ارتودنسی چگونه می تواند به تنفس دهانی کمک کند؟
آوریل 11, 2022
اگر ریتینر شما گم شد چه باید بکنید؟
می 29, 2022

در این نوشته می خوانید:

آیا شما نیاز به پر کردن دندان دارید، یا به دلیل عصبی بودن در مورد آن، در حال به تعویق انداختن انجام آن هستید؟ هیچ کس مراجعه به دندانپزشک را برای انجام درمان های دشوار دوست ندارد، اما پر کردن حفره های دندانی یک روش بسیار معمول در دندانپزشکی ترمیمی برای کمک به افزایش طول عمر دندان های شما است.

آیا پر کردن حفره های دندانی درد دارد؟ بسیاری از افراد نگران درد پر کردن دندان هستند، اما به لطف مواد و تکنیک های مدرن پر کردن دندان در دندانپزشکی، این فرایند معمولاً بدون درد است. پس از پر کردن دندان، ممکن است مقداری حساسیت را تجربه کنید، اما روش هایی برای کاهش هر گونه ناراحتی وجود دارد. در این مقاله شما می توانید بیشتر در مورد چگونگی پر کردن دندان ها، مدت زمانی که طول می کشند، و احتیاط های لازم پس از اتمام پر کردن دندان بخوانید.

ما همچنین انواع مختلفی از پرکننده های دندانی، موادی که دندانپزشکان استفاده می کنند، و مواد دیگر توضیح می دهیم.

پر کردن دندان چیست؟

پر کردن دندان یک نوع ترمیم دندان است که باعث اصلاح آسیب ناشی از پوسیدگی دندان می شود و طول عمر دندان را افزایش می دهد. پر کردن حفره دندان یک فرایند بسیار معمول دندانپزشکی است.

برای درمان یک دندان پوسیده (دندان کرم خورده) به این ترتیب، دندانپزشک ابتدا تمام بخش های پوسیده شده را تخلیه می کند و حفره را پاکسازی می کند. سپس حفره دندان را با یکی از مواد متعدد موجود، پر می کند.

هنگامی که پر کردن حفره کامل می شود، دندان سال های زیادی می تواند عملکرد طبیعی داشته باشد.

پوسیدگی دندان اگر درمان نشده باقی بماند، همچنان به فرسایش دندان ادامه می دهد، و منجر به بروز درد حفره می شود. در نهایت، در جایی در اطراف دندان ممکن است آبسه شکل بگیرد، که نیاز به درمان شدید تری مانند درمان ریشه و یا حتی کشیدن خواهد داشت.

ممکن است ما ایده پر کردن دندان را نپذیرید، اما این روش واقعاً بهترین راه برای متوقف کردن پوسیدگی در مسیر خود و حفظ دندان برای طولانی ترین زمان ممکن است.

پر کردن دندان

پر کردن دندان

انواع پر کردن دندان ها- پر شدگی های دندان ها از چه ساخته شده اند؟

مواد مختلفی برای پر کردن دندان ها وجود دارند که دندانپزشکان بر اساس نوع پر کردن حفره از آنها استفاده می کنند. به عنوان مثال، برای پر کردن یک دندان جلو، دندانپزشکان معمولاً از مواد همرنگ دندان استفاده می کنند.

هر ماده دارای مزایای و معایب خاص خود است:

  • هزینه
  • ظاهر
  • استحکام
  • دوام
  • سهولت کاربرد

در زیر می توانید در مورد تفاوت های اصلی بین متداول ترین مواد پر کننده دندان بخوانید.

پر شدگی های آمالگام (نقره ای)

آمالگام نقره ای- رنگ که برای پر کردن دندان ها استفاده می شود، ترکیبی از فلزات است: حدود 50% جیوه همراه با نقره، قلع و مس.

