براکت های ارتودنسی سنتی یا اینویزیلاین کدام یک برای نوجوانان مناسب تر است؟
مارس 9, 2022
آیا می توان دندان ها را همزمان با استفاده از براکت های ارتودنسی سفید کرد؟
مارس 13, 2022

شنا یکی از ورزش ‌های پرطرفدار در میان بیشتر افراد جامعه است. علاوه بر این قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی نیز روشی است که بیشتر افراد با گروه سنی های متفاوت تمایل دارند با استفاده از آن دندان های خود را مرتب کرده و لبخند خود را اصلاح کنند، اما آیا افرادی که در حال استفاده از براکت ها یا  الاینر اینویزیلاین برای درمان ارتودنسی خود هستند، می توانند شنا کنند؟ آیا انجام ورزش های آبی برای افرادی که از براکت ها یا الاینر ها استفاده می ‌کنند بی خطر است جواب این سوالات در آغاز ورود به ماه های گرم سال از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود. بنابراین در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی در این خصوص به دست آورید.

شنا کردن در طول مدت درمان ارتودنسی

نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که زنگ زدن براکت های ارتودنسی اصلاً ممکن نیست. براکت ها از جنس آلیاژهای تیتانیوم ساخته می شوند که کاملاً در برابر زنگ زدگی مقاوم هستند. علاوه بر این، براکت ها برای قرار گرفتن در داخل دهان طراحی شده اند و  محیط داخل دهان نیز  به دلیل وجود بزاق دهان همواره مرطوب است. بنابراین همانطور که براکت ها در داخل دهان و هنگام دوش گرفتن و حمام رفتن زنگ نمی زنند، هنگام شنا کردن نیز اتفاقی برای آن ها نخواهد افتاد. همچنین لازم به ذکر است با وجودی که استخرها همواره حاوی برخی از مواد شیمیایی مانند کلر و مواد ضد عفونی کننده هستند، اما خوشبختانه این مواد شیمیایی خطری را برای براکت ها به دنبال نخواهد داشت.

ورزش کردن با براکت اینویزیلاین

ورزش کردن با براکت اینویزیلاین

شنا کردن با وجود براکت ها یا الاینر در داخل دهان

براکت ها یا الاینر اینویزیلاین ها از جمله تجهیزات ارتودنسی هستند که بیشتر بزرگسالان تمایل دارند برای مرتب کردن دندان هایشان از آن ها استفاده کنند. الاینر های اینویزیلاین نسبت به سایر انواع براکت ها حساس تر هستند و بنابراین شاید افراد نگران باشند که آیا می ‌توانند در حال استفاده از آنها شنا کنند یا خیر. خوشبختانه می توان براکت یا الاینر را کاملاً مناسب با وضعیت دهان و دندان بیمار طراحی کرد و می توان از آن ها حتی هنگام شنا کردن استفاده کرد. با وجودی که این الاینر ها متحرک هستند و بیمار میتواند انها را در مواقع مورد نیاز از دهانخود خارج کند، اما هنگام شنا در استخر، دریا یا اقیانوس از داخل دهان خارج نمی ‌شوند و مواد شیمیایی مانند کلر نیز هیچ آسیبی به براکت یا الاینر وارد نمی کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا می توان با وجود براکت ارتودنسی ورزش کرد؟

با این حال در صورتی که در حال استفاده از الاینر اینویزیلاین یا دیگر ابزارهای متحرک ارتودنسی هستید، توصیه می‌ شود هنگام شنا و به خصوص قبل از شیرجه زدن آنها را از داخل دهان خود خارج کنید. توجه داشته باشید برای دست یابی به بهترین نتیجه هنگام استفاده از الاینر  اینویزیلاین، این تجهیزات باید حدود ۲۰ الی ۲۲ ساعت در طول شبانه روز در داخل دهان بیمار باشد. بنابراین در صورتی که افراد بیشتر روزهای ماه های گرم سال را در استخر و در حال شنا سپری می ‌کنند، لازم است هرگز الاینرها را از داخل دهان خود خارج نکرده و با وجود آنها شنا کنند.

