چگونه در زمان ارتودنسی دندان ها، هپاتیت خود را کنترل کنیم؟
نوامبر 10, 2021
آنچه لازم است درمورد بازگشت درمان ارتودنسی (برگشت درمان) بدانید
نوامبر 30, 2021

در ابتدا لازم است بگوییم که ارتودنسی یکی از روش های درمانی ناهنجاری دندان ها و فک محسوب می شود‌. در برخی موارد ناهنجاری فک افراد آن چنان بیش از حد در معرض دید قرار گرفته است که افراد به سمت عمل های جراحی روی می آورند؛ اما بهتر است کمی صبر کنید و مطالب این مقاله را به دقت بخوانید، قطعاً نظرتان درمورد جراحی های خطرناک عوض خواهد شد. قطعاً به جای جراحی های خطرناک و پر هزینه راهی وجود دارد که ناهنجاری های مزمن فک خود را ترمیم کنید. ارتودنسی کاموفلاژ اصولی ترین راهکار به منظور ترمیم ناهنجاری های فک می باشد. خواه این ناهنجاری ها خفیف باشند خواه متوسط روبه بالا باشند. البته بهتر است افرادی اینگونه روش درمانی را پیش بگیرند که از سن نوجوانی عبور کرده اند و به جوانی و بزرگسالی پا گذاشته اند. این موضوع از این جهت اهمیت دارد که با گذشتن از دوره نوجوانی اهمیت زیبایی لبخند برای افراد بیشتر خواهد شد.

ارتودنسی کاموفلاژ ارتودنسی جبرانی

ارتودنسی کاموفلاژ ارتودنسی جبرانی

ناهنجاری فک و دندان ها چه تأثیراتی بر افراد می گذارد؟

ناهنجاری های فک و دندان در وحله اول قاب لبخند افراد را به هم می ریزد و تصویری ناخوشایند را در معرض دید همگان قرار می دهد. علاوه بر این ناهنجاری های ناحیه فک سبب کاهش اعتماد به نفس در افراد می شود. به دنبال این عوارض باید بگوییم که نامرتب بودن دندان ها مکان بسیار ایده آلی برای تجمع پلاکت ها و باکتری های مضر دهان می باشد. از این رو تجمع پلاکت ها می تواند سبب خراب شدن و پوسیدگی دندان ها بشود. پوسیدگی دندان ها قطعاً تصویری ناپسند را در دهان افراد به وجود خواهد آورد. در صورتی که این تصویر ترمیم نشود و شکل و شمایلی طبیعی به خود نگیرد می تواند در به وجود آوردن مشکلات روانی بسیار تأثیر گذار باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان عدم تقارن صورت با ارتودنسی

چرا ارتودنسی کاموفلاژ؟

ارتودنسی کاموفلاژ به ارتودنسی جبرانی نیز شهرت دارد. در حقیقت زمانی که فک فرد دچار ناهنجاری شود و شکل غیر طبیعی به خود گیرد لازم است ارتودنسی کاموفلاژ انجام شود. در برخی موارد فک افراد بر اثر تصادف یا ضربه ای شدید دچار جابه جایی یا انحراف خواهد شد. در این صورت نیاز است ارتودنسی کاموفلاژ انجام شود. در برخی از افراد به طور مادرزادی دیده شده است که فک پایین کمی عقب تر یا کمی جلوتر از حد نرمال قرار دارد. با این وجود نیاز است افراد از ارتودنسی کاموفلاژ بهره بگیرند.

ارتودنسی کاموفلاژ ارتودنسی جبرانی

ارتودنسی کاموفلاژ ارتودنسی جبرانی

تأثیر ارتودنسی کاموفلاژ بر چهره افراد چیست؟

در ابتدا باید بگوییم که ارتودنسی کاموفلاژ جز روش های درمانی است که در اکثر موارد نتایج مطلوبی داشته است. اگر بخواهیم از مزایا و تأثیرات مثبت این نوع روش درمان سخن بگوییم باید به رفع اختلال و ناهنجاری فک بالا و پایین در افراد، آن هم به صورت ایده آل اشاره کنیم. در ادامه باید بگوییم افرادی که از ارتودنسی کاموفلاژ برای درمان خود استفاده کرده اند از چهره ای زیبا و لبخندی دلنشین برخوردار شده اند. خوب است بدانید به کمک این روش درمانی، ناهنجاری های درمان شده دیگر راه بازگشتی نخواهند داشت. در حقیقت با یک بار ارتودنسی، می توانید تا آخر عمر از زیبایی فک ها و لبخندتان نهایت لذت را ببرید. به کمک ارتودنسی کاموفلاژ، تناسب ایده آلی بین اعضای صورت به وجود خواهد آمد.

