دلیل کشیدن دندان عقل طی درمان ارتودنسی دندان
اکتبر 6, 2021
انحراف فک، علل و راه های درمان آن
اکتبر 20, 2021

اگر خود یا اطرافیان شما برای درمان ارتودنسی به دندانپزشکی مراجعه کرده باشید حتماً خواهید دید اولین موضوعی که مورد بحث قرار می گیرد سوابق دندانپزشک مرتبط با ارتودنسی و وضعیت دندان های شما می باشد. اگر هیچگونه سابقه پزشکی از دندان های خود نداشته باشید، هنگام مراجعه به مطب دندانپزشکی، دندانپزشک شما دندان ها را از هر نظر بررسی می کنند و عکس های متعددی از تمام زوایای دندان ها گرفته می شود‌. سپس تمام آن اطلاعات را در یک فایل به صورت سند جمع آوری می شود‌.

پس از آن با مطالعه آن ها ارتودنتیست تصمیم می گیرد چگونه و از چه طریقی درمان ارتودنسی را برای فرد انجام دهد. سوابق دندانپزشکی  و اسناد ارتودنسی نه تنها در ابتدای درمان بلکه در طول درمان نیز برای بررسی وضعیت دندان ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به منظور رفع ناهنجاری های دندان هایتان حتما نزد ارتودنتیست بروید نه دندانپزشک. حرفه و مسیر شغلی دندانپزشک با ارتودنتیست کمی متفاوت است. برای تشخیص این دو از هم حتما بر روی کارت ویزیت یا تابلوی نصب شده بر سر در مطب دقت کنید. در صورتی که فرد موردنظر ارتودنتیست باشد، حتما بر روی کارت ویزیت یا تابلو معرفی آن کلمه ارتودنسی یا ارتودنتیست نوشته شده است.

سوابق ارتودنسی دندان

سوابق ارتودنسی دندان

چند نوع سابقه ارتودنسی داریم؟

بهتر است در همین ابتدا تکلیف را روشن کنیم. دقیقاً همان طوری که در زمان مراجعه به پزشک متخصص جدید آزمایشات و سوابق پزشکی خود را به همراه خود به مطب پزشک می برید، برای درمان دندان ها نیز لازم است اسناد و اطلاعات دندانپزشکی تان را به همراه داشته باشید. بهتر است اسناد خود را به ترتیب از قدیمی ترین آن ها تا جدیدترین در اختیار دندانپزشک قرار دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین

بدین منظور به دندانپزشک کمک خواهید کرد تا روند رشد دندان ها و میزان جابه جایی آن ها را به خوبی مشاهده کند و روش درمان را با مهارت کامل تشخیص دهد. علاوه بر این با این کار متخصص قادر خواهد بود راهنمایی های لازم را جهت مراقبت از دندان هایتان به شما آموزش دهد. مواردی نظیر قالب دندانپزشکی، رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس، رادیوگرافی سفالومتریک به کمک اشعه ایکس نیز حتماً لازم است در اسناد پزشکی وجود داشته باشند. این ۴ نوع سندی که گفتیم از انواع سوابق دندانپزشکی محسوب می شوند.

سوابق ارتودنسی دندان

سوابق ارتودنسی دندان

قالب دندانپزشکی

 قالب گیری اساساً به عهده شخص دندانپزشک است و می تواند به راحتی دندان های فرد را مورد قالب گیری قرار دهد. با این کار ماکتی سه بعدی از شکل ظاهری و وضعیت قرار گیری دندان ها ساخته خواهد شد. به کمک این قالب ها وضعیت قرارگیری فک بالا و فک پایین بر روی یکدیگر نیز مورد بررسی قرار گرفته می شود. این قالب ها فقط برای درمان ارتودنسی دندان مورد استفاده قرار نمی گیرد. به کمک آن ها می توان ساختن روکش، ریتینر، ونیر و دنچر و… را نیز به طور صحیحی انجام داد.

سوابق ارتودنسی دندان

سوابق ارتودنسی دندان

اشعه ایکس پانوراما

احتمالاً اکثر شما به هنگام کشیدن دندان عقل یا جراحی های مربوط به دندان ها برای بررسی وضعیت آن ها از این نوع تصویربرداری دندان بهره مند شده ایم. در این روش به کمک اشعه ایکس تصویری دو بعدی از فک بالا یا پایین یا هردو (در اکثر مواقع تصویری از دو فک الزامی است) گرفته می شود و تحویل بیمار داده می شود. این روش برای افراد نوجوان بسیار کاربردی می باشد، زیرا دندانپزشک می تواند وضعیت دندان هایی که هنوز از لثه بیرون نیامده اند را ببیند.

