فرنوم، فرنکتومی و بهترین زمان انجام آن در طول ارتودنسی
نوامبر 29, 2022
چرا برای درمان ارتودنسی به تصاویر رادیوگرافی نیاز داریم؟
دسامبر 11, 2022

هنگامی که به بریس های ارتودنسی فکر می کنید، ممکن است براکت ها و سیم های فلزی را تصور کنید که بریس های سنتی را تشکیل می دهند. اما آیا می دانسته اید که ممکن است قبل از دریافت بریس ها به اسپیسرها spacers  یا فضا دهنده های ارتودنسی نیاز داشته باشید؟ اسپیسرهای ارتودنسی اغلب برای آماده سازی دهان برای دریافت بریس ها استفاده می شوند.

اسپیسر ارتودنسی چیست؟

اگر نگران لبخند خود هستید، ممکن است لازم باشد به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. ارتودنتیست با دندانپزشک تفاوت دارد. دندانپزشک دندان های شما را تمیز می کند و مراقب پلاک ها و حفره های دندان ها است. یک متخصص ارتودنسی در مراقبت از دندان های شما در رابطه با همراستایی- مرتب شدن دندان ها داخل دهان- تخصص دارد.

ارتودنتیست ها از بریس ها و دیگر ابزارهای ارتودنسی برای رفع مشکلات دهان استفاده می کنند، از جمله:

  • اوربایت
  • آندربایت
  • دندان های کج
  • دندان های فشرده

قبل از دریافت بریس ها، ارتودنتیست شما می خواهد دهان شما را برای بهترین نتایج ممکن آماده کند. آنها ممکن است از فضا دهنده های ارتودنسی برای ایجاد فضایی برای براکت هایی استفاده کنند که بریس ها را روی دندان های شما ثابت می کنند.

اسپیسرهای ارتودنسی جداکننده های کشی یا فلزی کوچکی هستند که برای ایجاد فاصله، بین دندان ها قرار می گیرند. قطر فضا دهنده ها حدود یک سانتی متر است. پس از مشخص شدن نیازهای دندانپزشکی خاص شما، متخصص ارتودنسی آنها را در محل مورد نیاز قرار خواهد داد.

هنگامی که فضا دهنده ها برای نخستین بار بین دندان های شما قرار می گیرند، ممکن است درد، حساسیت و سوزش احساس کنید. علت این است که اسپیسرها به زور دندان های شما را حرکت می دهند. نگران نباشید، پس از چند روز، درد و سوزش از بین خواهد رفت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تمرینات ورزشی جهت تسکین درد مفصل فکی گیجگاهی

فضا دهنده ها معمولاً به مدت یک تا دو هفته در جای خود قرار دارند. شما باید مراقب غذاهایی که می خورید باشید تا فضا دهنده ها را شل نکنید. همچنین ممکن است به شما توصیه شود که از نخ دندان کشیدن بین دندان هایی که جدا کننده ها دارند اجتناب کنید.

سپراتور یا فضا دهنده در ارتودنسی

سپراتور یا فضا دهنده در ارتودنسی

فضا دهنده های ارتودنسی چگونه روی سلامتی شما تأثیر می گذارند؟

فضا دهنده ها معمولاً تأثیر فوری روی سلامت عمومی شما ندارند. در ابتدا فضا دهنده ها باعث ایجاد ناراحتی می شوند، اما مزایای طولانی مدت آنها برای سلامتی، ارزش آن را دارد. این ناراحتی اولیه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تحریک اعصاب که باعث ایجاد درد مداوم می شود.
  • حساسیت زمانی که به دندان هایی که بین آنها جدا کننده ها قرار دارند، فشار وارد می کنید.
  • جویدن نامناسب و ناراحتی هنگام غذا خوردن.
  • امکان تورم و خونریزی، در صورتی که اسپیسرها به لثه های شما فشار وارد کنند.

غذاهای نرم و سرد با ایجاد تسکین آرام بخش و بی حس کنندگی، می توانند به کاهش درد و ناراحتی کمک کنند. اگر نگران ناراحتی یا تورم خود هستید، با ارتودنتیست خود تماس بگیرید. آنها می توانند در مورد علائم شما سؤال بپرسند و تصمیم بگیرند که آیا هیچ دلیلی برای نگرانی وجود دارد یا خیر.

