مزایای مشاوره مجازی هنگام قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی
فوریه 14, 2022
براکت های ارتودنسی سنتی یا اینویزیلاین کدام یک برای نوجوانان مناسب تر است؟
مارس 9, 2022

پس از اتمام دوره درمان ارتودنسی برای جلوگیری از بازگشت دندان ها به سمت جایگاه قبلی آن ها که می ‌تواند نتیجه درمان ارتودنسی را به طور کامل از بین ببرد، استفاده از نگهدارنده یا ریتینر ارتودنسی توصیه می شود. توجه داشته باشید میزان بازگشت دندان ها به سمت جایگاه قبلی آن ها در هر فرد نسبت به دیگری متفاوت است، اما در بیشتر افراد این اتفاق می ‌افتد و بنابراین استفاده از ریتینرهای ارتودنسی بسیار حائز اهمیت است. همین امر موجب می شود که نگهدارنده های متحرک ارتودنسی یا ریتینرهای متحرک به یکی از ابزارهای مهم برای حفظ نتایج حاصل از درمان ارتودنسی تبدیل شود.

مراقبت از ریتینر متحرک

مراقبت از ریتینر متحرک

انواع ریتینرهای ارتودنسی

ریتینرها یا نگهدارنده های ارتودنسی به دو صورت متحرک و ثابت در بازار وجود دارند که نوع متحرک آن طرفداران بیشتری را به خود جذب کرده است. ریتینرهای متحرک شامل دو نوع هاولی و پلاستیکی شفاف هستند. نوع ثابت ریتینرها به ریتینرهای چسبنده نیز موسوم هستند. ریتینرهای پلاستیکی شفاف با نام های ویورا و اسیکس در بازار وجود دارند. برای افزایش دوام این ریتینرهای متحرک افراد باید مراقبت های مخصوصی را طی دوران استفاده از آن ها انجام دهند. در ادامه این مطلب به هر یک از این موارد به طور کامل اشاره خواهد شد.

مراقبت از ریتینر متحرک

مراقبت از ریتینر متحرک

نحوه استفاده از ریتینرهای ارتودنسی

با توجه به اینکه دندان‌ ها و بافت اطراف آن زنده هستند، بنابراین در طول عمر انسان به طور مرتب تغییر می کنند و جابه جا می شوند. با محدود کردن این تغییرات با استفاده از ریتینرهای متحرک ارتودنسی، می توان نتایج درمان ارتودنسی را تثبیت کرد. ریتینرهای متحرک پلاک هایی شفاف هستند که برای هر فرد بسته به نوع فرم دهان و دندان وی به طور مخصوص طراحی و ساخته می شود. این ریتینرها باید در ۶ ماه اول به طور تمام وقت مورد استفاده قرار بگیرند، البته هنگام غذا خوردن و مسواک زدن بیمار باید این ریتینرها را از دهان خارج کرده و سپس مجدداً آن ها را در داخل دهان خود قرار دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان حساسیت دندان ناشی از بریس های ارتودنسی

در شش ماه دوم تنها شب هنگام باید از این ریتینرهای متحرک استفاده کرد و در ۶ ماه سوم استفاده از آن ها یک شب در میان توصیه می شود. در ۶ ماه چهارم پس از اتمام درمان ارتودنسی، بیمار تنها یک شب در هفته باید این ریتینرها را در داخل دهان خود قرار دهد. البته زمان دقیق استفاده از ریتینرهای متحرک از فردی به فرد دیگر میتواند متفاوت باشد و متخصص ارتودنسی است که با بررسی شرایط فرد، بهترین دوره درمانی را برای او در نظر میگیرد.

مراقبت از ریتینر متحرک

مراقبت از ریتینر متحرک

نحوه مراقبت از ریتینر های متحرک

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، ریتینرهای شفاف شبیه الاینرهای اینویزیلاین ارتودنسی هستند که برای ساخت آن ها از دندان های بیمار قالبی طراحی می شود. سپس یک ورقه پلاستیکی نازک به وسیله اعمال حرارت و با دستگاه مکش روی نمونه دندان های بیمار می چسبد و در نهایت ریتینرهای متحرک اسیکس آماده می شود.