باید بگوییم که هر فردی در هر سنی که باشد و هرگونه مشکلی از جمله عدم رشد دندان به موقع، خرابی و از دست دادن دندان ها و… داشته باشد، می تواند از رادیوگرافی پانورامیک استفاده کند. به هنگام مراجعه به ارتودنتیست برای ارتودنسی دندان ها حتماً به این نوع رادیو گرافی نیاز پیدا خواهید کرد. لازم به ذکر است که رادیوگرافی پارانومیک نه تنها به عنوان تصویربرداری، بلکه به صورت فیلم از فک ها و وضعیت دندان ها نیز قابل ضبط می باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پستانک مناسب برای جلوگیری از مشکلات ارتودنسی

رادیو گرافی سفالومتریک به کمک اشعه ایکس

رادیو گرافی سفالومتریک نیز نوعی تصویر برداری از فک ها به کمک اشعه ایکس می باشد. در این نوع رادیوگرافی، تصویر به صورت نیم رخ کامل از نقطه بالای سر تا نقطه زیر چانه گرفته می شود. به کمک این نوع تصویر برداری ارتودنتیست به راحتی تشخیص خواهد دارد که مدت زمان درمان حدوداً چه قدر طول خواهد کشید و اینکه به منظور درمان، دندان ها به کدام سمت حرکت خواهند کرد. در این نوع رادیوگرافی نیز مانند روش قبلی علاوه بر تصویر برداری، فیلم برداری نیز صورت می گیرد.

تصاویری مختلف از زوایای داخل دهانی و بیرون دهانی

این تصاویر بسیار مهم و کاربردی می باشند، به همین منظور در فایل سوابق دندانپزشکی فرد ذخیره خواهد شد.

سوابق ارتودنسی دندان

سوابق ارتودنسی دندان

مراجعه به متخصص ارتودنسی برای  نظم بخشیدن به دندان ها

اگر چشم شما مشکل داشته باشد نزد چشم پزشک می روید یا نزد پزشک عمومی؟ معلوم است که همه ما به هنگام مواجه شدن با مشکلات چشمی حتماً به یک چشم پزشک مجرب مراجعه می کنیم. پس در زمانی که دندان هایتان نظم خود را از دست داده اند و ظاهر آن ها به هم ریخته است نیز به ارتودنتیست مراجعه کنید نه دندانپزشک عمومی. اگر در مراحل ابتدایی بی نظمی دندان ها و به هم ریختگی آن ها قرار دارید بهتر است بدون اتلاف وقت نزد ارتودنتیست بروید. وی مشکلات مربوط به دندان های شما را به کمک ابزار و دستگاه های مخصوصی در کوتاه ترین زمان ممکن حل خواهد کرد.

اگر تنبلی کنید و دائماً مراجعه به ارتودنتیست را به زمانی دیگر موکول کنید مراحل انجام درمان را برای ارتودنتیست و خودتان سخت تر خواهید کرد. اگر نامرتبی دندان ها طولانی مدت، بدون اقدامی برای درمان باقی بماند، ممکن است جراحی فک تنها راه چاره باشد. همیشه و همه جا شنیده ایم که تمام افراد اعم از کوچک و بزرگسال هر ۶ ماه یا سالی یک بار برای بررسی وضعیت دندان ها نزد دندانپزشک بروند. می خواهیم در اینجا به شما بگوییم که مراجعه به ارتودنتیستی متبحر در سن ۸ سالگی فرزندتان از الزامات سلامت دندان های او می باشد. اگر مشکلات مربوط به بی نظمی های دندان ها به موقع درمان شوند، علاوه بر راحتی و تسریع درمان در پرداخت هزینه درمان نیز مقرون به صرفه خواهد بود‌.

سوابق ارتودنسی دندان

سوابق ارتودنسی دندان

چگونه ارتودنتیست ماهر را تشخیص دهیم؟

برای درمان ناهنجاری های فک و بی نظمی دندان ها نیاز است به یک ارتودنتیست حرفه ای و با تجربه مراجعه کنید؛ اما پیدا کردن ارتودنتیست حرفه ای ممکن است کمی دشوار باشد. برخی افراد در سایت ها و فضاهای مجازی به دنبال ارتودنتیست می گردند. برخی دیگر از تجربه های مراجعه کنندگان قبلی استفاده می کنند و در صورت رضایت آن ها آدرس و شماره مطب را درخواست می کنند. به هر روشی که مایل هستید می توانید جستجو را ادامه دهید اما باید بدانید که فریب تبلیغات و زرق و برق مطب آن ها را نخورید‌.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا ممکن است حتی با استفاده از ریتینرها دندان ها جابجا شوند؟

ارتودنتیست حرفه ای را از روی کار و تجربه هایش بشناسید نه از روی زیبایی مطب و داشتن وب سایت شخصی و… . برخی از ارتودنتیست ها سعی می کنند مدارک تحصیلی، مقالات و کتاب های مختص خود را برای جلب نظر عموم در اختیار آن ها قرار دهند‌ اما باید بدانید که مقاله و کتاب و نام دانشگاه برای فرد تجربه کاری نمی شود. هر کسی در هر رشته ای که باشد باید در دل کار فرو رفته باشد و تجربه کافی به دست آورده باشد تا بتواند از پس هر نوع ناهنجاری برآید‌. در غیر این صورت ممکن است استرس و ترس بر مهارتش غلبه کند و نتواند از عهده کارش برآید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code