ریتینر ارتودنسی یا نگهدارنده ارتودنسی
آگوست 30, 2019
مراقبت از براکت ارتودنسی
سپتامبر 15, 2019

براکت ارتودنسی فلزی یکی از ابزارهایی است که توسط متخصص ارتودنسی برای بهبود وضعیت لبخند شما و همچنین بالا بردن کیفیت عملکرد دندان‌ها به کار گرفته می‌شود. اگر در گذشته مردم با ظاهر نامناسب لبخند خود مشکل داشتند، امروزه این مشکل به طور کامل مرتفع شده و یک ارتودنتیست می‌تواند به راحتی این مشکل را کنترل نماید. گزینه‌های مختلفی به عنوان راهکار درمان ارتودنسی مطرح می‌شوند که شاید قدیمی‌ترین و در حال حاضر پرکاربردترین آنها براکت ارتودنسی فلزی باشد.

 از آنجایی که براکت ارتودنسی فلزی به عنوان اصلی‌ترین روش درمان در این زمینه شناخته می‌شود، سوالاتی در مورد استفاده از آن وجود دارد. این براکت ها دارای یک ساختار فلزی هستند که بر روی دندان فشار زیاد و مداوم اعمال می‌کنند. با ما همراه باشید تا مزایا و معایب این براکت ها را بررسی کنیم.

 مزایای براکت ارتودنسی فلزی

 وقتی که شما تصمیم به استفاده از گزینه درمان ارتودنسی می‌گیرید، یعنی قرار است یک براکت ارتودنسی برای چند ماه تا چند سال در دهان شما باقی بماند. این براکت قرار است همراه با شما به مراسم‌های رسمی بیاید و حتی در هنگام استراحت شما هم حضور داشته باشد. اصولاً براکت های فلزی به دلیل جلب توجه و دیده شدن، انتخاب بزرگسالان نیست. اما در مورد مزایای براکت ارتودنسی فلزی باید به موارد زیر اشاره کنیم:

 قدرت و دوام بالا

این براکتها از فلز بسیار قوی ساخته می‌شوند و در مقایسه با سایر گزینه‌های درمان ارتودنسی، احتمال شکستن بخشهای مختلف آنها بسیار کم است. در این ابزارها از براکت ارتودنسی سرامیکی و پلاستیکی هم می‌توان استفاده کرد، اما احتمال شکستن آنها وجود دارند و به همین دلیل اکثر بیماران و متخصصین براکت های فلزی را ترجیح می‌دهند. با این تفاسیر انتخاب براکت ارتودنسی فلزی به این معنی است که شما می‌توانید برای مدت زمان بیشتری آنها را در دهان خود نگه دارید و از پرداخت هزینه‌های اضافی پرهیز کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هر آنچه که باید درباره جراحی فک بدانید

 

براکت ارتودنسی فلزی

براکت ارتودنسی فلزی

 

هزینه براکت ارتودنسی

براکت ارتودنسی فلزی به عنوان اولین و ارزان‌ترین گزینه درمان در دسترس است. اصولاً فلز فولاد ضد زنگ قیمت چندان بالایی ندارد و کاملاً مقرون به صرفه است. به همین دلیل انتخاب براکتهای فلزی به این معنی است که شما از لحاظ اقتصادی متحمل هزینه غیر منطقی نمی‌شوید و این شانس برای شما وجود دارد که از بازدهی بالای آنها به عنوان یک راهکار درمانی ارزان کمک بگیرید.

توانایی اجرای طرح درمان ارتودنسی

 به جرات می‌توانیم براکت ارتودنسی فلزی را به عنوان یک گزینه همه کاره معرفی کنیم که میزان بازدهی و نحوه عملکرد آن نسبت به سایر گزینه‌ها بسیار بهتر است. فشار وارده از طرف این براکت ها نسبت به سایر گزینه‌ها مانند براکت اینویزالاین بسیار بیشتر است و این باعث حرکت سریعتر دندان‌ها به محل مطلوب دندانپزشک می‌شود. اگرچه منکر عملکرد سایر براکت ها نمی‌شویم، اما عملکرد براکتهای فلزی در سطح بسیار بالایی نسبت به سایر گزینه‌ها قرار دارد و طرح درمان های پیچیده ارتودنسی را به خوبی عملی میکنند

