اوربایت چیست
دسامبر 29, 2019
آپنه خواب چیست
ژانویه 19, 2020

ارتودنتیست ها از مکیدن انگشت شست به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل بی نظمی دندان‌ها در دوران کودکی یاد می‌کنند و معتقدند که خانواده‌ها باید تلاش زیادی برای ترک این عادت انجام دهند. متاسفانه بسیاری از کودکان بعد از ترک شیر خوردن و حتی در چند سال بعد از آن، عادت میک زدن انگشت شست خود را حفظ می کنند. این عادت به دلیل ایجاد فشار و داخلی باعث تغییر شکل چینش دندان ها و حتی تغییر شکل استخوان فک می شود.

با این وجود خانواده ها باید اطلاعات دقیق و کاملی در مورد مکیدن انگشت شست و عوارض منفی آن برای دندان ها داشته باشند که ما در این مطلب به آن پرداخته ایم.

 

درمان عادت مکیدن انگشت شست

درمان عادت مکیدن انگشت شست

چرا مکیدن انگشت شست برای کودکان جذاب است؟

خوردن شیر از سینه مادر یکی از جذاب ترین گزینه ها برای تامین غذای نوزادان است. این عادت برای برخی از کودکان به حدی ادامه پیدا می کند که جدا کردن کودک از شیر بسیار سخت می شود. برای برخی از افراد جدا شدن کودک همراه با مکیدن انگشت شست آغاز می‌شود و در حالت طبیعی بعد از مدتی تمام می‌شود. اما متاسفانه برخی از خانواده ها نسبت به این موضوع بی تفاوت هستند و کودکان ها برای چند سال این روند را ادامه می‌دهد. بنابراین تبدیل به یک عادت بلند مدت شده که ترک کردن آن برای کودکان بسیار سخت و عذاب آور می شود.

میک زدن انگشت شست چگونه می تواند روی دندانهای فرزندم تاثیر بگذارد؟

پس از افتادن دندانهای شیری و رشد دندانهای دائمی، مکیدن انگشت شست می‌تواند در رشت مناسب به دندان‌ها و نظم آنها مشکلاتی ایجاد کند. همچنین فشار داخلی ایجاد شده در نتیجه این عادت به مرور زمان روی ساختار سقف دهان و کام تاثیر گذاشته و شکل آن را تغییر می دهد. پستانک ها هم تاثیری مانند میگ زدن انگشت شصت روی دندان ها دارند، اما جدا کردن آن ها معمولاً ساده تر است.

شدت میک زدن انگشت شست و میزان تمایل کودکان به این عادت، میزان مشکلات دندانپزشکی را تعیین می کند. معمولاً کودکانی که بعد از مدتی استراحت می‌کنند و شدت میک زدن آنها چندان زیاد نیست، نسبت به کسانی که این کار را با شدت بالاتری انجام می دهند کمتر دچار مشکل می شوند. حتی ممکن است مکیدن سایر انگشتهای دست تاثیر منفی کمتری روی نظم دندان‌های کودکان داشته باشد و به همین دلیل انگشت شده است اهمیت بیشتری در مسئله دندانپزشکی دارد.

 

درمان عادت مکیدن انگشت شست

درمان عادت مکیدن انگشت شست

این عادت باید در چه سنی متوقف شود؟

بسیاری از کودکان بعد از سن چهار یا پنج سالگی عمل مکیدن انگشتان خود را متوقف می کنند و به مرور زمان وار در روال عادی زندگی خود می شوند. اما برای کودکان بزرگتر که به مکیدن انگشت شست خود ادامه می دهند، به احتمال زیاد فشار همسالان در مدرسه می تواند این عادت را از بین ببرد. با این حال، در حدود ۱۵ درصد از کودکان در سن چهار سالگی عادت مکیدن انگشت شست خود را ادامه می دهند و حتی در برخی موارد خاص نشان داده شده که افراد ۱۲ ساله هم چنین کاری را انجام می دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آنچه لازم است درمورد بازگشت درمان ارتودنسی (برگشت درمان) بدانید

جالب است بدانید که برخی از کودکان به مرور زمان موفق به ترک عادت مکیدن انگشت شست می‌شوند، اما استرس و اضطراب و سایر رفتارهای روانی به یک عامل محرک تبدیل شده و آنها به رفتار قبلی خود بازگشتند. با وجود این که برخی والدین بسیار مشتاق هستند که فرزندشان این عادت را ترک کند، اما متخصصان معتقدند که تا زمانی که دندان‌های دائمی کودک شروع به رشد نکند، جای نگرانی نیست.

