پستانک مناسب برای جلوگیری از مشکلات ارتودنسی
سپتامبر 19, 2022
چگونه تا سنین سالخوردگی یک لبخند سالم داشته باشیم؟
اکتبر 4, 2022

شهرت بریس ها به دلیل توانایی آنها در صاف و همراستا کردن کامل دندان ها است و به شما کمک می کنند به لبخندی سالم دست یابید. در حالی که اثربخشی بریس ها اثبات شده است، اما برخی از ابزارهای اضافی وجود دارند که می توان آنها را برای بهبود درمان و دریافت نتایج بهتر به بریس ها اضافه کرد. بایت بلاک ها برای بریس ها یکی از این افزودنی ها هستند که می توانند در بهبود درمان به شما کمک کنند.

متخصصین ارتودنسی چندین دهه است که از توربو بایت یا بایت بلاک ها برای بهبود بایت و هم ترازی فک استفاده می کنند. توربو بایت ها براکت های کوچکی هستند که روی سطوح پشتی دندان های جلو چسبانده می شوند. آنها برای جلوگیری از برخورد دندان های جلوی فک بالا با براکت های روی دندان های فک پایین به دلیل دیپ بایت استفاده می شوند.

ارتودنتیست ها معمولاً از توربو بایت ها استفاده می کنند، زیرا آنها برای اصلاح بایت یا جلوگیری از آسیب ناشی از قرار گرفتن بایت یا اعمال فشار روی براکت ها در بیمارانی که بریس دارند، به خوبی عمل می کنند.

بایت بلاک در ارتودنسی

بایت بلاک در ارتودنسی

بایت بلاک یا توربو بایت چیست؟

بایت بلاک یا توربو بایت ها نوعی ابزار ارتودنسی هستند که معمولاً تحت عنوان رمپ ramp  یا توربو turbo شناخته می شوند. آنها ابزارهای کوچک L یا مثلثی شکلی هستند که ارتودنتیست به جلو یا پشت دندان های شما متصل می کند، و این به پیشگیری از برخورد دندان های شما با یکدیگر، هنگام بستن بایت، همچنین به حرکت دندان ها به سمت موقعیت مناسب کمک می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  شکاف بین دندانی یا دیاستم چیست؟

معروف است که مواد مورد استفاده در ساخت بایت بلاک ها پلاستیک اکریلیک است، و شما می توانید آنها را در رنگ های مختلف خریداری کنید. آنها همچنین به صورت همرنگ دندان ها نیز موجود هستند، بنابراین افرادی که نمی خواهند ابزار آنها توجه دیگران را جلب کند می توانند آنها را انتخاب کنند.

توربو بایت ها در بیمارانی که بریس دارند استفاده می شوند، زیرا توربو بایت ها می توانند از آسیب به بریس ها و دندان ها جلوگیری کرده و پیشرفت سریع تری را فراهم کنند.

چرا بیماران برای بریس ها به بایت بلاک نیاز دارند؟

اگر ارتودنتیست به شما توصیه می کند که باید بایت بلاک دریافت کنید، به این دلیل است که بایت بلاک به شما کمک می کند تا بایت ناهمراستای خود را اصلاح کنید، و همچنین برای محافظت از براکت های بریس ها مفید هستند. علاوه بر این، اگر دندان های شما با یکدیگر برخورد کنند، ممکن است سرعت روند همراستا یا صاف شدن کاهش یابد، بنابراین دریافت بایت بلاک توصیه می شود.

بایت بلاک در ارتودنسی

بایت بلاک در ارتودنسی

توربو بایت چگونه عمل می کند؟

توربو بایت با مسدود کردن بایت مشکل دار و پیشگیری از اعمال فشار بیش از حد روی دندان ها یا بریس ها عمل می کند. ثابت شده است که این ابزار یک روش بسیار مؤثر برای درمان مشکلات دندانی مانند اوربایت، آندربایت یا کراس بایت و جلوگیری از دندان قروچه (براکسیسم) است.

انواع بایت بلاک ها کدامند؟

همانطور که در بالا اشاره شد، بایت بلاک ها به دو نوع تقسیم می شوند. نوع اول در جلوی دهان و غالباً پشت دندان های شما قرار می گیرند، در حالی که نوع دوم بایت بلاک ها در پشت دهان و روی سطح جونده دندان ها قرار می گیرند.

عوارض احتمالی استفاده از توربو بایت ها

نگرانی های متداول در مورد بایت بلاک ها و کاری که می توانید برای برطرف کردن آنها انجام دهید عبارتند از:

بایت بلاک در ارتودنسی

بایت بلاک در ارتودنسی

داشتن مشکل حین جویدن غذا

بسیاری از افرادی که بلاک بایت دارند متوجه شده اند که وجود بایت بلاک نحوه عملکرد عضلات فک را تغییر می دهد و از این رو ممکن است مدتی طول بکشد تا فرد به چگونه غذا خوردن بعد از چسباندن بایت بلاک ها عادت کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فقدان مادرزادی دندان

احساس درد و ناراحتی

افرادی که بریس ها را دریافت می کنند ممکن است در روزهای نخست کمی درد و ناراحتی احساس کنند، و هنگامی که بایت بلاک ها را دریافت می کنند، این ناراحتی افزایش می یابد زیرا همراه با آنها مشکلات جویدن نیز آغاز می شوند. درد نیز مانند هر ابزار ارتودنسی دیگری شایع است که باید ظرف چند روز فروکش کند. در شرایط این چنین، فرد می تواند از داروهایی مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (ادویل یا موترین) استفاده کند که به کاهش درد کمک می کنند.

