معرفی اکسپندر یا وسیع کننده کام
سپتامبر 4, 2021
نقش استرس روی درمان ارتودنسی و روش های مقابله با آن
سپتامبر 21, 2021

زمانی که ۲۰ سال پیش برای اولین بار جراحی ارتوگناتیک آغاز شد، بیشتر بیماران از طرف متخصصین ارتودنسی به جراحان فک و صورت مراجعه می ‌کردند. در آن دوران بیمارانی که دچار ناهنجاری های فک و صورت بودند در ابتدا به متخصص ارتودنسی مراجعه می ‌کردند و این به نظر کاملا طبیعی می آمد، زیرا بیشتر مردم از انجام عمل جراحی واهمه دارند. بنابراین اگر بتوان مشکل را بدون عمل جراحی و تنها با استفاده از براکت های ارتودنسی حل کرد، طبیعتا بهتر خواهد بود. با این حال در سال های اخیر تعداد بیمارانی که بدون مراجعه به متخصص ارتودنسی برای جراحی زیبایی فک به متخصصین جراحی فک مراجعه می ‌کنند، افزایش چشمگیری یافته است.

شاید این در اثر گسترش استفاده از اینترنت باشد که اطلاعات را به راحتی در اختیار بیماران قرار می دهد و بنابراین افراد می توانند به درستی تشخیص دهند که نیاز به جراحی فک خواهند داشت یا ارتودنسی؟ گذشته از این مسائل، جراحی فک به قدری پیشرفت کرده که می ‌توان به راحتی از آناتومی فک و نحوه ترمیم آن اطلاع پیدا کرد و در نتیجه نگرانی های بیماران کاهش خواهد یافت. جالب است بدانید حتی عده ای از بیماران بخصوص بزرگسالان که مشغله های زیادی دارند بیشتر تمایل دارند به جای استفاده چند ساله از براکت ها که در شرایط شغلی و تحصیلی آن ها مشکل ساز است، اقدام به انجام عمل جراحی کنند و زودتر به نتیجه مطلوب برسند.

جراحی فک بدون ارتودنسی

جراحی فک بدون ارتودنسی

ناهنجاری های فک قابل درمان با استفاده از عمل جراحی و بدون نیاز به براکت های دندانی

هنگام ارزیابی زیبایی فک و صورت باید به تناسب و تقارن موجود در چهره از همه جهات یعنی از جلو، نیم رخ و بالا و پایین توجه داشت. بیشتر ناهنجاری های فک که بدون استفاده از براکت های دندانی قابل درمان هستند، به دلیل عدم تناسب در زاویه عمودی صورت است که به آن انحراف بیش از حد فک بالا گفته می شود. انحراف بیش از حد فک بالا برخلاف انحراف افقی که توسط خود بیماران قابل تشخیص نیست، به سادگی شناسایی می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی چه کمکی به درمان گاز گرفتن داخل گونه می کند؟

این مشکل در میان افراد چینی و مالایی و بخش بزرگی از جمعیت سنگاپور شایع تر است. این بیماران دندان های جلویی بیش از حد بزرگی دارند. بسیاری از این افراد برای درمان مشکل خود به سراغ متخصصین ارتودنسی می ‌روند و در ابتدا دندان های پر مولر آن ها کشیده می شود تا فضای مناسب برای عقب کشیدن دندان های جلو ایجاد شود. بنابراین می توان تا حدی برآمدگی افقی دندان ها را کاهش داد، اما طول عمودی غیر طبیعی دندان ها را نمی توان با این روش اصلاح کرد. علاوه بر این لثه این افراد هنگام لبخند زدن مشخص می‌ شود و عموماً صورت کشیده ای نیز دارند.

جراحی فک بدون ارتودنسی

جراحی فک بدون ارتودنسی

دلیل اصلاح مشکل انحراف عمودی دندان ها بدون نیاز به براکت های دندانی

توجه داشته باشید اصلاح فرم عمودی دندان ها با انجام جراحی زیبایی فک بدون استفاده از براکت های دندانی قابل انجام است اما ایده‌آل نیست، زیرا درجه حرکت فک به موقعیت مطلوب کمی محدودیت دارد و استفاده از درمان ارتودنسی در کنار جراحی زیبایی فک بهترین روش درمان برای این مشکل محسوب می شود.