عوارض جانبی احتمالی مکیدن انگشت شست

در صورت طولانی شدن عمل میکده شدن انگشت شصت به احتمال زیاد مشکلاتی برای فرد به وجود می آید. شدت این مشکلات به میزان تمایل کودک به انگشتان و همچنین شدت میک زدن آنها بستگی دارد. اما به طور کلی اثرات احتمالی مکیدن انگشت شصت برای کودکان بعد از ۴ تا ۵ سالگی شامل موارد زیر می شوند:

  • دندانهای نامرتب که به سمت بیرون یا به سمت بالا هول داده شده اند
  • دندان های جلویی پایین ممکن است به سمت داخل حرکت کنند
  • دندان های جلویی فوقانی و تحتانی به شکل مناسب و استاندارد روی یکدیگر قرار نمی‌گیرند
  • وجود مشکلات گفتاری مانند تلفظ نادرست یا حتی بیرون دادن زبان هنگام صحبت کردن
  • مشکلات در جویدن غذا و مشکل گوارشی
  • پوست پوست شدن انگشت دست به دلیل خشکی پوست و از بین رفتن ناخن

پس از متوقف شدن این عادت، بهبود طبیعی دندان ها و بازگشت آنها به روال طبیعی معمولاً در طول شش ماه رخ می دهد/ اگر این عادت قبل از شروع رشد دندان های دائمی متوقف شود (بین سنین ۷ تا ۸ سالگی)، بعید است که کودک شما مشکل خاصی را تجربه کند. این کودکان باید به اندازه کافی خوش‌شانس باشند که هیچ آسیبی در دراز مدت به دندانهای آنها وارد نشود. اگر متوجه تغییراتی در دندان کودک خود شده اید یا نگران مکیدن انگشت شست توسط کودک خود هستید، حتماً با دندانپزشک یا ارتودنتیست مشورت کنید.

 

درمان عادت مکیدن انگشت شست

درمان عادت مکیدن انگشت شست

 چگونه می توانم به فرزندم کمک کنم؟

اصولاً ترک کردن عادت مکیدن انگشت شست با اعمال فشار و تنبیه کردن کودکان امکان پذیر نیست. برای جلوگیری از این عادت می توان چند راهکار ساده به کار برد که توجه آنها را به سمت موارد دیگر برد و کودکان را از این مشکل نجات داد. به طور کلی برای درمان این مشکل باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • هیچ وقت فرزند خود را به خاطر این عادت تنبیه نکنید
  • کودکان معمولاً هنگام احساس ناامنی و اضطراب انگشتان دست خود را میک می زنند. برای اصلاح این عادت می توانید دلیل آن ها را پیدا کنید و شرایط آسایش کودک را فراهم کنید
  • برای کودکان بزرگتر، روش های انتخابی برای توقف این عادت پیشنهاد دهید.
  • از یک دندانپزشک یا ارتودنتیست بخواهید که شما را تشویق کند و توضیح دهد که در صورت متوقف نشدن این عادت، چه اتفاقی برای دندان هایشان می افتد.
  • اگر هر کدام از این راهکارها چاره ساز نبود، می توانید انگشت شست کودک خود را با استفاده از جوراب یا دستکش بپوشانید و به کودک در مورد بد بودن این عادت یادآوری کنید. حتی برخی از متخصصین اطفال از داروهای تلخ برای آغشته کردن انگشت شصت استفاده می کنند که طبیعتاً کودک را از مکیدن انگشت شست منصرف می کند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  براکت سرامیکی یا براکت فلزی؟

هیچ وقت فکر نکنید که مکیدن انگشت شست خیلی راحت‌تر کم می‌شود و تاثیر چندانی روی دندان های آنها ندارد. اگر می خواهید اهمیت این موضوع را درک کنید، با ما تماس بگیرید تا اطلاعات تکمیلی و دقیق را در اختیار شما قرار دهیم.

