مراقبت از براکت ارتودنسی
سپتامبر 15, 2019
لب شکری یا شکاف لب و شکاف کام
اکتبر 1, 2019

زمانی که دهان شما با ابزارهای فلزی و غیرفلزی ارتودنسی پر شده است، طبیعی است که نسبت به شرایط اورژانسی در درمان ارتودنسی نگران باشید. حالا اگر شما نسبت به این موضوع آشنایی کامل هم نداشته باشید، نگرانی شما بیشتر بوده و نسبت به مسائل ریز و کوچک واکنش نشان می‌دهید. در مطالب قبلی سعی کردیم که انواع براکت فلزی و همچنین براکت اینویزالاین را به شما معرفی کنیم تا دیدگاهی کلی نسبت به آنها داشته باشید.

اما امروز در مطلبی متفاوت می‌خواهیم به شرایط اورژانسی در درمان ارتودنسی بپردازیم و توصیه‌هایی در مورد عکس العمل شما در هر لحظه داشته باشیم.

مشکلاتی که منجر به شرایط اورژانسی در درمان ارتودنسی می‌شوند

باید این حقیقت را قبول کنیم که براکت ارتودنسی یک ابزار اضافی در داخل دهان فرد است و ممکن است به دلایل مختلفی برای او مشکل ساز شود. اما تجربه نشان داده که بروز یک حادثه واقعی و خطرناک برای براکت های ارتودنسی بسیار کم و نادر است. در اغلب موارد این مشکلات به راحتی حل می‌شوند و خدشه‌ای به روند درمان شما وارد نمی‌شود. به طور کلی اگر اتفاقی برای براکت ها رخ دهد، می‌توانیم موارد زیر را به عنوان شرایط اورژانسی در درمان ارتودنسی معرفی کنیم:

 گیر کردن غذا در بین براکتها

خب! به نظر می‌رسد که این موضوع چندان با شرایط اورژانسی در درمان ارتودنسی همخوانی نداشته باشد و تنها یک موضوع آزار دهنده است. حالا اگر در منزل نباشید یا به ابزار مناسب دسترسی نداشته باشید، کار شما بسیار سخت‌تر است. در این حالت شما باید بتوانید یک نخ دندان مخصوص پیدا کنید. نخ دندان بهترین ابزاری است که شما می‌توانید به کمک آن بقایای غذای باقی مانده لای براکت ارتودنسی را پاک کنید. اگر قصد مسافرت دارید از قبل ابزارهایی مانند نخ دندان و مسواک مخصوص خود را همراه ببرید. اگر هم به چنین مواردی دسترسی نداشتید، امکان استفاده از خلال دندان را دارید، اما بسیار مواظب باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فضا نگهدار در ارتودنسی

 بلند بودن سیم مخصوص ارتودنسی

 این سیم به عنوان سیستم نگهدارنده و همچنین سیستم اصلی وارد کننده فشار به براکت ارتودنسی شناخته می‌شود و قرار گرفتن آن در داخل دهان ممکن است ناراحت کننده باشد. در انتهای این سیستم شما می‌توانید از انتهای پاک کن یک مداد استفاده کنید و آن را به سمت بیرون بکشید. سپس با استفاده از یک پارچه انتهای آن را خشک کنید و کمی از موم ارتودنسی که متخصص به شما داده بر روی آن قرار دهید. اگر احیاناً قسمت انتهایی سیم ارتودنسی بیش از حد دراز باشد، می‌توانید با حساسیت زیادی قسمتی از آن را جدا کنید.

 البته چنین کاری بسیار با ریسک همراه است و شما باید محتاط باشید. اگر می‌خواهید شرایط اورژانسی در درمان ارتودنسی را تجربه نکنید در این حالت می‌توانید با ما تماس بگیرید تا ما شرایط مناسب را برای شما فراهم بیاوریم. اگر در مسافرت هستید، در وهله اول توصیه ما این است که تا بازگشت به خانه صبر کنید. اما اگر مجبور هستید به سراغ یک متخصص در شهر مورد نظر خود بروید.

 

شرایط اورژانسی در درمان ارتودنسی

شرایط اورژانسی در درمان ارتودنسی

 

تحریک لب‌ها و گونه‌ها

عادت کردن به وجود براکت ارتودنسی بر روی دندان زمان‌بر است و این ممکن است باعث تحریک گونه‌ها و لب شما شود. ناراحتی ناشی از این التهاب ممکن است شما را به این فکر وادارد که با شرایط اورژانسی در درمان ارتودنسی مواجه هستید. این در حالی است که شما می‌توانید از آب نمک همراه با آب گرم برای شستن لب و دهان خود استفاده کنید. این کار را تا زمانی می‌توانید انجام دهید که التهاب لب‌ها و گونه‌های شما بخوابد. راهکار دیگر این است که شما از موم دندانی استفاده کنید و سطح براکت را به طور کامل بپوشانید. این به صورت مانع عمل می‌کند و تحریک لب و گونه شما را از بین می‌برد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان عادت مکیدن انگشت شست