این ارزان ترین ماده موجود برای پر کردن دندان است و اعمال آن نسبتاً آسان است. علاوه بر این، قوی ترین ماده نیز هست، به همین دلیل اغلب برای سطوح دندان هایی استفاده می شود که بیشترین فشار به آنها وارد می شود. این یک گزینه بسیار مناسب برای پر کردن حفره های بزرگ یا عمیق است.

یکی از نقاط ضعف آشکار آنها زیبایی است؛ حفره های پر شده فلزی ناخوشایند هستند و معمولاً از کاربرد آنها برای دندان های جلو اجتناب می شود. برخی افراد نیز به دلیل نگرانی های مربوط به جیوه موجود در آنها ترجیح می دهند از پر کردن دندان با آمالگام اجتناب کنند. گرچه هنگام قرار دادن یا برداشتن این نوع پر شدگی مقداری بخار جیوه می تواند آزاد شود، اما ADA ابراز داشته است که “بر اساس اطلاعات علمی موجود، آمالگام همچنان یک ماده ترمیم کننده ایمن و مؤثر است.”

سازمان غذا و دارو آمریکا اخیراً موضع خود را به روز رسانی کرده است تا کمی محتاطانه تر باشد، و اکنون اعلام کرده است “گرچه اکثر شواهد نشان می دهند که قرار گرفتن در معرض بخار جیوه از پرکننده های آمالگام دندانپزشکی منجر به اثرات مضری برای سلامت اکثر مردم نمی شود، اما برای افراد با بیماری های خاص ممکن است اثراتی وجود داشته باشد، مانند افرادی که به جیوه حساس بسیار هستند.”

پر شدگی های کامپوزیتی

پر شدگی های کامپوزیتی دندان عموماً با ترکیبی از رزین آکریلیک و پودر شیشه ساخته شده اند. رنگ مواد کامپوزیتی بر پایه رزین به گونه ای تنظیم می شود تا در حد امکان با رنگ دندان های طبیعی شما مطابقت داشته باشد، که باعث می شود تشخیص پر شدگی دندان کار دشواری باشد.

با این حال، این مواد پر کننده دندان به اندازه آمالگام با دوام نیستند. بنابراین، ممکن است برای پر کردن حفره های عمیق و حفره های موجود روی سطوح جونده توصیه نشوند. همچنین از لحاظ فنی، اعمال آنها دشوارتر است، به این معنی که روند انجام آن کمی طولانی تر است.

دیگر کاربردهای مواد رزین کامپوزیت عبارتند از ساخت ونیرهای رزین کامپوزیتی و ترمیم دندان های شکسته یا لب پر شده.

پر شدگی گلاس آینومر

سمان گلاس آینومر یکی دیگر از گزینه های سفید برای پر کردن دندان است. آنها به اندازه پر شدگی های رزین کامپوزیتی محکم نیستند، بنابراین استفاده از آن اغلب به پر کردن موقت، مانند دندان های شیر کودکان، محدود می شود. همچنین ممکن است برای پر کردن مناطق پوسیده روی ریشه های دندان زیر خط لثه استفاده شود، زیرا نیاز نیست که حتماً به یک سطح خشک چسبانده شود.

گلاس آینومر دارای مزیت اضافی آزاد کردن فلوراید است، که به جلوگیری از پوسیدگی بیشتر کمک می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا قبل از دریافت بریس باید همه دندان های شیری کودک افتاده باشند؟

پر شدگی طلا

پر شدگی طلا نیز یک گزینه است، اما ظاهر متمایز آنها به این معنی است که آنها انتخاب اول هر کسی نیستند. آنها بسیار محکم هستند و با دوام ترین و همچنین گران ترین ماده پر کننده هستند.

پر شدگی های طلا نمی توانند به طور مستقیم روی حفره دندان اعمال شده و شکل داده شوند. در عوض، آنها معمولاً در آزمایشگاه بر اساس قالبی ساخته می شوند که از دندان گرفته شده است. به این معنا که باید زمان بیشتری روی صندلی دندانپزشک سپری کنید- چیزی که بسیاری از مردم مشتاق هستند از آن اجتناب کنند.

