بهترین رژیم غذایی برای ارتودنسی
فوریه 15, 2020
شلوغی دندان یا کراودینگ دندان چیست؟
فوریه 28, 2020

اکثر کودکان در حال رشد امکان استفاده از درمان ارتودنسی را دارند، اما بهترین سن برای استفاده از براکت ارتودنسی چه سنی است؟ این سوالی است که اکثر خانواده‌ها با آن درگیر هستند و سعی می‌کنند که به شکل‌های مختلف برای آن پاسخ پیدا کنند. تجربه ما نشان داده که این محدوده سنی به وضعیت دندان ها و شرایط دهان کودک بستگی دارد و در نهایت ارتودنتیست با بررسی این فاکتورها به نتیجه نهایی می رسد.

 اما باید بپذیریم که در هر کدام از این مراحل انتخاب درمان ارتودنسی باید با توجه به وضعیت دندان های دائمی کودکان و شرایط رشد آنها انجام شود.

دندان های دائمی و تاثیر آنها در درمان ارتودنسی

وقتی که به دنبال استفاده از براکت ارتودنسی برای کودکان هستیم، در وهله اول باید ببینیم که وضعیت دندان های دائمی آن ها به چه صورت است. معمولا شرایط دندان های دائمی کودکان سه مرحله را تجربه می کند:

  • دندان های دائمی در حدود سن ۶ سالگی شروع به رشد می کنند: اولین دندان های دائمی که رشد می کنند، دندان های آسیاب هستند. در ضمن دندانهای جلو یا همان دندانهای سانترال مرکزی اولین دندان هایی هستند که به عنوان جایگزین دندان های شیری رشد می کنند.
  • بین ۵ تا ۶ سال برای تکمیل دندان‌های دائمی زمان لازم است: اکثر کودکان مجموعه کامل دندان های دائمی خود را در حدود سن ۱۲ تا ۱۳ سالگی دارند و از این مرحله به بعد جایگزینی دندانهای شیری به پایان می رسد.
  • سن کودک همیشه یک شاخص دقیق از رشد دندان نیست: این بدان معناست که دندانهای برخی از کودکان به سرعت رشد می کنند و ردیف دندان آنها کامل می شود، در حالی که برای برخی دیگر نیاز به زمان بیشتری هست. هیچ وقت دیدن یک کودک ۹ ساله با یک مجموعه کامل از دندان های دائمی یا یک کودک ۱۵ ساله با چند دندان شیری غیر معمول نیست. علل مختلفی برای تاخیر در رشد دندان‌ها وجود دارد که موضوع بحث ما نیست، اما در هر صورت شرایط هر کودک با کودک دیگر متفاوت است.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بهترین رژیم غذایی برای ارتودنسی

زمان مناسب برای بررسی وضعیت کودک توسط ارتودنتیست

انجمن ارتودنتیست های آمریکا، غربالگری و ارزیابی کودکان از لحاظ شرایط ارتودنسی، در سن ۷ سالگی یا بالاتر را توصیه می کند. البته این لزوما به این معنی نیست که کودک شما به درمان ارتودنسی یا براکت ارتودنسی احتیاج دارد. در واقع، درمان ارتودنسی به احتمال زیاد در این سن لازم نیست و متخصص ارتودنسی فقط یک ارزیابی دقیق از وضعیت دندانهای کودک و احتمالاً نیاز آنها به مداخله زودرس انجام میدهد.

 

 سن درمان ارتودنسی

سن درمان ارتودنسی

آیا معاینه ارتودنسی توسط یک دندانپزشک عمومی قابل انجام است؟

ارتودنتیست یک متخصص دندانپزشک است که دو تا سه سال دوره آموزش تخصصی در زمینه تشخیص و درمان مشکلات فکی-دندانی دیده است. در ضمن دندانپزشکان عمومی دانش و تجربه کافی برای معاینه کامل ارتودنسی را ندارند. ارزیابی های ارتودنسی باید توسط یک متخصص علم ارتودنسی انجام شود و یافته ها و توصیه های آنها بر مبنای تجربه قبلی و همچنین آموزش های حرفه ای ارتودنتیست ها به دست می آید.

