شکاف بین دندانی یا دیاستم چیست؟
اکتبر 8, 2019
آشنایی با انواع درمان ارتودنسی
اکتبر 25, 2019

طول درمان ارتودنسی و همچنین درد در طول درمان ارتودنسی دو مورد از اصلی‌ترین و پرتکرارترین سؤالات بیماران هستند. این سؤالات بیشتر به این دلیل شکل می‌گیرند که افراد قبل از مراجعه به متخصص، سؤالات خود را از اطرافیان و آشنایان که تجربه این روش را دارند می‌پرسند. اگرچه نمی‌توان منکر تجربه این افراد و سابقه درمان آنها شد، اما به عنوان یک قانون کلی باید بپذیریم که طول درمان ارتودنسی برای هر فرد متفاوت است

 حالا برای اینکه به سؤالات شما پاسخ داده باشیم، ابتدا مختصری در مورد طول درمان ارتودنسی صحبت خواهیم کرد و سپس فاکتورهای مؤثر بر آن و راهکارهای آن را نیز بحث می‌کنیم.

به طور میانگین، طول درمان ارتودنسی چند ماه است؟

درمان ارتودنسی معمولی باید بین ۱۲ تا ۳۶ ماه طول بکشد. با این وجود ممکن است طول درمان ارتودنسی برای هر ارتودنتیست و همچنین برای هر بیمار متفاوت باشد. ضمن اینکه این احتمال هم وجود دارد که پاسخ ارتودنتیست‌ها به این سؤال متفاوت باشد. اما در اغلب موارد زمان مورد نیاز از یک سال بیشتر است و معمولاً طولانی‌ترین زمانی که پیشنهاد می‌دهند همان 3 سال یا ۳۶ ماه است.

 چرا زمان درمان ارتودنسی متغیر است؟

درمان‌های ارتودنسی مسائل مربوط به دندان و فک را اصلاح می‌کند و این روند شامل تشخیص، پیشگیری و اصلاح است. در هر کدام از این شیوه‌ها از ابزارهایی مانند براکت ارتودنسی، الاینرها، ریتینر ها، و همچنین هدگیر استفاده می‌شود. حالا هر کدام از این ابزارها به صورت تخصصی برای یک هدف خاص هستند. مثلاً برخی از آنها دندان‌ها را مرتب می‌کنند، برخی از آنها وظیفه نگهداری دندان در یک موقعیت ثابت را بر عهده دارند و برخی از آنها مشکلاتی در گاز گرفتن، جویدن یا صحبت کردن را اصلاح می‌کنند. بنابراین به راحتی می‌توان تصور کرد که فاکتورهای مختلفی برای درمان ارتودنسی مطرح می‌شود و به همین دلیل ارتودنتیست‌ها در مورد طول درمان ارتودنسی با قاطعیت صحبت نمی‌کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ابزار فانکشنال هربست چیست و چه کاربردی دارد؟

حالا اگر شما از متخصص بخواهید که به صورت تقریبی زمان بندی مشخصی به شما دهد، میزان بی نظمی دندان‌ها، میزان حرکتی که هر کدام از دندان‌ها باید داشته باشند و همچنین سایر فرایندهای اصلاحی مانند جراحی نکاتی هستند که آنها باید بررسی کنند و نتیجه را در اختیار شما قرار دهند. حتی مسئله سن و سلامتی بیمار هم به عنوان یک نکته تأثیر گذار بر طول درمان ارتودنسی مطرح می‌شوند. ارتودنتیست پس از معاینه و بررسی وضعیت فک و دندان میتواند حدود زمان لازم برای درمان را به شما بگوید

 

طول درمان ارتودنسی

طول درمان ارتودنسی

 

 چه انتظاری از روند درمان ارتودنسی وجود دارد؟

 در ابتدا، متخصص ارتودنسی یا ارتودنتیست وضعیت دندان‌های شما را معاینه می‌کند و از شما می‌خواهد که عکسبرداری اشعه ایکس را از آنها انجام دهید و یک تصویر رادیوگرافی تهیه کنید. با توجه به این اطلاعات، متخصص یک برنامه درمانی برای شما تهیه می‌کند. اگر دندان‌های شما فشردگی زیادی داشته باشند، به احتمال زیاد یک یا چند دندان را می‌کشند.