مقایسه مواد پر کننده دندان

  آمالگام رزین کامپوزیت گلاس آینومر طلا
رنگ نقره ای همرنگ دندان همرنگ دندان طلایی
دوام محکم: 10 تا 5 سال دوام دارند خوب: 5 تا 10 سال دوام دارند نه چندان: تا 5 سال دوام دارند محکم: بیشتر از 15 سال دوام دارند
هزینه پایین متوسط متوسط بالا
مزایا قابل استطاعت؛

محکم برای سطوح جونده

زیبایی خوب؛

مناسب برای پر شدگی های کوچک

زیبایی خوب؛

آزاد کردن فلوریا

بسیار محکم و با دوام
معایب غیر جذاب؛

برخی نگرانی ها درباره جیوه

نمی تواند در برابر نیروهای زیاد مقاومت کند به راحتی می شکند و فرسوده می شود گران قیمت است؛

کاملاً قابل مشاهده است؛

فرایند طولانی تر برای نصب

کیت های پر کردن موقت دندان

آیا شما هم در حال فکر کردن در مورد پر کردن موقت دندان در منزل هستید؟

استفاده از یک کیت برای پر کردن موقت دندان، در حالی که منتظر مراجعه به یک دندانپزشک هستید تا پر کردن دائمی دندان را انجام دهد خوب است. برخی کیت ها حاوی موادی شبیه موادی هستند که دندانپزشکان استفاده می کنند و می توانند به کاهش درد و اجتناب از آسیب بیشتر به دندان قبل از دریافت درمان تخصصی کمک کنند.

اما – ما تأکید چندانی روی آنها نداریم- زیرا آنها یک پرکننده دائمی دندان نیستند. مواد پرکننده دندان به گونه ای طراحی نشده اند تا بیشتر از چند روز دوام داشته باشند و اگر شما درمان تخصصی دریافت نکنید، آسیب بیشتری به دندان خود می زنید. بعلاوه، اگر شما پوسیدگی زیرین دندان داشته باشید که درمان نشده است، ممکن است در نهایت دچار یک آبسه دردناک شوید و به درمان بسیار پیچیده تر نیاز داشته باشید.

پر کردن دندان

پر کردن دندان

فرایند پر کردن حفره دندان

آیا می خواهید بدانید پر کردن دندان چگونه انجام می شود؟ فرایند برای پر کردن دائمی دندان،  با توجه به نوع پر شدگی، اندکی متفاوت است، اما برخی مراحل اصلی وجود دارند که همه دندانپزشکان آنها را دنبال می کنند:

مرحله 1: چکاپ

هنگامی که برای چکاپ دندانپزشکی مراجعه می کنید، دندانپزشک از یک آینه کوچک برای بازرسی همه سطح همه دندان ها استفاده می کند. آنها به دنبال نشانه هایی از پوسیدگی و همچنین هر گونه ترک خوردگی یا شکاف خواهند بود که ممکن است در آینده مستعد پوسیده شدن باشند، و اگر دندانی داشته باشید که نیاز به پر کردن یا درمان های دیگر داشته باشد، توصیه های لازم را به شما خواهند کرد. آنها بعلاوه ممکن است یک عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس بگیرند تا دید بهتری نسبت به شرایط دندان های شما داشته باشند.

البته، ممکن است از قبل بدانید که دندان شما به پر کردن نیاز دارد. شاید متوجه یک حفره کوچک در دندان خود شده باشید، درد یا حساسیت دندان را تجربه کرده اید، یا یک پر شدگی قدیمی دندان شما بیرون آمده است.

مرحله 2: بی حس کردن

اگر پوسیدگی تنها روی سطح دندان باشد، ممکن است نیازی به اعمال بی حس کننده نباشد. دندانپزشک می تواند مینای دندان آسیب دیده را با دریل تخلیه کند، بدون آنکه باعث هیچ دردی شود.

