درمان عدم تقارن صورت با ارتودنسی
دسامبر 27, 2021
درمان پوسیدگی قبل از ارتودنسی
ژانویه 17, 2022

ارتودنسی فرآیندی است که سبب جای گیری مناسب دندان ها خواهد شد. در واقع زمانی که دندان های خود را ارتودنسی می کنید یعنی فشاری را به دندان ها وارد کرده اید تا به سمت و سویی که ارتودنتیست می خواهد حرکت کنند  و نظم و زیبایی خاصی پیدا کنند‌. این فشار و نیروی وارده به تک تک دندان ها وارد می شود و آن ها را به سمت مورد نظر ما هدایت می کند. هدف از انجام فرآیند ارتودنسی، تغییر مکان جای گیری دندان ها و نظم بخشیدن به آن ها و در نهایت ایجاد قاب لبخندی بی نظیر برای شما عزیزان می باشد. حال در این جا لازم است بگوییم برخی از داروها بر عملکرد دندان های ارتودنسی شده خلل ایجاد می کنند. بسیاری از پژوهشگران بر این باورند که گاهی اثرگذاری داروها بر غلظت خون سبب ایجاد اختلال در فرایند ارتودنسی شده است. با ما همراه باشید تا علت این عارضه را شناسایی کنیم.

تاثیر داروها بر درمان ارتودنسی

تاثیر داروها بر درمان ارتودنسی

فرآیند درمان ارتودنسی در افراد مختلف چگونه است؟

بسیاری از ارتودنتیست ها می گویند که دندان های افراد در مقابل ارتودنسی واکنش یکسانی از خود نشان نمی دهند. آن ها می گویند که دندان های افراد مختلف به سمت و سوهای متفاوتی حرکت می کنند و مهار کردن آن ها به کمک فرآیند درمان ارتودنسی کمی دشوار می باشد. آن ها علت این تفاوت ها را مصرف برخی داروها گزارش داده اند. به همین خاطر است که همیشه گفته ایم قبل از انجام فرآیند ارتودنسی با ارتودنتیست خود مشورت کنید و تمام داروهایتان را به او نشان دهید. بسیاری از ارتودنتیست ها لازم می دانند داروهایی که در گذشته مصرف کرده اید و سوابق بیماری های شما را مورد بررسی قرار دهند. دلیل این امر این است که بسیاری از داروها تا حدود چندین ماه پس از قطع مصرف آن بر عملکرد سلول های بدن تأثیر می گذارند. با استفاده و بهره گیری از این موارد، ارتودنتیست قادر خواهد بود برای درمان ارتودنسی شما با اطمینان خاطری فوق العاده برنامه ریزی کند. در این برنامه ریزی با توجه به داروهای مصرفی مقدار نیرو وارده بر دندان ها نیز محاسبه خواهد شد.

تاثیر داروها بر درمان ارتودنسی

تاثیر داروها بر درمان ارتودنسی

داروها چگونه بر تغییر مکان دندان ها در فرآیند ارتودنسی تأثیر می گذارند؟

در برخی موارد با تجویز دندانپزشک و ارتودنتیست لازم است بیمار قبل از انجام ارتودنسی داروی به خصوصی را مصرف کند. ممکن است فرد دچار درد دندان شده باشد، این مورد و علت آن باید کاملاً بررسی شود و سپس فرآیند ارتودنسی انجام گیرد. احتمال دارد درد دندان به دلیل عفونت دندان و لثه باشد، در این صورت دارویی به منظور مقابله با عفونت و مسکنی جهت آرام شدن درد باید برای بیمار تجویز شود. بعضی از بیماران استرس بسیار زیادی در مقابل انجام ارتودنسی به خود راه می دهند. از این رو لازم است ارتودنتیست داروی ضد استرس برای فرد تجویز کند تا روند درمانی ارتودنسی بدون مشکل خاصی انجام شود. بسیاری از داروها بر روند درمان ارتودنسی تأثیری کوتاه مدت می گذارند؛ اما در برخی موارد این اثرات به صورت دراز مدت همراه بیمار خواهد بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ابزار فانکشنال هربست چیست و چه کاربردی دارد؟

چه داروهایی بر روند ارتودنسی اثرگذار هستند؟

از همین ابتدا سعی می کنیم داروها را به صورت تک تک بررسی کنیم و نام ببریم. در این جا اثرات داروها بر درمان ارتودنسی را برایتان شرح می دهیم.

