درمان اختلالات مفصل فکی گیجگاهی
نوامبر 8, 2020
ارتودنسی متحرک | پیش از درمان ارتودنسی این نکات را باید بدانید !
نوامبر 15, 2020

منظم کردن دندانها با براکت ­های ارتودنسی ممکن است در برخی مواقع با مشکلاتی­ همراه باشند، خصوصا زمانیکه براکت ها روی دندان شل میشوند یا براکت ارتودنسی می شکند. امکان دارد براکت­ ها خیلی ساده ­تر از آنچه فکرش را بکنید، سست شده و از سطح دندان جدا شوند

در ابتدا لازم است با دلایل شل شدن براکت در دهان آشنا شوید:

دلیل شل شدن براکت­ های ارتودنسی چیست؟

دلایل زیادی از جمله قرارگیری نامناسب براکت در دهان و یا عادت ­های بد غذایی موجب شل شدن آن­ها در دهان خواهند شد. موارد دیگری که موجب شکستن براکت ­ها می­شوند؛ به شرح زیر است:

  • آسیب یا ضربه دیدن دهان و دندانها
  •  طریقه­ ی نادرست مسواک زدن
  •  استفاده­ ی نادرست از خلال دندان
  •  عادت غذایی نامناسب (رژیم غذایی)
  •  جویدن غذاهای سفت یا چیزهایی از قبیل ناخن، ته خودکار، یخ و …

عدم همکاری بیمار در شل شدن و شکستن براکت ارتودنسی

براکت های ارتودنسی به سادگی شل نمی شوند، یکی از دلایل مهم سست شدن آنها خود بیمار می باشد که بعضا در اثر ضربه های شدید و تصادف این اتفاق رخ می دهد. گاهی اوقات نیز در اثر فعالیت های ورزشی و حرکات فیزیکی شدید و سهل انگاری بیمار، براکت ها شل شده و در اصطلاح می شکنند. در این حالت هر چه سریعتر باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هر آنچه که باید درباره جراحی فک بدانید

اکنون که در خصوص علل شل شدن براکت ­های ارتودنسی در دهان، آشنایی یافتید، راه­کارهایی جهت تثبیت موقت براکت سست شده تا زمان مراجعه به ارتودنتیست به شما ارائه خواهد شد:

تنظیم و سفت کردن براکت ها در ارتودنسی

تنظیم و سفت کردن براکت ها در ارتودنسی

راه­ کارهایی برای تثبیت موقت براکت شکسته شده

در ابتدا با بررسی دهان، مشخص کنید که آیا سیم با براکت اتصال دارند یا خیر. اگر اتصالات درست است که هیچ، در غیر این صورت با استفاده از یک پد نخی، سیم­ها را به جای صحیح خود هدایت کنید.

در ادامه به سایر نکاتی که به تثبیت موقت براکت­های شل شده در دهان کمک می­کند، اشاره خواهد شد:

  1.  استفاده از آب نمک برای شستشوی دهان و دندان جهت التیام بخشیدن به آزردگی مخاط اطراف براکت
  2.  مصرف غذاهای نرم مانند ماست یا تخم مرغ آب ­پز
  3.  عدم استفاده از غذاهای سفت یا میوه های چسبنده مانند سیب و هویج و …
  4.  اطمینان از پوشیده شدن کامل براکت با موم مخصوص ارتودنسی به دندان و عدم چسبیدن آن به لثه­ ها
  5. استفاده از داروی مسکن، جهت التیام بخشیدن به درد و جراحت­ های ایجاد شده ناشی از اتصال براکت به دندان­ها
  6.  درصورت جدا شدن براکت از دندان، با استفاده از سیم­چین، موچین، قیچی یا ناخن­گیر استریل براکت را از دندان خود به­ طور کامل جدا کنید.
  7. استفاده از پاک ­کن ­های انتهای مدادها جهت بازگرداندن براکت سست شده به محل اصلی­

لطفا توجه داشته باشید، این روش ها صرفا برای کنترل موقت مشکل است و شما باید برای حل مشکل فورا به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید.

تنظیم و سفت کردن براکت ها در ارتودنسی

تنظیم و سفت کردن براکت ها در ارتودنسی

تعیین قرار ملاقات با متخصص ارتودنسی برای تعویض براکت

اگر موردی اورژانسی مانند شل شدن یا شکستن براکت ارتودنسی برایتان پیش آمد، برای مثال؛ براکت­های شما سست شد، فورا ارتودنتیست خود را از این موضوع آگاه کنید تا وی مشکل شما را برطرف کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا با ونیر یا لمینت می توان دندان های کج را صاف کرد؟

جداشدن براکت از دندا (شکستن براکت)، یک مسئله­ ی شایع در بین افراد است اما این نکته را فراموش نکنید که شکستن هر براکت وقفه ای در روند درمان شما ایجاد میکند و ممکن است هزینه های اضافی برای نصب براکت جدید به همراه داشته باشد. بهترین راه برای پیش­ گیری و درمان این معضل، رعایت کردن اصول گفته شده در بالا و مراقبت کردن از رژیم غذایی است. بهترین راه برای مراقبت از براکت ­ها نیز، تغذیه­ ی مناسب می ­باشد. علاوه ­بر این لازم است، عادت ­های مناسبی در رعایت بهداشت دهان و دندان خود اتخاذ نمایید و بهتر است در این خصوص با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code