آنچه باید درباره تانگ تراست یا فشار زبان به پشت دندان ها بدانید!
سپتامبر 22, 2024

هنگامی که صحبت از بهداشت دهان و دندان می شود، مهم است که برنامه ای را ایجاد کنید که به بهترین وجه مطابق با نیازهای شما باشد. یک مسواک به تنهایی به اندازه کافی فضای بین دندان های شما را تمیز نخواهد کرد. در اینجا نحوه مقایسه استفاده از واترپیک و نخ دندان نشان داده شده است.

هیچ چیز جذاب تر از یک لبخند زیبا و سالم نیست، اما مراقبت از دندان ها و لثه ها چیزی بیشتر از ظاهر زیبا است. بهداشت ضعیف دهان می تواند باعث پوسیدگی، از دست دادن دندان و بیماری لثه شود.

بیماری لثه می تواند بر سلامت قلب شما تأثیر منفی بگذارد. باکتری هایی که باعث بیماری لثه می شوند نیز می توانند وارد جریان خون شما شوند. اگر فردی باردار باشد، باکتری می تواند جنینی که حمل می کند را هدف قرار دهد و احتمالاً منجر به تولد زودرس و وزن کم هنگام تولد در نوزاد شود.

مسواک زدن حداقل دو مرتبه در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید شروع خوبی است، اما مسواک زدن منظم ممکن است برای پاک کردن ذرات غذا، پلاک و باکتری ها از بین دندان ها کافی نباشد. فرچه های مسواک به اندازه کافی کوچک نیستند که به طور مؤثر به این فضاهای تنگ برسند. به همین دلیل، تمیز کردن بین دندان ها، مانند نخ دندان کشیدن، توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) توصیه می شود.

ممکن است سعی کنید تصمیم بگیرید که کدام یک برای تمیز کردن بین دندان های شما بهتر است: نخ دندان یا واتر پیک. دریافت نظر از دندانپزشک همیشه ایده خوبی است.

همچنین درک تفاوت ها و شباهت های بین این دو کمک می کند تا بتوانید تصمیم بگیرید که کدامیک بیشترین سود را برای شما به همراه خواهد داشت. درک هر ابزار و درک اینکه آنها چه کاری می توانند انجام دهند و چه کاری نمی توانند انجام دهند بسیار مهم است.

واترپیک: مزایا و معایب

به واتر فلاسرهای واترپیک، جت آب دندانی یا شوینده دهان نیز گفته می شود. اولین دستگاه شستشوی دهان در سال 1962 توسط یک دندانپزشک اهل کلرادو اختراع شد که بیمارش که یک مهندس هیدرولیک بود به او کمک کرد.

واتر فلاسرها از جریان ارتعاشی تحت فشار آب برای پاک کردن ذرات غذا، باکتری ها و پلاک بین دندان ها و زیر خط لثه استفاده می کنند.

واترپیک

واترپیک

چه زمانی از واترپیک استفاده کنیم؟

ممکن است ترجیح دهید به جای نخ دندان از واتر پیک استفاده کنید اگر:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا برای درمان ارتودنسی به تصاویر رادیوگرافی نیاز داریم؟

برای افراد مبتلا به آرتریت یا افرادی که مانور دادن و کار با نخ دندان برای آنها دشوار است، استفاده از واترپیک نسبت به نخ دندان های معمولی ممکن است آسان تر باشد.

مزایای واترچیک چیست؟

نقاط قوت

  • استفاده آسان
  • به مناطقی که دسترسی به آنها دشوار است می رسد
  • بین دندان های با فاصله تنگ را تمیز می کند

استفاده از واترپیک می تواند بویژه برای دسترسی به نواحی از دهان که دسترسی به آنها دشوار است، دندان های با فاصله کم و پاکت های پریودنتال که ممکن است در مراحل اولیه بیماری لثه ایجاد شده باشند، مفید باشد. آنها همچنین می توانند به حفظ طراوت و بوی خوب دهان شما کمک کنند که این یک مزیت اضافی است.

