آیا می توان با براکت ها یا اینویزیلاین شنا کرد؟
مارس 9, 2022
دیپ بایت: مشکلی بزرگتر از یک مسئله زیبایی
مارس 28, 2022

بسیاری از افراد تمایل دارند برای زیباتر کردن لبخندشان و مرتب کردن دندان ها از درمان ارتودنسی استفاده کنند. افرادی که در حال استفاده از براکت های ارتودنسی برای مرتب کردن دندان هایشان هستند، ممکن است به دنبال این باشند که بتوانند در طول مدت درمان ارتودنسی دندان های خود را نیز سفید کنند. احتمال دارد فوراً فکر استفاده از کیت های سفید کننده یا خمیردندان های مخصوص به ذهن افراد خطور کند، اما توصیه می ‌کنیم قبل از هرکاری مقاله پیش رو را مطالعه کنید.

سفید کردن دندان ها  همزمان با استفاده از براکت های ارتودنسی چگونه است؟

اگر به دنبال سفید کردن دندان ها همزمان با استفاده از براکت های ارتودنسی باشید، ممکن است اطلاعات متناقض زیادی را شنیده باشید، زیرا برخی از منابع ادعا می کنند که می توان از یک سری تجهیزات در طول مدت درمان ارتودنسی استفاده کرد و دندان ها را سفید نمود و برخی دیگر توصیه می کنند از این روش ‌های درمانی پرهیز شود. از نگاه تخصصی، امکان سفید کردن دندان ها همزمان با استفاده از براکت های ارتودنسی وجود دارد، اما بنا به دلایلی توصیه می‌ شود از این کار پرهیز شود. از جمله این دلایل می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

محصولات سفید کننده دندان که بدون نسخه در داروخانه ها به بیماران ارائه می شوند، تاثیرهای متفاوتی دارند. بیشتر این محصولات تنها می ‌توانند لکه های سطحی و خفیف روی دندان‌ ها را از بین ببرند و نمی ‌توانند به نواحی زیر براکت های ارتودنسی نفوذ کنند. در نتیجه تنها بخش ‌هایی که براکت های ارتودنسی روی آن ها قرار ندارد، سفید می شوند و زمان برداشتن براکت ها دندان ها دو رنگ مشاهده می شوند. برخی از درمان های حرفه ‌ای نیز برای سفید کردن دندان ها در مطب مورد استفاده قرار می گیرد. سفید کننده های موجود در این روش های درمانی نسبت به سفیدکننده های دندان بدون نسخه قوی تر هستند، اما همچنان به دلیل وجود براکت های ارتودنسی روی سطح دندان ها، دندان ها دو رنگ خواهند شد.

سفید کردن دندان حین درمان ارتودنسی

سفید کردن دندان حین درمان ارتودنسی

 می ‌توان گفت این اولین مشکل برای بیماران هنگام اقدام برای سفید کردن دندان ها همزمان با براکت های ارتودنسی است. دومین مسئله حائز اهمیت این است که سفید کردن دندان ها می تواند موجب حساس شدن آن ها شود. به طور کلی قرار گرفتن براکت های ارتودنسی روی دندان ها و هر بار پس از تنظیم کردن مجدد، موجب حساس شدن دندان ها می شود و سفید کردن دندان ها می تواند این حساسیت را دوچندان کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  یک روز بعد از نصب براکت ارتودنسی

مسئله سوم این است که براکت های ارتودنسی مکان هایی برای تجمع پلاک ها و باکتری ها هستند و در نتیجه در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان مانند مسواک زدن صحیح و نخ دندان کشیدن ممکن است این پلاک ها به طور کامل از بین نروند و در نتیجه دندان ها دچار پوسیدگی شوند. سفید کردن دندان ها می تواند احتمال پوسیدگی دندان ها را بیشتر کند، زیرا پلاک ها می توانند مینای دندان ها و استحکام آن ها را تضعیف کنند و به طور بالقوه موجب ایجاد لکه و پوسیدگی در دندان شود.

سفید کردن دندان ها  همزمان با استفاده از الاینر اینویزیلاین

الاینر های اینویزیلاین نسبت به براکت های سنتی مزیت های زیادی دارند که از مهم ترین آن ها می توان به متحرک بودن آن ها اشاره کرد. با توجه به این امر بیماران می ‌توانند به راحتی دندان ها را تمیز کنند و پلاک ها در اطراف براکت ها جمع نمی شود و در نتیجه این بیماران می ‌توانند از خمیر دندان های سفید کننده یا نوارهای مخصوص سفید کننده برای سفید کردن دندان هایشان در طول مدت درمان ارتودنسی استفاده کنند. با این حال برای بیشتر بیماران در کنار این ابزارهای ارتودنسی تجهیزات دیگری نیز اضافه می شود که حرکت های آنها را محدود می ‌کند و در نتیجه موجب دشوار شدن سفید کردن دندان ‌ها می‌ شود. بنابراین اگر در حال استفاده از الاینر های اینویزیلاین هستید و قصد سفید کردن دندان های خود را دارید، در صورتی که تجهیزات اضافی در کنار این الاینرها برای شما توصیه نشده و دندان هایتان بیش از حد حساس نیستند، می توانید بدون نگرانی از سفید کننده های مخصوص برای سفید کردن دندان های خود استفاده کنید.