با این حال، در اغلب موارد، دندانپزشک یک بی حس کننده موضعی تزریق خواهد کرد تا ناحیه اطراف دندان را بی حس کند. آنها همچنین ممکن است از یک ژل بی حس کننده روی لثه استفاده کنند تا ناراحتی ناشی از تزریق را به حداقل برساند.

مرحله 3: زدودن پوسیدگی

پس از آنکه بی حس کننده اثر گذاشت، دندانپزشک همه بخش های آسیب دیده دندان در نتیجه پوسیدگی را می تراشد. این کار با استفاده از دریل دندانپزشکی با سرعت بالا، ابزار سایشی هوا یا لیزر انجام می شود.

برای بسیاری از افراد، این ناخوشایندترین بخش از این فرایند است، اما به لطف بی حسی، هیچ دردی نخواهد داشت. شما تنها لرزش و فشار ناشی از دریل و ابزارهای دیگر را احساس خواهید کرد. این کار می تواند صدای تقریباً بلندی داشته باشد، بویژه برای دندان های فک بالا، اما اگر می خواهید ذهن خود را از آن منحرف کنید، گذاشتن یک هدفون برای گوش دادن به موسیقی می تواند خوب باشد.

زمانی که دندان عاری از هرگونه پوسیدگی شد، دندانپزشک مناسب بودن اندازه و شکل حفره برای محکم نگه داشتن مواد پر کننده را بررسی خواهد کرد. همچنین از کاملاً تمیز و استریل، و نیز آماده بودن آن برای اعمال مواد پر کننده باطمینان حاصل خواهد کرد.

مرحله 4: پر کردن

برای پر کردن با آمالگام، مواد درست قبل از اعمال، مخلوط می شوند. دندانپزشک آن را درون فضایی که قرار است پر شود فشار می دهد، و خیلی زود به صورت خود به خود سفت می شود.

برای پر کردن مستقیم با کامپوزیت، ابتدا سطح با ژل اسید اِچ می شود تا پیوند قوی تری ایجاد شود. پس از حدود 15 ثانیه، ژل شستشو داده می شود، یک سطح زبر به جا می ماند. سپس، دندانپزشک یک لایه نازک چسب روی سطحی که قرار است پر شود اعمال می کند. این لایه پایه به مواد کامپوزیت کمک می کند تا پیوندس قوی با دندان تشکیل دهند. توجه داشته باشید که برخی از تولیدکنندگان در حال حاضر این دو مرحله را در قالب یک محصول واحد با یکدیگر ترکیب می کنند تا نیازی به شستشو نباشد.

چسب و ماده پر کننده کامپوزیتی باید با نور آبی کیور شوند تا آنها را سفت کند. بسته به عمق پر شدگی، دندانپزشک ممکن است کامپوزیت دندان را در چند مرحله اعمال کند و هر بار همان لایه را سفت کند. این ماده قبل از کیور شدن، انسجامی بتونه مانند دارد، بنابراین دندانپزشک می تواند آن را درست داخل حفره فشار دهد و آن را به شکل صحیح در آورد.

اگر شما در حال دریافت پر شدگی های غیر مستقیم طلا یا پرسلن هستید، این فرایند در این مرحله متفاوت است. دندانپزشک از دندان یک قالب می گیرد که برای یک لابراتوار ارسال می شود. تا زمانی که پر شدگی آماده شود، شما یک پر شدگی موقت دریافت خواهید کرد و چند روز بعد، هنگامی که پر شدگی دائمی ساخته شد، برای تکمیل روند باید به مطب بازگردید.

مرحله 5: شکل دادن و پرداخت

هنگامی که پر شدگی دندان در جای خود قرار گرفت و مواد سفت شدند، زمان آن است که شکل اصلاح شود و سطح پولیش شود. دندانپزشک آن را شکل خواهد داد تا در حد امکان با دندان های طبیعی مطابقت داشته باشد.

