ارتودنسی در بارداری
ژانویه 21, 2021
هر آنچه که باید درباره جراحی فک بدانید
فوریه 14, 2021

دندان‌های نیش دندان‌هایی هستند که در دو گوشه دهان قرار داشته و یکی از مهم‌ترین عوامل زیبایی چهره و ردیف بودن دندان‌ها در خانم‌ها و آقایان به شمار می‌روند. گاهی اوقات وجود دندان‌های دیگر راه رشد کردن دندان نیش را بسته و یا آن‌ را دشوار می‌کنند. در نتیجه دندان نیش به درستی رشد نکرده و در این حالت می‌گوییم که دندان نیش نهفته است. در اینجاست که اهمیت ارتودنسی دندان نیش نمایان می‌شود.

در اغلب مواقع نهفتگی دندان نیش مربوط به یک طرف دهان بوده و طرف دیگر دهان دچار این مشکل برای دندان‌ها نیست. حدود ۶۰ درصد رویش نابجای دندان نیش در فک بالا است. به طوری که دندان سمت سقف دهان به گونه‌ای متمایل شده که قسمت‌های بالایی ریشه دندان‌ها در داخل فک گیر می‌کند. این نوع نهفتگی در زنان دو برابر مردان اتفاق افتاده و جزو مشکلات رایجی است که افراد برای حل آن به متخصص ارتودنسی مراجعه می‌کنند.

آیا برای دندان نیش نیز می توان ارتودنسی انجام داد؟

ارتودنسی دندان نیش یکی از بهترین راهکارهای درمان مشکلات دندان نیش است. همان طور که گفته شد دندان‌های نیش تاثیر بسیار زیادی بر روی زیبایی صورت داشته و تغییر شکل ظاهری آن‌ها منجر به تغییر لبخند و در نتیجه کل چهره می‌شود.

 این دندان‌ها در صحبت‌های روزمره نیز به نوعی در چشم هستند و اگر شما هم جزو کسانی هستید که با دندان‌های نیش نامنظم مواجه هستند، لازم است تا با دانستن برخی نکات و آگاهی کامل نسبت به این موضوع و راهکار درمانی آن یعنی ارتودنسی دندان‌های نیش، بهترین روش درمانی را برای زیباتر شدن دندان‌ها و در نتیجه چهره‌تان اعمال کنید. ما در این مقاله به بررسی موضوع «ارتودنسی دندان نیش» و مطالب پیرامون آن پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

ارتودنسی دندان نیش

ارتودنسی دندان نیش

ارتودنسی دندان نیش

ارتودنسی دندان نیش یکی از بهترین راهکارهای درمانی برای رفع شکل ناموزون دندان‌های نیش در گوشه دهان است. همان طور که می‌دانید دندان‌های نیش تاثیر بسیار زیادی بر روی زیبایی صورت داشته و در کل چهره اثر گذار هستند. اگر این دندان‌ها شکل درستی نداشته باشند، فرآیند جویدن غذا نیز با مشکل روبرو می‌شود. در روش ارتودنسی دندان نیش، متخصص ارتودنسی در ابتدا دندان‌های شما را بررسی کرده و هر کدام که به شکل غیراصولی رشد کرده بود را با اعمال روش‌هایی خاص در میان مدت به شکل عادی باز می‌گرداند. به طور کلی دو حالت در ارتودنسی دندان نیش وجود دارد؛ ارتودنسی دندان نیش نهفته و ارتودنسی دندان نیش بیرون زده. در ادامه با بررسی این دو مورد در خدمت شما عزیزان هستیم.

ارتودنسی دندان نیش

ارتودنسی دندان نیش

ارتودنسی دندان نیش نهفته و بیرون زده

دندان نیش فک بالا آخرین دندانی است که رشد پیدا کرده و اگر جایی در قوس دندانی نمانده باشد، دندان نیش معمولا با بیرون زدگی یا نهفته بودن رویش پیدا می‌کند. از آن جایی که دندان نیش فک بالا در گوشه قوس دندانی وجود دارد، این دندان به همراه دندان‌های کناری نقش بسیار مهمی در زیبایی طرح لبخند افراد دارد و به همین دلیل نمی‌توان آن را کشید و از حضور آن صرف نظر کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بند ارتودنسی چیست؟

 کشیدن این دندان به منزله خالی ماندن جای آن وعدم رشد مجددش می‌باشد. مشکل خیلی‌ها نیز دقیقا از همین جا شروع شده و چون امکان کشیدن این دندان وجود ندارد مجبور به اعمال روش‌های دیگر مثل ارتودنسی دندان نیش هستند.