 ساده‌ترین حالت ممکن، استفاده از پلاک های متحرک است که ممکن است همه افراد به آن نیاز داشته باشند. با این حال اگر دندان‌ها به حرکت بیشتری نیاز داشته باشند، در این صورت متخصص گزینه‌های دیگری مانند براکت های ثابت با سیم فلزی یا براکتهای سرامیکی را پیشنهاد دهند که فشار بیشتری به دندانها وارد می‌کنند. این ابزارها به صورت ثابت هستند و شما نمی‌توانید آنها را در طول درمان بردارید. در هر صورت تمامی این وسایل برای جابجایی دندان‌ها نیاز به فشار ملایمی دارند که این فشار می‌تواند طول درمان ارتودنسی را تغییر دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با انواع درمان ارتودنسی

ارتودنسی درمانی آهسته و پیوسته است!

برای جابجایی دندان‌های نامرتب، فشار آهسته لازم است و به همین دلیل درمان ارتودنسی می‌تواند طولانی مدت باشد. اگر نیروی زیاد و مستقیمی به دندانها وارد شود، به احتمال زیاد آنها را شل کرده و از طرف دیگر بر لثه‌ها و استخوان فک تأثیر منفی می‌گذارد. به همین دلیل طراحی براکت ارتودنسی به شکلی است که فشار بسیار کم و ملایم به آن وارد می‌کند. این بدان معناست که در صورت نیاز به جابجایی زیاد دندان‌ها، طبیعتاً مدت زمان بیشتری نیاز است و این برای افزایش طول درمان ارتودنسی طبیعی است.

هدف درمان ارتودنسی

 اگر یک بیمار فقط نیاز به مرتب کردن و اصلاح حالت دندان‌ها داشته باشند، طول درمان ارتودنسی برای آنها کوتاه خواهد بود. با این حال، در برخی موارد ممکن است درمان ارتودنسی به منظور اصلاح وضعیت بایت صورت گرفته باشد که در مطالب قبل در مورد اپن بایت صحبت کردیم. بایت به نحوه قرارگیری دندان‌ها در فک فوقانی و فک پایینی اشاره دارد و این مرحله از درمان نیاز به زمان بیشتری دارد.

 حالا اگر ارتودنتیست پس از مرتب کردن دندان‌ها به این نتیجه برسد که شما نیاز به اصطلاح بایت دارید، ضروری است که این کار را انجام دهید. حتی اگر شما از طولانی شدن دوره درمان خود اظهار ناراحتی کنید، باز هم این موضوع برای عملکرد فک و توانایی شما در جویدن و گاز زدن ضروری است. همچنین اصلاح مشکلات مربوط به بایت، خطر ابتلا به اختلالات مفصل فکی-گیجگاهی (TMJ) که مشکلات مربوط به مفاصل فک را شامل می‌شود به حداقل می‌رساند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کوچکی فک بالا و مشکلات ناشی از آن

 

 

طول درمان ارتودنسی

طول درمان ارتودنسی

 

ملاحظات دیگر و تأثیر آنها بر طول درمان ارتودنسی

 سلامتی دهان، التهاب و بیماری لثه نیز می‌تواند بر طولانی بودن مدت زمان درمان ارتودنسی تأثیر بگذارد. سن هم به عنوان یک فاکتور مهم و تاثیرگذار بر روند درمان شناخته می‌شود. کودکان معمولاً زمان درمان سریع‌تری نسبت به بزرگسالان دارند، زیرا دهان، استخوان و بافت‌هایی که از دندان پشتیبانی می‌کند در مورد کودکان هنوز در حال رشد هستند و این کمک می‌کند که طول درمان ارتودنسی آنها کاهش یابد. اصولاً در مورد کودکان، دهان آنها خیلی سریع‌تر و بهتر با وضعیت تغییرات به وجود آمده سازگار می‌شود.

رعایت بیمار

 تمایل بیمار برای رعایت دستورالعمل‌های ارتودنتیست برای رسیدن به نتیجه بهتر و همچنین کاهش زمان درمان ارتودنسی بسیار ضروری است. به خاطر داشته باشید که مراقبت‌های ارتودنسی به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود و صرفاً تکمیل مرحله اول به معنی بیخیال شدن مرحله دوم نیست و کوتاهی در این مرحله ممکن است باعث عود مجدد و نیاز به درمان بیشتر شود. به همین دلیل متخصصین ارتودنسی معمولاً در همان روزهای اول این فاکتور را به بیماران گوشزد می‌کنند و به آنها می گویند که طول درمان ارتودنسی به رعایت بیمار هم بستگی دارد.

می‌خواهید بدانید که طول درمان ارتودنسی شما دقیقاً چقدر طول می‌کشد؟ در مورد زمان درمان ارتودنسی خود نگران هستید؟ همین امروز با ما تماس بگیرید تا یک جلسه مشاوره‌ای برای شما در نظر بگیریم و به شما نشان دهیم که کدام روش ارتودنسی برای شما بهتر است و دقیقاً چه زمانی طول خواهد کشید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code