درمان عادت مکیدن انگشت شست زمانی اهمیت پیدا می کند که کودک ۳ ساله یا بیشتر شما هنوز علاقه زیادی به خوردن انگشت شست خود دارد. مقالات و نوشته های تحقیقاتی زیادی در زمینه صحبت کردن با فرزندان و ارائه دیدگاه مثبت در رابطه با ترک این عادت وجود دارد. اما باید این حقیقت تلخ را بپذیریم که کودکان نوپا علاقه‌ای به جدا شدن از این منبع لذت بخش ندارند و نهایت تلاش خود را به کار می گیرند که از آن محافظت کنند.

با این وجود با توجه به تاثیر منفی این عادت روی دندان ها و عملکرد آنها، درمان عادت مکیدن انگشت شست برای خانواده‌ها تبدیل به یک اولویت مهم شده است. ما هم با توجه به حوزه فعالیت خود، در ادامه چند راهکار ساده و ابتدایی برای شما آورده ایم که کمک خواهد کرد:

برای درمان عادت مکیدن انگشت شست با کودک تان صحبت کنید

همیشه با کودک خود صحبت کنید که چرا مکیدن انگشت شست یک عادت بد است. صحبت کردن به تنهایی معمولاً باعث ترک عادت نمی شود، اما شما با کمک این حربه می توانید به آن ها کمک کنید تا تصمیم بگیرند که این عادت خود را ترک کنند. انگیزه مثبت نیمی از نبرد ما برای ترک یک عادت بد است. برای صحبت کردن در این زمینه، می توانید موارد زیر را مورد تاکید قرار دهید:

  • میکروب ها: اصولاً مکیدن انگشت شست و سایر انگشت های دست به ورود میکروب به داخل دهان شده و فرد را در معرض بیماری‌های مختلف قرار می‌دهد.
  • دندان ها: مکیدن انگشت شست منجر به حرکت دندان ها به سمت جلو شده و فرد ظاهر خنده دار و مضحکی پیدا می کند. بنابراین باید از براکت ارتودنسی برای منظم کردن دندان ها استفاده کنید.
  • مدرسه: بچه‌های دیگر فکر می‌کند که شما هنوز کودک هستید و به همین دلیل سمت شما نمی آیند و با شما دوست نمی شوند.
  • گفتار: تا زمانی که انگشت شست خود را می مکید، یادگیری نحوه صحیح صحبت کردن برای شما سخت است و این باعث می شود که در جمع خنده دار به نظر برسید.

برای درمان عادت مکیدن انگشت شست نیاز به دروغگویی و اغراق ندارید، فقط سعی کنید که حقیقت را در مورد این مشکل به آنها بگویید و حتی شواهدی هم به آنها نشان دهید.

درمان عادت مکیدن انگشت شست

درمان عادت مکیدن انگشت شست

پخش کردن فیلم در مورد تبعات مکیدن انگشت شست

فیلم های متعددی در شبکه های اجتماعی و یا حتی در انجمن های دندانپزشکی وجود دارد که تاثیر میک زدن انگشت شست روی نظم دندان ها و صحبت کردن آنها را نشان می دهد. برنامه ای ترتیب دهید که شما و فرزندتان در کنار یکدیگر فیلم های مربوط به این عادت و تاثیر منفی آن روی زندگی کودکان را نشان دهد. مطمئن باشید که تاثیر این فیلم ها بسیار زیاد است و می تواند راهی ارزان و آسان برای درمان عادت مکیدن انگشت شست باشد.

