نگاهی به ایمپلنت های دندانی اندوستیل
سپتامبر 5, 2022
توربو بایت یا بایت بلاک در ارتودنسی چه کاربردی دارد؟
سپتامبر 28, 2022

هنگام تصمیم گیری برای استفاده از پستانک برای کودک خود، حتماً می خواهید بدانید کدام گزینه برای سلامت دهان و دندان های او بهترین است. استفاده نادرست از پستانک می تواند منجر به بروز مشکلاتی در رشد فک و دندان های کودک شما شود، بنابراین قابل درک است که شما بخواهید انتخاب درستی داشته باشید!

هنگام انتخاب یک محصول چندین فاکتور وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. آیا برخی از پستانک ها برای سلامت دهان و دندان های کودک بهتر از بقیه هستند؟ این مقاله راهنمای شما برای انتخاب پستانک مناسب برای کودک شما است!

مواد را در نظر بگیرید

اگر یک پستانک پلاستیکی انتخاب می کنید، نمونه فاقد BPA آن را در نظر بگیرید. بیسفنول A (BPA) یک ماده شیمیایی است که در پلاستیک هایی استفاده  می شود که با اختلالات غدد درون ریز در بدن ارتباط دارد. اگر به دنبال پستانک پلاستیکی هستید، برچسب آن را بررسی کنید تا ببینید فاقد BPA است.

انواع موادی که برای تولید پستانک ها استفاده می شوند:

  • سیلیکون: این پستانک ها قوی و بادوام هستند، به راحتی تمیز می شوند و بو را در خود نگه نمی دارند. اما آنها به اندازه لاتکس نرم و انعطاف پذیر نیستند.
  • لاتکس: پستانک های ساخته شده از لاتکس نرم تر هستند، اما به سرعت فرسوده می شوند و تمایل به حفظ بو دارند. اگر کودک شما به لاتکس حساسیت دارد، باید از این نوع پستانک ها اجتناب کنید.
  • لاستیک طبیعی: پستانک های از جنس لاستیک طبیعی یک تکه انتخابی عالی برای والدینی هستند که می خواهند از سموم مضر دوری کنند. در حالی که تمام پستانک ها از سال 1999 فاقد BPA هستند، اما پستانک های لاستیکی طبیعی فاقد مواد شیمیایی مانند PVC، فتالات ها، پارابن ها، نرم‌کننده های شیمیایی و رنگ های مصنوعی نیز هستند. آنها نسبت به سیلیکون یا لاتکس سفت تر هستند، اما برخی از نوزادان احساس جامد بودن آنها را ترجیح می دهند. آنها همچنین گران تر از پستانک های سنتی هستند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اگر ریتینر شما گم شد چه باید بکنید؟

سیلیکون با درجه پزشکی و لاستیک طبیعی دو ماده عالی هستند که می توانید آنها را برای پستانک کودک خود در نظر بگیرید. با این حال، مواد لاستیک طبیعی یا لاتکس باید بیشتر تعویض شوند، و اگر سابقه خانوادگی آلرژی به لاتکس دارید، باید از آنها اجتناب کنید.

پستانک مناسب ارتودنسی

پستانک مناسب ارتودنسی

پستانک های یک تکه را انتخاب کنید

هر چه مفاصل یا شکاف های پستانک بیشتر باشند، مکان های بیشتری برای انباشته شدن باکتری ها وجود دارد. به دنبال پستانکی باشید که یک تکه است نه پستانکی که دارای قطعات جداشدنی است، که فضاهایی را برای پنهان شدن آلودگی و میکروب ایجاد می کند.

علاوه بر این، از پستانک هایی که یک نخ، مانند بند، به آنها وصل شده است، اجتماب کنید. این اتصالات می تواند خطر خفگی را برای کودک شما ایجاد کنند. در عوض، پستانکی را انتخاب کنید که دارای یک دسته متصل باشد تا ایمنی آن را افزایش دهد و تمیز کردن آن آسان تر باشد.