 تنوع در انتخاب نوع براکت

در حال حاضر طرح‌های مختلفی از براکت ارتودنسی فلزی وجود دارد و به همین دلیل می‌توانیم آنها را به عنوان یک گزینه درمانی واقعی و همه کاره معرفی کنیم. شما امروزه می‌توانید براکت های فلزی را در طراحی پایه و معمولی، گزینه‌های سلف لیگیت (دیمون) و همچنین لینگوال به کار بگیرید که هر کدام از آن‌ها تأثیر قابل توجهی در روند درمانی شما دارند. البته انتخاب بین آنها بیشتر با نظر متخصص ارتودنسی و با توجه به وضعیت دندان شما صورت می‌گیرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فضا نگهدار در ارتودنسی

معایب براکت ارتودنسی فلزی

 با وجود اینکه براکت های فلزی به عنوان اولین گزینه‌های درمانی در حوزه درمان ارتودنسی معرفی شدند، اما هنوز هم در طراحی و ساخت آنها ایراداتی وجود دارد که به طور ویژه در درمان بزرگسالان کاربرد کمتری دارند. از جمله معایبی که می‌توان به براکت ارتودنسی فلزی وارد کرد موارد زیر هستند:

ظاهر نامناسب

 یکی از اصلی‌ترین ایراداتی که به براکت ارتودنسی فلزی وارد است، شکل ظاهری خود فلز استفاده شده در ساخت آنهاست. این براکت ها به شکل قابل توجهی وضعیت لبخند بیمار را تحت تأثیر قرار می‌دهند و باعث می‌شود که سطح دندان‌ها تیره‌تر به نظر برسد. این وضعیت برای همه انسان‌ها ناخوشایند است و مخصوصا بزرگسالان تمایل چندانی به استفاده از آنها ندارند. البته نمونه‌های رنگی با براکت های متنوع در چند سال اخیر تولید شده که ارتودنسی کودکان را راحت‌تر کرده و این گزینه به عنوان گزینه مناسب مطرح می‌شود.

 

براکت ارتودنسی فلزی

براکت ارتودنسی فلزی

 

در برخی مشاغل قابل استفاده نیستند

وجود یک شیء فلزی که تمام سطح دندان‌ها را می‌پوشاند و تقریباً آنها را تیره‌تر از حالت معمول نشان می‌دهد، باعث شده که براکت ارتودنسی فلزی برای افراد حرفه‌ای و افراد شاغل گزینه مناسبی نباشد. داشتن فلز در دهان مسئله‌ای است که افراد مشهور، مدل‌ها، بازیگران و افراد با شرایط مشابه تمایل خود را به استفاده از این ابزارها از دست داده‌اند. ضمن اینکه نباید این موضوع را فراموش کنیم که وجود براکت در داخل دهان باعث می‌شود که روند حرف زدن افراد تحت تأثیر قرار گیرد و این برای افراد مشهور چندان قابل قبول نیست.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بریس های تویین بلاک چیست و چه انتظاری باید داشت؟

ایجاد آزردگی در حین فعالیت‌های ورزشی

 شرایط براکت ارتودنسی فلزی و قطعات به کار گرفته شده در آنها مانند سیم ارتودنسی و نوار الاستیک و باعث شده که استفاده از آنها برای ورزشکاران یک چالش بزرگ محسوب شود. در حقیقت داشتن فعالیت با وجود این ابزارها احتمال شکسته شدن سیم آن‌ها را به شدت بالا می‌برد و این برای ورزشکار خطرناک است.

به هنگام تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا براکت ارتودنسی فلزی برای شما مناسب است یا خیر، ضروری است که هر دو روی سکه را ببینید و با توجه به مزایا و معایب و آنها تصمیم گیری کنید. واقعیت درمان ارتودنسی بر مبنای وارد کردن فشار بر روی دندانها و مجبور کردن آنها به حرکت طراحی شده است. اگر وضعیت دندان‌های شما نامطلوب باشد و نیاز به درمانی پیچیده داشته باشند، بدون شک براکت های فلزی بهترین انتخاب ممکن هستند. اما در برخی موارد شما می‌توانید با ابزارهای نگهدارنده مانند براکت اینویزالاین هم مشکل خود را برطرف کنید و نیاز به دستگاه‌های پیشرفته ندارید.

اگرچه این شانس برای شما فراهم است تا براکت را با توجه به وضعیت خود انتخاب کنید، اما انتخاب شما قطعی نیست و این متخصص ارتودنسی است که بهترین گزینه را با توجه به وضعیت شما پیشنهاد می‌دهد. حالا ممکن است این پیشنهاد براکت ارتودنسی فلزی باشد یا ترجیح می‌دهد که از سایر گزینه‌ها استفاده کند. اگر احساس می‌کنید که در این زمینه نیاز به مشاوره دارید یا می‌خواهید روند درمان ارتودنسی خود را شروع کنید، از طریق شماره‌های سایت با ما تماس بگیرید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code