علت بیرون زدگی دندان های بالا یا پروتروژن چیست و ارتودنسی چگونه آن را درمان می کند؟
فوریه 5, 2022
مزایای مشاوره مجازی هنگام قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی
فوریه 14, 2022

فنر فورسز دارای یک میله در مرکز و یک فنر به نام کویل اسپرینگ می باشد. به هنگام درمان ارتودنسی جهت جابه جایی فک ها این ابزار را بر روی براکت ها نصب می کنند. در واقع فنر فورسز به ارتودنتیست کمک می کند تا بتواند به مرور زمان فک پایین را به سمت جلو و فک بالا به سمت عقب حرکت داده شوند.

فنر فورسز در ارتودنسی

فنر فورسز در ارتودنسی

استفاده از فنر فورسز به چه صورت است؟

بسیاری از بیماران تحت درمان ارتودنسی علاقه زیادی به نصب فنر فورسزها ندارند. به همین دلیل دوست ندارند آن ها را بر روی براکت های دندانی خود نصب کنند. معمولاً بین ۴ الی ۶ ماه طول می کشد تا فنر فورسز بتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد و حرکت فک ها را به بهترین نحو ممکن انجام دهد. البته عواملی همچون میزان وخامت ناهنجاری فک ها، سن بیمار و همکاری او می تواند در کاهش یا افزایش این مدت زمان اثرگذار باشد. استقامت استخوان های فک و عدم ابتلا به بیماری های لثه ای نیز می تواند در طول درمان مؤثر واقع شود. در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد که هر یک از موارد فوق چگونه بر طولانی شدن مدت زمان درمان توسط فنر فورسزها تأثیر می گذارند.

مدت زمان درمان ناهنجاری های فکی توسط فنر فورسز و میزان اوربایت

 به ناهنجاری فکی که فک بالا بیش از اندازه جلوتر از فک پایین قرار گرفته است و دندان های فک پایین را پوشش دهی می کنند اوربایت گویند. بنابراین به کمک فنر فورسزها می توانیم دندان ها را در جایگاه طبیعی خود قرار دهیم. بدین وسیله ناهنجاری و اختلالات مربوط به فک نیز درمان خواهد شد. هر چه این ناهنجاری شدیدتر و پیشرفته تر باشد لازم است مدت زمان بیشتری از فنر فورسز استفاده شود. در واقع دندان ها هر ماه حدودا به اندازه یک میلی متر جا به جا می شوند. به همین دلیل است که هر چه میزان ناهنجاری بیشتر باشد و دندان ها از جایگاه اصلی خود دورتر شده باشند زمان بیشتری جهت درمان این عارضه لازم است.

فنر فورسز در ارتودنسی

فنر فورسز در ارتودنسی

سن بیمار و اثرات آن بر روند درمانی فنر فورسز ارتودنسی

در درمان اکثر بیماری ها دیده ایم که کودکان و افراد کم سن و سال سریع تر از سایر افراد به نتیجه درمانی ایده آل دست می یابند. بیماران اختلالات فکی نیز از این قضیه مستثنی نیستند. در واقع از آن جایی که رشد آن ها به طور کامل انجام نشده است ارتودنتیست می تواند روند درمان و جابه جایی دندان ها را با سرعت بالاتری انجام دهد. این در حالی است که در بیماران بزرگسال روند درمان و حرکت دندان ها با سرعت کم تری انجام می شود. همین امر سبب طولانی تر شدن روند درمان گزارش شده است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایای مشاوره مجازی هنگام قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی

عدم ابتلا به بیماری های لثه ای و بالا رفتن سرعت درمان

در ابتدا لازم است بگوییم حتماً قبل از شروع درمان ارتودنسی لثه ها و بافت های داخل دهان خود را از هرگونه عارضه و بیماری پاک کنید. پس از نصب براکت ها و فنر فورسز نیز اقدامات لازم جهت رعایت اصول بهداشتی دهان و دندان را به نحواحسن انجام دهید. با این کار قادر خواهید بود لثه ها و دیگر قسمت های بافت های دهانی را از انواع باکتری ها و بیماری ها محافظت کنید.