تأثیر ارتودنسی جبرانی بر جلو آمدگی فک بالای افراد

افرادی که فک پایین آن ها کمی به سمت عقب رفته است و فک بالایشان جلوتر از حد نرمال قرار گرفته است مستعد انجام ارتودنسی کاموفلاژ می باشند. بسیاری از ارتودنتیست ها افرادی با چنین ناهنجاری را تشویق می کنند تا در جلسات مشاوره درمانی شرکت کنند تا با روش های درمان و دیگر موارد مرتبط با آن به خوبی آشنا شوند. در اینگونه افراد اگر ارتودنتیست بتواند بین دندان های بالا کمی فاصله ایجاد کند، می توان گفت فک بالا کمی به سمت عقب کشیده خواهد شد. علاوه بر این لازم است ارتودنتیست فکری به حال عقب ماندن فک پایین کند و آن را به سمت جلو هدایت کند. در بسیاری از موارد نیز متخصصین ارتودنسی بهره گیری از الاستیک های بین دو فک را برای بیمار تجویز خواهند کرد. در برخی موارد بعضی از ارتودنتیست ها عقیده دارند اگر دو دندان آسیاب کوچک در فک بالا را جابه جا کنند این ناهنجاری بدون مشکل خاصی درمان خواهد شد. در برخی موارد لازم است ارتودنتیست یک یا چند دندان شما را از دهانتان خارج کند تا فرآیند درمانی به خوبی انجام شود‌.

ارتودنسی کاموفلاژ ارتودنسی جبرانی

ارتودنسی کاموفلاژ ارتودنسی جبرانی

تأثیر ارتودنسی جبرانی بر جلو آمدگی فک پایین افراد

این نوع ناهنجاری دقیقاً برعکس مورد قبلی می باشد؛ اما بیماران مبتلا به این نوع ناهنجاری هیچ تفاوتی با بیماران مبتلا به ناهنجاری مورد فوق ندارند. در اکثر موارد دلیل ناهنجاری جلو آمدگی فک پایین، رشد بیش از حد فک پایین و عدم رشد کافی فک بالا اعلام شده است. اگر این ناهنجاری در حالت خفیف باشد، به راحتی می توان آن را توسط ارتودنتیست ماهر و حرفه ای درمان کرد. به منظور درمان این نوع ناهنجاری فقط کافی است ارتودنتیست طبق فرآیندهایی خاص قوس دندانی فک پایین را به سمت عقب هدایت کند و در صورت لزوم فک بالا را به کمک ترفندهای پزشکی به سمت جلو بکشد. درمان این نوع ناهنجاری بسیار حائز اهمیت است. لازم است بدانید در صورتی که درمان آن به صورت کامل انجام نشود ممکن است عوارض جبران ناپذیری همچون از تحلیل لثه دندان های جلویی را به دنبال داشته باشد. اجازه ندهید ناهنجاری فکی در فک و دهان شما به صورت طولانی باقی بماند. توصیه می شود حتماً در اسرع وقت به دنبال راه های درمانی آن بروید.

ارتودنسی کاموفلاژ ارتودنسی جبرانی

ارتودنسی کاموفلاژ ارتودنسی جبرانی

چگونه انحراف فک پایین به کمک ارتودنسی کاموفلاژ درمان می شود؟

در حقیقت ارتودنسی کاموفلاژ برای افرادی که از جراحی فک بیزار هستند بسیار کاربرد دارد. برخی از افراد وجود دارند که فکشان به سمت چپ یا راست کج شده است و به اصطلاح به سمتی منحرف شده است. این افراد به هنگامی که دهان خود را می بندند، نمی توانند انطباق دندان های فک بالا و پایین را بر روی یکدیگر حس کنند؛ بنابراین لازم است توسط ارتودنتیست مورد اعتمادی معالجه شوند. برای این کار لازم است ابتدا ارتودنتیست کاربلدی انتخاب کنید و زمانی را برای مراجعه به وی رزرو کنید. در مرحله اول ارتودنتیست پس از معاینه و برنامه ریزی دقیق روش درمانی سعی می کند قوس دندانی در فک بالا و قوس دندانی فک پایین را با یکدیگر تطبیق دهد. به کمک ارتودنسی کاموفلاژ ارتودنتیست ها می توانند به راحتی اختلالاتی همچون انحراف فک ها، عقب افتادگی یا جلو افتادگی فک ها، تنگ شدن یکی از فک ها و… را درمان کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی چگونه می تواند به تنفس دهانی کمک کند؟

آیا ارتودنسی کاموفلاژ بر ارتفاع صورت نیز تأثیر می گذارد؟

پاسخ این سؤال مثبت است. برخی از افراد از ارتفاع بیش از حد یا کمبود ارتفاع صورت خود شکایت دارند. از طرفی هیچ تمایلی به انجام جراحی زیبایی نیز ندارند. توصیه ما به اینگونه افراد این است که روش درمانی ارتودنسی کاموفلاژ را پیش گیرند. لازم به ذکر است که ارتودنسی به روش کاموفلاژ تنها قادر است حدود یک سانتی متر از ارتفاع صورتتان را کم کند یا حدود یک سانتی متر به ارتفاع آن بیفزاید.

چگونگی درمان کوچک بودن فک بالا به کمک ارتودنسی کاموفلاژ

در چهره برخی از افراد دیده شده است که فک بالا کمی کوچک تر از فک پایین است. این عارضه را تنگی فک بالا نامیده اند. به کمک ارتودنسی کاموفلاژ ارتودنتیست سعی می کند اختلال بین اندازه دو فک بالا و پایین را اصلاح کند. علاوه بر این اگر فواصل بین دندان ها به طور کامل و نرمال رعایت شود، به درمان این اختلال کمک بزرگی خواهد شد.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code