 شکسته شدن براکت یا شل شدن آن

 خوردن آب نبات سخت، خوردن شیرینی و سیب نارس، وارد آوردن فشار بیش از حد در طول فعالیت ورزشی و ضربه به دهان از عواملی هستند که ممکن است باعث شکسته شدن براکت یا شل شدن آن شود. این می‌تواند یکی از مصداق‌های بارز شرایط اورژانسی در درمان ارتودنسی باشد. برای مواجهه با این مشکل به هیچ وجه وحشت نکنید. اگر یکی از براکت های عقب جدا شده باشد، می‌توانید به راحتی آن را از سیم جدا کنید و محل آن را استریل کنید. در نهایت انتهای سیم را هم با موم ارتودنسی بپوشانید.

اما اگر یکی از براکتهای قسمت جلوی دهان شما شکسته باشند، با یک موچین می‌توانید آن را بلند کنید و از موم ارتودنسی به عنوان چسب و نگهدارنده براکت استفاده کنید. البته این راهکار برای کوتاه مدت مناسب است و بلافاصله بعد از بازگشت به خانه یا فراهم شدن شرایط باید با متخصص خود تماس بگیرید. کوتاهی در این مورد می‌تواند شما را با مشکلاتی مانند شرایط اورژانسی در درمان ارتودنسی مواجه کند.

خراب شدن و شل شدن لیگاچور

لیگاچور یک ابزار پلاستیکی است که به عنوان سیستم متصل کننده براکت به سیم ارتودنسی عمل می‌کند. از آنجایی که دندان‌ها مرتب در حال حرکت هستند، به مرور زمان الیگاچور ها هم کیفیت خود را از دست می‌دهند و اصطلاحاً شل می‌شوند. معمولاً متخصصی ارتودنسی این موضوع را به عنوان شرایط اورژانسی در درمان ارتودنسی نمی‌داند و همیشه بعد از نصب براکت ارتودنسی چندین بسته از این ابزارها را به بیمار می‌دهند.

 اگر متوجه شدید که لیگاچور ها بسیار شل هستند، ابتدا سعی کنید که محل آنها را به طور کامل استریل کنید و سپس با موچین لیگاچور خراب شده را بردارید و یک گزینه جدید را جایگزین کنید. اگر برای اولین بار نمی‌توانید این کار را انجام دهید، با خود ما تماس بگیرید تا آموزش‌های لازم را در اختیار شما قرار دهیم.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سپراتور یا فضا دهنده در ارتودنسی چه کاربردی دارد؟

حساسیت دندان‌

 استفاده بلند مدت از براکت ارتودنسی بطور ویژه در مورد براکت های شفاف و اینویزالاین، مسئله حساسیت دندان‌ها را به دنبال دارد که بیشتر به عنوان یک موضوع ساده بوده و نمی‌توان آن را به عنوان شرایط اورژانسی در درمان ارتودنسی معرفی کرد. اگر شما در منزل باشید و اصول اولیه‌ای که متخصص به شما گفته را رعایت کرده باشید، احتمالاً مشکلی در برطرف کردن آنها ندارید و با آب نمک و خوردن غذاهای گرم می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.

 اما اگر در مسافرت هستید، توصیه اولیه ما استفاده از غذاهای نرم است تا بتوانید ظرف دو یا سه روز این مشکل را برطرف کنید. استفاده از نوشیدنی‌های سرد، کمپرس یخ، آب نمک و در نهایت داروهای مسکن در این مورد می‌تواند به شما کمک کند.

 

شرایط اورژانسی در درمان ارتودنسی

شرایط اورژانسی در درمان ارتودنسی

گم شدن براکت اینویزیلاین

در مطالب مربوط براکت اینویزالاین گفتیم که یکی از مهمترین مزیت آنها، امکان خارج کردن براکت به هنگام خوردن غذا است. اگر شما محل خاصی برای نگهداری این ابزارها نداشته باشید، ممکن است به دلیل فراموشی یا به دلیل عجله آنها را گم کنید و یا حتی به هنگام مسافرت آنها را همراه خود نبرید. حتی اگر در حین مسافرت به دلایل مختلفی براکت شما شکسته شوند، به نوعی شرایط اورژانسی در درمان ارتودنسی را تجربه می‌کنید. در اینجا کاری از شما ساخته نیست و حتماً باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

 باید اعتراف کنیم که اغلب موارد گفته شده در زمره شرایط اورژانسی در درمان ارتودنسی قرار نمی‌گیرند، اما اگر به هر دلیلی با این مشکلات مواجه شدید و نگران هستید، از شماره‌های درج شده در سایت استفاده کنید و با ما تماس بگیرید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code