آنچه لازم است درمورد بازگشت درمان ارتودنسی (برگشت درمان) بدانید
نوامبر 30, 2021
آیا ارتودنسی دندان عوارضی به همراه دارد؟
دسامبر 14, 2021

متأسفانه در سال های اخیر بسیاری از افراد بر اثر بیماری قلبی جان خود را از دست میدهند. طبق گفته های پژوهشگران درمان ارتودنسی سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود. اکثر افرادی که به بیماری قلبی مبتلا می شوند روش صحیحی را در سبک زندگی خود مد نظر قرار نداده اند. تغذیه نامناسب، عدم تحرک کافی و ورزش نکردن و مصرف سیگار و دیگر دخانیات و… سبب ابتلا به بیماری قلبی عروقی خواهد شد. علاوه بر این مشکلات دندان ها و عدم رسیدگی به آن ها می تواند فرد را به سمت ابتلا به بیماری های قلبی سوق دهد.

تاثیر ارتودنسی در بیماری قلبی

تاثیر ارتودنسی در بیماری قلبی

خرابی دندان ها و تأثیرات آن بر بیماری های قلبی

طبق مطالعات و پژوهش های انجام گرفته خراب شدن دندان ها و ابتلا به انواع بیماری های دهانی می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را در فرد افزایش دهد. جالب است بدانید به گفته بسیاری از پژوهشگران اختلالات دندان و بیماری های دهانی بیش از سایر موارد مذکور می توانند سبب بروز بیماری قلبی عروقی شوند؛ بنابراین رعایت اصولی بهداشت دهان و دندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نشانه های بیماری های لثه ای

جالب است بدانید این نشانه ها در بین آقایان بیشتر از خانم ها دیده شده است. دلیل این امر اهمیت بیشتر به رعایت اصولی بهداشت دهان و دندان در خانم ها است. بوی نامطبوع دهان، قرمز شدن و تورم لثه، دندان های لق، احساس سوزش و خونریزی لثه ها به هنگام مسواک زدن از جمله نشانه های این بیماری به شمار می رود. اگر با چنین مواردی روبه رو شدید حتماً در اسرع وقت نزد دندانپزشک مجربی بروید و از او بخواهید مشکل احتمالی شما را درمان کند. بیماری پریودنتال یا بیماری لثه ای هر چه بیشتر رشد کند، خطرات جدی تری به همراه خواهد آورد. یکی از این خطرات جبران ناپذیر ابتلا به بیماری های قلبی می باشد.

تاثیر ارتودنسی در بیماری قلبی

تاثیر ارتودنسی در بیماری قلبی

روش درمانی ارتودنسی چگونه سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شوند؟

به گفته بسیاری از محققان پلاک و باکتری های مضری که بر روی دندان ها جمع می شوند و خرابی به بار می آورند، می توانند عاملی بر پوشش عروق قلبی شوند. در واقع در بسیاری از مواقع التهاب قلب نتیجه تجمع باکتری های دندانی است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ضربه گیر لب یا لیپ بامپر برای جلوگیری از آسیب ارتودنسی

یکی از مشکلات عمده ای که افراد با دندان های نامنظم و کج از آن رنج میبرند شرایط دشوار در رعایت صحیح اصول بهداشتی دهان و دندان است. در این افراد مسواک زدن  و نخ دندان کشیدن گاهی به کابوسی سخت تبدیل میشود، زیرا بی نظمی دندان ها اجازه دسترسی صحیح به فواصل بین دندانی را نداده و در نتیجه این فواصل به مکانی برای تجمع باکتری ها تبدیل شده و التهاب لثه و مشکلات دهان و دندان را پدید می آورد. بنابراین واضح است که درمان ارتودنسی نه تنها به داشتن لبخندی دلنشین کمک میکند، بلکه بهداشت بهتر دهان و دندان را رقم زده و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را به طرز چشم گیری کاهش میدهد.

تاثیر ارتودنسی در بیماری قلبی

تاثیر ارتودنسی در بیماری قلبی

آیا بیماری های لثه ای با عملکرد مغز در ارتباطند؟

در این جا لازم است بگوییم که بیماری های لثه ای یا بیماری پریودنتال علاوه بر بیماری های قلبی به طور مستقیم بر بیماری هایی مانند سکته مغزی نیز اثرگذار خواهند بود. به طور کلی می توان گفت درمان بیماری های لثه ای می تواند تأثیر بسزایی در درمان التهابات کلی بدن بگذارد. بنابراین درمان ارتودنسی میتواند در کاهش ابتلا به بیماری های لثه تاثیرگذار بوده و احتمال سکته مغزی را نیز کاهش دهد.