استفاده از واترپیک آسان است. برخی از افراد ممکن است در حین یادگیری تنظیم دمای آب و تنظیم قدرت دستگاه که برای آنها راحت ترین حالت است، منحنی یادگیری را تجربه کنند.

برای اینکه این ابزار تا حد امکان مؤثر باشد، به خاطر داشته باشید که نوک واتر پیک را قبل از روشن کردن دستگاه در دهان خود قرار دهید. به آرامی پیش بروید و نوک آن را به آرامی در امتداد خط لثه خود حرکت دهید.

برای دستیابی به بهترین نتایج، توصیه می شود از دندان های عقب خود شروع کنید و به سمت دندان های جلوی خود کار کنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که داخل و خارج همه دندان های دو فک بالا و پایین خود را تمیز کنید. این می تواند به شما کمک کند تا اطمینان حاصل کنید که کل دهان شما به طور کامل تمیز شده است.

نقاط ضعف واترپیک کدامند؟

  • ممکن است تمام پلاک ها را پاک نکند.
  • می تواند پر هزینه باشد.
  • به هم ریختگی دارد.

عمل شستشوی واتر پیک ها ممکن است برای از بین بردن پلاک به طور کامل از سطح دندان های شما کافی نباشد. برخی از افراد دوست دارند ابتدا از نخ دندان برای خراشیدن و سست کردن پلاک استفاده کنند. سپس می توان از واتر پیک برای شستشوی مؤثر باقی مانده ها و پلاک های باقی مانده استفاده کرد.

استفاده از واترپیک ها در مقایسه با نخ دندان های معمولی بی خطر است و هیچ خطری ندارد، مگر برای کیف پول شما.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انکیلوز یا دندان فک جوش چیست؟

نخ دندان سنتی: مزایا و معایب

شواهدی وجود دارند که نشان می دهند مردم در دوران باستان از ابزارهای مختلفی برای تمیز کردن بین دندان های خود استفاده می کردند. نخ دندان واقعی اولین بار توسط دندانپزشکی به نام Levi Spear Parmly در کتاب خود با عنوان “راهنمای عملی برای مدیریت دندان ها” در سال 1819 به صورت چاپی توصیه شد.

به طور رسمی 55 سال بعد توسط Asahel M. Shurtleff ثبت شد. او نخ دندان را در بسته بندی هایی طراحی کرد که شامل یک کاتر بود، شبیه به روشی که امروزه برخی از نخ ها به فروش می رسند.

نخ دندان دهه 1800 معمولاً از ابریشم بدون موم ساخته می شد. تا پس از جنگ جهانی دوم، زمانی که ابریشم با نایلون جایگزین شد، محبوبیت پیدا نکرد.

امروزه نخ دندان در نگهدارنده های پلاستیکی به نام نخ دندان های دسته دار و به اندازه رشته های بلندی در دسترس است که خودتان آن را می برید. شما می توانید نخ دندان را در انواع طعم دار و به صورت رشته های موم دار یا بدون موم پیدا کنید.

نخ دندان سنتی

نخ دندان سنتی

چه زمانی از نخ دندان استفاده کنیم؟

نخ دندان کشیدن برای همه افراد مفید است. نخ دندان کشیدن بخش مهمی از بهداشت دندان برای کاهش خطر ابتلا به بیماری لثه و پوسیدگی دندان است.

نقاط قوت

  • کنترل آن آسان است.
  • قادر به تمیز کردن کامل همه دندان ها است.

باکتری ها، پلاک ها و ذرات غذا را از بین دندان های شما از بین می برد. استفاده از نخ دندان همچنین این امکان را برای شما فراهم می کند که پلاک چسبنده هر دندان را قبل از تبدیل شدن به تارتار پاک کنید.

