آیا دندان ها می توانند روی خط فک تأثیر بگذارند؟
آگوست 23, 2024
آنچه باید درباره تانگ تراست یا فشار زبان به پشت دندان ها بدانید!
سپتامبر 22, 2024

در این نوشته می خوانید:

یک اتفاق شایع پس از درمان ارتودنسی

پس از ماه ها یا سال ها تحمل براکت ها، زمانی که بالاخره می توانید بریس های خود را بردارید، نقطه عطف هیجان انگیزی است. با این حال، هنگامی که براکت ها جدا می شوند، ممکن است متوجه تغییر رنگ یا علائم جدیدی روی دندان های خود شوید که قبلاً وجود نداشته اند.

بسیار شایع است که پس از برداشتن بریس ها، برخی آثار و لکه های روی دندان های شما باقی بمانند. نترسید – این علائم به ندرت دائمی هستند. با مراقبت مناسب، به مرور زمان با بهبودی دندان های شما از بریس ها، کاهش می یابند. درک علت ایجاد این علائم می تواند به شما کمک کند تا به طور مؤثر آنها را برای لبخندی روشن تر و سفیدتر درمان کنید.

بریس ها چه نوع علائمی را می توانند بر جای بگذارند؟

انواع مختلفی از علائم وجود دارند که ممکن است پس از تکمیل درمان ارتودنسی با بریس ها روی دندان های شما ظاهر شوند:

لکه های چسب

بریس ها برای چسباندن براکت ها به سطح هر یک از دندان ها به چسب دندانی تکیه می کنند. این چسب برای تحمل نیروهای جویدن بسیار قوی است. هنگامی که بریس ها برداشته می شوند، چسب نیز اغلب با خراشیدن و کندن آن برداشته می شود.

این فرآیند برداشتن و زدودن چسب می تواند لکه ها یا تغییر رنگی را در جایی که چسب به دندان های شما چسبیده است، به جای بگذارد. لکه ها ممکن است به صورت لکه های مایل به زرد، قهوه ای یا خاکستری در نقاطی که براکت ها قرار دارند ظاهر شوند. نواحی لکه دار ظاهری کدر و یخ زده دارند.

لکه های چسب به دلیل باقی ماندن چسب حتی پس از جدا شدن براکت ها ایجاد می شوند. تکه های ریز چسب در شیارهای میکروسکوپی مینای دندان ها باقی می مانند. این اثر باعث ایجاد لکه می شود.

 

بریس ها چه نوع علائمی را می توانند بر جای بگذارند؟

بریس ها چه نوع علائمی را می توانند بر جای بگذارند؟

لکه های سفید رنگ

ضایعات لکه سفید مناطق دمینرالیزیشن یا از بین رفتن مواد معدنی از روی سطح مینای دندان ها هستند. در زیر بریس ها، پلاک ها و باکتری ها می توانند راحت تر ایجاد شوند و باعث پوسیدگی شوند. این پوسیدگی منجر به تشکیل لکه های سفید رنگ می شود زیرا مواد معدنی از مینای دندان خارج می شوند.

ممکن است متوجه این علائم سفید رنگ شوید که در نواحی خاصی در امتداد دندان ها پراکنده شده اند که براکت های بریس ها قرار داشته اند. ضایعات سفید رنگ ممکن است نقاط یا تکه های کوچک روی مینای دندان ها باشند. آنها ظاهری گچی و مات دارند که در مقابل سایه طبیعی مینای شما متضاد هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی و سلامت عمومی بدن

لکه های پلاک

با بریس ها، تمیز کردن کامل اطراف براکت ها، سیم ها و سایر ابزارهای ثابت در دهان می تواند چالش برانگیز باشد. این اتفاق این امکان را فراهم می کند تا پلاک بیشتری روی دندان های شما انباشته شود.

پلاک هایی که روی دندان ها باقی می مانند، به جرم یا تارتار تبدیل می شوند. این رسوب سخت – سنگی است و همچنین باعث به دام افتادن لکه های ناشی از غذاها، نوشیدنی ها و سیگار می شود. انباشته شدن جرم می تواند باعث ایجاد لکه های خاکستری یا قهوه ای رنگ روی مینای دندان ها در امتداد خط لثه ها یا بین دندان ها پس از بریس ها شود.