تاثیر ارتودنسی در بیماری قلبی

تاثیر ارتودنسی در بیماری قلبی

بیماری پریودنتال و اثرات آن بر سلامتی بدن

لازم است بدانید بیماری های لثه ای در صورتی که در ابتدای وقوعشان درمان شوند هیچ عارضه جدی به همراه نخواهند داشت؛ اما در صورتی که این بیماری پیشرفت کند قادر است خطرات جبران ناپذیری به همراه آورد. همان طوری که گفته شد خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی در افرادی که بن بیماری های لثه ای مبتلا هستند یا دندان های خرابی دارند بیش از سایرین است. در این راستا باید بگوییم که باکتری های مضر دهانی که سبب بروز بیماری های لثه ای شده اند قادر به آزاد سازی مقداری سم در بدن فرد هستند. این سموم وارد خون می شوند و از آن طریق به قسمت های مختلف بدن منتقل می شوند. سموم آزاد شده توسط باکتری های مضر دهانی در نهایت به شکل پلاک چربی در می آیند و در صورت رسوب شدن قادر هستند مشکلات جدی از جمله مسدودیت جریان خون و لختگی خون را به وجود آورند. علاوه بر این باکتری های مضر دهان توانایی ملتهب سازی کبد انسان را دارند؛ و در نتیجه آن به عروق خونی آسیب وارد خواهد شد که این نوع فرآیند در نهایت منجر به سکته قلبی یا سکته قلبی خواهد شد.

تاثیر ارتودنسی در بیماری قلبی

تاثیر ارتودنسی در بیماری قلبی

بیماران قلبی می توانند از ارتودنسی جهت درمان دندان هایشان استفاده کنند؟

افرادی که از بیماری قلبی رنج می برند بیش از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به سکته قلبی یا مشکلات عروقی قرار دارند. لازم است بدانید افرادی که بیماری قلبی دارند نیز می توانند از روش درمانی ارتودنسی بهره مند شوند. البته قبل از انجام هر کاری لازم است نوع بیماری خود را با ارتودنتیست در میان بگذارند. لازم است در این بین تمام داروهای مصرفی خود را نزد ارتودنتیست ببرید و به او نشان دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه در زمان ارتودنسی دندان ها، هپاتیت خود را کنترل کنیم؟

سکته قلبی چگونه بر فک و دهان اثر می گذارد؟

همه ما می دانیم که سکته قلبی با دردی در ناحیه قلب آغاز می شوند و به اندام های اطراف خود مانند دست ها یا فک نیز اثر می گذارد؛ یعنی درد ناشی از سکته قلبی در این نواحی نیز احساس خواهد شد. اگر قصد انجام ارتودنسی فک و دندان ها را دارید و در گذشته سکته کرده اید بهتر است فاصله زمانی این دو رعایت شود؛ یعنی جهت انجام روش درمانی ارتودنسی لازم است حداقل شش ماه از زمان سکته گذشته باشد و سپس اقدام به انجام ارتودنسی کنید. ارتودنتیست باید به طور کامل از بیماری شما و داروهای مصرفی شما اطلاع داشته باشد. در طول درمان و قرار دادن براکت ها لازم است ارتودنتیست مراقبت های خاصی را برای بیمار انجام دهد تا از هر گونه خطر احتمالی در امان باشید. همان طوری که گفته شد باید تمام داروهای مصرفی خود را در اختیار ارتودنتیست خود قرار دهید. بدین صورت داروهایی که در عملکرد براکت ها در درمان ارتودنسی اختلال ایجاد می کنند را شناسایی خواهد کرد. در برخی موارد ممکن است لازم باشد داروی مصرفی خود را با مشورت پزشک معالجتان تعویض کنید. لازم است بدانید در طول درمان ارتودنسی از مصرف هرگونه دارو به طور خودسرانه جددا خودداری کنید.

تاثیر ارتودنسی در بیماری قلبی

تاثیر ارتودنسی در بیماری قلبی

ارتباط بیماری قلبی با روش های درمانی دندانپزشکی

اگر از بیماری قلبی رنج می برید باید حتماً دندانپزشک خود را از این موضوع آگاه کنید. در صورتی که نشستن یا برخاستن از روی صندلی دندانپزشکی برایتان مشکل ایجاد می کند یا شما را دچار تپش قلب می کند حتماً این موضوع را به ارتودنتیست یا دندانپزشک خود بگویید. در برخی موارد افراد با نشستن بر روی صندلی دندانپزشکی دچار استرسی عجیب خواهد شد. در این صورت نیز لازم است به کمک ارتودنتیست یا دندانپزشک خود به دنبال راهکاری ایده آل بروید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  خانه
0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code