مزیت اصلی استفاده از نخ دندان کنترل آن است. نخ دندان کشیدن به صورت دستی این امکان را برای شما فراهم می کند که هر دندان را با دقت با حرکات بالا و پایین پاک کنید و نخ دندان را بین دندان های خود مانور دهید.

چه زمانی از نخ دندان استفاده کنیم؟

چه زمانی از نخ دندان استفاده کنیم؟

نقاط ضعف

  • قادر به رسیدن به برخی مناطق نیست.
  • می تواند باعث خونریزی لثه های شما شود.
  • استفاده از آن برای افرادی با مهارت دستی محدود دشوار است.

برخی از افراد وقتی فقط به نخ دندان تکیه می کنند، ممکن است نتوانند به راحتی به نواحی خاصی از دهان خود دست یابند. همچنین ممکن است بین دندان هایی که به هم بسیار نزدیک هستند به سختی قرار بگیرید. اگر بیش از حد زیر خط لثه خود نخ دندان بکشید یا با فشار زیاد نخ دندان بکشید، ممکن است لثه های شما خونریزی کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  قرینه شدن دندان ها بعد از درمان ارتودنسی

مهم است که بعد از نخ دندان کشیدن دهان خود را بشویید. این به حذف پلاک و باقی مانده های خراشیده شده از روی دندان های شما کمک می کند.

مسواک زدن قبل از نخ دندان کشیدن بهتر است یا بعد از آن؟

بر اساس ADA، هر دو راه قابل قبول هستند، به شرطی که کار را کامل انجام دهید. برخی افراد استدلال می کنند که دوست دارند ابتدا از نخ دندان استفاده کنند تا ذرات غذا و مواد زائد بین دندان های خود را سست کنند، که بعداً می توان آنها را با مسواک زدن پاک کرد.

برخی دیگر ترجیح می دهند ابتدا مسواک بزنند تا قسمت اعظم پلاک قبل از نخ دندان کشیدن انجام شود و فلوراید خمیر دندان به مناطقی برسد که ممکن است توسط غذا مسدود شود.

مطالعه ای که اخیراً در مجله Periodontology Trusted Source منتشر شده است نشان می دهد که میزان پلاک بین دندان ها در تکنیک اول نخ دندان کشیدن و سپس مسواک زدن کاهش می یابد.

اما ADA و آکادمی پریودنتولوژی آمریکا مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به هر ترتیبی برای حفظ سلامت لبخند توصیه می کنند. اینکه ابتدا نخ دندان بکشید یا مسواک بزنید به خودتان بستگی دارد!

مسواک زدن قبل از نخ دندان کشیدن بهتر است یا بعد از آن؟

مسواک زدن قبل از نخ دندان کشیدن بهتر است یا بعد از آن؟

سخن پایانی

بهترین روش بهداشت دهان و دندان معمولاً روشی است که به آن پایبند هستید، از آن لذت می برید و می توانید ببینید که روزانه از آن استفاده می کنید.

بسیاری از افراد، کنترلی که از نخ دندان کشیدن دستی بدست می آورند را ترجیح می دهند. برخی دیگر از احساس تازگی و تمیزی عمیقی که پس از استفاده از واترپیک بدست می آورند، خوشحال می شوند. تحقیقات نشان داده اند که بین استفاده از نخ دندان و واترپیک تفاوت کمتری در حذف پلاک وجود دارد.

هم واترپیک و هم استفاده از نخ دندان راه های خوبی برای مراقبت از دندان ها و لثه ها در کنار مسواک زدن هستند. ADA توصیه می کند دو مرتبه در روز مسواک بزنید و یک مرتبه در روز بین دندان های خود را تمیز کنید. برای تمیز کردن نهایی دندان ها و حذف پلاک، سعی کنید هر دو را دو مرتبه انجام دهید.

در مورد هر گونه نگرانی که ممکن است داشته باشید حتماً با دندانپزشک صحبت کنید. آنها همچنین می توانند در تصمیم گیری در مورد بهترین گزینه برای خود به شما کمک کنند.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code