اگر پر شدگی روی سطح جونده قرار داشته باشد، دندانپزشک از یک نوع کاغذ مخصوص برای بررسی تناسب آن استفاده خواهد کرد. از شما خواسته می شود تا بایت خود را روی یک نوار نازک کاغذی قرار دهید، که جای دندان ها روی آن باقی خواهند ماند تا به دندانپزشک نشان دهد که پر شدگی جدید چگونه با دندان های دیگر برخورد می کند. دندانپزشک قبل از پولیش نهایی دندان ممکن است تغییرات بسیار کوچک برای بهبود سطح جونده ایجاد کند.

پر کردن دندان

پر کردن دندان

پر کردن دندان چه مدت طول می کشد؟

همانطور که می بینید، متغیرهای زیادی وجود دارد که روی مدت زمان پر کردن دندان تأثیر خواهند گذاشت. زمان لازم برای پر کردن حفره ها بستگی به اندازه و محل پر کردن، مواد و نیاز به بی حسی دارد.

قرار دادن آمالگام سریع تر از کامپوزیت است؛ پر شدگی های عمیق بیشتر از پر شدگی های سطحی طول می کشند و البته عدم استفاده از بی حس کننده، سرعت روند را افزایش می دهد.

اکثر پر کردن های دندان ها، از ابتدا تا پایان، بین 20 دقیقه تا یک ساعت طول می کشند. دندانپزشکان می توانند دو یا چند پر کردن دندان را تنها در یک مراجعه انجام دهند، به شرطی که آنها خیلی پیچیده نباشند.

آیا پر کردن دندان درد دارد؟

یکی از متداول ترین پرسش هایی که مردم در این رابطه دارند این است که “آیا پر کردن دندان درد دارد؟”. این کاملاً طبیعی است که نگران درد در طول و پس از پر کردن دندان باشید. مطمئن باشید که هدف تکنیک های مدرن بی حسی، بی حس کردن کامل ناحیه اطراف دندان در طول فرایند است.

خود تزریق می تواند کمی دردناک باشد؛ ممکن است یک احساس نیشگون- مانند یا احساس نیش زدگی برای چند ثانیه داشته باشید، اما خیلی زود از بین می رود. دندانپزشکان می توانند این ناراحتی را با استفاده از ژل بی حس کننده روی لثه قبل از انجام تزریق کاهش دهند.

اگر پوسیدگی تنها روی سطح دندان باشد، می تواند پر کردن حفره های کوچک را بدون تزریق کامل کرد. به توصیه های دندانپزشک خود اعتماد کنید- آنها می دانند که کدام نوع پر کردن نیاز به بی حسی دارد و کدام یک نیاز ندارد.

درد دندان پس از پر کردن آن

هنگامی که اثر داروی بی حسی از بین می رود ،نباید در دندان خود هیچ دردی تجربه کنید. هرچند ممکن است محل تزریق به مدت یک یا دو روز درد داشته باشد.

اگر دندان شما بعد از پر شدن درد دارد، ممکن است مشکلی وجود داشته باشد که دندانپزشک شما باید آن را برطرف کند. به عنوان مثال، پر شدکی ممکن است ترک خورده باشد یا از محل خود خارج شده باشد، یا اعصاب دندان در زیر پر شدگی در معرض محیط دهان قرار گرفته باشند. اگر هنگام بستن بایت درد داشته باشید، ممکن است سطح پر شدگی خیلی بالا قرار داده شده است و باید کمی بیشتر پولیش شود.

ممکن است پالپ داخل دندان کمی ملتهب شده باشد- شرایطی که تحت عنوان پالپیت شناخته می شود- معمولاً در نتیجه به جا ماندن مقداری از مواد پوسیده در طول فرایند پر کردن دندان. گاهی اوقات پالپیت می تواند به صورت خود به خود بهبود یابد، در غیر این صورت، برای حذف کامل بافت عفونی، درمان ریشه نیاز است.

