منظور از مینی اسکرو ارتودنسی چیست و در چه مواردی کاربرد دارد؟
جولای 3, 2021
تاثیر ارتودنسی بر بینی
جولای 17, 2021

اگر تا کنون در هر ناحیه ای از بدن خود جراحی های کوچک یا بزرگی را تجربه کرده باشید، قطعا می دانید که بعد از هر گونه جراحی لازم است مراقبت هایی صورت گیرد. عمده مراقبت های لازم برای این موضوع در زمینه مصرف داروهای مورد نیاز، رژیم غذایی مناسب و داشتن تحرک است. حفره دهان یکی از مهم ترین و حساس ترین قسمت های بدن به شمار می آید که ممکن است تحت جراحی های مختلف مانند جراحی فک قرار گیرد. از این رو، لازم است برای بهبود هر چه سریع تر جراحت های حاصل از جراحی برنامه غذایی مناسبی را برنامه ریزی نمود.

زیرا با توجه به ارتباط مستقیم فضای دهان با مواد غذایی، هر گونه سهل انگاری می تواند منجر به بروز عفونت و یا طولانی شدن دوره درمان گردد. تغذیه بعد از جراحی فک از جمله مواردی است که باید حتما با مشورت پزشک برنامه ریزی گردد تا کمترین عوارض را در پی داشته باشد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع تغذیه بعد از جراحی فک پرداخته و اهمیت آن را مورد بحث قرار دهیم.

تغذیه بعد از جراحی فک

تغذیه بعد از جراحی فک

چرا مراقبت های بعد از جراحی فک مهم هستند؟

به طور کلی، پس از انجام هر عمل جراحی لازم است مواردی چون ضدعفونی نگه داشتن زخم ها، مصرف داروهای تجویز شده و تغذیه مناسب رعایت گردد. این کار به بهبود هر چه سریع تر وضعیت بیمار کمک می کند و در نهایت درمان را تسریع می نماید. در مورد مراقبت های بعد از جراحی فک، مصرف غذاهای مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا هر گونه فشار اضافی و یا استفاده از برخی از غذاهای نامناسب می تواند منجر به بروز تورم و درد بیشتر و یا حتی عفونت گردد. در نتیجه باعث می شود تا بازه زمانی مورد نیاز برای درمان افزایش پیدا کند. از این رو برای کاهش میزان کبودی بعد از عمل و تورم ناشی از آن، لازم است تا حتما درباره تغذیه بعد از جراحی فک با دندانپزشک خود مشورت نمایید.

تغذیه بعد از جراحی فک

تغذیه بعد از جراحی فک

تغذیه بعد از جراحی فک باید چگونه باشد؟

به طور قطع قابل درک است که اگر جراحتی در دهان وجود داشته باشد، نمی توان به سادگی غذا خورد و یا نوشیدنی نوشید. مخصوصا اگر جراحی فک انجام شده باشد جویدن غذاهای خیلی سفت می تواند مشکلات و ناراحتی های زیادی در پی داشته باشد. توصیه ای که معمولا جراحان و دندانپزشکان برای روزهای اول بعد از عمل جراحی به بیمار خود یادآوری می کنند، استفاده از غذاهای نرم و آبکی است. در واقع، تغذیه بعد از جراحی فک باید به گونه ای باشد که مواد غذایی نیازی به جویدن نداشته باشند. همچنین، در مواردی که فرد جراحی فک انجام می دهد گاه ممکن است از لوله ای در گلوی او استفاده شود که می تواند منجر به ایجاد زخم هایی در این ناحیه شود. بنابراین، باید غذا تا حد امکان آبکی باشد تا در هنگام قورت دادن درد و ناراحتی ایجاد نکند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بهترین رنگ را برای بریس های خود انتخاب کنید

خارج شدن از حالت بیهوشی ناشی از عمل جراحی، ممکن است در ابتدا با کمی حالت تهوع و حتی استفراغ همراه باشد. این موضوع کاملا طبیعی بوده و تنها باید با نوشیدن آبمیوه این شرایط را پشت سر بگذارید تا حالتان بهتر شود.

تغذیه بعد از جراحی فک باید به گونه ای باشد که زخم های درون گلو هم همزمان با زخم های حفره دهان و فک درمان شوند. بنابراین، لازم است که مایعات زیادی مصرف کنید تا شرایط بهبود سریع تر فراهم گردد. به طور کلی، برای درمان سریع تر زخم های ناشی از جراحی، مصرف مایعات به اندازه کافی توصیه می شود. از این رو، لازم است در اولین روزهایی که از جراحی فک او می گذرد، چیزی حدود 2.5 لیتر آب در روز مصرف کند.

پروتئین ها و کربوهیدارت ها برای بهبود جراحت و زخم ها نقش اساسی ایفا می کنند و سیستم ایمنی بدن را قوی نگه می دارند. بنابراین فراموش نکنید که مواد غذایی حاوی پروتئین و کربوهیدرات را در برنامه تغذیه بعد از جراحی فک خود مد نظر داشته باشید.

