تفاوت درمان ارتودنسی برای کودکان و افراد بزرگسال
اکتبر 30, 2022
بهترین رنگ را برای بریس های خود انتخاب کنید
نوامبر 21, 2022

یکی از معایب بریس ها این است که ممکن است زخم هایی داخل دهان بیمار ایجاد کنند که باید آنها را درمان کنید. خبر خوب این است که درمان زخم های ناشی از بریس ها امکان پذیر است و راه های مختلفی برای انجام این کار وجود دارند. حتی خبر بهتر این است که در وهله اول می توانید از ایجاد زخم ها جلوگیری کنید.

درک زخم ها و یادگیری نحوه پیشگیری و یا درمان آنها باعث بروز ناراحتی کمتری در طول درمان شما با بریس ها خواهد شد.

زخم دهان چیست؟

زخم های دهان، نقاط گرد و متورم سفید رنگ روی بافت های دهان شما هستند. این زخم ها همچنین می توانند زرد، قرمز یا خاکستری رنگ باشند. زخم های دهان باعث بروز درد و ناراحتی می شوند که می توانند مراقبت های روتین بهداشتی دهان و دندان ها و خوردن غذا را به تجربه ای ناخوشایند تبدیل کنند. آنها همچنین می توانند نشانه عفونت باشند که باشند که باعث می شوند لازم باشد در اسرع وقت به دنبال درمان تخصصی باشید.

آیا بریس ها می توانند باعث بروز زخم شوند؟

بریس ها با برخورد مکرر با بافت های دهان برای یک بازه زمانی، باعث ایجاد زخم می شوند. همانطور که بریس ها با بافت های دهان برخورد پیدا می کنند، این نقاط تحریک می شوند. زخم ها در صورت عدم درمان، فقط بدتر می شوند و ممکن است باعث بروز عفونت شوند.

درمان زخم دهان حین ارتودنسی

چگونه از ایجاد زخم های بریس ها جلوگیری کنیم؟

باز هم، در حالی که درمان ارتودنسی شما با بریس ها می تواند اثرات ناخواسته ایجاد زخم های دهانی را داشته باشد، خبر خوب این است که این زخم ها به روش های مختلف با موفقیت در خانه قابل پیشگیری هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ابزار فانکشنال هربست چیست و چه کاربردی دارد؟

موم ارتودنسی

موم ارتودنسی ماده خاصی شبیه موم زنبور عسل است که روی براکت های بریس های خود می زنید. پوشاندن براکت ها با این موم از برخورد و تحریک بافت های شما جلوگیری می کند. در صورت نیاز، به سادگی موم را قبل از استفاده در دستان خود گرم کنید و روی قطعه ای که برخورد آن با بافت نرم باعث ایجاد زخم شده است قرار دهید. اگر موم ندارید، آن را از متخصص ارتودنسی خود بخواهید. همچنین می توانید آن را به صورت آنلاین و در فروشگاه ها خریداری کنید.

روکش های سیلیکونی

شما همچنین می توانید روکش های سیلیکونی را روی براکت ها اعمال کنید. روکش های سیلیکونی مانند موم ارتودنسی عمل می کنند و از تماس بافت های دهان با سخت افزار جلوگیری می کنند. قبل از استفاده از روکش های سیلیکونی از خشک بودن براکت ها اطمینان حاصل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. درست مانند موم ارتودنسی، می توانید روکش های سیلیکونی را به صورت آنلاین و در فروشگاه ها خریداری کنید.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

یکی از بهترین راه ها برای پیشگیری از ایجاد زخم های دهان، دنبال کردن برنامه های کامل بهداشتی روزانه و بهداشت دهان و دندان برای تمیز نگه داشتن دهان و بریس ها است. بهداشت نامناسب دهان راه را برای ایجاد زخم هموار می کند زیرا بافت های دهان شما بیشتر مستعد ابتلا به زخم هستند. اگر از آنها مراقبت نکنید، بریس ها نیز می توانند سست شود یا بشکنند.

هر گوشه و کناری که می توانید را با مسواک خود به آرامی مسواک بزنید. برای نقاطی که دسترسی به آنها دشوار است از مسواک بین دندانی استفاده کنید. بین هر دندان را با کمک فلاس تریدر نخ دندان بکشید یا حتی یک شستشو دهنده دهان مانند واتر پیک استفاده کنید. شستشو دهنده دهان نیز می تواند لثه های شما را تمیز کند. هرچه دهان شما تمیزتر باشد، بیشتر می توانید از بروز زخم های دهان جلوگیری کنید.

شستشو

شستشوی روزانه با محصولات خاص مانند دهانشویه های مخصوص، بافت های دهان شما را تمیز کرده و آنها را سالم نگه می دارد. حتی شستشو با یک داروی طبیعی مانند مریم گلی مخلوط شده با آب گرم، یک روش مؤثر برای تمیز نگه داشتن دهان است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نقش دهانشویه در سلامتی دندان ها

آب بنوشید.