در برخی موارد نادر، افراد آلرژی به برخی از مواد پرکننده دندان را تجربه می کنند. هنگامی که این اتفاق رخ می دهد، دندانپزشک می تواند پر شدگی را با ماده دیگری تعویض کند.

اگر هنوز پس از چند روز حس می کنید که پر شدگی دندان شما درد ایجاد می کند، بهتر است دوباره به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر پس از پر کردن دندان درد شدید تجربه کنید، بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید – ممکن است به یک مراجعه اورژانسی نیاز داشته باشید.

پر کردن دندان

پر کردن دندان

حساسیت دندان پس از پر کردن آن

درد پس از پر کردن دندان غیر معمول است، اما به احتمال زیاد به مدت یک یا دو روز حساسیت دندان را تجربه خواهید کرد. بویژه، دندان هایی که اخیراً پر شده اند می توانند به غذاها و نوشیدنی های داغ و سرد حساس باشند. اگر متوجه این مشکل شدید، به مدت چند روز از این عوامل محرک اجتناب کنید و ببینید آیا حساسیت کاهش می یابد.

شما همچنین می توانید از خمیر دندان مخصوص دندان های حساس استفاده کنید، و سعی کنید از قرار دادن مستقیم بایت خود روی پر شدگی اجتناب کنید. اگر حساسیت دندان پس از پر شدن واقعاً برای شما آزار دهنده است، داروهای مسکن ضد التهاب مانند ایبوپروفن باید کمک کنند.

اگر پر شدگی شما 2 تا 3 هفته پس از فرایند پر کردن دندان هنوز هم درد دارد، ممکن است بخواهید دوباره به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا آن را بررسی کند.

مراقبت های پس از پر کردن حفره

در اکثر موارد، پس از پر کردن حفره دندان، نیازی به مراجعات بیشتر به دندانپزشک وجود ندارد. دندانپزشک شما شما در مورد مراقبت های خاص پس از پر کردن دندان توصیه های لازم را به شما خواهد کرد، از جمله اینکه چه زمانی دوباره می توانید بخورید و بنوشید، هر گونه غذایی که باید به صورت موقت از خوردن آن اجتناب کنید، و اینکه در صورت تجربه درد پس از پر کردن دندان خود چه مسکن هایی می توانید مصرف کنید.

اگر دهان شما بی حس است، تا زمانی که بی حسی شما از بین برود، مراقب صحبت کردن و گاز زدن باشید. ممکن است به راحتی داخل گونه خود را گاز بگیرید، بدون آنکه حتی متوجه آن شوید، زیرا آن را احساس نمی کنید.

پس از آن، تنها کاری که باید انجام دهید مراقبت خوب از دندان ها با حفظ یک روتین بهداشتی خوب دهان و دندان ها است.

با این حال، در روزهای بعد از پر کردن دندان خود، در صورتی که متوجه هر یک از موارد زیر شدید، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید:

  • یک لبه تیز روی دندان وجود دارد.
  • بایت شما ناراحت کننده است (هنگام تماس دندان های شما با یکدیگر، پر شدگی آن سر راه قرار می گیرد)
  • یک ترک خوردگی قابل مشاهده روی مواد پر کننده وجود دارد.
  • پر سدگب شل شده است.
  • درد شدیدی را تجربه می کنید.
  • دندان شما 2 تا 3 هفته پس از فرایند حساس باقی مانده است.

آیا پس از پر کردن دندان می توانید چیزی بخورید؟

اگر یک پر کردن دندان با کامپوزیت انجام داده اید، معمولاً بلافاصله خوردن و نوشیدن بعد از آن مشکلی ندارد. ممکن است لازم باشد منتظر بمانید تا هر گونه بی حسی برطرف شود- زیرا ممکن است به صورت تصادفی داخل گونه خود را گاز بگیرید.

