مزایا و معایب براکت ارتودنسی
سپتامبر 3, 2019
فوریت های ارتودنسی
سپتامبر 23, 2019

 بعد از نصب براکت های ارتودنسی، باید خود را برای این واقعیت آماده کنید که رعایت بهداشت دهان با وجود آنها سخت‌تر است و در حال حاضر شما باید حساسیت بیشتری در مراقبت از براکت ارتودنسی به خرج دهید. شما وقتی که تصمیم به استفاده از روش درمان ارتودنسی دارید، متخصص ممکن است انواع مختلفی از براکت ها را برای شما انتخاب کند که در مطالب قبل همه آنها را معرفی کردیم و در مورد ویژگی‌های آنها صحبت کردیم.

 حالا شما با توجه به نوع ابزاری که توسط متخصص برای شما به کار گرفته شده، روش‌های مراقبت از براکت ارتودنسی را به شکل دقیق و توصیه شده توسط ارتودنتیست انجام دهید تا بهترین نتیجه را از درمان خود دریافت کنید.

نکات مهم برای مراقبت از براکت ارتودنسی

توقعی که وجود دارد این است که مراقبت از دندانها با وجود براکت ارتودنسی بسیار سخت است. براکت ها دارای منافذی هستند که احتمال گیر کردن مواد غذایی بین آنها وجود دارد و این مواد غذایی به مرور زمان باعث ایجاد پلاک می‌شوند. پیشرفت این وضعیت ما را به سمت مشکلات دندانپزشکی پیچیده‌تر مانند بیماری لثه می‌برد که می‌تواند روند درمان ما را تحت تأثیر قرار داده و مشکلات شدیدی به دنبال داشته باشد.

 به همین دلیل تمیز کردن دندانها با شیوه‌های مختلف بعد از هر وعده غذایی برای مراقبت از براکت ارتودنسی بسیار مهم است. این شرایط به شکلی است که شما حتی اگر قبلاً از محلول دهانشویه استفاده نمی‌کردید، در حال حاضر با وجود این ابزارها باید استفاده کنید و اتفاقا حساسیت بیشتری به خرج دهید. این موضوع ممکن است خسته کننده و یا بیش از حد به نظر برسد، اما باید حقیقت را بپذیرید که نادیده گرفتن بهداشت دهان و دندان می‌تواند منجر به مشکلات جدی بهداشتی شود و شما مجبور باشید که زمان بیشتری براکت ها را در دهان خود نگه دارید. نکته مهم دیگر اینکه خانواده‌ها اصلی‌ترین مسئول مراقبت از براکت ارتودنسی کودکان هستند، زیرا آنها ممکن است در رعایت بهداشت آنها کوتاهی کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اقدامات روزانه برای مراقبت از براکت ارتودنسی

 

مراقبت از براکت ارتودنسی

مراقبت از براکت ارتودنسی

 

 درمان ارتودنسی چیزی فراتر از بهبود لبخند شماست

 این یک واقعیت غیرقابل انکار است که براکت های ارتودنسی برای اصلاح دندانهای متراکم و نامنظم به کار گرفته می‌شوند. این براکت ها در از بین بردن ناهنجاری‌های غیر طبیعی بایت (مال اکلوژن) به کار گرفته می‌شوند. اما ممکن است وجود این ابزارها باعث مشکلات دیگری مانند ایجاد پلاک در اطراف دندان همچنین شرایط بهداشتی نامناسب به دیگر شود که در نهایت منجر به التهاب لثه و خوردگی سطح دندان می‌شود.

 مراقبت از براکت ارتودنسی به شکل مناسب می‌تواند از هر گونه آسیب به دندان جلوگیری کند و حتی شرایط را برای درمان بیمار مناسب‌تر کند. یادگیری اصول مراقبت خوب از براکتهای ارتودنسی به شما کمک می‌کند که توصیه‌های حرفه‌ای دندانپزشکان خود را برای حفظ دندان‌ها و نیازهای خود اجرا کنید.