تغییر رنگ و کدر شدن

سیم ها و براکت های بریس ها باعث می شوند که لکه ها به مرور زمان به درون دندان های شما نفوذ کنند. مواردی مانند قهوه، چای، شراب قرمز، تنباکو، برخی داروها و غیره، زمانی که در اطراف ابزارهای های ارتودنسی گیر می کنند می توانند باعث ایجاد لکه شوند.

این می تواند منجر به زردی عمومی یا تغییر رنگ قهوه ای مینای دندان ها پس از برداشتن بریس های شما شود. همچنین به دلیل تجمع پلاک ضخیم، ممکن است دندان های شما کدرتر به نظر برسند یا فاقد براقیت باشند.

چه چیزی باعث ایجاد این علائم می شود؟

چند دلیل وجود دارند که بریس ها باعث ایجاد این علائم و لکه های نامطلوب روی دندان های شما می شوند:

باقی ماندن بیوفیلم

بریس ها گوشه ها و شکاف های زیادی را برای پنهان شدن باکتری های پلاک ایجاد می کنند. براکت ها، سیم ها و الاستیک ها همگی دسترسی برای تمیز کردن را محدود می کنند و امکان ایجاد بیوفیلم را فراهم می کنند. رسوبات ضخیم پلاک می توانند هم منجر به دمینرالیزیشن و هم به بروز مشکلات ایجاد لکه شوند.

گیر کردن ذرات مواد غذایی یا نوشیدنی ها

براکت های ثابت باعث می شوند که ذرات مواد غذایی و نوشیدنی های شیرین یا لکه دار کننده به راحتی در اطراف دندان های شما به دام بیفتند. بدون حذف سریع، این ذرات منجر به ایجاد حفره بیشتر می شوند که باعث افزایش باکتری های ایجاد کننده پوسیدگی و تغییر رنگ دندان ها می شود.

پاکسازی دشوار

پاکسازی مؤثر اطراف بریس ها با مسواک و نخ دندان یک چالش است. سیم ها و براکت ها مانع دسترسی کامل می شوند. بدون تلاش مجدانه برای تمیز کردن، پلاک ها و لکه ها می توانند در مناطقی انباشته شوند که دسترسی به آنها سخت تر است.

آسیب به مینای دندان ها

فرآیند دمینرالیزیشن باعث نرم شدن مینای دندان ها می شود و آنها را متخلخل تر و مستعد لک می کند. همچنین ممکن است مینای دندان ها به طور ناخواسته توسط ابزارهای بریس ها خراشیده شود و احتمال تغییر رنگ آن را افزایش دهد.

 

چه چیزی باعث ایجاد این علائم می شود؟

چه چیزی باعث ایجاد این علائم می شود؟

غذاها یا نوشیدنی های اسیدی

نوشیدنی هایی مانند نوشابه های گازدار، نوشیدنی های ورزشی، آب مرکبات و سرکه می توانند مینای دندان ها را به مرور زمان از بین ببرند. این فرسایش دندان ها را بیشتر مستعد ایجاد لکه های زرد می کند که پس از بریس ها به مینای دندان نفوذ می کنند.

مناطقی که بیشتر تحت تأثیر لکه ها قرار می گیرند

پس از اتمام درمان ارتودنسی، قسمت های خاصی از دندان ها وجود دارند که بیشتر احتمال دارد که دچار لکه ها و تغییر رنگ شوند:

خط لثه

پلاک و جرم به راحتی در جایی ایجاد می شود که دندان ها به لثه ها می رسند. این می تواند باعث ایجاد لکه های خاکستری یا قهوه ای در امتداد خط لثه بعد از بریس ها شود. تجمع مواد معدنی بین دندان ها نیز شایع است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا برای درمان ارتودنسی به تصاویر رادیوگرافی نیاز داریم؟

مکان های براکت

دمینرالیزیشن ناشی از براکت ها اغلب در نقاطی رخ می دهد که دقیقاً براکت ها به دندان ها چسبیده بوده اند. ممکن است ضایعات سفید رنگ متمایز یا لکه های چسب را در شکل های براکت مشاهده کنید.

بین دندان ها

نقاط تماس تنگ بین دندان ها باعث می شود پاکسازی این نواحی دشوارتر شود. بقایای مواد غذایی، پلاک ها و لکه ها می توانند در این فضاها بخصوص نزدیک سطوح جونده انباشته شوند.

نواحی سرویکال دندان ها

نواحی سرویکال تاج دندان در نزدیکی خط لثه در برابر فرسایش و پوسیدگی آسیب پذیر است. ابزار بریس مشکلات در این زمینه را تسریع می کنند. لکه ها اغلب در یک سوم گردنی دندان ایجاد می شوند.