از آنجا که پر شدگی های فلزی بیشتر طول می کشد تا به طور کامل سفت شود، دندانپزشکان معمولاً توصیه می کنند به مدت 1 تا 2 ساعت بعد از آنها چیزی نخورید و ننوشید و حداقل به مدت 24 ساعت غذاهای سفت یا جویدنی مصرف نکنید. در طول این مدت چیزهایی مانند سوپ، سیب زمینی پخته شده، ماست و اسموتی ها را مصرف کنید.

این ها تنها دستورالعمل های کلی هستند؛ توصیه های دندانپزشک خود را در مورد نوشیدن یا خوردن پس از پر کردن دندان دنبال کنید، زیرا ممکن است احتیاط های ویژه نیاز داشته باشید.

جلوگیری از پوسیدگی بیشتر دندان

پس از پر کردن دندان، دندانپزشک توصیه هایی برای حفظ بهتر بهداشت دهان و دندان برای کاهش احتمال نیاز به پر کردن دندان یا سایر درمان های دندانپزشکی در آینده به شما خواهد داد. این شامل نخ دندان کشیدن روزانه و دو بار در روز مسواک زدن با خمیر دندان فلورایده است.

رژیم غذایی شما نیز می تواند وضعیت دندان های شما را تحت تأثیر قرار دهد. به عنوان مثال، گاز زدن یک میان وعده پر از قند، می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

پر کردن دندان

پر کردن دندان

هزینه پر کردن دندان به چه چیزهایی بستگی دارد؟

هزینه پر کردن دندان با توجه به عوامل متعددی متفاوت خواهد بود، اما ابتدا، باید تعیین کنید که آیا درمانی که می خواهید را می توانید از طریق بیمه خود دریافت کنید. پر کردن با کامپوزیت گران تر از آمالگام است و برخی شرکت های بیمه آن را تقبل نمی کنند.

هنگام پرداخت هزینه های دندانپزشکی، قیمت پر کردن ها به عوامل متعددی بستگی دارد:

  • مواد پر کننده دندان
  • اندازه حفره ای که باید پر شود
  • محل دندان
  • پر کردن چقدر طول می کشد

پر شدگی دندان چقدر دوام دارد؟

مواد پر کننده مختلف دارای میزان دوام متفاوتی هستند. به طور کلی طلا (بالای 15 سال) و پس از آن آمالگام (10 تا 15 سال)، طولانی ترین دوام را دارند. رزین کامپوزیت تقریباً دوام چندانی ندارد (5 تا 10 سال) ، بویژه زمانی که روی سطح جونده قرار می گیرد. گلاس آینومر کمترین دوام را دارد (تا 5 سال)، به همین دلیل است که معمولاً تنها برای پر کردن موقت و دندان های شیر استفاده می شود.

مواد کامپوزیتی دائماً در حال بهبود هستند و اگر تحت فشار ناشی از بایت قرار نگیرند می توانند به اندازه آمالگام ها دوام داشته باشند. با این حال، کامپوزیت، مخصوصاً در اطراف لبه ها، مستعد لک شدن است، بنابراین ممکن است قبل از اینکه از نظر فیزیکی پوسیده شود، از نظر ظاهری جذابیت خود را از دست بدهد.

تعویض پر شدگی دندان

ممکن است این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که چگونه می توان فهمید که آیا به یک پر شدگی جدید برای جایگزینی یک پر شدگی قدیمی نیاز دارید. در صورت بروز هر یک از موارد زیر، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید:

  • تمام یا بخشی از پر شدگی قدیمی کنده شده است.
  • متوجه شده اید پر شدگی شل شده و داخل حفره خود تکان می خورد.
  • محل پر شدگی قدیمی دندان درد دارد.

طی یک چکاپ روتین دندانپزشکی، دندانپزشک شما پر شدگی موجود را بررسی می کند و به شما اطلاع خواهد داد آیا نیاز به تعویض دارد یا خیر. فرایند تعویض پر شدگی شبیه به قرار دادن یک پر شدگی جدید است- به جز مرحله ای که دندانپزشک به جای بخش پوسیده دندان باید مواد پرکننده قدیمی را تخلیه کند.