سفید کردن دندان حین درمان ارتودنسی

سفید کردن دندان حین درمان ارتودنسی

روش سفید کردن دندان ها همزمان با براکت های ارتودنسی

وقتی توصیه می ‌شود از سفید کننده ها برای سفید کردن دندان ها در طول مدت استفاده از براکت های ارتودنسی اقدام نکنید، به این معنا نیست که نمی ‌توانید دندان‌ های خود را تمیز و زیبا نگه دارید. در ادامه روش هایی مناسب برای پیشگیری از ایجاد لکه و کلسیم زدایی و در نتیجه سفیدتر شدن دندان ها به شما ارائه خواهد شد:

  • مسواک زدن صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب و بعد از صرف وعده های غذایی و میان وعده و همچنین قبل از خواب با استفاده از یک مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید.
  • از بین بردن پلاک ها و باقیمانده مواد غذایی و در نتیجه جلوگیری از ایجاد لکه.
  • استفاده از خمیردندان های حاوی فلوراید جهت معدنی شدن مجدد دندان ها و جلوگیری از تشکیل لکه های سفید یا کلسیم زدایی.
  • نخ دندان کشیدن حداقل یک بار در روز با استفاده از نخ دندان های مخصوص براکت های ارتودنسی، به این منظور لازم است نخ دندان را تا بالای دندان و زیر خط لثه بکشید تا پلاک بین دندان ها و اطراف لثه ها از بین برود.
  • استفاده از مسواک های بین دندان یا برس پروکسی برای تمیز کردن اطراف براکت ها یا تجهیزات ضمیمه الاینر های اینویزیلاین، این مسواک ها می توانند به ناحیه هایی که مسواک های معمولی نمی ‌توانند به آن ها نفوذ کنند، دسترسی پیدا کرده و پلاک ‌های اطراف براکت ها را از بین ببرند و در نتیجه دندان ها را تمیزتر کرده لبخند را درخشان تر نماید.
  • استفاده از دهانشویه های حاوی فلوراید برای شستشوی باقی مانده جرم ها و پلاک ها در اطراف دندان ها و ایجاد لایه محافظتی در برابر پوسیدگی دندان و کلسیم زدایی.
  • پرهیز از مسواک زدن بلافاصله پس از خوردن یا نوشیدن مواد غذایی اسیدی مانند مرکبات، قهوه و غیره زیرا این غذاهای اسیدی می ‌توانند مینای دندان را تضعیف کنند و مسواک زدن در این حالت موجب آسیب رسیدن به مینای دندان می شود و به مرور موجب زرد شدن دندان ها و افزایش حساسیت آن ها خواهد شد. به همین دلیل توصیه می‌ شود پس از مصرف مواد غذایی اسیدی ۳۰ دقیقه الی یک ساعت صبر کنید تا دندان ها به حالت عادی باز گردد و سپس مسواک بزنید.
سفید کردن دندان حین درمان ارتودنسی

سفید کردن دندان حین درمان ارتودنسی

  • استفاده از واترپیک برای تمیز کردن بیشتر دندان ها و از بین بردن مواد غذایی به دام افتاده در براکت های ارتودنسی با وجودی که جایگزین نخ دندان های معمولی نمی شود و بیمار همچنان باید از نخ دندان استفاده کند، اما به بیمار کمک می کند تا در طول مدت قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی و استفاده از براکت های ارتودنسی دندان هایی سفید و درخشان داشته باشد.
  • پرهیز از مصرف زیاد مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی مانند قهوه، نوشابه، سس گوجه فرنگی و غیره که موجب تغییر رنگ دندان ها می شود. در صورت مصرف نیز توصیه می‌ شود دهان خود را به خوبی با آب بشویید و باقی مانده این مواد غذایی را به دقت از بین ببرید.
  • مراجعه منظم و حداقل هر ۶ ماه یک بار به دندانپزشکی برای تمیز کردن حرفه ای دندان با استفاده از ابزارهای مخصوص جهت حذف پلاک های ایجاد شده که می ‌تواند لکه های سطحی روی دندان ها ایجاد کند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فوریت های ارتودنسی

سخن نهایی

استفاده از براکت های ارتودنسی برای مرتب کردن دندان ‌ها امری متداول است و به منظور به دست آوردن بهترین نتایج و جلوگیری از ایجاد حساسیت و سفید کردن دندان ها توصیه می‌ رعایت بهداشت دهان و دندان را در اولویت قرار دهید تا بتوانید لبخندی زیبا و دندان هایی سفید و سالم داشته باشید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code