چرا دندان های من بعد از برداشتن بریس ها لک دارند؟
سپتامبر 7, 2024
مقایسه واترپیک و نخ دندان
اکتبر 6, 2024

تانگ تراست ممکن است مانند یک حرکت نینجا جالب به نظر برسد، اما در واقع کاری است که بسیاری از بیماران ما حتی بدون اینکه متوجه شوند آن را انجام می دهند. این کار زمانی اتفاق می افتد که هنگام قورت دادن، صحبت کردن یا استراحت، زبان به دندان های شما فشار می آورد. به مرور زمان، این حرکت هل دادن باعث جابجا شدن دندان های شما می شود و لبخند شما را به هم می زند.

خبر دلگرم کننده؟

درمان ارتودنسی می تواند به رفع آن کمک کند!

بیایید به موضوع تانگ تراست بپردازیم و کشف کنیم که چگونه جادوی بریس ها و سایر ابزارهای ارتودنسی می تواند این مشکل دندانی را به طور کامل برطرف کند.

تانگ تراست چیست؟

تانگ تراست زمانی اتفاق می افتد که هنگام قورت دادن، صحبت کردن یا استراحت دادن به زبان، زبان شما به دندان های جلویی فشار وارد می کند.

ممکن است این حرکت بی اهمیت به نظر برسد، اما نباید فراموش کنیم که عضلات زبان ما چقدر قوی هستند. اگر به طور مکرر به دندان های ما فشار بیاورد، می تواند باعث جابجایی یا ناهماهنگی آنها شود. به همین دلیل است که دندانپزشکان و ارتودنتیست ها به آن توجه می کنند.

بچه ها اغلب عادت به فشار دادن زبان دارند، اما بسیاری از آنها با بزرگ شدن آن را ترک می کنند. با این حال، اگر این کار را انجام ندهند، منجر به بروز مشکلات ارتودنتیک می شود. برخی از افراد حتی این عادت را تا بزرگسالی نیز ادامه می دهند. آگاهی از این عادت ناخودآگاه ضروری است – پرداختن زود هنگام به آن، از بروز بسیاری از مشکلات دندانی در آینده جلوگیری می کند!

تانگ تراست چیست؟

تانگ تراست چیست؟

تانگ تراست در نوزادان

عادات فشاری زبان در دوران نوزادی قابل انتظار است. این روشی است که مادر طبیعت برای اطمینان از خفه نشدن نوزادان هنگام شیر دادن به آنها بوجود آورده است. هنگام نوشیدن شیر از شیشه یا شیردادن از سینه مادر، این رفلکس به آنها کمک می کند تا شیر را به پشت دهان فشار دهند تا قورت دهند. این مانند یک مکانیسم ایمنی است!

این رفلکس طبیعی باید زمانی که کودکان نوپا شروع به خوردن غذاهای جامد می کنند از بین برود. هر گونه تداوم این عادت به مراقبت های تخصصی نیاز دارد.

شیوع تانگ تراست در کودکان از 55 درصد به 35 درصد در سنین 3 تا 5 سالگی کاهش می یابد.

تانگ تراست در افراد بزرگسال

برای افراد بزرگسال، تانگ تراست بیشتر یک عادت است که در آن زبان به دندان های جلو فشار وارد می کند، بخصوص هنگام بلع، صحبت کردن یا استراحت.

فشار مداوم زبان در صورت عدم کنترل ممکن است باعث ناهماهنگی دندان ها شود. تصور کنید هر بار که قورت می دهید دندان های شما به آرامی به جلو هل داده می شوند!

علاوه بر این، عادات فشار دادن زبان منجر به بروز اختلالات گفتاری می شود و درک سخنان شما را برای دیگران دشوار می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  قبل از درمان ارتودنسی چه باید کرد؟

بین 5% تا 55% از کودکان بزرگتر و افراد بزرگسال به درمان تانگ تراست نیاز دارند.