اگر شما یک پر شدگی قدیمی نقره ای دارید، صرف نظر از هر نیاز پزشکی، ممکن است بخواهید آن را با مواد پر کننده همرنگ دندان تعویض کنید.

چگونه می توانم مطمئن شوم که آیا به پر کردن دندان نیاز دارم؟

دندان درد یک علامت شایع است که شما به پر کردن دندان نیاز دارید. علاوه بر این ممکن است متوجه یک حفره در دندان خود شوید، تغییر رنگ آن را مشاهده کنید، یا حساسیت را تجربه کنید. اما برای مراجعه به دندانپزشک صبر نکنید تا درد دندان به سراغ شما بیاید.

برای چکاپ های منظم دندانپزشکی مراجعه کنید تا دندانپزشک شما بتواند علائم اولیه پوسیدگی را تشخیص دهد و قبل از بدتر شدن مشکل مداخله کند.

اگر دندان یک حفره داشته باشد، اما هیچ دردی نداشته باشد چطور؟

پوسیدگی دندان از لایه بیرونی مینای دندان آغاز می شود، جایی که در آن هیچ عصبی وجود ندارد، و تا زمانی که رو به عمق داخل دندان گسترش نیابد، درد آن آغاز نمی شود. مداخله زود هنگام بهترین کار است.

اگر متوجه یک سوراخ در دندان خود شدید یا تغییر رنگ آن را مشاهده کردید، برای مراجعه به دندانپزشک خود وقت بگیرید، حتی اگر شما هیچ دردی ندارید. آنها بررسی خواهند کرد که آیا شما به پر کردن نیاز دارید یا خیر (و دندان های دیگر شما را برای نشانه های پوسیدگی بررسی خواهند کرد).

زود پی بردن به وجود پوسیدگی به معنای پر شدگی کوچکتر است، که:

  • زمان کمتری می گیرد.
  • ممکن است تزریق بی حس کننده نیاز نداشته باشد.
  • هزینه کمتری دارد.
  • مقدار بیشتری از دندان اصلی شما دست نخورده باقی خواهد ماند.

چه مدت پس از پر کردن دندان می توان مایعات نوشید؟

به طور معمول بلافاصله پس از پر کردن دندان با کامپوزیت، و یک یا دو ساعت بعد از یک پر کردن فلزی، به طور نوشیدن مشکلی ایجاد نمی کند. توجه داشته باشید که دندان پر شده شما ممکن است مدت کوتاهی به نوشیدنی های داغ و سرد حساس باشد. نوشیدنی های بسیار شیرین یا اسیدی نیز می توانند حساسیت ایجاد کنند، بنابراین پس از پر کردن یک حفره، ممکن است ابتدا بخواهید با نوشیدن آب شروع کنید.

در صورت مصرف هر گونه دارو، از جمله مسکن ها، از هر گونه نوشیدنی های الکلی اجتناب کنید.

اگر پر شدگی دندان خارج شد چه باید کرد؟

نخستین گام این است که با دندانپزشک خود تماس بگیرید، که ممکن است از شما بخواهد که برای برای پر کردن مجدد دندان یک بار دیگر مراجعه کنید. اما تا زمان قرار ملاقات خود با دندانپزشکی، در اینجا چند کار است که باید انجام دهید:

پر شدگی را از دهان خود خارج کنید.

دهان را با آب نمک شستشو دهید تا آن را تمیز نگه دارید.

برای بی حس نگهداشتن منطقه و کاهش درد دندان، روغن گل میخک استفاده کنید.

با استفاده از موم دندانپزشکی یک پر شدگی موقت خانگی دندان درست کنید.

از کیت بدون نسخه ترمیم دندان استفاده کنید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code