بریس ها چگونه دندان ها را حرکت می دهند؟
آوریل 25, 2023
جویدن ناخن چگونه باعث کج شدن دندان ها می شود؟
می 20, 2023

عفونت دندان (که گاهی اوقات تحت عنوان آبسه دندان شناخته می شود) حفره ای از باکتری و چرک داخل دندان شما است. این عفونت دندان در صورت عدم درمان می تواند به سایر قسمت های بدن شما سرایت کند و حتی ممکن است منجر به بروز مرگ شود.

از هر 2600 آمریکایی یک نفر برای عفونت دندان به بیمارستان مراجعه می کند. آبسه دندان شایع و خطرناک است. شما باید بدانید که چگونه علائم عفونت دندان را شناسایی کرده، و در صورت مشاهده آن علائم، آنها را درمان کنید.

آیا عفونت دندان می تواند کل بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد؟

آری، عفونت دندان می تواند کل بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد. در موارد شدید، عفونت دندان می تواند به صورت، سینوس ها، گردن، استخوان فک، خون و حتی کل سیستم شما سرایت کند.

عفونت در مقایسه با آبسه

یک عفونت باکتریایی می تواند منجر به بروز آبسه (یک پاکت پر از چرک) شود. این اصطلاحات اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، گرچه اندکی متفاوت هستند.

اگر نگران عفونت بالقوه دندان هستید، یک قرار ملاقات با دندانپزشک خود تعیین کنید. دندانپزشکان با تجربه درمان های کم تهاجمی انجام می دهند که هرگز بدن شما را در معرض سمومی مانند جیوه قرار نمی دهند.

تأثیرات عفونت دندان روی سلامت عمومی

عفونت دندان چه نوع علائمی می تواند ایجاد کند؟

نخستین علائم عفونت دندان عبارتند از:

• درد دندان
  • بوی بد دهان (هالیتوزیس)
  • طعم بد داخل دهان
  • حساسیت به گرما یا سرما
  • تغییر رنگ دندان

چگونه یک آبسه دندان می تواند سلامت شما را تحت تأثیر قرار دهد؟

آبسه دندان علاوه بر بوی بد دهان و حساسیت به دمای شدید، می تواند به طور جدی روی سلامت عمومی شما تأثیر بگذارد. عفونت دندان درمان نشده می تواند به سایر نواحی بدن شما سرایت کند و باعث بروز مشکلات سیستمیک برای سلامت مانند سپسیس sepsis، اکتینومایکوز ریوی pulmonary actinomycosis و آبسه مغزی brain abscess شود.

شیوع عفونت دندان به بدن چقدر است؟

به ندرت اتفاق می افتد که عفونت دندان به سایر قسمت های بدن سرایت کند. در صورت عدم درمان، عفونت های دندانی معمولاً هفته ها یا ماه ها طول می کشد تا گسترش یابند.

در زیر شرایط پزشکی وجود دارد که آبسه دندان درمان نشده ممکن است منجر به بروز آنها شود:

• استئومیلیت- عفونت استخوان اطراف دندان عفونی
  • آبسه پری آپیکال- آبسه ای در نوک ریشه دندان
  • آبسه پارافارنکس- یک حفره چرک در پشت حفره دهان
  • سلولیت- عفونت پوست و چربی درست زیر پوست
  • سپسیس- زمانی که خون شما عفونی می شود، در این مرحله سیستم ایمنی شما می تواند به شدت واکنش نشان دهد و منجر به بیماری های تهدید کننده زندگی شود.
  • ترومبوز سینوس حفره ای- عفونت عروق خونی داخل سینوس ها
  • اکتینومیکوز ریوی- عفونت داخل ریه ها
  • آبسه مغزی- زمانی که یک پاکت پر از باکتری در مغز شما متورم می شود که می تواند منجر به مرگ شود.

علائم عفونت دندان در حال سرایت به بدن

در اینجا علائمی از گسترش عفونت دندان به بقیه بدن شما وجود دارند:

• احساس بیماری عمومی
  • حساسیت شدید به غذا و نوشیدنی های سرد یا گرم
  • دندان درد شدید از دندان به سمت بیرون
  • تورم در لثه ها، گردن، گونه ها یا زبان
  • بوی بد دائمی دهان
  • طعم ترش داخل دهان (احتمالاً هنگام پاره شدن آبسه)
  • مشکل در بلع
  • کم آبی مداوم بدن
  • ضربان قلب بالاتر
  • افزایش تعداد تنفس
  • غدد لنفاوی حساس و متورم
  • گیجی
  • از دست دادن هوشیاری
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تفاوت درمان ارتودنسی برای کودکان و افراد بزرگسال

اگر فکر می کنید که عفونت سیستمیک ناشی از آبسه دندان ایجاد شده است یا به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنید، یا فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید. این اغلب یک مورد اورژانسی پزشکی است.

آیا عفونت دندان چیزی است که می توانید از آن بمیرید؟

عفونت دندان در صورت عدم درمان، می تواند منجر به بروز مشکلات مغزی، ریوی و قلبی شود که در شدیدترین موارد ممکن است جان خود را از دست بدهید. عفونت درمان نشده دندان همچنین می تواند باعث تورم زبان یا دهان شما شود، که ممکن است تنفس را به شدت محدود کند.