درمان ارتودنسی برای کودکان

در برخی موارد خاص، ارتودنتیست می‌تواند درمان ارتودنسی پیشگیرانه را به‌عنوان فاز اول انجام دهد، اما بیشتر کودکان در سن پایین نیازی به استفاده از براکت ارتودنسی ندارند. در این محدوده سنی نه‌تنها مزایای ابزار های ارتودنسی محدود است، بلکه استفاده از براکت باید برای مراحل دوم و ثانویه انتخاب شود. اگرچه در سنین پایین تر از هفت سالگی درمان ارتودنسی توصیه نمی شود، اما کنترل وضعیت آنها توسط ارتودنتیست این امکان را به شما می دهد که روند رشد دندانهای کودک را تحت کنترل داشته باشید و در صورت بروز مشکل در سریع ترین زمان ممکن برای بهبود آنها اقدام کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا انجام ارتودنسی بر صحبت کردن تاثیر می گذارد؟

آیا براکت ارتودنسی برای کودک ۷ ساله توصیه میشود؟

این یکی از پرتکرار ترین سوالات خانواده ها در مورد بهترین زمان درمان ارتودنسی است. اگر چه بعضی از ارتودنتیست ها طرفدار درمان ارتودنسی زود تر و سریع تر هستند، اما هنوز هم جمع بندی کاملی در مورد این سن وجود ندارد. در حقیقت هر ارتودنتیست باید به این نتیجه برسد که استفاده از براکت ارتودنسی در این محدوده سنی چه ضرورتی دارد و آیا در آینده نیاز به درمان اضافی هست یا خیر؟ درک جوانب مثبت و منفی هر فرایند به ارتودنتیست ها کمک می کند که راحت تر در مورد سن مناسب تصمیم گیری کنند.

بهترین سن زمانی است که همه دندانهای شیری از بین بروند

تجربه نشان داده که اکثر کودکان فقط نیاز به یک مرحله درمان ارتودنسی دارند و در برخی موارد خاص مانند شکاف کام و شکاف لب یا اختلالات بایت نیاز به درمان دوفازی یا دو مرحله ای هست. بهترین سن برای دریافت براکت ارتودنسی زمانی است که کودک همه دندان‌های شیری خود را از دست داده و دندان های دائمی جایگزین شده اند. اگرچه ممکن است این محدوده از یک کودک به کودک دیگر متفاوت باشد، اما معمولاً بین سن ۱۲ تا ۱۴ سالگی برای شروع درمان مناسب است.

شروع زودتر از موعد در درمان ارتودنسی ممکن است منجر به طولانی تر شدن طول درمان و عواقب منفی آن شود. از طرف دیگر، دیر اقدام کردن برای درمان باعث میشود که استخوان فک به رشد کامل برسد و شرایط درمان پیچیده تر شود. تنها راه برای جلوگیری از مشکلات احتمالی این است که کودک خود را به طور منظم نزد متخصص ارتودنسی بروید و زمان مناسب برای شروع درمان را انتخاب کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه بفهمیم که کودک ما نیاز به درمان ارتودنسی دارد؟

انتخاب زمان مناسب =  کاهش طول درمان = کاهش هزینه ارتودنسی

 شروع درمان ارتودنسی در زمان مناسب، مدت زمان و طول درمان را به حداقل می رساند و نتایج درمانی را بهبود می بخشد. با تشخیص و برنامه ریزی صحیح، می توان به شکل ساده تر و راحت تر از براکت ارتودنسی استفاده کرد و طول درمان را کوتاه تر کرد. تقریباً برای اکثر بیماران، طول درمان در حدود ۱۸ ماه است است و هر چه سن فرد بالاتر برود، طول درمان فرد به دو سال و بیشتر می رسد

 

 سن درمان ارتودنسی

سن درمان ارتودنسی

 

بهترین زمان درمان ارتودنسی در بزرگسالان؟

بزرگسالان باید در سریعترین زمان ممکن برای درمان ارتودنسی اقدام کنند. کج شدن دندان ها به مرور زمان روی سلامت دهان و دندان فرد تاثیر منفی می گذارد و از لحاظ زیبایی هم وضعیت نامناسبی پیدا می کند. به عنوان یک بزرگسال، شما باید به محض عملی شدن امکان استفاده از براکت ارتودنسی، برای آن اقدام کنید. دلایل ساده ای برای این کار وجود دارد که اصلی ترین آنها راضی نبودن نسبت به شکل ظاهری دندان ها و در کنار آن مشکلات دندان پزشکی و بهداشتی است. البته باید بپذیریم که مشکلات دندانپزشکی با افزایش سن بیشتر می شوند و به همین دلیل بزرگسالان باید هرچه سریع تر برای درمان اقدام کنند.

البته برخی از بزرگسالان نسبت به استفاده از براکت فلزی ارتودنسی میل چندانی ندارند و به همین دلیل، استفاده از براکت های شفاف مانند براکت اینویزالاین محبوبیت بیشتری دارد. این براکت ها به بزرگسالان اجازه می‌دهند که برای حضور در جمع مشکلی نداشته باشند و نیازی به مخفی نگه داشتن لبخند خود نداشته باشند. البته باز هم باید این نکته را به خاطر داشته باشید که انتخاب زمان مناسب برای درمان ارتودنسی با توجه به وضعیت شخصی شما و بر مبنای بررسی متخصص ارتودنسی انجام می شود.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code