چه مدت پس از بریس ها علائم قابل مشاهده هستند؟

برای اکثر افراد، اکثر لکه های ناشی از بریس ها در عرض 6 ماه پس از جدا شدن بریس ها به میزان قابل توجهی کاهش می یابند. با این حال، این به شدت لکه یا تغییر رنگ بستگی دارد:

دو هفته اول

هنگامی که بریس ها برای اولین بار جدا می شوند، این علائم ممکن است بسیار جلب توجه کنند و نگران کننده به نظر برسند. لکه های چسب باقی مانده، رسوب و جرم و تیرگی در اوج خود خواهند بود.

1 تا 2 ماه

در طول ماه های اول پس از بریس ها، باید متوجه لکه های چسب و لکه های سفید ملایمی شوید که به تدریج شروع به محو شدن می کنند. دندان ها به آرامی درخشندگی طبیعی خود را بدست خواهند آورد.

3 تا 6 ماه

از 3 تا 6 ماه پس از بریس ها، لکه ها همچنان بهبود می یابند. هرگونه تجمع پلاک و بقایای چسب که هنوز روی آنها وجود دارد، به طور پیوسته به میزانی می رسد که کمتر جلب توجه می کنند.

بعد از 6 ماه

برای موارد سرسخت تر تغییر رنگ مینای دندان، دمینرالیزیشن یا لکه های داخلی، بیشتر از 6 ماه یا بیشتر طول می کشد تا دندان های شما بهبود کامل خود را نشان دهند. صبر کلید اصلی است!

به طور کلی، لکه های ملایم ناشی از چسب و پلاک ظرف چند ماه پاک می شوند. لکه های سفید عمیق تر یا تیرگی ممکن است حدود 6 ماه طول بکشد تا از بین بروند. مراقبت صحیح از دندان ها باعث تسریع بهبودی می شود.

چه مدت پس از بریس ها علائم قابل مشاهده هستند؟

چه مدت پس از بریس ها علائم قابل مشاهده هستند؟

مراقبت از دندان ها بعد از بریس ها

در حالی که دندان های شما در حال بهبودی از اثرات بریس ها هستند، مهم است که به آرامی و به طور کامل از آنها مراقبت کنید:

  • 3 بار در روز به مدت 2 دقیقه با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • روزانه بین دندان ها را با نخ دندان یا مسواک بین دندانی تمیز کنید.
  • برای کاهش باکتری ها، روزانه با دهانشویه ضد عفونی کننده دهان را بشویید.
  • از مواد غذایی یا نوشیدنی هایی که باعث لکه دار شدن دندان ها می شوند، مانند قهوه، چای، شراب و تنباکو خودداری کنید.
  • آب فراوان بنوشید و مصرف نوشیدنی های اسیدی را کاهش دهید.
  • برای جلوگیری از ایجاد پلاک، هر 6 ماه یک مرتبه پاکسازی دندانی را انجام دهید.

توصیه های ارتودنتیست خود را برای استفاده از نگهدارنده ها طبق دستورالعمل دنبال کنید تا دندان ها به بهترین شکل ظاهر شوند.

گزینه های درمان تخصصی

اگر دندان های شما همچنان تغییر رنگ، لکه ها یا نقص های قابل توجهی را بیشتر از 6 ماه پس از بریس ها نشان می دهند، برای گزینه های درمانی تخصصی به دندانپزشک خود مراجعه کنید:

پاکسازی دندان ها

پاکسازی عمقی و تخصصی دندان ها مؤثرترین راه برای از بین بردن پلاک، جرم و لکه ناشی از بریس ها است. دندانپزشک شما از جرم گیرها و پولیش ها برای پاکسازی کامل دندان ها در قسمت بالا و پایین خط لثه استفاده می کند.

پاکسازی دندانی

کیت های سفید کننده دندان با از بین بردن لکه های سطحی دندان ها در مطب یا در منزل می توانند آنها را تا حدودی روشن کنند. سفید کردن به طور کلی برای مینای دندان ها بی خطر است، اما ابتدا با دندانپزشک خود مشورت کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نحوه استفاده از الاینرهای نامرئی ارتودنسی

میکروابریژن مینا

در این فرایند کم تهاجم از یک ژل اسیدی برای ساییدن آرام خارجی ترین لایه لکه دار مینای دندان ها استفاده می شود. مینای دندان را صاف و صیقلی می کند و عیوب را از بین می برد.