اگر قوس دندانی جایی برای دندان نیش نداشته باشد، این دندان یا بیرون می‌زند یا نهفته می‌ماند و چون دندان نیش هم از لحاظ زیبایی و هم کاربردی جزو دندان‌های مهم است، باید در دهان باقی بماند. در میان دندان‌های یک انسان بالغ به طور معمول دندان‌های نیش به احتمال بیشتری دچار نهفتگی خواهند شد. علت‌های مختلفی را می‌توان برای نهفتگی دندان‌های نیش بیان نمود که از شایع‌ترین آن ها، عدم وجود فضای کافی برای حضورشان است و یکی از بهترین روش‌های درمان آن ارتودنسی می‌باشد.

ارتودنسی دندان نیش نهفته

برای اینکه بتوان درمان دندان نهفتگی دندان‌های نیش را به بهترین نحو ممکن انجام داد اولین و اساسی‌ترین گام تشخیص به موقع این موضوع است. این تشخیص اگر به موقع باشد می‌تواند به درمان فرد کمک شایانی نماید. گاهی اوقات نیز دندان نیش شیری بوده و برای این که دچار نهفتگی نشود بایستی به موقع کشیده شود. با این کار این اطمینان حاصل می‌شود که دندان نیش دائم با حالتی مناسب و عمودی به سمت جایگاه اصلی خود حرکت کرده و دچار شیب و حالتی افقی نمی‌شود.

افتادن دندان نیش در سنین زیر ۱۰ سال رخ داده و اگر سن شما بیشتر شود دیگر دندان‌هایتان شیری نبوده و به حالت دائمی خود رسیده اند. از این رو تا زمانی که فرزند شما دارای دندان‌های شیری است بهتر است برای حل مشکل دندان نیش نهفته حتما به ارتودنتیست مراجعه نمایید تا وی دندان‌های کودک‌تان را بررسی کرده و در صورت نیاز بکشد. اگر شما یا فرزندتان از این سن و سال گذر کرده اید، ارتودنسی دندان نیش نهفته بهترین راهکار پیش رویتان است که باعث می‌شود با هزینه مناسب فرم عادی و اصلی دندان نیش را به دندان نیش نهفته بازگردانید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاربرد ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی دندان نیش بیرون زده

اصطلاح دندان‌های بیرون زده به دندان‌هایی اشاره می‌کند که در موقعیت صحیح در خط لبخند ظاهر نشده و به شکل ناموزونی رشد کرده اند. زمانی که این اتفاق برای دندان نیش می‌افتد، باعث می‌شود که دندان نیش بالاتر و بلندتر از سایر دندان‌ها قرار گرفته و به جای اینکه در ردیف با سایر دندان‌ها قرار گرفته باشد، در خارح خط لثه رشد کرده باشد.

 این حالت علاوه بر این که باعث بروز مشکلات مربوط به زیبایی فرد می‌شود، مسائل بهداشتی زیادی را هم در بیمار ایجاد کرده و به لثه وی آسیب‌های جدی وارد می‌کند.

عوامل متعددی موجب رخ دادن دندان نیش بیرون زده می‌شود. معمولا مهم‌ترین عامل این اتفاق، موقعیت سایر دندان‌ها در دهان است. به طوری که اگر برای دندان‌های شما فضای کمی وجود داشته باشد، این حالت باعث رشد دندان نیش در موقعیت نامناسب شده و دندان نیش شما را به حالت بیرونی و برجسته نشان می‌دهد.

علاوه بر این ژنتیک و سابقه فامیلی نیز احتمال ابتلا به این مسئله را افزایش می‌دهد. اگر کمبود فضا در قوس دندانی کم یا متوسط باشد، معمولا دندان نیش بیرون زده می‌شود. در ارتودنسی دندان نیش بیرون زده، در قدم اول فضای کافی برای رشد دندان ایجاد شده و سپس این دندان بجای خود آورده می‌شود.