چه چیزی باعث عفونت دندان می شود؟

عفونت های دندانی در نتیجه ورود باکتری ها به داخل دندان شما از طریق حفره یا لب پر شدگی در دندان ایجاد می شوند. عفونت حاصل می تواند منجر به آبسه (پاکت پر از چرک) در نوک ریشه دندان شود.

در صورتی که هر یک از این علل و یا عوامل خطر را تجربه کنید، احتمال عفونت دندان بیشتر است:

• سیستم ایمنی ضعیف- اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، بدن شما آمادگی کمتری برای مقابله با عفونت های دندانی دارد.
  • دندان ترک خورده یا لب پر شده- باکتری ها می توانند وارد دندان های ترک خورده یا لب پر شده، و منجر به عفونت دندان شوند.
  • آسیب دیدگی دندان- پرکردگی ها، روکش ها و درمان های ریشه می توانند آسیب ببینند، و ترکی برای ورود باکتری ها ایجاد کنند و باعث بروز عفونت شوند.
  • حفره های دندانی- پوسیدگی های دندان (حفره ها) می توانند به اندازه ای عمیق شوند که باعث شوند باکتری ها به داخل دندان نفوذ کرده و باعث بروز عفونت شوند.
  • خشکی دهان- مصرف برخی داروهای خاص، کم آبی بدن، خوابیدن با دهان باز، و بالا رفتن سن می توانند منجر به خشکی دهان شوند. خشکی دهان بستر مناسبی برای رشد باکتری های مضر است.
  • پلاک اضافی- اگر دندان های خود را مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، پلاک اضافی می تواند روی دندان ها ایجاد شود. یک رژیم غذایی با قند بالا تشکیل پلاک اضافی را افزایش می دهد. پلاک عمدتاً باکتری است، که مقصر عفونت دندان نیز است.
  • رژیم غذایی با قند بالا- باکتری های مضر از قندها و کربوهیدرات های موجود در شیرینی ها، نوشابه ها، نان ها و غیره تغذیه می کنند. محدود کردن مصرف شکر باید رشد باکتری های مضر داخل دهان را کاهش دهد.
  • آسیب به دندان ها یا لثه ها- اگر لثه ها یا دندان های شما آسیب دیده باشد، باکتری ها ممکن است وارد هر زخمی شوند و باعث بروز عفونت شوند. (عفونت لثه بیماری پریودنتال، بیماری لثه یا ژنژیویت نامیده می شود.)
  • بهداشت نامناسب دندان- شما باید دندان های خود را مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید تا پلاک های روی و بین دندان های خود را برطرف کنید. آزاد کردن پلاک می تواند امکان ورود باکتری ها به دندان های سفیده مرواریدی شما فراهم کند و باعث بروز آبسه دندان شود.
  • سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو- تنباکو باعث بروز مشکلات بسیاری برای سلامتی می شود، از جمله بهداشت نامناسب دهان، سرطان و آسیب پذیری در برابر عفونت باکتریایی.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا قبل از دریافت بریس باید همه دندان های شیری کودک افتاده باشند؟

برای پیشگیری از گسترش عفونت دندان چه کاری می توان انجام داد؟

برای جلوگیری از شروع یا گسترش عفونت دندان می توان اقدامات متعددی انجام داد:

• دندان های خود را دو مرتبه در روز با استفاده از مسواک معمولی یا برقی مسواک بزنید.
  • یک مرتبه در روز نخ دندان بکشید یا از مسواک های بین دندانی استفاده کنید تا پلاک بین دندان های خود را پاک کنید.
  • به فکر استفاده از یک دهانشویه طبیعی باشید که می تواند با باکتری های بد دهان شما مبارزه کند.
  • مصرف قند و کربوهیدرات را محدود کنید. باکتری های مضر از غذاهای شیرین تغذیه می کنند.
  • دو مرتبه در سال به دندانپزشک خود مراجعه کنید. چکاپ برای پیشگیری و تمیز کردن بسیار مهم است.
  • برای کاهش التهاب از داروهای ضد التهاب طبیعی (کورکومین، روغن ماهی، رسوراترول، چای سبز و غیره) استفاده کنید. ایبوپروفن نیز مؤثر است، اما ممکن است بخواهید از عوارض جانبی آن اجتناب کنید.
  • از انجام درمان های ریشه معمولی خودداری کنید. آنها تهاجمی هستند و طی آنها به قدری از دندان شما تراشیده می شود که احتمال بروز عفونت بیشتر است.

گزینه های درمان

در زیر چند گزینه درمانی با پشتوانه علمی برای عفونت دندان آورده شده اند، از جمله زمانی که عفونت در سراسر بدن شما پخش شده است. این درمان ها ممکن است درمان های خانگی باشند یا به یک پزشک نیاز داشته باشند.

آری، عفونت دندان را می توان به روشی هوشمندانه و جامع از طریق دندانپزشکی بیولوژیکی درمان کرد.

