داروها چه تأثیراتی بر فرآیند درمان ارتودنسی خواهند داشت؟
ژانویه 5, 2022
سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی
ژانویه 18, 2022

ارتودنسی یک روش درمانی متداول برای مرتب کردن دندان ها و قرار دادن آن ها در جای صحیح خود به شمار می رود که روشی طولانی و در عین حال ماندگار است. با توجه به طولانی بودن زمان درمان ارتودنسی، بیمار باید قبل از قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی از نظر سلامت دندان و لثه ها معاینه شود. دندانپزشک در صورت مشاهده پوسیدگی دندان در ابتدا ترمیم و درمان دندان های پوسیده را انجام خواهد داد و سپس اقدام به شروع درمان ارتودنسی می کند.

پوسیدگی دندان ها

از جمله رایج ترین مشکلات دهان و دندان می توان به پوسیدگی دندان‌ ها اشاره کرد. این مسئله می‌ تواند در میان همه افراد در رده های سنی متفاوت اتفاق بیفتد. پوسیدگی دندان ها گاهی اوقات در صورت عدم درمان به موقع منجر به از دست دادن دندان‌ ها نیز می شود. با استفاده از انجام مراقبت های بهداشتی مانند مسواک زدن به طور منظم، نخ دندان کشیدن و شستشوی دهان و دندان با استفاده از دهانشویه و همچنین رعایت رژیم غذایی مناسب، پرهیز از مصرف غذاهای سفت و چسبناک و نوشیدنی های اسیدی می توان از پوسیدگی دندان ها جلوگیری نمود.

در اثر پوسیدگی، حفره هایی در داخل دندان ایجاد می شود. ذرات غذا در این حفره ها به دام می ‌افتند و در نتیجه محل تجمع باکتری ها شده، ماده ای چسبنده به نام پلاک روی دندان ها تشکیل می شود. در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، این پلاک ‌ها به جرم تبدیل شده و منجر به تولید اسید و تخریب دندان ها می شوند و در نتیجه حفره دندان عمیق‌ تر می ‌شود و حتی منجر به آسیب رسیدن به عصب دندان ها خواهد شد.

درمان پوسیدگی قبل از ارتودنسی

درمان پوسیدگی قبل از ارتودنسی

دلایل پوسیدگی دندان ها

مصرف زیاد مواد غذایی قندی و چسبناک و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند موجب تجمع پلاک ها روی سطح دندان ها شده، در نهایت پوسیدگی دندان ها را به دنبال داشته باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایای مشاوره مجازی هنگام قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی

روش های پیشگیری از پوسیدگی دندان ها در طول مدت درمان ارتودنسی

با توجه به طولانی بودن مدت زمان درمان ارتودنسی، بیمار طی این مدت به طور منظم و طی فواصل زمانی معینی باید به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کند. متخصص ارتودنسی دندان های بیمار را بررسی کرده، می تواند در صورت مشاهده علائم پوسیدگی، با ارجاع بیمار به دندانپزشک، از پیشرفت پوسیدگی جلوگیری نماید. متخصص ارتودنسی علاوه بر این می تواند برای تمیز کردن دندان ها به بیمار پیشنهاد کند از ابزار مخصوصی مانند مسواک های مخصوص ارتودنسی و خمیردندان های حاوی فلوراید استفاده کند. جرم گیری و از بین بردن پلاک ‌های دندانی پیش از قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی از دیگر روش هایی است که می تواند از پوسیدگی دندان ‌ها در طول مدت درمان ارتودنسی جلوگیری نماید.

درمان پوسیدگی قبل از ارتودنسی

درمان پوسیدگی قبل از ارتودنسی

اهمیت درمان پوسیدگی پیش از درمان ارتودنسی

قبل از مراجعه به ارتودنتیست برای آغاز درمان ارتودنسی، ابتدا دندانپزشک دندان ها را به دقت معاینه و بررسی می نماید و در صورتی که دندان ها از داخل یا بیرون دچار پوسیدگی شده باشند، در ابتدا ترمیم دندان ها را انجام می دهد. دلیل این مسئله این است که در صورت عدم توجه به این مشکل، ممکن است دندان پوسیده با آسیب های جدی تری مواجه شده، روند درمان ارتودنسی را با مشکل روبرو کند. چنانچه دندان بیمار در مدت زمان درمان ارتودنسی دچار پوسیدگی شود،  متخصص ارتودنسی مجبور می ‌شود درمان ارتودنسی را متوقف کرده، براکت ها را از داخل دهان بیمار خارج نموده و پس از ترمیم دندان پوسیده، مجددا اقدام به قرار دادن براکت ها روی دندان ‌های بیمار نماید. با توجه به این که دندان‌ های پوسیده ساختاری شکننده و ضعیف دارند، نمی توانند فشار براکت های ارتودنسی را تحمل کنند و در نتیجه ممکن است در اثر قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی و تحمل فشار براکت دچار اسیب بیشتری شده و به همین دلیل اهمیت درمان دندان های پوسیده قبل از قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی قابل چشم پوشی نیست.

درمان پوسیدگی قبل از ارتودنسی

درمان پوسیدگی قبل از ارتودنسی

سخن نهایی

داشتن دندان هایی مرتب و تمیز و سالم در داشتن لبخند و ظاهری زیبا نقش اساسی دارد. افراد برای مرتب کردن دندان ها و رفع نواقص ظاهری آن ها اقدام به قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی می کنند. توجه داشته باشید چنانچه دندان های بیمار دچار پوسیدگی باشد، قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی نه ‌تنها دندان ها را مرتب و زیبا نمی کند، بلکه ممکن است دندان های پوسیده در اثر تحمل فشار براکت ها دچار مشکلات بیشتری شده و حتی منجر به از دست دادن دندان فرد شود. به همین دلیل یک متخصص ارتودنسی با تجربه قبل از شروع درمان ارتودنسی از دندان های بیمار تصاویر رادیولوژی گرفته و آن ها را به دقت بررسی می کند تا از سلامت کامل دندان ‌ها اطمینان حاصل نماید. متخصص ارتودنسی در صورت وجود پوسیدگی در ابتدا با ارجاع بیمار به یک دندانپزشک متبحر،  این مشکل را برطرف می نماید و بنابراین موجب می ‌شود تا بهترین نتیجه در پایان درمان ارتودنسی برای بیمار رقم بخورد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آندربایت چیست ؟ و درمان آن با ارتودنسی چگونه است؟
0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code