شلوغی دندان یا کراودینگ دندان چیست؟
فوریه 28, 2020
فضا نگهدار در ارتودنسی
مارس 19, 2020

وقتی که برای اولین بار خبر شیوع یک بیماری خاص تحت عنوان بیماری کرونا در شهر ووهان چین منتشر شد، مطمئنا هیچ کس تصور نمی کرد که به این راحتی بتواند بیش از 90 کشور دنیا را درگیر کند. ویروسی عجیب با خصوصیاتی مشابه با بیماری سرماخوردگی و در عین حال با قدرت انتقال بسیار بیشتر. این موضوع باعث شده که بسیاری از فعالیت‌های عمومی مردم از جمله خدمات دندانپزشکی آنها تحت تأثیر قرار گیرد.

اما در اینجا اطلاعات کامل و دقیقی در مورد بیماری کرونا در اختیار شما خواهیم گذاشت و به شما خواهیم گفت که برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید چه کارهایی انجام دهید.

بیماری کرونا چیست؟

لفظ کرونا (Corona) برای طیف خاصی از ویروس‌ها به کار برده می شود که معمولاً منشاء اولیه آنها حیوانات هستند و بعد از آن تبدیل به یک پدیده انسانی شده و از انسان به انسان انتقال پیدا می‌کند. انسان ها با بیماری کرونا چندان غریبه نیستند و قبلاً در سال‌های 2003 و ۲۰۱۱ نمونه‌های مختلفی از این ویروس دیده شده است که با پدیده های مختلفی همراه بوده و میزان فراگیری آن نسبت به نسل جدید آن کمتر بوده است.

نسخه جدید ویروس کرونا که برای اولین بار در ووهان چین دیده شد تحت عنوان کووید ۱۹ (Covid 19) شناخته می شود. این ویروس به شدت بین کشورهای شرق آسیا شیوع پیدا کرد و به مرور زمان به سمت ایران و در حال حاضر در بین کشورهای اروپایی در حال جولان است. نبود دارویی مشخص و واکسن تایید شده برای بیماری کرونا باعث شده که ترس زیادی نسبت به آن وجود داشته باشد و بسیاری از فعالیت‌های عمومی مردم مختل شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اورجت یا دندانهای جلو آمده

منشاء بیماری کرونا

بررسی های صورت گرفته بر روی اکثر نسخه های ویروس کرونا مشخص شده که منشا بیشتر آنها حیوانی بوده است و بعد از انتقال به انسان، زمینه شیوع بیماری بین انسان‌ها را هم به وجود آوردند.

در مورد ویروس کووید ۱۹ یا همان کرونای جدیدمنشا مشخص و دقیقی معرفی نشده و هنوز هم در مورد آن ابهاماتی وجود دارد. در عین حال در گزارش های منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی مشخص شده که برای اولین بار بیماری کرونا از خفاش به انسان ها انتقال پیدا کرده است و هنوز هم تحقیقات در مورد منشاء اصلی آن ادامه دارد.

ویروس کرونا چگونه انتقال پیدا می‌کند؟

طبق اعلام نظر پزشکان این ویروس قدرت انتقال بسیار سریعی دارد و ماندگاری آن روی سطوح مختلف بسیار زیاد است. در مورد راه های انتقال این ویروس، پزشکان انتقال از راه تنفسی و به طور ویژه مایعات بدن را اعلام کرده اند.

طبق نظر پزشکان مهم ترین راه برای انتقال بیماری کرونا از راه قطرات تنفسی است که ممکن است از دهان فرد تراوش شده باشد. اما ورودی های ویروس کرونا به بدن از راه پوست نیست و تنها راه دهان، بینی و چشم به عنوان مسیرهای اصلی این ویروس معرفی شده است. نکته بسیار مهمی که در اینجا وجود دارد این است که انتقال ویروس از طریق مسیرهای مخاطی انجام می‌شود و به همین دلیل می‌توان راه انتقال آن را بست.