بهتر است در روزهای اول بعد از جراحی از غذاهای آبکی استفاده کنید تا هم نیازی به جویدن نداشته باشند و هم به راحتی هضم شوند. اما اگر در هفته دوم تا چهارم بعد از عمل فک های بالا و پایین خود به سر می برید، وقت آن است تا رژیم غذایی خود را با استفاده از سیب زمینی و تخم مرغ آب پز و له شده، پودینگ و کارامل غنی تر سازید.

در صورتی که حجم غذای شما بعد از عمل به اندازه قبل از عمل نیست و کمتر شده، بهتر است تعداد وعده ها را تا شش وعده افزایش دهید تا بدن دچار کمبود و ضعف نشود. مصرف مکمل های غذایی در این دوران می تواند شرایط را برای درمان شما بهینه تر کند. بنابراین، می توانید تا زمانی که به بهبودی کامل برسید مصرف آن ها را در برنامه تغذیه بعد از جراحی فک خود بگنجانید. از بهترین مکمل هایی که می توان در این مورد معرفی کرد، مکمل غذایی انترامیل است که با مخلوط کردن با آب می توان به راحتی آن را مصرف نمود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا می توان دندان ها را همزمان با استفاده از براکت های ارتودنسی سفید کرد؟

میوه هایی نظیر آناناس و سبزیجاتی مانند کرفس نیز قادر هستند تا میزان ورم صورت را کاهش دهند و در نتیجه صورت فرد زودتر به حالت عادی برگردد. کاهش مصرف نمک نیز میزان تورم و کبودی را کمتر می کند.

فراموش نکنید که استفاده از نی بعد از جراحی فک برای نوشیدن مایعات، می تواند ترمیم و بهبود را به تاخیر بیندازد. زیرا فشار ناشی از نی باعث باز شدن زخم ها شده و نفوذ مواد غذایی به درون زخم ها را در پی خواهد داشت که این خود می تواند عامل عفونت باشد. بنابراین، به شما توصیه می کنیم که در هنگام خوردن مواد غذایی مختلف و نوشیدنی ها تنها از قاشق و لیوان استفاده کرده و به هیچ عنوان نی به کار نبرید.

جراحی هر دو فک به صورت همزمان کمی شرایط را پیچیده تر می کند و باید مراقبت ها با شدت بیشتری صورت گیرد. به طوری که برای بهینه کردن تغذیه بعد از جراحی فک ها لازم است تا چهار ماه غذاها را به صورت آبکی و سوپ مصرف کنید.

تغذیه بعد از جراحی فک

تغذیه بعد از جراحی فک

برای داشتن بهترین تغذیه بعد از جراحی فک، مصرف چه داروها و غذاهایی توصیه نمی شود؟

مصرف هر گونه رقیق کننده خون پیش و بعد از هر عمل جراحی کاملا ممنوع است. در اصل، مصرف داروهایی نظیر وافارین و آسپرین را باید از مدت زمانی طولانی (حدود سه هفته) قبل از عمل ترک کنید تا در حین عمل خونریزی شدید ایجاد نشود. البته لازم است در هنگام مشاوره با جراح خود حتما مصرف این گونه داروها را با او در میان بگذارید تا بهترین تصمیم در این مورد گرفته شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان حساسیت دندان ناشی از بریس های ارتودنسی

موادی نظیر الکل و کافئین را نباید از سه هفته قبل از عمل مصرف کنید. زیرا می توانند منجر به گرفتگی عضلات شده و در شما استرس ایجاد کنند. لبنیات هم مخاط را زیاد می کند و از این بابت باید سه هفته قبل از عمل، مصرف لبنیات را از برنامه غذایی خود حذف نمایید.

جفت شدن و جفت ماندن دندان ها و فک ها بعد از جراحی فک از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل، باید مصرف هر گونه خوراکی سفت مانند سیب و ته دیگ و مانند آن ها را از برنامه تغذیه بعد از جراحی فک خود حذف نمایید تا بهبودی کامل حاصل گردد. بهتر است در دوران بعد از جراحی، مصرف نمک را نیز به حداقل برسانید.

تغذیه بعد از جراحی فک

تغذیه بعد از جراحی فک

از سرنگ گاواژ برای تغذیه بعد از جراحی فک، چه استفاده ای می شود؟

سرنگ های گاواژ نوعی سرنگ مخصوص تغذیه است که معمولا برای روزهای ابتدایی بعد از جراحی مناسب هستند. دندانپزشکان معمولا بر این عقیده هستند که تا چند روز اول بعد از جراحی بهتر است بیمار از این نوع سرنگ ها برای تغذیه استفاده کند تا مواد غذایی کمترین فشار و برخورد را با نواحی تحت جراحی داشته باشند. مدت زمانی که معمولا برای استفاده از سرنگ های گاواژ توصیه می شود، حدود یک هفته است و پس از آن فرد می تواند از قاشق و لیوان استفاده کند.

البته حتی برای استفاده از قاشق و لیوان نیز نوع پلاستیکی آن توصیه می شود. زیرا به دلیل نرم بودن بافت پلاستیکی آن ها کمترین ضربه به دندان ها و فک های بالا و پایین وارد می گردد. در نتیجه زخم های ناشی از جراحی سریع تر درمان شده و بیمار خیلی زود بهبود می یابد.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code