثبت بگذارد.

بهبود اعتماد به نفس

وقتی که دندانهای شما کج و نامرتب است به احتمال زیاد دوست ندارید که لبخند بزنید یا دندانهای خود را نشان دهید. این موضوع حتی هنگام صحبت کردن با افراد مختلف خود را نشان می دهد و منجر به اضطراب می شود. با این حال هنگامی که دندان های شما صاف هستند و هیچ نگرانی از لبخند زدن یا صحبت کردن در جمع را ندارید. بهبود عزت نفس یکی دیگر از مواردی است که ارتودنتیست می تواند به سلامت روانی شما کمک کند و احساس کلی زندگی بهتر را به شما بدهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  7 دلیل برای درد استخوان فک و راهکارهایی برای درمان آن
0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code