آنتی بیوتیک ها

پزشک یا دندانپزشک شما برای مبارزه با عفونت باکتریایی در دندان یا سراسر بدن ممکن است آنتی بیوتیک ها را برای شما تجویز کند. می توانید آنتی بیوتیک های طبیعی را در نظر بگیرید تا از بروز عوارض جانبی دارویی و مقاومت آنتی بیوتیکی جلوگیری کنید.

روغن گردانی داخل دهان

گرداندن روغن نارگیل ممکن است باکتری های مضر داخل حفره دهان شما را کاهش دهد و به تعادل میکروبیوم دهان شما کمک کند. روغن کشی برای بهداشت دهان و دندان شما مفید است و می تواند به مبارزه با گسترش عفونت باکتریایی کمک کند.

به سادگی 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به مدت 5 تا 20 دقیقه در اطراف خود بچرخانید، سپس آن را داخل سطل زباله تف کنید. این روغن در دمای اتاق جامد می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا دندان های من در حال جابجا شدن رو به جلو هستند؟

شستشو با آب نمک

این یک راه ارزان برای تسکین درد و تورم است. آب نمک باعث تسریع بهبود زخم می شود، بنابراین باکتری های بیشتری نمی توانند وارد دندان شما شوند. نصف قاشق چایخوری نمک را با نصف فنجان آب گرم مخلوط کنید، سپس به مدت 2 دقیقه آن را اطراف دهان خود بچرخانید. برای قدرت ضد باکتریایی بیشتر، کمی جوش شیرین اضافه کنید.

هیدروژن پراکسید

این مایع غیر قابل آشامیدن ارزان است و در اکثر خانواده ها یافت می شود. این یک داروی ضد باکتری عالی برای عفونت هایی مانند آبسه دندان است. اگر تصمیم دارید برای درمان عفونت آن را اطراف دهان خود بچرخانید، به خاطر داشته باشید که هیچ یک آن را قورت ندهید.

اسانس روغن میخک

اسانس از قبل رقیق شده را روی یک سواب پنبه ای بمالید و آن را به آرامی روی ناحیه عفونی فشار دهید. برای دسترسی به خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی روغن میخک، آن را تا 3 مرتبه در روز استفاده کنید.

اگر روغن میخک غلیظ دارید، آن را با روغن حامل رقیق کنید.

تخلیه چرک

دندانپزشک یا پزشک شما ممکن است چرک عفونی آبسه دندان را تخلیه کند تا از گسترش بیشتر باکتری جلوگیری کند. به دلایل ایمنی نباید خودتان این کار را انجام دهید.

دندانپزشک یا پزشک شما ناحیه را بی حس می کند، یک برش کوچک ایجاد می کند و سپس مایع عفونی را از دندان شما تخلیه می کند.

درمان ریشه

دندانپزشک می تواند یک درمان ریشه دقیق انجام دهد که قسمت عفونی دندان شما را برای جلوگیری از گسترش بیشتر حذف می کند.

این درمان دندانی اغلب غیر ضروری و مضر است، اما دندانپزشک شما می تواند در مورد اینکه آیا ریشه ریشه بهترین انتخاب برای شما است یا خیر، صحبت کند.

کشیدن دندان

برخی از دندانپزشکان اگر لازم بدانند، ممکن است به سادگی دندان عفونی را بکشند. کشیدن دندان باید گسترش عفونت را متوقف کند مگر اینکه قبلاً تکثیر شده باشد.

با دندانپزشک خود در مورد ایمپلنت های دندانی برای جایگزینی دندان کشیده شده صحبت کنید. مواد سازگار با بدن انسان را برای ایمپلنت های دندانی خود در نظر بگیرید: سرامیک، تیتانیوم یا کامپوزیت سفارشی.

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت؟

اگر هر یک از علائم شدید زیر را تجربه کردید، باید با پزشک تماس بگیرید و فوراً به پزشک مراجعه کنید:

• درد قفسه سینه
  • دشواری در تنفس
  • حساسیت شدید به نور
  • تب بالا (103 درجه فارنهایت یا بالاتر برای افراد بزرگسال)
  • درد همراه با ادرار
  • آبسه پاره شده
  • سردرگمی غیر قابل توضیح
  • بثورات پوستی غیر قابل توضیح
  • استفراغ بیش از حد

در حالی که منتظر ملاقات با پزشک یا دندانپزشک هستید، ممکن است گسترش عفونت را با موارد زیر کاهش دهید:

• مصرف ایبوپروفن
  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • خوردن غذای نرم
  • پرهیز از غذا و نوشیدنی های سرد یا گرم
  • جویدن غذا با سمت مخالف جایی که آبسه وجود دارد
  • محدود کردن مصرف قند و کربوهیدرات که باکتری های مضر از آنها تغذیه می کنند
  • مصرف آنتی باکتریال های طبیعی مانند سیر، عسل و زنجبیل

اگر نگران عفونت دندان هستید، یک قرار ملاقات با دندانپزشک خود تعیین کنید. چندین دهه تجربه دندانپزشکان، دندانپزشکی را ایمن و بدون اضطراب می کند.