4 نوع تانگ تراست

  • تانگ تراست قدامی: شایع ترین نوع تانگ تراست. هنگام قورت دادن، زبان به دندان های جلو فشار وارد می کند.
  • تانگ تراست لترال: زبان فقط به جلو نمی رود. به طرفین نیز فشار وارد می کند، بخصوص در برابر دندان های طرفین یا گونه ها. بیماران ممکن است تانگ تراست یک طرفه یا دو طرفه را تجربه کنند.
  • تانگ تراست خلفی: زبان به جای فشار دادن به جلو، به سقف دهان، درست پشت دندان های جلو فشار وارد می کند. مثل این است که زبان سعی می کند سقف دهان را پنج درجه بالا بدهد!
  • تانگ تراست چند طرفه: این نوع “همه به صورت یکجا” هستند. در این نوع تانگ تراست، زبان ممکن است به طور همزمان به دندان ها، طرفین و حتی به سمت بالا فشار وارد کند.

چه چیزی باعث تانگ تراست می شود؟

  • رشد طبیعی دوران کودکی: همه نوزادان با تانگ تراست شروع می کنند. این یک رفتار طبیعی است که به نوزادان کمک می کند از سینه مادر یا شیشه شیر تغذیه کنند. بیشتر بچه ها با بالا رفتن سن از این وضعیت بیرون می آیند، گرچه برخی از آنها برای مدت طولانی تری آن را ادامه می دهند.
  • مکیدن انگشت شست و استفاده از پستانک: اگر کودکی به مکیدن انگشت شست یا استفاده طولانی مدت از پستانک علاقه دارد، ممکن است زبان را تشویق کند که به جلو رانده شود.
  • بلع نادرست: گاهی اوقات، موضوع این است که یاد نگرفته اید که به روش “استاندارد” قورت دهید. به جای اینکه زبان به سقف دهان فشار بیاورد، به جلو هل داده می شود.
  • لوزه ها یا آدنوئیدهای بزرگ شده: وقتی لوزه ها یا آدنوئیدهای شما بزرگ می شوند، مانع تنفس از راه بینی می شوند. هرچه دهان شما بیشتر باز بماند، زبان شما فضای بیشتری برای به جلو رانده شدن دارد.
  • آلرژی و احتقان بینی: اگر بینی شما به دلیل آلرژی یا احتقان بینی عمل رو به بالا دارد، احتمالاً به تنفس دهانی متوسل می شوید. مانند لوزه های متورم، باز بودن دهان زبان را به فشار دادن به جلو دعوت می کند.
  • مشکلات عصبی یا رشدی: گرچه غیر معمول است، اما چند مورد تانگ تراست با شرایط خاص عصبی (به عنوان مثال، فلج مغزی، سندرم داون و اختلال طیف اوتیسم) یا اختلالات رشدی مرتبط هستند.
چه چیزی باعث تانگ تراست می شود؟

چه چیزی باعث تانگ تراست می شود؟

آیا اضطراب می تواند باعث تانگ تراست شود؟

اضطراب باعث می شود که ما بدون اینکه متوجه باشیم عادت های مختلفی را ایجاد کنیم. به ناخن جویدن، ضربه زدن به پاها یا بازی با موها در هنگام استرس فکر کنید. به طور مشابه، ممکن است ناخودآگاه زبان خود را به دندان های خود فشار دهید یا به عنوان یک واکنش ناگهانی و بدون فکر ناشی از اضطراب آن را به جلو فشار دهید.

گرچه اضطراب مستقیماً باعث تانگ تراست نمی شود، عادت هایی که هنگام اضطراب انجام می دهید، به این عادت اشاره می کنند.

به عنوان مثال، اگر این رفتارها را هنگام استرس از خود نشان دهید، تانگ تراست بیشتر رخ می دهد:

  • به طور مداوم از راه دهان نفس می کشید
  • دندان قروچه می کنید
  • فک خود را فشار می دهید

