ارتودنسی و سلامت عمومی بدن
آگوست 23, 2020
بهترین زمان برای برداشتن براکت ارتودنسی چه زمانی است؟
سپتامبر 1, 2020

براکت های ارتودنسی و به طور ویژه عادت به براکت ارتودنسی و مراقبت از آن برای کودکان یک چالش مهم برای خانواده ها محسوب می شود. در حالی که ارتودنتیست ها امکان انتخاب رنگ برای قسمت الاستیک یا انتخاب جنس براکت را به شما می دهند، باید قبول کنیم که دستورالعمل‌های آنها هم بسیار مهم است. زندگی با براکت ارتودنسی نسبت به زندگی بدون آن ها بسیار متفاوت است و این می تواند شرایط کلی کودکان را تحت تاثیر قرار دهد. در اینجا چند نکته برای کمک به فرزندتان آورده ایم تا در عادت به براکت ارتودنسی به آنها کمک کنید و شرایط را برای درمان ارتودنسی آسان تر برای آنها به وجود بیاورید.

آنها را ترغیب کنید که همیشه از دستورالعمل متخصص ارتودنسی پیروی کنند

وقتی که براکت ارتودنسی روی دندان‌های کودک شما قرار گرفت، ارتودنتیست فهرستی از دستورالعمل های مختلف را به او می دهد. مهمترین دستورالعمل مربوط به لیست غذاهایی است که هنگام استفاده از براکت ارتودنسی باید کودک از آنها دوری کند. برای اکثر کودکان این بزرگترین تنظیم و بزرگترین تغییری است که باید در زندگی خود جای دهند. در واقع آنها به جای گاز زدن یک سیب در هنگام صبحانه باید ابتدا آن را با چاقو به قطعات کوچک و قابل کنترل برش دهند و بتوانند آن را بخورند.

این یعنی عادت به براکت ارتودنسی برای کودکان تبدیل به یک چالش سخت می شود. آنها باید از خوردن چیپس های ترد یا پاپ کورن یا حتی کارامل خودداری کنند، در حالی که هیچ وقت چنین چیزی را تصور نمی کردند. در حالی که اکثر کودکان قبل از درمان ارتودنسی وقت زیادی برای فکر کردن در مورد رژیم غذایی خود نکرده اند، این تنظیم می تواند مشکل باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تاثیر سیگار کشیدن بر ارتودنسی

یکی از راهکارهایی که می توانید به فرزندتان در عادت به براکت ارتودنسی کمک کنید این است که مطمئن شوید نهار آنها را از قبل آماده کرده اید و وعده های غذایی را به شکلی انتخاب کرده اید که متناسب با براکت ارتودنسی باشد. هیچ چیزی ناامید کننده تر از این نیست که کودکان و نوجوانان شام خود را به خاطر درمان ارتودنسی نتوانند بخورند و به همین دلیل به عنوان خانواده سعی کنید که اقدامات اولیه را برای آنها انجام دهید.

عادت به براکت ارتودنسی در کودکان

عادت به براکت ارتودنسی در کودکان

در نحوه تمیز کردن دندانها به آنها کمک کنید

حتی اگر فرزند شما همیشه در مسواک زدن دندان های خود کوشا باشد، احتمالاً متوجه می‌شوید که هنگام  استفاده از براکت ارتودنسی کمتر به این موضوع توجه می‌کند. این امر به این دلیل است که براکت های ارتودنسی دردسر بیشتری برای فرزند شما به وجود می آورند. آنها اغلب برای تمیز کردن بین سیم ارتودنسی و دندان ها و همچنین اطراف براکت ها باید از مسواک مخصوص استفاده کنند که کار را برای آنها سخت می‌کند.

رعایت بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی اندکی وقت گیر است و به همین دلیل ممکن است کودکان در طول شب یا صبح به خاطر خواب آلودگی از آن چشم پوشی کنند. اصرار و تشویق فرزندان به انجام کارهای روزانه برای تمیز کردن دندان ها بهترین روش برای کمک به آنها در عادت به براکت ارتودنسی است و باید به بخشی از عادت روزانه آنها تبدیل شود. اگر این کار تبدیل به عادت شود ترک کردن آن دشوار می شود.