تاثیر داروها بر درمان ارتودنسی

تاثیر داروها بر درمان ارتودنسی

استامینوفن به عنوان ساده ترین دارو و اثراتش بر ارتودنسی

همان طوری که می دانید استامینوفن ها و داروهای مسکن از دوز کمی مواد مخدر تهیه شده اند. این داروها به طور مستقیم می توانند بر سلول های عصبی تأثیر بگذارند. به همین دلیل قادر هستند درد در بدن افراد را به حداقل برسانند. اگر بخواهیم راجع به اثرات این دارو بر روند درمان ارتودنسی سخن بگوییم باید خدمت شما عارض شویم که داروهای مسکن که استامینوفن نیز شامل آن می شود هیچگونه اثری بر روند ارتودنسی و حرکت دندان ها نخواهد گذاشت. جالب است بدانید ارتودنتیست ها از صحت این موضوع آن قدر مطمئن هستند که به منظور کاهش درد به هنگام انجام ارتودنسی و پس از آن داروهای مسکن برای فرد تجویز می شود.

آیا داروهای ویتامینه بر روند ارتودنسی تأثیر دارند؟

پس از مسکن ها می توانیم بگوییم داروهای ویتامینه جزو ساده ترین داروها محسوب می شوند. از این رو نمی توانند هیچگونه اختلالی در روند ارتودنسی ایجاد کنند؛ بنابراین بیماران می توانند در طول مدت زمان درمان ارتودنسی از ویتامین ها و داروهای حاوی مواد معدنی استفاده کنند. البته در صورتی که داروی ویتامینی را جهت جلوگیری از بروز بیماری دیگری مصرف می کنید بهتر است این موضوع را با ارتودنتیست خود در میان بگذارید.

تاثیر داروها بر درمان ارتودنسی

تاثیر داروها بر درمان ارتودنسی

داروهای تیروئید و عوارض آن بر درمان ارتودنسی

درمورد داروهای مصرفی جهت کم کاری تیروئیدی باید بگوییم که این داروها بر روند درمان ارتودنسی اثر منفی خواهند داشت. به کمک این داروها روند تغییر مکان و جابه جایی دندان ها با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا انجام ارتودنسی بر صحبت کردن تاثیر می گذارد؟

تأثیر داروهای ایندومتاسین بر روند درمان ارتودنسی

این داروها دقیقاً برعکس داروهای تیروئید عمل می کنند. در واقع ایندومتاسین ها به دندان ها اجازه حرکت و جابه جایی نمی دهند؛ بنابراین لازم است در زمان بهره گیری از درمان ارتودنسی از مصرف این داروها با مشورت متخصص به طور جدی خودداری شود.

کلسی تونین ها چگونه بر روند ارتودنسی تأثیر می گذارند؟

این داروها نیز دقیقاً مانند ایندومتاسین ها و داروهای کورتیکواستروئیدها بر حرکت دندان ها اثر منفی می گذارند و مانع حرکت دندان ها می شوند. در صورتی که در طول فرآیند درمان ارتودنسی از این نوع داروها استفاده کنید درمان شما با تأخیر انجام خواهد شد؛ بنابراین در صورت مصرف هرگونه دارو یا ابتلا به هر نوع بیماری خاصی آن را به اطلاع ارتودنتیست خود برسانید و از وی راهنمایی بخواهید.

تاثیر داروها بر درمان ارتودنسی

تاثیر داروها بر درمان ارتودنسی

افراد میان سال چگونه دندان های خود را ارتودنسی کنند؟

از آن جایی که افزایش سن سبب می شود افراد مجبور به مصرف داروهای مختلفی شوند بنابراین افراد میان سال به سختی قادر خواهند بود دندان های خود را نظم دهند و زیبا کنند. به همین دلیل است که همیشه گفته می شود به منظور بهره گیری از روند درمان ارتودنسی باید در سنین پایین تر اقدام کنید؛ اما صبر کنید، ناامید نشوید. درست است که به منظور درمان دندان ها و بهره گیری از ارتودنسی بهتر است در سنین پایین تر اقدام کنید اما این بدان معنا نیست که در سنین میان سالی نمی توان از این روش درمانی کمک گرفت. در این موارد ارتودنتیست از بیمار می خواهد به پزشک متخصص خود رجوع کند و در صورت امکان داروها را تعویض کند یا دوز آن ها را کاهش دهد. از آن جایی که ارتودنتیست شناخت کاملی بر نقش داروها و اثرگذاری آن ها بر دندان ها دارد، با تغییر برخی داروها امکان انجام ارتودنسی برای افراد میان سال نیز فراهم خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  براکت سرامیکی یا براکت فلزی؟
0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code