اختلال در گفتار

در حالی که این شایع نیست، اما برخی از افراد ممکن است حین صحبت کردن با مشکل مواجه شوند زیرا بایت بلاک ها در مسیر زبان آنها قرار می گیرد. این معمولاً برای افرادی اتفاق می افتد که بلاک ها به سطح داخلی دندان های آنها چسبانده شده است. ساده ترین راه حل این است که دوباره صحبت کردن را با کلمات آسان شروع کنید و به سمت جملات پیچیده بروید.

گم یا فرسوده شدن بایت بلاک ها

این احتمال وجود دارد که در بایت بلاک های شما از ماده ای استفاده شده باشد که با گذشت زمان فرسوده شوند، بنابراین اگر فکر می کنید که بایت بلاک ها دندان های شما را از یکدیگر جدا نمی کنند، توصیه می شود برای تعویض آنها به ارتودنتیست خود مراجعه کنید.

تماس دندان ها فقط در یک بلاک

برای برخی افراد، دندان های آنها ممکن است فقط با یکی از بلاک ها تماس داشته باشد، با این حال؛ این کاملاً طبیعی است و اگر هیچ درد یا ناراحتی احساس نمی کنید، توصیه نمی کنیم به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

بایت بلاک در ارتودنسی

بایت بلاک در ارتودنسی

نتیجه گیری

امیدواریم توانسته باشیم تمام پرسش های شما در مورد بایت بلاک ها را پاسخ داده باشیم. اگر در مورد بایت بلاک ها اطلاعات بیشتری می خواهید یا قصد دارید استفاده از آنها را آغاز کنید، به یک ارتودنتیست مجرب مراجعه کنید.

پرسش های متداول در مورد توربو بایت یا بایت بلاک ها

تا چه مدت باید از بایت بلاک ها استفاده کرد؟

مدت زمانی که باید از توربو بایت ها استفاده شود معمولاً بسته به شدت مورد، برای هر فرد متفاوت است. تغییرات کوچک را می توان نسبتاً سریع ایجاد کرد، اما ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا برای مسائل جدی تر نتایج مورد نظر به دست آیند. با این حال، در بیشتر موارد، افراد حداقل 6 تا 9 ماه از بایت بلاک ها استفاده می کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هر آنچه که باید درباره جراحی فک بدانید

اگر بایت بلاک های من کنده شوند چه اتفاقی می افتد؟

بایت بلاک ها معمولاً کنده نمی شوند، اما اگر یکی از بایت بلاک های شما در یک مورد نادر جدا شد، اگر احساس ناراحتی نکردید، لازم نیست کاری انجام دهید. اگر هر دو توربو بایت کنده شدند، توصیه می شود به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

اگر سهواً یکی از بایت بلاک هایم را قورت دهم چه اتفاقی می افتد؟

بلعیدن بایت بلاک مشکل ساز خواهد شد اما توصیه می شود که وحشت نکنید زیرا معده شما به راحتی می تواند با گذشت زمان آن را هضم کند و هیچ مشکلی برای شما به همراه نخواهد داشت. با این حال، اگر با مشکلاتی مانند مشکلات تنفسی مواجه شدید، توصیه می شود فوراً به پزشک مراجعه کنید.

آیا بایت بلاک ها ساییده می شوند؟

آری. بایت بلاک ها ممکن است با گذشت زمان ساییده شوند.

چگونه یک بایت بلاک را تمیز کنیم؟

مراقبت از توربو بایت های جدید شما ساده و آسان است و تمیز کردن آنها به تخصص زیادی نیاز ندارد. هنگامی که دندان های خود را مسواک می زنید، مراقب مسواک زدن تمام اطراف توربو بایت باشید، زیرا پلاک و غذا زیر آنها گیر می کنند. حتماً فشار ملایمی به مسواک خود وارد کنید تا سطوح دندان ها و ابزارهای خود را تمیز کنید. می توانید از یک آینه کوچک برای بررسی اطراف توربو بایت استفاده کنید و از تمیز بودن آن مطمئن شوید.

آیا بایت بلاک ها درد دارند؟

بایت بلاک ها درد ندارند، اما می توانند در روزهای اول تا زمانی که به آنها عادت کنید، باعث ناراحتی شما شوند.

قیمت توربوهای بایت چقدر است؟

هزینه توربو بایت ها در هزینه درمان گنجانده می شود، زیرا در بسیاری از موارد برای به دست آوردن نتیجه عالی ضروری هستند.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code