استفاده از ابزارهای جایگزین

ابزارهای زیادی وجود دارد که به عنوان یک جویدنی جایگزین خوب می توانید در اختیار کودک خود قرار دهید. کودکان برای دست کشیدن از یک لذت واقعی باید یک جایگزین داشته باشند تا دهان آنها را تحریک کند. هم در وب سایت‌های اینترنتی و هم در داروخانه ها نمونه های مختلفی از این ابزار ها وجود دارد که می توانید از آن ها انتخاب کنید. فقط باید توجه داشته باشید که این ابزارها به اندازه کافی بزرگ باشد که احتمال بلعیدن آنها بسیار کم باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه در زمان ارتودنسی دندان ها، هپاتیت خود را کنترل کنیم؟

زمان مکیدن انگشت شست فرزندتان را پیدا کنید

تماشای تلویزیون و خوابیدن دو حالت معمول است که بچه ها به عادت های مکیدن خود باز می گردند. زمان های مشکل فرزندتان را مشخص کنید و سپس به فرزندتان کمک کنید که با توجه به این زمانبندی، از تکرار مشکل جلوگیری کند:

  • برای درمان عادت مکیدن انگشت شست اگر متوجه شدید که این عادت در طول خواب اتفاق می‌افتد، از یک جفت جوراب بلند به عنوان حفاظ استفاده کنید و آنها را به آستین لباس خواب کودکتان گره بزنید. از این طریق دسترسی آنها را به انگشت‌شصت محدود می کنید.
  • اگر متوجه شدید که این عادت در هنگام تماشای تلویزیون اتفاق می‌افتد، با هر بار میک زدن انگشت، می توانید تلویزیون را برای مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه خاموش کنید و به آنها بگویید که این کار به دلیل ترک عادت است.

 برای ترک عادت پاداش مثبت در نظر بگیرید

یک نمودار برچسب دار تهیه کنید و روند موفقیت و حرکت کودک خود را در نظر بگیرید و با توجه به آن برای کودک تان پاداش در نظر بگیرید. در ابتدا ممکن است کودک شما برای هر ساعت نیاز به تذکر داشته باشد. اما اگر او بتواند که یک روز بدون این عادت را پشت سر بگذارد، می تواند یک پاداش ویژه مثل یک کتاب اضافی دریافت کند. در نهایت شما باید این برچسب ها را به روزانه و هفتگی برسانید تا شانس خود را برای درمان عادت مکیدن انگشت شست بالا ببرید.

درمان عادت مکیدن انگشت شست

درمان عادت مکیدن انگشت شست

در طول روز آنها را تشویق کنید

همیشه رفتار و عادات کودک خود را تحت نظر داشته باشید و بهانه‌های مختلفی برای ستایش کردن آنها پیدا کنید. حتی اگر آنها حداقل در طول روز ۱ ساعت این عادت را انجام دهند، باز هم لیاقت ستایش را دارند. اگر هم این عادت را تکرار کردند، می توانید از یادآوری تلفن همراه خود استفاده کنید و در مورد آن به کودک تذکر دهید.

استفاده از لاک ناخن با مزه بد برای درمان عادت مکیدن انگشت شست

مطمئن باشید که این موضوع به هیچ وجه کودک آزاری نیست و نیازی نیست که عذاب وجدان داشته باشید. کودک شما در معرض یک عادت بسیار بد قرار دارد و عدم درمان آن می تواند تبعات ناپسندی برای دندان ها و سایر مراحل زندگی او داشته باشد. از یک لاک ناخن بدمزه یا حتی یک محلول خوراکی بدمزه برای آغشته کردن انگشت کودک استفاده کنید. در این صورت آنها از مکیدن انگشت شست خود پشیمان می شوند و شما راحت‌تر می‌توانید در مورد این موضوع با آنها صحبت کنید.

درمان عادت مکیدن انگشت شست خیلی پیچیده نیست و شما نیازی به راهکارهای درمانی پیشرفته ندارید. فقط باید در طول روز و در شرایط مختلف وضعیت کودک خود را کنترل کنید و سعی کنید که با توجه به این عادت، بهترین گزینه را انتخاب کنید. اگر هم احساس کردید که در این زمینه ناتوان هستید، می توانید با یک دندانپزشک عمومی یا یک متخصص ارتودنسی صحبت کنید و از مشاوره آنها کمک بگیرید.

5/5 (1 نظر)
5/5 (1 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code