فقدان مادرزادی دندان
جولای 19, 2022
چرا دندان آبسه می کند؟
آگوست 3, 2022

معمولاً از بریس های ارتودنسی برای اصلاح نحوه قرارگیری دندان ها در کنار یکدیگر و در یک راستا استفاده می شود. گرچه آنها به تنهایی کاملاً اثربخش هستند، اما در برخی موارد اقدامات دیگری نیز نیاز هستند. یکی از این اقدامات ضربه گیر لب است، که ابزاری برای اصلاح فشردگی و نامرتبی دندان های جلوی فک پایین (یا مندیبل) است. به این ترتیب، آنها از کاری که بریس ها انجام می دهند حمایت می کنند.

ضربه گیرهای لب که به شکل حرف U هستند، دندان های فک پایین را در بر می گیرند و لب پایین را کمی به سمت جلو فشار می دهند و فضایی ایجاد می کنند. این کار مکمل کاری است که بریس ها انجام می دهند، تشویق به ایجاد فاصله منظم بین دندان های فک پایین و اصلاح لبخند.

در این مقاله در مورد این ابزار و کاری که انجام می دهد، و چگونگی عملکرد آن و نحوه استفاده از آن توضیح می دهیم.

نکاتی برای مدیریت زندگی روزمره با ضربه گیر لب

ضربه گیر لب چیست؟

ضربه گیرهای لب ابزارهای دندانی ارتودنسی هستند که گاهی اوقات برای کمک به براکت ها به نظور درمان فشردگی در مجموعه دندان ها فک پایین نیاز هستند. این ابزارهای U شکل توسط غلاف های متصل به بندهایی که به دندان های مولر شما چسبانده شده اند در جای خود نگه داشته می شوند. برای ثابت نگه داشتن ضربه گیر در جای خود، از گره های الاستیک یا فلزی استفاده می شود.

لیپ بامپر ارتودنسی

لیپ بامپر ارتودنسی

عملکرد ضربه گیر لب چگونه است؟

لیپ بامپرها، در درجه اول، با ایجاد تغییر تدریجی در شکل استخوان آلوئولار، به اصلاح مشکلات فشردگی و کجی دندان ها در در فک پایین کمک می کند. استخوان آلوئولار، یک تیغه استخوانی داخل دهان است که دارای حفره هایی برای دندان ها می باشد. لیپ بامپرها با ایجاد فشار استراتژیک- و کار در کنار بریس ها- در نهایت لبخند منظم، یکدست و جذابی برای شما خلق خواهند کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  با انواع خمیر دندان ارتودنسی آشنا شوید

بویژه، فشاری که ضربه گیرهای لب به دندان ها وارد می کنند، به عقب راندن دندان های مولر کمک می کند و دندان های جلو را تشویق می کنند تا در موقعیت صحیح قرار بگیرند. علاوه بر این، همانطور که از نام آن پیداست، ضربه گیرهای لب بعلاوه به ایجاد فضای بزرگتر بین جلوی دندان ها و لب کمک می کنند.

نکته قابل توجه این است که، ضربه گیرهای لب همچنین برای جلوگیری از مکیدن شست، انگشت یا لب استفاده می شوند- عاداتی که می توانند تأثیر قابل توجهی روی سلامت دندان ها و موقعیت آنها داشته باشند. این ابزارها رضایت همیشگی فرد از این رفتارها را مختل می کنند و به پیشگیری از برخی عوارض منفی آنها کمک می کنند.

هدگیر

از آنجا که عدم تطبیق بین اندازه های فک بالا (ماگزیلا) و استخوان های فک پایین (مندیبل) یکی از دلایل شایع ناهمراستایی دندان ها است (که از نظر بالینی تحت عنوان “مال اکلوژن” شناخته می شود)، هدگیر ارتودنسی با تمرکز روی برطرف کردن آن نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. این ابزارها باید حداقل هشت ساعت در روز استفاده شوند.

لیپ بامپر ارتودنسی

لیپ بامپر ارتودنسی

هنگام استفاده از ضربه گیر لب چه انتظاری باید داشت؟

بسته به وخامت مال اکلوژن، می توانید انتظار داشته باشید که برای 12 تا 24 ماه از ضربه گیر لب استفاده کنید. همانطور که متخصص ارتودنسی به شما خواهد گفت، باید مراقبت های ویژه ای انجام دهید. در اینجا برای شما توضیح می دهیم که چه انتظاری می توانید داشته باشید:

