چگونه بفهمیم که کودک ما نیاز به درمان ارتودنسی دارد؟
فوریه 2, 2020
بهترین سن برای درمان ارتودنسی چه زمانی است؟
فوریه 22, 2020

آیا میدانستید که همزمان با استفاده از براکت ارتودنسی باید برخی از مواد غذایی را از رژیم غذایی خود حذف کنید و چند گزینه جدید را جایگزین کنید؟ داشتن براکت به این معنی نیست که شما در طول مدت درمان خود فقط باید روی غذاهای آب پز و نرم متمرکز شوید، بلکه متخصص اطلاعات کاملی در مورد رژیم غذایی سالم و مناسب در اختیار شما قرار می دهد تا بعد از اتمام درمان ارتودنسی به نتیجه بهینه برسید.

 در انتخاب مواد غذایی، جلوگیری از صدمه به براکت ارتودنسی و همچنین جلوگیری از پوسیدگی دندان در طول درمان، باید اصلی ترین نگرانی شما باشد. بنابراین یک فهرست برای شما آماده کرده ایم که هم انتخاب‌های لذت‌بخشی هستند و هم به عنوان گزینه سالم شناخته می شوند.

مصرف میوه در طول ارتودنسی

میوه یک بخش اساسی از یک رژیم غذایی سالم است. توصیه می شود که به صورت روزانه یک یا دو عدد میوه میل شود. اگرچه میوه یک انتخاب عالی برای سلامتی عمومی شما باشد، اما انتخاب آنها به هنگام استفاده از براکت ارتودنسی یک چالش محسوب می شود. به عنوان مثال، خوردن میوه های سخت مانند سیب، با وجود داشتن براکت بسیار دشوار است. گلابی و هلو نارس هم همان مشکلات را به دنبال دارند. بنابراین بهتر است که میوه های سخت را ابتدا به تکه های کوچک خرد کنید و سپس با دندان های آسیاب خود آنها را بجوید.

میوه های نرم به راحتی با وجود براکت ارتودنسی خورده میشوند، اما وقتی که دندان ها حساس هستند، حتی نرم ترین میوه ها هم تبدیل به یک کابوس می شوند. میوه هایی مانند زغال اخته، تمشک و توت سیاه برای روزهایی که دندان های شما حساس هستند انتخاب خوبی است.

 

 

 رژیم غذایی برای ارتودنسی

رژیم غذایی برای ارتودنسی

 سبزیجات

خوردن سبزیجات وظیفه تامین ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای رشد بدن را بر عهده می گیرد. انتخاب سبزیجات هم مانند میوه برای کسانی که براکت ارتودنسی دارند متفاوت است

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بالا بردن سرعت درمان ارتودنسی با اینویزیلاین

 سبزیجات سخت و خام مانند هویج، گل کلم و کلم بروکلی سخت هستند و گاز زدن آنها در حین درمان ارتودنسی اشتباه است. به همین دلیل این سبزیجات را هم مانند میوه ها به تکه های کوچکتر خرد کنید و با دندان های آسیاب آنها را به راحتی بجوید.

 برای سبزیجات امکان استفاده از گزینه پختن را دارید، زیرا پختن سبزیجات به نرم شدن آنها کمک می کند. اگر در خوردن سبزیجات خام مورد علاقه خود مشکل دارید، آنها را بخارپز کنید تا به طور کامل نرم شوند و سپس میل کنید.

 غلات

مصرف غلات برای تامین فیبر، آهن و سایر مواد غذایی دیگر بدن ضروری است. محصولات غلات سبوس دار ارزش غذایی فوق‌العاده‌ای دارند که به سلامتی شما کمک می کنند. به طور کلی، غلات به عنوان یک گروه غذایی آسان برای افراد استفاده کننده از براکت ارتودنسی محسوب می شود، زیرا بیشتر محصولات آن ها نرم هستند و به راحتی جویده می‌شوند. با این وجود تعداد کمی از آن ها دردسرساز است و در حین درمان ارتودنسی از آنها فراری باشید.

خوردن نان سخت مانند شیرینی برای کسانی که براکت ارتودنسی دارند دشوار است، زیرا گاز زدن آنها بسیار سخت است. برای خوردن این دسته از غلات آن‌ها را گرم کنید و به قطعات کوچکتر خرد کنید. غلات کامل بدون پوسته هم یک چالش محسوب می شود، زیرا احتمال گیر کردن آنها در بین دندان ها و براکت های ارتودنسی وجود دارد و برداشتن آنها به یک دردسر بزرگ تبدیل می شود.

