انکیلوز یا دندان فک جوش چیست؟
ژانویه 8, 2023
تراش یا کاهش مینای بین دندانی برای کمک به درمان ارتودنسی
ژانویه 23, 2023

استفاده از بریس های دندانی بهترین راه برای حل انواع مشکلات ناشی از ناهماهنگی های دندانی است. بعلاوه، قرار گرفتن صحیح دندان ها در یک راستا باعث می شود لبخند به طرز باور نکردنی بهبود یابد. برعکس، در طول مراجعات ارتودنسی ناراحتی هایی نیز وجود خواهد داشت. باید آنها را تحمل کنید تا به لبخند خیره کننده ای که می خواهید دست یابید.

اگر قبلاً از بریس های ارتودنسی استفاده کرده اید، شاید در طول درمان متوجه التهاب در لثه ها می شده اید. درست است؟

وجود التهاب در لثه ها در طول مدت استفاده از بریس ها یک موضوع معمولی است. لازم نیست از آن بترسید. به خواندن این مطلب ادامه دهید تا بدانید نظر ما در مورد تورم لثه ها با بریس ها چیست.

چرا با بستن بریس ها لثه ها متورم می شوند؟

پف کردن و تورم لثه ها یکی از پیامدهای شایع استفاده از بریس ها است زیرا ابزار دائماً با بافت های لثه در تماس است. در همین حال، عوامل مختلفی با این امر همراه می شوند و به نظر می رسد که باعث التهاب لثه ها می شوند. موارد زیر مهم ترین آنها هستند:

حرکت دندان ها

همانطور که بریس ها فشار ثابتی را به دندان ها وارد می کنند، دندان ها به تدریج شروع به حرکت به سمت موقعیت مطلوب خود می کنند. جابجایی دندان ها باعث ایجاد درد و سوزش در لثه ها می شود. احتمالاً بعد از سفت شدن بریس ها به صورت دوره ای نیز این درد و سوزش رخ می دهد. به این معنا که تغییر در وضعیت دندان ها و استخوان فک باعث ایجاد درد در لثه ها می شود و به دنبال آن درد و التهاب خفیفی در لثه ها ایجاد می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکلات دندانپزشکی که با بالا رفتن سن رخ می دهند

به طور ساده، تورم لثه در طول درمان های ارتودنسی نشان می دهد که دندان ها به سمت موقعیت اختصاص داده شده خود درون استخوان فک در حال حرکت هستند.

تورم لثه در ارتودنسی

عفونت در لثه ها

ذرات مواد غذایی به براکت ها و سیم های کمانی می چسبند و هنگام استفاده از بریس ها می توانند بین ابزار و دندان ها گیر کنند. علاوه بر این، ممکن است هنگام استفاده از بریس های دندانی، ممکن است مسواک زدن و نخ دندان کشیدن سخت به نظر برسد. اینها منجر به انباشته شدن ذرات مواد غذایی و میکروب های دهان روی دندان ها در اطراف حاشیه های لثه می شوند.

در بیشتر موارد، عفونت در لثه ها با تشکیل پلاک آغاز می شود و علائمی مانند قرمزی، درد و تورم در لثه ها را از خود نشان می دهد.

رشد بیش از حد لثه ها

در شرایط خاص، برخورد مکرر بریس ها با لثه ها باعث تحریک و التهاب لثه ها می شود. در نتیجه، بافت های لثه شروع به رشد بیش از حد می کنند. این وضعیت از نظر بالینی به عنوان هیپرپلازی لثه شناخته می شود.

ما بیماران زیادی را مشاهده کرده ایم که در طول درمان های ارتودنسی به دلیل رشد بیش از حد بافت های لثه، لثه های آنها متورم شده اند. به احتمال زیاد، در برخی از افراد این مشکل به عنوان یک عارضه جانبی داروهایی ایجاد می شود که آنها مصرف می کنند، و با بریس های صاف کننده دندان ها تسریع می شود.

تورم لثه در ارتودنسی

ژنژیویت بارداری

هر خانمی در دوران بارداری با مشکلات زیادی مواجه می شود. علت آن تغییرات هورمونی است که در دوران بارداری درون بدن آنها اتفاق می افتد. این امر درون حفره دهان آنها نیز، بویژه لثه ها، منعکس می شود. متخصصان پریودنتال نشان می دهند که لثه های زنان در زمان بارداری بیشتر مستعد ابتلا به پلاک، درد، سوزش و التهاب می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  طول درمان ارتودنسی

اگر خانمی در دوران بارداری خود از بریس های صاف کننده دندان استفاده کند، احتمال تورم لثه های او بیشتر است. این نتیجه برخورد مکرر بریس ها به لثه ها و همچنین تغییرات هورمونی است.

هنگام استفاده از بریس ها، برای کاهش التهاب لثه چه باید کرد؟

گرچه تورم لثه ها در طول درمان صاف کردن دندان ها اجتناب ناپذیر است، راه های مختلفی برای به حداقل رساندن تورم و جلوگیری از بدتر شدن آن وجود دارد. در اینجا سه ​​روشی که برای رهایی از این مشکل به بیماران توصیه می کنیم آورده شده اند:

• دندان های خود را به طور کامل مسواک بزنید و نخ دندان بکشید- همانطور که قبلاً گفته شد، انباشته شدن پلاک یکی از عوامل ایجاد تورم لثه است. بنابراین تا آنجا که می توانید باید چنین رسوباتی را برطرف کنید. احتمالاً باید فضای بین دندان ها و براکت ها را تمیز نگه دارید. با وجود اینکه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن با بریس ها دشوار است، اما شما ابزارهای طراحی شده خاصی مانند برس های بین دندانی، فلاس تریدر، واتر پیک و غیره دارید.
  • بعد از مسواک زدن دهان خود را بشویید- غرغره کردن دهان با دهانشویه های ضد باکتری باعث می شود دهان تمیز و عاری از میکروب ها باقی بماند. علاوه بر این، از چسبندگی ذرات می کاهد تا بتوانید به راحتی ذرات نشسته شده بین دندان ها و براکت ها را از بین ببرید.
  • پاکسازی ارتودنتیک را به طور منظم انجام دهید- مانند تنظیمات دوره ای بریس ها، تمیز کردن منظم توسط متخصص ارتودنسی برای حذف ذراتی که با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از بین نمی روند ضروری است.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  راهنمای مسواک زدن در طول درمان ارتودنسی

سخن پایانی

هدف درمان ارتودنسی ارائه لبخندی سالم است، اما استفاده کنندگان از بریس ها باید با مشکلات خفیفی که با صاف کننده های دندان ها پیش می آیند کنار بیایند. پف کردن لثه ها یکی از آنها است. در صورت مشاهده درد بیشتر و مداوم، سریعاً با ارتودنتیست خود مشورت کنید.