آشنایی با جراحی فک و ارتودنسی
اکتبر 18, 2020
تمرینات ورزشی جهت تسکین درد مفصل فکی گیجگاهی
نوامبر 1, 2020

ارتودنتیست ها دندانپزشکانی هستند که در مراقبت از دهان متخصص هستند و هر دو به بیماران در بهبود سلامت دهان و دندان خود کمک می کنند، اما روش های آنها کمی با یکدیگر متفاوت است. دندانپزشکی یک علم گسترده پزشکی است و پزشکانی که دندانپزشکی عمومی را می خوانند، به تشخیص و درمان شرایط لثه، دندان ها، زبان و دهان و فک می پردازد.

این در حالی است که ارتودنسی یک شاخه تخصص در دندانپزشکی است که بر روی اصلاح اختلالات بایت، انحراف و صافی دندان و فک تمرکز دارد. ارتودنتیست ها علاوه بر دریافت آموزش های عمومی دندانپزشکی، آموزش های دیگری را به منظور کسب تخصص در تشخیص و درمان مشکلات بینظمی دندان ها و  اصلاح  فک دریافت می کنند.

یک تفاوت مهم میان دندانپزشکان و ارتودنتیست ها این است که ارتودنتیست ها می توانند درمانهای رایج دندانپزشکی را نیز ارائه دهند، اما همه دندانپزشکان دارای مجوز ارتودنسی نیستند. در این مقاله توضیحات بیشتری درباره تفاوت میان دندانپزشکان و ارتودنتیست ها ارائه می شود تا به شما در تصمیم گیری درباره این مسئله که به کدام پزشک باید مراجعه کنید، کمک کند.

شباهت های میان دندانپزشکان عمومی و ارتودنتیست ها

شباهت اصلی موجود میان دندانپزشکان و ارتودنتیست ها این امر است که هر دوی آنها متمرکز بر مراقبت از دهان هستند. یک متخصص ارتودنسی قادر است در مطب دندانپزشکی مشغول به کار شود و همان خدمات و مراقبت های دندانپزشکی را نیز ارائه دهد. بنابراین از این منظر، کار دندانپزشکان و ارتودنتیست ها کاملاً مشابه یکدیگر است. هر دوی دنداپزشکان و ارتودنتیست ها پزشک به شمار می روند و سر و کار آنها با دندان و لثه است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دیباند یا برداشتن براکت ارتودنسی از روی دندان

اقدامات و خدمات ارائه شده توسط دندانپزشکان عمومی

دندانپزشکان دارای مجوز، قادر هستند شرایط و مشکلات مربوط به بهداشت دندان ها، لثه ها، زبان و دهان شما را تشخیص دهند و آنها را درمان کنند. آنها همچنین قادر به پاکسازی و جرمگیری دندان های شما هستند.

دندانپزشکان عمومی خدمات زیر را ارائه می دهند:

  • تفسیر پرتونگاری X از محیط دهان و دندان
  • پر کردن حفره های دندانی
  • کشیدن دندان ها
  • ترمیم دندان ترک خورده
  • ارتقاء سلامت دهان و دندان و بهداشت دهان و دندان
  • پر کردن و باندینگ دندان ها
  • درمان بیماری های شایع لثه مانند التهاب لثه
  • سفید کردن دندان ها (بلیچینگ)
  • نصب روکش دندان
  • نظارت بر رشد دندان های شیری کودکان
  • انجام عمل های جراحی عمومی دهان و دندان
تفاوت دندانپزشک و ارتودنتیست

تفاوت دندانپزشک و ارتودنتیست

اقدامات و خدمات ارائه شده توسط ارتودنتیست ها

ارتودنتیست ها نیز دندانپزشکان ارائه دهنده خدمات بهداشت دهان هستند. از نظر فنی، آنها دندانپزشکانی به همراه تخصص در اصلاح ناهنجاری های فکی-دندانی می باشند. متخصص ارتودنسی دارای مجوز، آموزش های لازم برای تشخیص و درمان شرایط بهداشت دهان و دندان ها، لثه های شما را دریافت می کنند. اما تمرکز اغلب ارتودنتیست ها بر روی اطمینان حاصل کردن از تراز بودن دندان ها و فک است

ارتودنتیست ها خدمات زیر را ارائه می دهند:

  • نظارت بر رشد صحیح فک و دندانهای کودکان
  • تشخیص و درمان اختلالات دندان و فک ها (مال اکلوژن)
  • ارائه طرح درمان تخصصی برای اصلاح وضعیت فکی-دندانی کودکان و بزرگسالان
  • انجام درمان ارتودنسی با استفاده از روش های گوناگون
  • تجویز و استفاده از ابزارهای خاص مانند براکت ها، وسیع کننده کام ، هدگیرهای ارتودنسی و غیره
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایای مشاوره مجازی هنگام قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی

آیا دندانپزشک می تواند درمان ارتودنسی ارائه دهد؟

دندانپزشکان عمومی می توانند درمان ارتودنسی را نیز ارائه دهند و برخی از آنها این خدمات را با یک استاندارد بسیار بالا نیز انجام می دهند. با این وجود، در بیشتر موارد بعید است که آنها تجربه و آموزش یکسانی را به اندازه یک متخصص ارتودنسی داشته باشند.