 لبنیات

 دندان های قوی و استخوان های محکم به یک رژیم غذایی سرشار از کلسیم وابسته است. محصولات لبنی کلسیم، ویتامین D، پتاسیم، حتی پروتئین را برای ما فراهم می کنند. محصولات لبنی گزینه مناسبی برای استفاده کنندگان از براکت هستند، زیرا بیشتر محصولات لبنی نرم هستند و به جویدن بسیار کمی احتیاج دارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  قرینه شدن دندان ها بعد از درمان ارتودنسی

از بین انواع محصولات لبنی مانند شیر کم چرب، پنیر کم چرب و ماست کم چرب را انتخاب کنید. اگر به لاکتوز حساسیت دارید، لبنیات حاوی سویا یک جایگزین عالی برای لبنیات معمولی است که به طور کلی نرم و با براکت ارتودنسی به راحتی مصرف می شوند. همچنین ممکن است متوجه شوید که پنیر نرم بین بخش‌های مختلف براکت و سیمهای آن گیر می کند. بنابراین سعی کنید که پنیر را به قطعات کوچک تر خرد کنید و از محصولات رشته ای استفاده کنید که به راحتی جدا می شوند.

 مصرف گوشت با وجود براکت ارتودنسی

 تامین پروتئین و آهن بدن بر عهده گوشت است. هر دو مورد برای رشد بدن ضروری هستند. با این وجود، مصرف گوشت در طول درمان ارتودنسی مشکل ساز است، زیرا فیبر دارد و جویدن آن سخت است. گوشت ماهی اغلب در بین دندان ها و براکت های ارتودنسی گیر نمی کند و جویدن آنها هم چندان سخت نیست. خوردن قسمت های نامناسب از گوشت مانند کندن گوشت از استخوان و قسمت بال و دنده مرغ برای براکت ارتودنسی بسیار خطرناک است و احتمال شکستن آنها وجود دارد.

 سعی کنید برش های نازک و کوچک از گوشت را انتخاب کنید و آنها را قبل از خوردن به قطعات کوچک خرد کنید. همچنین گوشت را قبلاً از استخوان جدا کنید و به سراغ گزینه های مناسب مانند گوشت ماهی و گوشت مرغ بروید.

 

 رژیم غذایی برای ارتودنسی

رژیم غذایی برای ارتودنسی

آجیل و دانه ها

خوردن آجیل و دانه ها برای کسانی که از براکت ارتودنسی استفاده می‌کنند چالش‌برانگیز است و به همین دلیل سعی کنید که مناسب ترین گزینه آنها را برای ایمن نگه داشتن روند درمان خود انتخاب کنید. برخی از این دانه ها بسیار سخت هستند و مصرف آنها در طول درمان ارتودنسی توصیه نمی شود. شکستن هرگونه دانه با وجود براکت می تواند شما را مجدداً به مطب دندانپزشک بفرستد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جویدن ناخن چگونه باعث کج شدن دندان ها می شود؟

بنابراین تا جایی که می توانید خوردن آجیل و دانه ها را در این دوره زمانی محدود کنید و از گزینه هایی مانند کره بادام زمینی یا کره بادام کمک بگیرید. ضمن اینکه خرد کردن آجیل و دانه های مورد علاقه هم می تواند به شما کمک کند، اما تمیز کردن دندانها چالش‌برانگیز است.

آب نبات و شیرینی جات

 اگرچه آب نبات به عنوان یک گروه رسمی مواد غذایی شناخته نمی شود، اما باید این حقیقت را هم بپذیریم که تعداد زیادی از مردم به آنها علاقه دارند. متاسفانه خوردن آب نبات به شدت برای براکت ارتودنسی و سطح دندان ها مخرب است. آبنبات ها را می‌توان در دو گروه سخت و چسبناک قرار داد. آبنبات های سخت به راحتی براکت های ارتودنسی را جدا می کنند و حتی استفاده از شکلات های سخت هم خطرناک است. اما آبنبات چسبناک بیشتر به دندان ها و براکت های ارتودنسی می چسبد و جدا کردن آن تقریباً غیر ممکن می شود.

 به همین دلیل توصیه ما این است که در طول درمان ارتودنسی از خوردن آب نبات خودداری شود. دندان ها در هنگام وجود براکت ارتودنسی آسیب‌پذیرتر هستند و به همین دلیل قند اضافی در رژیم غذایی می تواند به عنوان یک عامل مخرب برای آن ها عمل کند.

به عنوان جمع بندی به خاطر داشته باشید که خوردن با وجود براکت ارتودنسی لزوماً کسل کننده نیست. شاید استفاده از این ابزار برخی از گزینه های غذایی شما را محدود کند، اما امکان استفاده از طیف گسترده ای از مواد غذایی با شرایط متفاوت را دارید و تقریباً از بین همه گروه های غذایی می توانید انتخاب کنید. فقط باید به این نکته توجه داشته باشید که اطمینان از سالم ماندن براکت ها در طول درمان ضرورت دارد و باید آن را در اولویت قرار دهید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code