8 نشانه تانگ تراست

  • بیرون زدگی زبان: یکی از نشانه های اصلی رفلکس تانگ تراست، بیرون زدن زبان بین دندان های جلویی هنگام صحبت یا بلع است.
  • مشکلات گفتاری: وقتی زبان در حال ادای “دالی موشه” است، ممکن است برخی از باعث شود ادای برخی جملات کمی نامفهوم باشد. ما در مورد صداهای “س”، “ز”، “ش”، و “ج” صحبت می کنیم.
  • تنفس دهانی: بیمارانی که تانگ تراست درمان نشده دارند، اغلب به جای بینی از راه دهان نفس می کشند.
  • مشکلات دندانی: با گذشت زمان، فشار مداوم زبان به دندان ها باعث حرکت آنها می شود. این فرآیند بین دندان ها فاصله ایجاد می کند و دندان های جلویی را رو به بیرون منحرف می کند.
  • دشواری در بلع: به جای یک عمل صاف، بلع بیشتر شبیه یک فشار قوی و اغراق آمیز زبان به نظر می رسد.
  • جویدن با دهان باز: از آنجا که زبان در حال هل دادن به جلو است، برخی از بیماران متوجه می شوند جویدن با دهان باز آسان تر است.
  • آبریزش دهان: از آنجا که زبان همیشه در جای مناسب خود قرار ندارد، ممکن است باعث ترشح آب دهان شود، بخصوص در هنگام خواب.
  • گاز گرفتن مکرر زبان یا گونه ها: از آنجا که موقعیت زبان کمی دور است، ممکن است منجر به گاز گرفتن تصادفی زبان یا داخل گونه ها شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان عدم تقارن صورت با ارتودنسی

تشخیص تانگ تراست

هر تشخیص تانگ تراست از یک سری مراحل معمول پیروی می کند:

  • مشاهده: متخصصانی مانند گفتار درمانگران یا ارتودنتیست ها به نحوه صحبت کردن و قورت دادن شما توجه زیادی دارند. آنها بررسی می کنند که آیا زبان در حین ادای صداهای خاص یا در حین بلع بیرون می زند یا خیر. حتی ممکن است از شما بخواهند که در طول جلسه مشاوره چیزی بخورید یا بنوشید تا آن را در عمل ببینند.
  • سابقه پزشکی: متخصصان در مورد هرگونه سابقه صحبت کردن یا مشکلات بلع، مشکلات دندانی یا سایر نگرانی های مرتبط سؤال خواهند کرد.
  • تست گفتار: متخصص از شما می خواهد کلمات و صداهای خاصی را ادا کنید تا مشکلات گفتاری مرتبط با تانگ تراست را مشخص کند. آنها در حال گوش دادن هستند تا ببینند آیا صدایی به دلیل نحوه حرکت زبان تحریف شده است یا خیر.
  • معاینه فیزیکی: تمرکز روی موقعیت زبان و وضعیت دندان ها و کام شما است.
  • سؤالات: متخصص در مورد عادات دوران کودکی مانند مکیدن انگشت شست یا تغذیه طولانی مدت از شیشه شیر سؤال خواهد کرد. باور کنید یا نه، اینها می توانند به تانگ تراست کمک کنند!

کارشناسان چگونه با تانگ تراست برخورد می کنند؟

مراجعه به آسیب شناس گفتار

گفتار درمانگر تمرینات و تکنیک هایی را به شما آموزش خواهد داد تا زبان خود را برای قرار گرفتن در حالت استراحت و حرکت صحیح آموزش دهید. مثل رفتن به باشگاه است اما برای زبان شما!

میوفانکشنال تراپی

میوفانکشنال تراپی مجموعه ای از تمرینات با تمرکز بر زبان و عضلات صورت است. این تمرینات قدرت و حرکت زبان را بهبود می بخشند. با تمرین کافی، زبان به مرور زمان حرکت عادی را یاد می گیرد.

درمان ارتودنسی

ارتودنتیست شما در روند درمان شما نیز نقش مهمی ایفا می کند.

اگر دندان های شما به دلیل تانگ تراست جابجا شده باشند، بریس ها و سایر ابزارهای دندانی به بازگرداندن آن دندان ها به جای درست خود کمک می کنند.

در غیر این صورت، متخصص ارتودنسی یک ابزار تانگ کرایب (قفس زبان) برای نگه داشتن زبان در موقعیت صحیح، بخصوص در هنگام بلع، ارائه می دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بهداشت دهان و دندان در بیمارانی که ابزار ارتودنسی استفاده می کنند.