متخصص ارتودنسی پس از واجد شرایط شدن، تمرکز خود را بر روی درمان ارتودنسی قرار می دهد، بنابراین آنها به سرعت مهارت های خود را توسعه داده و طیف گسترده ای از شرایط اعم از مشکلات از خفیف تا مشکلات بسیار پیچیده را درمان می کنند.

ارتودنتیست دندانپزشک
مدرک دندانپزشکی عمومی + مدرک تخصصی ارتودنسی مدرک دندانپزشکی عمومی
متخصص اصلاح ناهنجاری های فک و صورت ارائه خدمات عمومی در بهداشت دندان و دهان
متخصص در درمان بینظمی فک و دندانها تشخیص و درمان بیماری های موثر بر دهان و دندان
ارائه خدمات ارتودنسی به صورت انحصاری درمان مشکلات عمومی دندانپزشکی
دندانپزشکان و ارتودنتیست ها با یکدیگر همکاری می کنند تا بهترین نتایج زیبایی شناسی و سلامت دهان را به ارمغان بیارورند.

 

تفاوت دندانپزشک و ارتودنتیست

تفاوت دندانپزشک و ارتودنتیست

آیا شما باید به ارتودنتیست یا دندانپزشک مراجعه کنید؟

دندانپزشک خود را به عنوان یک پزشک عمومی در امور دهان و دندان و ارتودنتیست خود را به عنوان یک متخصص در این امور در نظر داشته باشید. بیشتر مسائل معمول دندانپزشکی به وسیله مراجعه به دندانپزشک عمومی برطرف می گردد.

درد دندان، پوسیدگی دندان، ترمیم دندان و کشیدن دندان همگی مشکلات و خدماتی هستند که توسط دندانپزشک شما قابل تشخیص و درمان هستند. به علاوه آنها قادر هستند بیماری های لثه، التهاب دهانی و عفونت های دهان را درمان نمایند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اثرات دیابت بر ارتودنسی

در برخی موارد ممکن است که دندانپزشک، شما را به یک متخصص ارتودنسی ارجاع دهد. برای درمان مشکلات مربوط به مال اکلوژن ، ازدحام و انحراف دندان ها  نیاز به مراجعه به یک متخصص ارتودنسی دارید

به علاوه توصیه می شود همه کودکان قبل از 7 سالگی توسط یک متخصص ارتودنسی ارزیابی شوند تا دریابند که آیا نیازی به استفاده از درمانهای ارتودنسی هست یا خیر. در صورتی که شما یک فرد بالغ هستید و تصور می کنید که فک یا دندان های شما نامنظم هستند و باید منظم شوند، می توانید بدون مراجعه به دندانپزشک، مستقیما به ارتودنتیست مراجعه نمایید.

البته حتی اگر بیمه دندانپزشکی داشته باشید، تمام مراقبت های ارتودنسی تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند. ارتودنتیست از نظر فنی متخصص محسوب می شود. در برخی موارد، شرکت بیمه شما قبل از پرداخت هزینه های ارتودنسی نیاز به یک نامه از سوی مطب و متخصص ارتودنسی شما دارد.

دندانپزشکان و ارتودنتیست ها دو نوع پزشک هستند که اقدامات و خدمات گسترده ای را برای تشخیص و درمان شرایط و مشکلات بهداشت دهان و دندان ارائه می دهند. برخی موارد وجود دارد که متخصص ارتودنسی قادر به ارائه خدمات در آن زمینه است اما ارائه خدمات در آن زمینه توسط دندانپزشکان مجاز نیست.

ارتودنتیست ها آموزش های اضافی را می بینند، که موجب واجد شرایط شدن آنها برای قرار دادن براکت و تشخیص اختلالات فک و صورت می شود. اگر شما نمی دانید که آیا نیاز دارید که به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید، می توانید ابتدا به دندانپزشک خود مراجعه کنید و در صورت نیاز دندانپزشک شما را به ارتودنتیست ارجاع می دهد.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code