ورزش کردن با براکت اینویزیلاین

ورزش کردن با براکت اینویزیلاین

انجام ورزش های آبی با براکت یا الاینر

ورزش‌های آبی تنها محدود به شنا کردن نیستند، اما خوشبختانه قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی و استفاده از براکت ها یا الاینر حتی برای بازیکنان واترپلو و سایر بازی ‌های آبی نیز مشکل ‌ساز نخواهد بود اما باید به این نکته توجه داشت که هنگام شرکت در ورزش های آبی و یا انجام فعالیت هایی که می ‌تواند موجب ضربه وارد شدن به صورت افراد شود، بهتر است از محافظهای دهان استفاده کنند تا از آسیب های دندانی هنگام ورزش پیشگیری شود. وارد شدن ضربه به دهان و دندان های افراد، نه تنها ممکن است موجب شکستن دندان ها یا از دست رفتن آن ها شود، بلکه در صورتی که افراد در حال استفاده از انواع براکت ها یا الاینر ها باشند، ممکن است این تجهیزات آسیب ببینند و یا موجب زخمی شدن و بریدن داخل دهان بیمار شوند. استفاده از محافظ های دهانی،  از دهان و دندان و براکت های ارتودنسی در مقابل وارد شدن ضربه محافظت می کند و بنابراین توصیه می شود حتماً هنگام انجام فعالیت های شدید ورزشی از محافظ دهان استفاده شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  داروها چه تأثیراتی بر فرآیند درمان ارتودنسی خواهند داشت؟

توجه داشته باشید الاینر اینویزیلاین مانند براکت های سنتی، سیم و سایر تجهیزات را ندارند و بنابراین موجب پارگی لب و فضای داخلی دهان نمی شوند، اما همچنان بهتر است برای داشتن بهترین نتیجه و افزایش ایمنی حتی هنگام استفاده از انها نیز از محافظ دهان استفاده نمایید. وارد شدن ضربه به دهان، شکستن دندان و یا خرد شدن آن می ‌تواند روی روند درمان ارتودنسی و طول دوره درمان نیز تاثیر منفی بگذارد.

دوام الاینر اینویزیلاین

خوشبختانه الاینرهای اینویزیلاین از دوام بالایی برخوردار هستند، زیرا از ماده ‌ای ترموپلاستیکی ساخته شده اند که حتی در مقابل تغییرات دما و سرما و گرما و مواد شیمیایی مانند کلر مقاوم هستند. با این حال توصیه می شود آنها را در معرض گرمای شدید قرار ندهید و به همین علت به بیماران گفته می ‌شود از شستشوی الاینرها با آب داغ و یا استفاده از آن ها هنگام استعمال نوشیدنی های داغ خودداری کنند.

ورزش کردن با براکت اینویزیلاین

ورزش کردن با براکت اینویزیلاین

نگهداری از اینویزیلاین

در صورتی که الاینرها را از داخل دهان خارج می کنید تا هنگام شنا یا سایر فعالیت ها و ورزش های آبی آسیبی به آن ها وارد نشود، توصیه می شود حتماً آن ها را در جعبه های مخصوص و در مکانی که زیر نور خورشید نباشد، قرار دهید، زیرا نور مستقیم خورشید به آن ها آسیب می ‌رساند. همچنین هرگز الاینرها را درون ماشین در هوای داغ نگهداری نکنید، زیرا گرما موجب موج برداشتن مواد می شود و روی نحوه قرارگیری الاینرها داخل دهان تاثیر منفی می‌ گذارد.

سایر نکات مهم

  • با استفاده از الاینر اینویزیلاین و براکت ها می توان با خیال راحت شنا کرد، زیرا آن ها از دوام بالایی برخوردارند، نسبت به مواد شیمیایی مقاوم هستند و زنگ نمی زنند.
  • در صورتی که الاینرها هنگام شنا و یا انجام سایر ورزش های آبی از داخل دهان بیمار خارج می شود، حتماً باید درون جعبه های مخصوص نگهداری شود و حتما باید توجه داشت که در طول شبانه روز ۲۰ الی ۲۲ ساعت در داخل دهان بیمار قرار داشته باشد تا بهترین نتیجه حاصل شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  راهنمای مسواک زدن در طول درمان ارتودنسی
0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code