هنوز مسواک زدن دندان ها، حتی با وجود فاصله دهنده ها در جای خود، بی خطر و مهم است. مسواک زدن منظم هیچ خللی در کار آنها ایجاد نمی کند و برای پیشگیری از ایجاد حفره های دندانی مهم است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  قرینه شدن دندان ها بعد از درمان ارتودنسی

مزایای فضا دهنده های ارتودنسی

دندان های صاف. یکی از اهداف بریس ها می تواند صاف کردن دندان های شما باشد. مدت زمانی که برای استفاده از بریس های خود صرف می کنید در مقایسه با بقیه عمرتان با لبخندی که به شما احساس اعتماد به نفس می دهد، اندک است.

بهبود سلامت دندانی. اگر دندان هایی دارید که فشرده هستند و به یکدیگر ساییده می شوند، بیشتری در معرض خطر پوسیدگی و پلاک قرار دارید. زمانی که دندان های شما دارای فواصل مساوی داخل دهان شما هستند، می توانید به طور مؤثرتری مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

معایب اسپیسرهای ارتودنسی

غذاهای ممنوعه. غذاهای خاصی وجود دارند که در صورت وجود فاصله دهنده یا بریس در جای خود باید از خوردن آنها اجتناب کنید. این غذاها می توانند باعث بروز آسیب شوند و عبارتند از:

  • غذاهای جویدنی مانند آدامس و شیرین بیان
  • غذاهای ترد. مانند پاپ کورن و چوب شور
  • غذاهای چسبناک، مانند کارامل
  • غذاهای سفت، مانند آجیل و چوب شور
  • غذاهای شیرین مانند آبنبات

حتی غذاهای سالم- مانند سیب، هویج خام و ذرت- در صورتی که جویدن آنها دشوار باشد، ممکن است ممنوع باشند.

هزینه خوردن غذاهای ممنوعه. اگر تصمیم دارید برخی از آن غذاهای ممنوعه را بخورید، ممکن است فاصله دهنده یا بریس شما بشکند. نیاز خواهد بود ارتودنتیست شما آنها را ترمیم کند، که هزینه و زمان بیشتری را نیاز دارد.

پوسیدگی. هنگامی که بریس دارید، انباشته شدن ذرات غذا، ایجاد پلاک و ایجاد حفره های دندانی آسان تر است. شکر می تواند باعث پوسیدگی در اطراف بریس های شما شود که منجر به پوسیدگی و تغییر رنگ دندان ها خواهد شد.

مراقبت از آنچه می خورید یکی از راه های پیشگیری از آسیب به دندان های شما است. مراقبت منظم از دندان ها نیز مهم است.

سپراتور یا فضا دهنده در ارتودنسی

سپراتور یا فضا دهنده در ارتودنسی

اطلاعات بیشتر در مورد بریس

دلایل نیاز به بریس ها. مشکلات دندانی ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شوند، از جمله:

  • آسیب به صورت یا دهان
  • ناهماهنگی فک
  • وراثت
  • مکیدن انگشت شست در کودکی
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بریس ها چگونه دندان ها را حرکت می دهند؟

بسیاری از افراد فکر می کنند که تنها هدف بریس ها صاف کردن دندان است. بریس ها از سلامت عمومی دندان شما حمایت می کنند:

  • جلوگیری از پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه
  • کاهش احتمال از دست دادن دندان
  • بهبود نحوه جویدن
  • بهبود گفتار که تحت تأثیر بایت است
  • کاهش فرسایش غیر طبیعی مینای دندان های ناشی از ناهمراستایی دندان ها
  • رفع مشکلات فک که منجر به بروز اوربایت یا آندربایت می شود.

نحوه عملکرد بریس ها. انواع مختلف درمان های ارتودنسی موجود هستند. ابزارهای مختلف اهداف متفاوتی دارند، و برخی از بریس ها نسبت به سایرین مؤثرتر هستند.

بریس های سنتی دارای براکت هایی هستند که به دندان های شما چسبانده شده اند که توسط یک تکه سیم نازک به یکدیگر متصل می شوند- اغلب توسط فضا دهنده ها آماده می شوند. پس از قرار گرفتن بریس ها در جای خود، ارتودنتیست شما سیم را به طور منظم تنظیم می کند. این کار فشار وارد می کند و به مرور زمان دندان های شما را به آرامی همراستا می کند. گاهی اوقات اگر نخواهید هنگام لبخند زدن براکت ها و سیم ها ظاهر شوند، می توانید به جای جلوی دندان ها، آنها را در پشت دندان ها قرار دهید.

اکثر افراد 1 تا 3 سال از بریس ها استفاده می کنند. هنگامی که بریس های شما کار خود را به پایان رساندند، ارتودنتیست شما برای ساخت نگهدارنده از دندان های شما قالب می گیرد. با ممارست در استفاده از نگهدارنده، می توانید اثرات صاف کننده بریس ها را حفظ کنید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code