نکات احتیاطی برای استفاده از پستانک برای فرزند کوچک شما

اگر می خواهید از پستانک برای کودک خود استفاده کنید، در اینجا چند نکته احتیاطی برای حمایت از سلامت کودک شما آورده شده اند:

  • به استثناء نوزادان نارس در بیمارستان، تا زمانی که روال ثابتی برای تغذیه کودک شما ایجاد نشده است، هرگز به او پستانک ندهید.
  • از پستانک به عنوان تنها گزینه راحتی برای کودک خود استفاده نکنید و از آن به جای شیر دادن استفاده نکنید.
  • قبل از استفاده آن را بشویید. این امر مخصوصاً برای پستانک های سیلیکونی و لاتکسی که ممکن است حاوی مواد شیمیایی مضر باشند بسیار مهم است. برای شستشو از آب داغ و صابون استفاده کنید و قبل از دادن آن به کودک، آن را کاملا آبکشی کنید و اجازه دهید کاملا خنک شود.
  • پستانکی که ترک خورده، پاره شده یا آسیب دیده است را دور بیندازید.
  • پستانک را به مواد شیرینی مانند شکر یا عسل آغشته نکنید، زیرا این شیرینی ها می توانند باعث پوسیدگی دندان شوند.
  • فقط در صورت لزوم به کودک خود پستانک بدهید و پس از یک سالگی استفاده از آن را قطع کنید.
  • اندازه مناسب را انتخاب کنید. پستانک ها در اندازه های مختلف هستند- معمولاً 0 تا 6 ماه، 6 تا 18 ماه و 18 ماه به بالا- بنابراین اندازه مناسب بخرید تا مطمئن شوید که کودک شما را آرام می کند و از نظر ایمنی خطری ایجاد نمی کند.
  • سپر را بررسی کنید. باید حداقل 1 و نیم اینچ قطر داشته باشد تا از فرو رفتن کل پستانک به داخل دهان کودک و خفگی با آن جلوگیری شود. همچنین باید دارای سوراخ های تهویه وجود داشته باشند تا در صورتی که اگر کودک شما ناخواسته آن را قورت داد بتواند هوا را از آن عبور دهد.
  • پستانک های یک تکه را در نظر بگیرید. آنها هیچ ترکی ندارند که باکتری ها را نگه دارند و یا با از هم جدا شدن باعث خفگی کودک شوند.
  • از یک بند کوتاه استفاده کنید. هرگز پستانک کودک خود را با یک تکه نخ یا روبان به لباس یا تخت کودک خود نبندید زیرا ممکن است باعث خفگی شود. به جای آن از گیره های کوتاه یا گیره های مخصوص پستانک استفاده کنید.
  • خودتان پستانک درست نکنید. برخی از والدین از نوک بطری به عنوان پستانک استفاده می کنند، اما آنها می توانند خطر خفگی را در پی داشته باشند.
پستانک مناسب ارتودنسی

پستانک مناسب ارتودنسی

آیا پستانک ها برای دندان های کودک مضر هستند؟

هیچ مدرکی مبنی بر تداخل پستانک در شیردهی وجود ندارد اما در صورتی که از سن دو سالگی به بعد از آنها استفاده شود، باعث ایجاد مشکلات دندانی و مشکلات بایت (مانند اوربایت) می شود. آنها حتی ممکن است خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) و حفره ها را کاهش دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  معرفی ارتودنسی کاموفلاژ و کاربردهای آن

به دنبال پستانک ارتودنسی باشید

پستانک ارتودنسی پستانکی است که شکل طبیعی نوک پستان را تقلید می کند. به این ترتیب، به حمایت از رشد مناسب فک و دندان های کودک شما کمک می کند. علاوه بر این، استفاده از پستانک های ارتودنسی برای کودک شما راحت تر است زیرا از تناسب طبیعی تری پشتیبانی می کنند.

گرچه پستانک های ارتودنسی دارای برچسبی تحت همین عنوان هستند، اما می توانید تفاوت را از روی شکل آنها تشخیص دهید: در حالی که پستانک سنتی دارای نوک برآمده و گردتری است، پستانک ارتودنسی کوچکتر است و سر آن صاف و قسمت بالای آن گرد است. مطالعات نشان داده اند که پستانک های ارتودنسی برای رشد کام و فک نوزاد بهتر هستند. می‌توانید سبکی که فرزندتان ترجیح می‌دهد را به او بدهید، اما مطمئن شوید قبل از دومین جشن تولدش آن را از او بگیرید تا از مشکلات دندانی جلوگیری کنید.

پستانک مناسب ارتودنسی

پستانک مناسب ارتودنسی

سخن پایانی

در صورت داشتن هر گونه پرسش در مورد استفاده از پستانک و سلامت دهان و دندان کودک خود، با دندانپزشک کودک خود تماس بگیرید. فرزند خردسال شما باید اولین ویزیت دندانپزشکی خود را در حدود اولین جشن تولد خود انجام دهد و این فرصتی عالی برای بحث در مورد استفاده از پستانک و هر پرسش دیگری با دندانپزشک کودکان است.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code