برخلاف انحراف های افقی فک مانند اوربایت و آندربایت که دندان ‌های بیمار دچار انحراف و ازدحام و شلوغی هستند، در انحراف عمودی، فک اصولاً فضای کافی برای حرکت کردن دندان ها به سمت عقب و کاهش ازدحام آن ها را دارد و به همین دلیل می توان در شرایطی این انحراف را بدون استفاده از براکت های دندانی درمان کرد.

روش درمان

روش درمان برای انحراف عمودی و یا افقی فک متفاوت است. با این حال برخی کلیات مشترک در هر دو این روش ها وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  با انواع خمیر دندان ارتودنسی آشنا شوید

برای اصلاح فک بالا باید ارتفاع عمودی فک را کاهش داده و دندان های جلو را به سمت عقب حرکت داد. برای انجام این کار باید فک پایین را شکسته، مقدار مشخصی از استخوان فک را به صورت عمودی برش داد و سپس فک را در یک آتل از پیش ساخته شده محکم کرده و با صفحات و پیچ های تیتانیومی بست.

برای اصلاح فک پایین باید دو دندان پرمولر پایین حتماً کشیده شود. سپس دندان های جلویی حرکت داده شده، به سمت عقب کشیده می شوند و در نهایت فک توسط صفحات و پیچ های تیتانیومی مخصوصی ثابت بسته خواهد شد.

جراحی فک بدون ارتودنسی

جراحی فک بدون ارتودنسی

ضرورت استفاده از براکت های دندانی در کنار جراحی زیبایی فک

احتمالاً تا کنون متوجه شده ‌اید که تنظیم دقیق وضعیت دندان ‌ها تنها با استفاده از براکت های ارتودنسی صورت می گیرد و با استفاده از براکت ها می توان لبخند زیباتری داشت و حتی وضعیت جویدن بیمار نیز اصلاح خواهد شد. بنابراین بدون وجود براکت ها نمی ‌توان به استاندارد بالا در زیبایی و وضعیت جویدن دست یافت.

بیشتر بیمارانی که دچار اوربایت یا آندربایت هستند، حتما باید در کنار انجام عمل جراحی زیبایی از براکت های ارتودنسی  نیز استفاده کنند، زیرا با وجودی که ناهنجاری های فک بیمار طی عمل جراحی اصلاح می شود، اما دندان ها همچنان در موقعیت قدیمی خود باقی مانده اند. بنابراین باید با استفاده از براکت ها موقعیت دندان ها را نیز اصلاح کرد و به سمت جایگاه صحیح هدایت کرد.

سخن نهایی

توصیه می شود در صورتی که دچار انحراف در ناحیه فک بالا یا پایین خود هستید و یا اختلال اوربایت یا آندربایت دارید، حتماً به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کرده و در ابتدا توسط وی معاینه شوید. سپس با او در خصوص نیاز به انجام عمل جراحی زیبایی فک برای رفع مشکلتان مشورت نمایید. علاوه بر این توجه داشته باشید حتما با یک متخصص جراحی فک و صورت نیز صحبت کنید و از وی بپرسید که نتیجه انجام عمل جراحی زیبایی فک تا چه حد می تواند رضایت بخش باشد و مزایا و معایب آن را نیز به طور کامل جویا شوید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دلیل کشیدن دندان عقل طی درمان ارتودنسی دندان

توجه داشته باشید انجام عمل جراحی فک بسیار مهم است و نیاز به مراقبت های ویژه ای قبل و بعد از انجام این عمل هست. بنابراین بهتر است حتماً پیش از هر اقدامی با متخصصین مجرب مشورت نمایید  و در نهایت بهترین تصمیم را اتخاذ کنید تا به بهترین نتیجه برسید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code