برای مراقبت از کودکان باید در حال تمیز کردن دندان ها در کنار آنها باشید یا از آنها سوال کنید که آیا از مسواک جدید خود استفاده کرده اند یا خیر. استفاده از مسواک توصیه شده توسط ارتودنتیست در هنگام رعایت نظافت دهان و دندان ضروری است و به همین دلیل سعی کنید که این گونه موارد را مدیریت کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا قبل از دریافت بریس باید همه دندان های شیری کودک افتاده باشند؟

به نگرانی های کودک خود گوش دهید

براکت های ارتودنسی ممکن است برای کودک شما ناراحت کننده و بعضا خجالت آور باشد. گوش دادن به کودکان و نگرانی های آنها و همچنین یافتن راهی برای کمک به آنها در کنار آمدن با این نگرانی ها به فرزند شما در عادت به براکت ارتودنسی کمک می‌کند. به طور خاص اگر کودکان می ترسند که مورد تمسخر قرار گیرند به آنها یادآوری کنید که بیشتر دوستان آنها از این ابزارها استفاده کرده‌اند یا در آینده قصد دارند که از آنها استفاده کنند.

اگر احتمال می دهید که کودک شما در مدرسه با دانش آموزان قلدر سر و کار دارد از گفت و گو با والدین و مدیر مدرسه در رابطه با این مشکل نترسید. از همه مهمتر به کودکان خود گوشزد کنید که هنگام استفاده از براکت ارتودنسی خجالت زده و ناراحت نباشند. برای کمک به کودکان در عادت به براکت ارتودنسی به آنها گوشزد کنید که زندگی با این ابزارها در اصل باید همانند زندگی بدون آنها باشد و به طور خاص هیچ گونه تاثیر روی فعالیت های درسی یا زندگی اجتماعی آنها نگذارد.

در مورد درد و آزردگی ارتودنسی به آنها کمک کنید

حتی اگر براکت ارتودنسی هیچ دردی نداشته باشد، باز هم هر از چند گاهی ناراحت کننده خواهد بود. حالا ممکن است این ناراحتی مربوط به روند کل درمان باشد یا فقط بعد از تنظیم اولیه براکت ارتودنسی به وجود بیاید. کمک به کودکان برای درک ناراحتی ناشی از براکت ارتودنسی بخش بزرگی از کمک شما به آنها در عادت به براکت ارتودنسی است.

اگر آن‌ها احساس درد دارند، به آنها مسکن تجویز شده توسط ارتودنتیست بدهید. اگر درد و ناراحتی آنها از بین نرود، لازم است که با متخصص ارتودنسی تماس بگیرید و مطمئن شوید که هیچ مشکلی در روند درمان کودک شما وجود ندارد. به فرزندتان گوش فرا دهید و اگر از درد یا ناراحتی شکایت دارند برای رفع درد و ناراحتی قدم بردارید. به عنوان مثال، شما می توانید از راهکارهای ساده و معمولی مانند خرید یک کاسه بستنی یا دادن یک مسکن معمولی برای بی حس کردن دندان ها کمک بگیرید و از این طریق به کودکان در عادت به براکت ارتودنسی کمک کنید.

عادت به براکت ارتودنسی در کودکان

عادت به براکت ارتودنسی در کودکان

عادت به براکت ارتودنسی را برای فرزندتان آسانتر کنید

اصولاً خانواده‌ها و والدینی که مطابق با دستورالعمل ارتودنتیست حرکت می‌کنند در پایان درمان نتیجه بسیار خوبی می گیرند و حتی در کمک به کودکان در عادت به براکت ارتودنسی موفق تر هستند. این کار می تواند به معنی خرید یک مسواک برقی باشد که تمیز کردن دندان ها و براکت های ارتودنسی را برای آنها آسانتر می کند. حتی ممکن است یک متخصص ارتودنسی استفاده از واترجت برای تمیز کردن دندان کودکان توصیه کند که روند آن نیاز به آموزش دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی کودکان

فراهم کردن وعده های غذایی با در نظر گرفتن دستورالعمل ها و قوانین ارتودنتیست یکی از راهکارهای عالی برای عادت به براکت ارتودنسی است و کودک شما بدون از دست دادن یک وعده غذایی می تواند از دوره درمان خود لذت ببرند. وقت گذاشتن برای کمک به فرزند در تنظیم براکت ها و سهولت در انجام روند درمان به این معنا است که شما در پایان دوره درمانی بازدهی بسیار بهتری از درمان ارتودنسی خواهید گرفت و از سرمایه‌گذاری در این شیوه درمانی پشیمان نخواهید شد.

البته اگر شما مشکل خاص و اختصاصی در این زمینه دارید یا اخیراً به فکر درمان ارتودنسی برای کودک خود افتاده اید، می توانید از شماره های سایت برای رزرو وقت و مشاور استفاده کنید و با ما تماس بگیرید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code