تانگ کرایب یک ابزار ارتودنسی خاص است که از سیم های فلزی ساخته شده است که در پشت دندان های جلوی فک بالای شما قرار می گیرد. این سیم ها مانعی را تشکیل می دهند که از فشار زبان به دندان ها و سقف دهان جلوگیری می کند. تانگ کرایب به جای اینکه زبان به سمت جلو برود، آن را تشویق می کند تا در انتهای دهان استراحت کند – جایی که باید باشد.

“آیا تانگ کرایب درد دارد؟” “آیا آنها ناراحت کننده هستند؟” مانند هر ابزار جدیدی در دهان شما، تانگ کرایب ممکن است در ابتدا احساس عجیبی ایجاد کند. اما بعد از مدتی به آن عادت خواهید کرد.

کارشناسان چگونه با تانگ تراست برخورد می کنند؟

کارشناسان چگونه با تانگ تراست برخورد می کنند؟

آیا درمان ارتودنسی می تواند به تانگ تراست کمک کند؟

در حالی که ممکن است بریس ها و نگهدارنده های نامرئی به درمان شما کمک کنند، اما آنها یک درمان جادویی برای تانگ تراست نیستند.

مانند داشتن یک ابزار در جعبه ابزار هستند. ابزارهای ارتودنسی می توانند بخشی از راه حل باشند، بخصوص اگر دندان ها به صاف کردن نیاز داشته باشند.

با این حال، اکثر بیماران مبتلا به تانگ تراست عمدتاً از روش‌ های درمانی مانند گفتار درمانی یا میو فانکشنال تراپی سود می برند.

خطرات تانگ تراست درمان نشده

در حالی که تانگ تراست یک عادت ساده و شاید حتی عجیب به نظر می رسد، اما در طول زمان می تواند منجر به بروز پیامدهای نه چندان جالبی شود.

اول از همه، دهان ما یک اکوسیستم متعادل است. همه چیز دقیقاً به این ترتیب چیده شده است، از دندان های ما گرفته تا فک های ما.

هنگامی که زبان به طور مداوم به دندان ها فشار وارد می کند، مانند یک بولدوزر در حال حرکت است که دندان ها را از موقعیت مناسب خود خارج می کند. در حالی که دندان های کج هیچ اشکالی ندارند، اما اگر هدف صاف تر شدن ظاهر دندان ها باشد، تانگ تراست شما را به عقب برمی گرداند.

قرارگیری نادرست زبان هم ترازهای فک شما را به هم می زند و شما را برای اوربایت یا آندربایت آماده می کند. بایت مشکل دار می تواند منجر به بروز درد فک، سر درد و حتی اختلالات گفتاری شود.

هنگام صحبت کردن، زبان ما نقش اصلی را ایفا می کند و به ما کمک می کند کلمات و صداها را به درستی تلفظ کنیم.

اگر زبان مدام به جلو حرکت کند، می تواند الگوهای گفتار ما را به هم بزند. به این معنا که برخی صداها یا کلمات ممکن است مخدوش یا نامشخص ظاهر شوند. مخصوصاً برای بچه ها می تواند منجر به اذیت کردن یا حساس شدن نسبت به ظاهر خود شود.

در نهایت، جنبه بلعیدن وجود دارد.

هر بار که چیزی قورت می دهیم، از مجموعه ای از عضلات در یک توالی خاص استفاده می کنیم. وقتی عادت به تانگ تراست دارید، این توالی ممکن است به هم ریخته شود. این ممکن است چندان مهم به نظر نرسد، اما می تواند به مرور زمان منجر به بروز مشکلات مربوط به خوردن و حتی هضم شود.

با کمک یک ارتودنتیست مشکل زبان را حل کنید!

اگر مراقبت های ارتودنسی راه حلی برای مشکلات دندانی شما هستند، با یک ارتودنتیست تماس بگیرید، چه می خواهید در مورد مزایای مراقبت ارتودنسی بیشتر بدانید یا در مورد این روند سؤالی دارید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code