فنر فورسز در ارتودنسی

فنر فورسز در ارتودنسی

فنر فورسز و مزیت های بهره گیری از آن

اولین و مهم ترین مزیت این ابزارهای درمانی این است که با استفاده از آن ها دیگر نیازی به روند درمانی خاصی از جمله جراحی نخواهید داشت. با نصب فنر فورسز در داخل دهان نیازی به تست های مداوم و فشارهای پی در پی نخواهید داشت. در واقع به کمک فنر فورسزها روند درمانی به بهترین شکل ممکن و در ساده ترین روش انجام خواهد شد. به منظور نصب فنر فورسزها تنها یک جلسه مراجعه به دندانپزشک کافی می باشد و دیگر نیازی به مراجعات مکرر نخواهد بود. حجم این ابزار بسیار کم است بنابراین با نصب آن تغییر ظاهری در گونه ها و چهره شما وارد نخواهد شد. این ابزار درمانی به هیچ عنوان به غذا خوردن شما یا صحبت کردنتان خدشه ای وارد نخواهد کرد. از آن جایی که محل قرار گیری فنر فورسزها در انتهای دهان است بنابراین هیچ کس متوجه وجود آن در دهانتان نخواهد شد. به منظور رعایت اصولی بهداشت دهان و دندان هایتان لازم است فنر فورسز را نیز به خوبی تمیز کنید. از آن جایی که فنر فورسزها ابزار پیچیده ای نیستند بنابراین تمیزکاری آن ها به راحتی انجام خواهد شد. ضمناً لازم است بگوییم جهت استفاده صحیح و عدم آسیب رسانی به فنر فورسز حتماً از خوردن غذاهای سفت و چسبناک اجتناب کنید. تنها با نصب یک فنر ساده می توانید از عارضه های فکی و ناهنجاری های مربوط به اوربایت نجات پیدا کنید. این فنر حتی زمانی که خواب هستید نیز قادر است بر روی فک شما اثر بگذارد و به روند درمانی خود ادامه دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جراحی عقب بردن فک چگونه است؟

عواملی که سبب کاهش طول درمان با فنر فورسز می شوند، کدامند؟

همان طوری که قبلاً گفته شد دندان ها هر ماه حدود یک میلی متر جابه جا می شوند؛ بنابراین با اعمال نیروی بیشتر به آن ها و وارد کردن فشار بیشتر نمی توان روند درمان را تسریع بخشید. در صورتی که نیرویی بیش از حد به دندان ها وارد شود نه تنها روند درمان سریع تر انجام نخواهد شد بلکه به ریشه های دندان های افراد آسیب جدی وارد خواهد شد. بدین منظور دندان ها لق می شوند و احتمال از دست رفتن آن ها بالا خواهد رفت؛ بنابراین لازم است ارتودنتیست به اندازه کافی به دندان ها نیرو وارد کند تا روند درمان به بهترین شکل ممکن طی شود. عواملی که می توان به کمک آن ها روند درمان فنر فورسزها را تسریع بخشید رعایت اصولی بهداشت دهان و دندان می باشد. به علاوه اینکه با استفاده صحیح و برخوردی به جا می توان عمر فنر فورسزها و در نتیجه روند درمانی را کاهش داد. در واقع باید بگوییم در صورتی که فنر فورسزها صدمه ببینند قطعاً با مشکلاتی همچون افزایش طول مدت درمان روبه رو خواهید شد. شما باید به هنگام صحبت کردن یا جویدن غذا بسیار محتاطانه عمل کنید تا آسیبی به فنر فورسزها وارد نشود. مسواک زدن و استفاده از نخ دندان از جمله مهم ترین عواملی است که می تواند در کاهش مدت زمان درمان ارتودنسی موثر باشد.

فنر فورسز در ارتودنسی

فنر فورسز در ارتودنسی

مصرف چه خوراکی های به هنگام نصب فنر فورسز ممنوع است؟

همان طوری که در مطالب فوق گفته شد بسیاری از غذاها مانند ته دیگ ها، مغزها و میوه های سفت می توانند به فنررفورسز نصب شده در دهانتان آسیب برسانند. مصرف انواع شکلات و آدامس و مواد قندی در این دوره ممنوع می باشد. در واقع مواد خوراکی شیرین و قندی می تواند منجر به پوسیدگی و خرابی دندان ها شود. این امر می تواند عوارض جبران ناپذیری در درمان ارتودنسی به کمک  فنر فورسز داشته باشد. خوراکی های خشک و ترد مانند پاپ کورن ها نیز از جمله مواردی هستند که سبب آسیب رسیدن به فنر فورسز و دندان های ارتودنسی شده خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کویل اسپرینگ و آنچه باید درباره آن بدانید!

علل خراب شدن فنر فورسزها

شکستن یا بیرون آمدن فنر فورسزها از جمله مواردی است که ممکن است سبب خراب شدن و آسیب رسیدن به فنر فورسزها شود. به عنوان مثال اگر بیش از حد دهان خود را باز کنید ممکن است فنر از محل خود خارج شود. بهتر است لقمه های غذایی یا میوه ها را به بخش های کوچک تری تقسیم کنید. در این صورت قادر خواهید بود از باز شدن بیش از حد دهانتان جلوگیری کنید. لازم است بدانید در برخی مواقع ممکن است مصرف غذاهای سفت مانند ته دیگ ها و یا غذاهای چسبناک مانند شیرینی ها و شکلات ها می توانند سبب آسیب فنر فورسزها شوند. علاوه بر این لازم است دندان های خود را به درستی و به طور مرتب مسواک بزنید و نخ بکشید. در این صورت از گیر کردن ذرات غذا بین قطعات فنر ممانعت خواهد شد. علاوه بر این عدم رعایت نکات بهداشتی می تواند منجر به شل شدن فنر فورسوز در دهان شما شود.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code