  • بهداشت دهان و دندان ها: دو تا سه مرتبه در روز مسواک بزنید و مطمئن شوید که به فضاهای بالا و پایین ابزار دسترسی دارید. از یک مسواک نرم استفاده کنید. علاوه بر این، حتماً یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید، و نه تنها فقط روی دندان ها، بلکه روی فضای بین آنها و ضربه گیر تمرکز کنید.
  • مدیریت درد: پس از نصب ضربه گیر لب و با شروع استفاده از آن، حساسیت و درد لثه ها را تجربه خواهید کرد. مسکن های بدون نسخه، مانند تیلنول (استامینوفن) یا ادویل و موترین (ایبوپروفن) می توانند کمک کنند.
  • ناراحتی لب: از آنجا که ضربه گیرهای لب برای رو به جلو راندن لب پایین عمل می کنند، ممکن است در طول مدت عادت کردن به ابزار خود احساس ناراحتی داشته باشید. با گذشت زمان، یک فرو رفتگی کوچک در لب ایجاد می شود که بخش طبیعی این فرآیند است. اگر ناراحتی غیرقابل تحمل یا بیش از حد باشد، باید با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید.
  • آن را در جای خود نگه دارید: نباید سعی کنید ابزار را بردارید؛ این کار فقط باید توسط متخصص انجام شود. ضربه گیرهای لب به صورت دقیق شکل داده می شوند و به طور خاص برای ارتقاء نتایج چسبانده می شوند. به استفاده از آن ادامه دهید، و در صورت بروز هر گونه مشکلی به ارتودنتیست خود اطلاع دهید.
  • خم شدن ابزار: اگر ضربه گیر لب دچار فرورفتگی یا خمیدگی شد- یا اگر نوار حمایت کننده آن شل شد- حتماً در اسرع وقت به متخصص ارتودنسی خود اطلاع دهید. برای تعمیر، تعویض یا تغییر شکل بامپر، لازم است به ارتودنتیست مراجعه کنید.
  • از خوردن برخی غذاها اجتناب کنید: باید از جویدن آدامس و آبنبات های سفت و همچنین خوراکی های چسبناک دیگر که جویدن آنها سخت تر است، اجتناب کنید زیرا ممکن است به لیپ بامپر شما آسیب برسانند.
لیپ بامپر ارتودنسی

لیپ بامپر ارتودنسی

خطرات استفاده از ضربه گیر لب

استفاده از ضربه گیر لب گرچه بسیار مؤثر است، اما برخی خطرات مرتبط با استفاده از آن وجود دارند. یک مطالعه در سال 2014 به افزایش بروز رویش غیر طبیعی دندان مولر دوم در بیمارانی اشاره کرد که از ضربه گیر لب استفاده کرده بودند. اساساً، دندان مولر دوم- که درست در جلوی دندان مولر سوم (یا “دندان عقل”) قرار دارد- به دلیل فشاری که ضربه گیر به دندان ها وارد می کند، به طور نامنظم رشد می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی

در نتیجه، بزرگترین خطر درمان با بامپر لب، احتمال نهفتگی دندان است. این عبارت است از عدم توانایی دندان برای “رویش” یا رشد صحیح از خط لثه داخل دهان. این مشکل بیشتر در دندان های عقل مشاهده می شود و ضربه گیرهای لب و سایر ابزارهای ارتودنسی شانس نهفتگی دندان های مولر دوم را افزایش می دهند.

خوشبختانه، این نوع نهفتگی با دیگر ابزارهای ارتودنسی مانند اسپیسر (فضا دهنده) یا ریتینر (نگهدارنده) قابل درمان است. در موارد نادر، برای کشیدن دندان مشکل دار ممکن است جراحی دندان نیاز باشد.

خلاصه

ضربه گیرهای لب یک ابزار ارتودنتیک کمکی هستند که به براکت ها کمک می کنند تا مشکلات فاصله در مجموعه دندان های فک پایین را اصلاح کنند. آنها این کار را با اعمال فشار به دندان های مولر برای حرکت رو به عقب انجام می دهند، در حالی که با فشار وارد کردن به لب پایین، فضایی را نیز در جلو ایجاد می کنند. این ابزارها به یک باله چسبانده شده اند که با اتصالات الاستیک یا فلزی، محکم به دندان های مولر متصل می شوند.

افرادی که از ضربه گیر استفاده می کنند باید مراقب درد لثه، رعایت بهداشت دندانی، و هرگونه آسیب به ابزارها باشند. آنها همچنین باید از آدامس، آبنبات های سفت و انواع خوراکی های مشابه آن دوری کنند.

سخن پایانی

دلایل زیادی وجود دارند که باعث می شوند اصلاح مشکلات فشردگی دندان ها ارزش انجام آن را داشته باشد. این نه تنها می تواند حس اعتماد به نفس را بازگرداند، بلکه به جلوگیری از بروز دیگر مشکلات دندانی در این زمینه کمک می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سوابق دندانپزشکی و اطلاعات مرتبط با ارتودنسی دندان ها

ضربه گیرهای لب، در کنار بریس ها و سایر راهکارهای ارتودنتیک، جایگاه خود را به عنوان راهی مؤثر برای اصلاح لبخند محکم کرده اند. اگر کنجکاو هستید که درباره کارهایی که این فرایند و سایر روش ها می توانند انجام دهند بیشتر بدانید، با دندانپزشک یا ارتودنتیست خود صحبت کنید.

سؤالات متداول در مورد لیپ بامپرها

چند وقت یکبار باید از ضربه گیر لب استفاده کرد؟

مدت زمان کلی درمان با لیپ بامپر بسته به مورد متفاوت است، در حالی که اکثر افراد به مدت 12 تا 24 ماه نیاز به استفاده از آن دارند. این ابزار قابل جابجایی و متحرک نیست و فقط ارتودنتیست شما باید آن را تنظیم یا خارج کند. در صورت شل شدن، جدا شدن یا آسیب دیدن لیپ بامپر خود، در اسرع وقت به ارتودنتیست اطلاع دهید.

لیپ بامپر ارتودنسی

لیپ بامپر ارتودنسی

آیا می توان با ضربه گیر لب غذا خورد؟

شما می توانید و باید با ضربه گیر لب غذا بخورید. با این حال، ضروری است که از خوردن خوراکی های چسبناک، سفت یا جویدنی (مانند آبنبات های سفت و آدامس) اجتناب کنید. بعد از هر وعده غذایی، حتماً دندان ها و دستگاه را با دقت تمیز کنید. مراقبت مناسب از دندان ها برای موفقیت همراستا سازی دندان ها بسیار مهم است.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code