بیمار باید مراقب بهداشت و سلامت ریتینرهای خود باشد و به خصوص هنگام غذا خوردن و مسواک زدن ریتینرهای متحرک را از داخل دهان خود خارج کند. گذاشتن و برداشتن ریتینرها از داخل دهان کار ساده ای است. با توجه به اینکه ریتینرها نسبت به اعمال فشار و حرارت بسیار حساس هستند، به همین دلیل توصیه می‌ شود هنگام غذا خوردن و مسواک زدن آن ها را از داخل دهان بیمار خارج کرد، اما توجه داشته باشید با توجه به اینکه ریتینرها برای قرار گرفتن در داخل دهان طراحی شده ‌اند و دهان محیطی مرطوب است، بنابراین هرگز نباید ریتینرها خشک شوند. به همین دلیل همواره پس از خروج ریتینرها از داخل دهان لازم است آن ها را در محلولی مایع غوطه ور کرد و از قرار دادن ریتینرها در داخل دستمال کاغذی یا کیسه های پلاستیکی خودداری نمود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  شکاف بین دندانی یا دیاستم چیست؟

تمیز کردن ریتینرها بسته به نوع آن ها متفاوت خواهد بود.  برای تمیز کردن ریتینرهای هاولی یا پلاستیکی شفاف می توان پس از خارج کردن آن ها از داخل دهان و در حالی که ریتینرها هنوز مرطوب هستند، آن ها را تمیز کرد. در صورتی که اجازه دهید ریتینر خشک شود و سپس اقدام به تمیز کردن آن کنید، موجب آسیب رسیدن به ریتینر خواهید شد. به همین علت همواره توصیه می ‌شود برای تمیز کردن ریتینر از محلولی حاوی آب ولرم، جوش شیرین و یا صابونی مخصوص استفاده نمایید و هرگز  خمیردندان و مسواک های زبر را به کار نگیرید. ریتینر متحرک را درون محلول تهیه شده قرار دهید و سپس با استفاده از مسواکی نرم با ملایمت پلاک ها و جرم های رسوب شده روی سطح ریتینر را از آن پاک کنید.

در صورتی که پس از گذشت چند ماه متوجه شدید که ریتینرهای متحرک شما حتی با قرار گرفتن در داخل محلول مخصوص نیز تمیز نمی شود، باید به ارتودنتیست  مراجعه کنید. در مطب های ارتودنسی با استفاده از ابزار و مواد مخصوص ریتینرهای متحرک به راحتی تمیز و ضد عفونی می شوند.

مراقبت از ریتینر متحرک

مراقبت از ریتینر متحرک

نتایج عدم نگهداری از ریتینرهای ارتودنسی

ریتینرها محل تجمع انواع پلاک ها، باکتری ها و آلودگی ها در اطراف خود هستند و به همین علت، تمیز کردن آن ها بسیار حائز اهمیت است. عدم نگهداری صحیح از ریتینرها موجب تجمع این آلودگی ها در ناحیه دهان و دندان شده، علاوه بر ایجاد بوی بد، احتمال بروز پوسیدگی در اطراف دندان ها افزایش می یابد. یکی دیگر از عوامل خطرساز در صورت عدم تمیز کردن ریتینرها، تجمع باکتری استرپتوکوک در داخل دهان است که عامل بروز بیماری پریودنتیت و التهاب لثه می شود.

مراقبت از ریتینر متحرک

مراقبت از ریتینر متحرک

سایر نکات مهم در ارتباط با نگهداری ریتینرهای متحرک

  • گرما و حرارت عامل آسیب زایی برای این ریتینرها محسوب می شود و به همین دلیل باید از قرار دادن آن ها در معرض اشعه های مایکروویو، آب جوش، آفتاب و … پرهیز کرد.
  • مواد شیمیایی قوی موجب آسیب رسیدن به ریتینرهای متحرک شفاف می شود به همین علت نباید آن ها را در محلول های مواد شیمیایی قوی و الکل غوطه ور کرد.
  • ریتینرهای اسیکس دوام کمتری نسبت به ریتینرهای هاولی دارند و پس از گذشت حدود 6 ماه دچار فرسایش شده و نیاز به تعویض پیدا می کند.
  • ریتینرهای خود را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید تا مانع از آسیب رسیدن به آن ها شوید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  راهنمای مسواک زدن در طول درمان ارتودنسی
0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code