بیماری کرونا

راهکارهای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا

خوشبختانه مسیرهای مشخصی برای انتقال ویروس کرونا به فرد دیگر و گسترش آن وجود دارد و به همین دلیل به راحتی می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی و با توجه به این که واکسن خاصی برای این بیماری تهیه نشده، راهکارهای پیشگیری بهترین مسیر هستند و به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا باید راه کارهای زیر را انجام دهید:

• استفاده از ماسک مخصوص برای پوشاندن دهان و استفاده از عینک مخصوص برای پوشاندن چشم
  • استفاده از دستکش یکبار مصرف برای تماس با سطوح مختلف
  • شستشوی مکرر دستان به مدت ۲۰ ثانیه با استفاده از آب و صابون یا شستشوی دستان با محلول های الکلی
  • اجتناب از تماس مستقیم با افراد بیمار
  • پوشاندن جلوی دهان با استفاده از دستمال کاغذی یا با استفاده از بازو به هنگام عطسه کردن و سرفه کردن
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا همزمان با کشیدن دندان می توان بریس ها را دریافت کرد؟

علائم و نشانه های ابتلا به بیماری

نکته بسیار مبهمی که نسبت به ویروس کرونا وجود دارد و باعث می شود که اکثر افراد با اضطراب و نگرانی با آن رفتار کنند این است که علائم و نشانه های آن تا حدود زیادی با بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا همخوانی دارد. در حقیقت علائم این بیماری در افراد مختلف ممکن است از یک سرماخوردگی معمولی تا علائم مبتلا به ذات الریه شدید باشد.

معمولاً از علائمی مانند تب و خشکی گلو و حتی تنگی نفس و درد در قفسه سینه به عنوان علائم اختصاصی این بیمار نام برده می‌شود. در عین حال ممکن است یک فرد به یک نوع ویروس خاص سرماخوردگی مبتلا شده باشد که ویژگی‌های آن با بیماری کرونا شباهت زیادی داشته باشد. به همین دلیل به اکثر افرادی که نسبت به وضعیت خود مشکوک هستند توصیه می‌شود که در سریع‌ترین زمان ممکن خود را به مراکز بهداشتی برسانند و تست بیماری را انجام دهند.

بیماری کرونا

آیا باید از ابتلا به بیماری کرونا بترسیم؟

اینکه ویروس کرونا یا ویروس کوئید ۱۹ توانسته که در یک دوره زمانی کوتاه بیش از ۸۰ کشور دنیا را درگیر کند و آمار کشته نزدیک به ۳ هزار نفر را داشته باشد ممکن است برای شما اضطراب آور و نگران کننده باشد.

اما آمارها نشان می‌دهد که آمار مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا تنها در حدود ۳ الی ۴ درصد است. این در حالی است که آمار مرگ و میر منتشر شده برای آنفولانزا در حدود ۱۳ درصد و برای ویروس های خطرناک تری مانند ابولا در حدود 50 درصد است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علت بیرون زدگی دندان های بالا یا پروتروژن چیست و ارتودنسی چگونه آن را درمان می کند؟

بنابراین اگرچه احتمال انتقال ویروس کرونا نسبت به آنفولانزا یا سرماخوردگی بالاست، اما باید بپذیریم که میزان کشندگی آن بسیار کمتر است. در عین حال مسئله اضطراب ناشی از این بیماری هم مزید بر علت شده و بسیاری از بیماران را دچار چالش های مختلفی کرده است.

آیا با وجود ویروس کرونا در روند درمان ارتودنسی خود را مختل کنیم؟

با توجه به اینکه در چند روز اخیر مسئله تعطیلی مدارس و دانشگاه ها به موضوع روز تبدیل شده، بسیاری از مخاطبین ما و بیماران این سوال را مطرح می کند که آیا باید روند درمان ارتودنسی خود را به تاخیر بیندازیم؟

برای پاسخ به این سوال توصیه می‌کنم که یک بار دیگر روند درمان خود را مرور کنید. شما از اولین لحظه ای که وارد مطب دندانپزشک می شوید در یک محیط استریل هستید و از طرف دیگر دندانپزشک هیچگونه ارتباط مستقیمی با شما ندارد. دندانپزشکان در حالت عادی هم برای کار دندانپزشکی خود از دستکش‌های استریل و از ماسک مخصوص استفاده می‌کنند و عینک محافظ هم دارند. در ضمن این افراد قبل از شروع هر فرآیند دندانپزشکی تمامی تجهیزات خود را ستریل می‌کند و بعد از اتمام آن هم روند استریل کردن تجهیزات انجام می‌شود.

پس می توانیم ادعا کنیم که تمامی راهکارهای انتقال بیماری کرونا در جریان درمان ارتودنسی بسته شده است و شما هیچ گونه نگرانی در مورد انتقال بیماری به دکتر یا گرفتن بیماری از دندانپزشک را نخواهید داشت. در ضمن دندانپزشکان به طور کامل در این زمینه آموزش دیده اند و به هیچ وجه جان خود یا بیماران را به خطر نمی اندازد.