باندینگ دندان

برای پوشاندن لکه های سرسخت، باندینگ دندانی یک لایه رزین به شکل و رنگ متناسب با دندان های طبیعی شما استفاده می کند. رزین به طور یکپارچه با مینای دندان اطراف پیوند می خورد.

ونیرهای پرسلن

ونیرها روکش های پرسلن نازکی هستند که به صورت سفارشی برای دندان های شما ساخته شده اند. قرار دادن ونیرها روی دندان های مشکل دار می تواند به طور مؤثری هر گونه اثر ماندگار از بریس ها را پنهان کند.

آیا علائم به طور کامل ناپدید خواهند شد؟

برای موارد خفیف تا متوسط ​​علائم دندان، تغییر رنگ و اثرات آن باید در عرض 6 ماه پس از برداشتن بریس ها کاملاً برطرف شود. مراقبت مناسب از دهان، لبخند شما را در طولانی مدت تمیز نگه می دارد.

با این حال، لکه های شدید داخلی یا نقص مینا ممکن است باعث تغییرات رنگ دائمی شوند که به درمان دوره ای نیاز دارند. تداوم سیگار کشیدن و عادات غذایی یا نوشیدنی اسیدی نیز می تواند باعث ظاهر شدن مجدد لکه ها شود. اما رعایت بهداشت عالی بهترین شانس را برای سفیدتر ماندن دندان های شما پس از بریس ها فراهم می کند

آیا علائم به طور کامل ناپدید خواهند شد؟

آیا علائم به طور کامل ناپدید خواهند شد؟

پرسش و پاسخ در مورد لکه های دندانی بعد از بریس ها

در اینجا به برخی از پرسش های متداول در مورد علائمی پاسخ داده شده است که درمان ارتودنسی می تواند به جای بگذارد:

شایع ترین انواع لکه هایی بر جا مانده از بریس ها کدامند؟

شایع ترین لکه های باقی مانده از بریس ها لکه های چسب، ضایعات لکه های سفید رنگ ناشی از دمینرالیزیشن، لکه های ناشی از پلاک در نزدیکی لثه ها و تیرگی یا تغییر رنگ مینای دندان هستند.

بعد از بریس ها چقدر طول می کشد تا دندان ها دوباره طبیعی به نظر برسند؟

معمولاً 1 تا 2 ماه طول می کشد تا از لکه های ناشی از چسب ملایم و پلاک بعد از بریس ها کاسته شود. تغییر رنگ یا لکه های سفید سرسخت تر ممکن است تا 6 ماه یا بیشتر طول بکشد تا به ظاهر طبیعی برگردند.

آیا علائم حتی پس از تمیز کردن حرفه ای دوباره ظاهر می شوند؟

آری، مقداری باقی مانده چسب ملایم و تجمع پلاک جدید ممکن است پس از پاکسازی تخصصی دوباره ایجاد شود. با این حال، تا زمانی که بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، بسیار کمتر از قبل از پاکسازی قابل توجه خواهد بود.

آیا سفید کردن دندان برای مینای دندان بعد از بریس ها خطرناک نیست؟

هنگامی که سفید کردن دندان به درستی انجام شود، حتی پس از درمان ارتودنسی با بریس ها، برای مینای دندان بی خطر است. با این حال، در مورد بهترین گزینه ها با دندانپزشک خود مشورت کنید.

آیا آثار بریس ها برای همیشه ناپدید می شوند؟

برای موارد خفیف تا متوسط، علائم باید طی 6 ماه پس از برداشتن بریس ها برای همیشه برطرف شوند. با این حال، لکه های داخلی شدید ممکن است به درمان مجدد دوره ای نیاز داشته باشند. حفظ عادات دندانپزشکی باعث سفیدتر شدن لبخند شما در طولانی مدت می شود.

نتیجه گیری

لکه های روی دندان های شما پس از بریس ها یک اتفاق موقتی شایع هستند. درک علت ایجاد آنها و مراقبت مناسب از دندان ها به رفع آنها کمک می کند. با ارتودنتیست و دندانپزشک خود در مورد هرگونه تغییر رنگ سرسخت که بیشتر از 6 ماه پس از بریس ها طول بکشد، صحبت کنید. با صبر و مراقبت خوب در منزل، لبخند درخشان و بدون لکه شما باز خواهد گشت!

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code