از آن جایی که موقعیت دندان‌های نیش نسبت به فک پایین نقش بسیار مهمی در زیبایی ردیف دندان‌های شما دارد، بهتر است در ارتودنسی دندان نیش بیرون زده ارتودنسی بصورت دو فک بالا و پایین انجام شده تا دندان‌ها تراز شود. در مقابل اگر کمبود فضای قوس دندانی شما شدید باشد، دندان نیش شما نیاز به کشیدن پیدا می‌کند. در این صورت یکی از دندان‌های آسیای کوچک پشت دندان نیش کشیده شده و دندان نیش توسط ارتودنسی به جای دندان کشیده شده هدایت می‌شود.  این فرآیند توسط متخصص ارتودنسی انجام می‌شود و هزینه آن کمی بیشتر از حالت اول یعنی کمبود فضا به میزان کم یا متوسط در قوس دندانی است. این که دندان نیش شما کدام حالت را داشته و چه راهکار دندانپزشکی برای درمان آن مطرح می‌باشد چیزی است که توسط دندانپزشک معالج‌تان مشخص می‌شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آندربایت چیست ؟ و درمان آن با ارتودنسی چگونه است؟

توصیه‌های قبل و بعد از ارتودنسی دندان نیش

به این نکات دقت کنید تا فرآیند ارتودنسی دندان‌هایتان با موفقیت سپری شود:

  • اگر پس از انجام ارتودنسی دندان نیش، بافت‌های دهان‌تان متورم شد می‌توانید با استفاده از کمپرس یخ این متورم شدن را از بین برده و درد این ناحیه را تا حدودی تسکین دهید. البته  استفاده از یخ یک روش موقت برای حل این مشکل است و اگر دردتان همچنان وجود داشت هرچه سریع‌تر به ارتودنتیست خود مراجعه کنید.
  • پیش از انجام ارتودنسی دندان نیش نهفته یا بیرون زده و پس از آن، ملزم به رعایت کردن بهداشت دهان و دندان هستید. مطمئناً‌ عدم رعایت بهداشت کافی و ضدعفونی نبودن دهان‌تان می‌تواند منجر به ایجاد عفونت و درد شدید شود
  • استفاده از غذاهای نرم و یا آبکی که نیازی به جویدن نداشته تا چند روز اول پس از جراحی کشیدن دندان لازم است. اگر مواد غذایی سفت و ترد را در همان روزهای اولیه ارتودنسی دندان نیش مصرف کنید، ممکن است به طور کلی ارتودنسی دندان شما دچار مشکل و تمام هزینه‌ها و تلاش‌هایتان بیهوده شود. این غذاها باعث تحریک محل جراحی شده و اصلا پیشنهاد نمی‌شوند.
  • پس از انجام عمل ارتودنسی دندان نیش به مدت دو هفته مراقبت‌های لازم را از دندان‌ها به جای آورده و پس از این مدت حتما به مطب دندانپزشکی که ارتودنسی دندان‌هایتان را انجام داد مراجعه نمایید تا با بررسی وضعیت دندان‌هایتان مشکلات احتمالی را رفع و از ایجاد اتفاقات ناخوشایند جلوگیری کند. در واقع این کار برای تضمین ارتودنسی و بازدهی آن انجام می‌شود.

جمع‌بندی نهایی

به طور کلی ارتودنسی دندان نیش به دو صورت انجام می‌شود. یا دندان نیش شما به علت کمبود فضا در قوس دندانی نهفته رشد می‌کند و یا این رشد به صورت بیرون زدگی دیده می‌شود. ما در این مقاله تلاش کردیم این دو حالت یعنی ارتودنسی دندان نیش نهفته و بیرون زده را با بیان ساده به شما عزیزان توضیح داده و تفاوت‌شان را بیان کنیم. همچنین در ادامه به راهکارهای دندانپزشکی که پس از ارتودنسی دندان نیش لازم است رعایت کنید را بررسی کردیم. از این که تا پایان همراه ما بودید از شما متشکریم.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code