خشکی دهان باعث می شود بافت های شما بیشتر در معرض خطر ایجاد زخم قرار داشته باشند. جلوگیری از این امر با نوشیدن آب بیشتر برای مرطوب نگه داشتن دهان بسیار ساده است. نوشیدن آب همچنین باعث تولید بزاق می شود که حاوی اجزاء طبیعی ضد باکتری است.

به طور منظم به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

قرار ملاقات های منظم با دندانپزشک و ارتودنتیست خود را ادامه دهید تا بتوانند پیشرفت شما را بررسی کنند و تمیز کردن منظم را برای شما ارائه دهند که باعث تمیز نگه داشتن دندان ها، لثه ها و بریس های شما خواهد شد. متخصص دندانپزشکی شما می تواند هر گونه زخم دهانی که ممکن است داشته باشید را نیز بررسی کند و در درمان و پیشگیری از بروز آنها به شما کمک خواهد کرد.

درمان زخم دهان حین ارتودنسی

آیا راهکاری برای درمان زخم های ناشی از بریس ها وجود دارد؟

اگر در نهایت به دلیل برخورد براکت های خود با بافت داخل دهان دچار زخم های دهانی شدید، می توانید با استفاده از گزینه های مختلف این مشکل را در منزل درمان کنید.

مسکن ها

مسکن های ضد درد و موضعی متعددی در بازار وجود دارند که می توانید از آنها برای درمان درد و ناراحتی و کاهش تورم ناشی از زخم های دهان استفاده کنید.

برخی از متداول ترین داروهای مسکن بدون نسخه که بیماران استفاده می کنند شامل استامینوفن، آسپرین و ایبوپروفن هستند که طبق دستورالعمل هر چند ساعت یکبار مصرف می شوند. در صورت نیاز، مسکن های موضعی در طول روز روی زخم اعمال می شوند.

هر دو نوع مسکن ها را می توان در فروشگاه هایی که داروها در آنها فروخته می شوند، یافت.

شستشو با آب نمک

اگر نمی خواهید داروی ضد درد مصرف کنید یا می خواهید درمان خود را تقویت کنید، نصف قاشق چایخوری نمک را با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید. محلول را حداقل 30 ثانیه داخل دهان خود بچرخانید و آبکشی کنید. آب نمک می تواند درد و تورم را کاهش دهد. همچنین دهان شما را تمیز می کند و باکتری هایی که می توانند منجر به بروز عفونت شوند را از بین می برد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  براکت اینویزیلاین بهتر است یا براکت لینگوال

دهانشویه های ضد عفونی کننده

دهانشویه های ضد عفونی کننده مانند دهانشویه حاوی پراکسید هیدروژن می توانند زخم های دهان ناشی از بریس ها را تمیز نگه دارند و باکتری ها را از بین ببرند. تمیز نگه داشتن زخم های دهان بهترین راه برای افزایش بهبود و جلوگیری از بروز عفونت است.

چای کیسه ای

یکی دیگر از راه های طبیعی برای درمان زخم های دهان قرار دادن چای کیسه ای گرم و مرطوب روی آن است. چای دارای ترکیبات ضد التهاب و ضد عفونی کننده است که می تواند درد و تورم را کاهش دهد.

تغییرات رژیم غذایی

دنبال کردن محدودیت های غذایی سخت می تواند به پیشگیری و درمان زخم های ناشی از بریس ها کمک کند. شما در حال حاضر محدودیت های غذایی دارید که برای جلوگیری از آسیب به سخت افزار و دندان های خود در طول مدت درمان، باید آنها را رعایت کنید. اگر تغییرات غذایی بیشتر به معنای زخم های دهانی کمتر یا عدم وجود آنها است، باید آن را در نظر بگیرید.

پرهیز از غذاها و نوشیدنی هایی مانند گوجه فرنگی، نوشابه، قهوه و سایر مواد مصرفی که دارای اسید بالا هستند، می تواند از ایجاد زخم های دهان جلوگیری کند یا به آنها اجازه می دهد تا به خوبی بهبود پیدا کنند. سعی کنید به طور موقت از یک رژیم غذایی ملایم حاوی غذاهایی مانند ماست استفاده کنید که به طور طبیعی با باکتری ها مبارزه می کند.

زخم های دهان، بعلاوه بهانه خوبی برای خوردن بستنی هستند زیرا سرما ورم و درد را کاهش می دهد. سوپ گرم نیز کمک می کند. فقط مطمئن شوید که داغ نیست زیرا می تواند زخم های دهان را تحریک کند یا آنها را بدتر کند.

استرس را کاهش دهید.

استرس به پیشگیری یا درمان زخم های دهان شما کمک نخواهد کرد، بنابراین یافتن راه هایی برای کاهش آن مهم است. برخی از بهترین راه ها برای کاهش استرس عبارتند از ورزش، یوگا، مدیتیشن، یا پرداختن به فعالیتی که به نظر شما آرامش بخش است. کاهش استرس، سریع تر شدن روند بهبود و قوی تر شدن بدن را تسهیل می کند، بنابراین می توانید از بروز زخم های دهانی ناشی از بریس ها در آینده جلوگیری کنید.