اصلی‌ترین موارد: مسواک زدن و نخ دندان

تمیز کردن دقیق دندان‌ها یک موضوع مهم و ضروری با وجود براکت ارتودنسی است، زیرا احتمال گیر کردن باکتریها در بخش‌های داخلی و در حفره‌های آنها وجود دارد. روش مناسب مسواک زدن و همچنین استفاده از نخ دندان می‌تواند در جلوگیری از این مشکل مؤثر باشد. بنابراین شما می‌توانید دستورالعمل‌های زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • آماده شدن برای مسواک زدن: شما باید قبل از مسواک زدن نوارهای الاستیک و همه قسمت‌های متحرک و قابل جدایی ابزار ارتودنسی را طبق دستور ارتودنتیست از دهان خارج کنید تا شرایط برای مسواک زدن آماده باشد.
  • تمیز کردن براکت: مسواک خود را در زاویه ۴۵ درجه نگه دارید تا به این طریق بتوانید اطراف سیم ارتودنسی و بخش‌های مختلف آن را به دقت تمیز کنید. ابتدا قسمت بالایی هر کدام از سیم‌ها و سپس قسمت پایین آنها را بشویید. زمان کافی اختصاص دهید تا مطمئن شوید که همه پلاک‌ها و باقیمانده مواد غذایی را پاک کرده‌اید و مطمئن باشید که تمامی کارهای لازم را برای فک بالا و فک پایین انجام داده‌اید.
  • مسواک زدن دندان: سعی کنید هر کدام از دندان‌ها را به صورت مجزا تمیز کنید. ابتدا مسواک را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به خط لثه خود نگه دارید و سپس با فشار مناسب آن را به صورت حرکت چرخ‌های بر روی دندان‌ها حرکت دهید. این روند را تا ۱۰ ثانیه انجام دهید. همین روش را به ترتیب برای همه دندان‌ها در قسمت بالا و پایین تکرار کنید تا مطمئن شوید که بخش بیرونی و داخلی دندانها و حتی قسمت‌های کوچک آنها به طور کامل تمیز شده باشد.
  • نخ دندان کشیدن: معمولاً متخصص ارتودنسی در مورد مراقبت از براکت ارتودنسی به شما می‌گوید که دقیقاً به چه شکل از نخ دندان استفاده کنید. حتی ممکن است دستورالعمل استفاده از نخ دندان در بسته آن هم باشد. در هر صورت شما باید نخ دندان را به عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزارهای نظافت دندان با وجود براکت ارتودنسی به کار ببرید.
  • آبکشی و بررسی دندان‌ها: بعد از اتمام مسواک زدن و کشیدن نخ دندان الان زمان آن رسیده که دندان‌ها را به طور کامل با آب بشویید و در جلوی آینه وضعیت دندان‌های خود را بررسی کنید. این بررسی نهایی به شما کمک می‌کند که باقیمانده‌های احتمالی را تشخیص دهید و به خوبی آنها را تمیز کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت های هفته اول بعد از شروع درمان ارتودنسی

 

مراقبت از براکت ارتودنسی

مراقبت از براکت ارتودنسی

 

جلسات مراجعه به ارتودنتیست برای تنظیم براکت

در طول مدت زمانی که شما براکت ارتودنسی را بر روی دندان خود دارید، باید به طور منظم و به صورت هماهنگ شده با متخصص ارتودنسی است در ارتباط باشید. تغییر وضعیت مداوم دندان‌ها ایجاب می‌کند تا متخصص براکت را تنظیم کرده و فشار آنها را تغییر دهد. در این بین شما می‌توانید از متخصص در مورد مراقبت از براکت ارتودنسی هم کمک بگیرید تا وضعیت دندان‌های شما را بررسی کنند. به عنوان مثال اگر شما در طول درمان دچار درد یا ناراحتی هستید یا شدت آن به شکلی است که تحمل آن غیر ممکن است، باید بلافاصله مسئله را با ارتودنتیست خود در میان بگذارید.

مشکلات احتمالی مانند شکستن سیم براکت ارتودنسی یا موارد مشابه آنها در طول درمان طبیعی و رایج است. بازدید منظم توسط دندانپزشک اهمیت بالایی در مراقبت از براکت ارتودنسی دارد. متخصص در طول این بازدید می‌تواند بررسی‌هایی در مورد وجود پوسیدگی و علائم بیماری لثه انجام دهد و نیز ممکن است از روشهای درمان فلوراید کمک بگیرد تا محافظت بیشتری از سطح دندان شما انجام دهد. این نکته را به خاطر داشته باشید که مراقبت از براکت ها اگر تحت نظر متخصص ارتودنسی انجام شود کیفیت بالاتری خواهد داشت و شما نیز راضی خواهید بود.

این که شما در طول درمان ارتودنسی از چه نوع مسواک استفاده کنید یا روش تمیز کردن دندانها و مراقبت از براکت ارتودنسی به چه صورتی می‌باشد، مهم است اما مسئله مهمتر این است که شما همه روش‌های مراقبتی خود را با هماهنگی متخصص ارتودنسی انجام دهید و مطمئن شوید که در مسیر مناسب حرکت می‌کنید. هرگونه کوتاهی در این مورد می‌تواند نتایج درمان ارتودنسی شما را تحت تاثیر قرار دهد و از طرف دیگر باعث ایجاد مشکلاتی مانند بیماری لثه یا تشکیل پلاک بر روی دندان‌ها شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کراس بایت چیست و چگونه با ارتودنسی درمان میشود؟
0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code