چگونه به کودکان در عادت به براکت ارتودنسی کمک کنیم؟
سپتامبر 1, 2020
بند ارتودنسی چیست؟
سپتامبر 17, 2020

چه زمانی دوره درمان ارتودنسی تمام می‌شود یا زمان برداشتن براکت ارتودنسی چه زمانی است؟ این پرتکرارترین سوالات بیماران از ارتودنتیست هاست و با توجه به اینکه براکت های ارتودنسی می توانند ناراحت کننده باشند دوست دارند که هر چه سریعتر آنها را از دهان خود خارج کنند. این مشکل در مورد نوجوانانی که احتمالاً بیشتر تحت درمان ارتودنسی قرار می‌گیرند دیده می‌شود و سعی می‌کنند که به شکل‌های مختلف زمان جدا کردن براکت های ارتودنسی را بفهمند.

اما ما بهترین زمان را برای برداشتن براکت ارتودنسی در قالب چند تا سوال به شما نشان خواهیم داد که هر کسی با توجه به شرایط خود می تواند به آن پاسخ دهد.

آیا دستورالعمل های ارتودنتیست خود را دنبال می کنید؟

یکی از مواردی که می‌تواند در روند درمان ارتودنسی را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهند این است که بیمار از دستورالعمل ارتودنتیست خود پیروی نکند. رعایت روال تمیز کردن دندان ها برای هر نوع درمان دندانپزشکی ضروری است. برخی از شیوه‌های درمانی بیمار را بیشتر درگیر می‌کند و نیاز به همکاری بیشتر بیمار دارد. بنابراین ارتودنتیست ها هم دستورالعملهای واضحی به بیماران خود می‌دهند تا دقیقاً بدانند که چه کاری انجام دهند و ادامه روند درمان آنها به چه صورت است. در واقع زمان برداشتن براکت ارتودنسی به پیروی از دستورالعمل ارتودنتیست بستگی دارد.

آیا دندان های فرد به درمان ارتودنسی پاسخ می دهند؟

گاهی علیرغم تلاش زیاد ارتودنتیست ها ممکن است دندان ها پاسخ مناسبی به درمان ندهند. در حالیکه براکت های سنتی یا براکت فلزی می تواند حجم وسیعی از مشکلات ارتودنسی را برطرف کنند، اما ممکن است برای برخی از بیماران روند درمان بسیار کندتر از آنچه پیش‌بینی شده است باشد. بنابراین اگر دندان های فرد بیمار به شکلی حرکت کنند که سرعت آن برای ارتودنتیست امیدوار کننده نباشد ممکن است زمان برداشتن براکت ارتودنسی طولانی تر شود.

مشکل دندان های فرد چقدر پیچیده است؟

اینکه دندانپزشک در ابتدای درمان چند مشکل را تشخیص دهد و برطرف کردن آنها تا چه اندازه پیچیده باشد می‌تواند روند درمان ارتودنسی را طولانی کند. اگر طول درمان ارتودنسی با براکت های سنتی بیشتر از آنچه تصور می کردیم ادامه یابد، طبیعی است که بیمار هم باید زمان بیشتری درگیر آن باشد.

به عنوان مثال، گاهی چرخاندن دندان ها یا از بین بردن شلوغی آن ها به خوبی به درمان ارتودنسی پاسخ نمی دهد و نیاز به روش‌های درمانی پیچیده دارد. اگر مشکل اصلی دندانهای بیمار کاملاً پیچیده باشد، زمان برداشتن براکت ارتودنسی نسبت به کسانی که فقط باید چند دندان خود را مرتب کنند طولانی تر خواهد بود و این افراد زمان بیشتری درگیر هستند.

برداشتن براکت ارتودنسی

برداشتن براکت ارتودنسی

آیا مشکلات دیگری هم توسط ارتودنتیست تشخیص داده شده است؟

با پیشرفت روند درمان این امکان وجود دارد که ارتودنتیست مشکلات دیگری هم پیدا کند که به فکر برطرف کردن آنها باشد. در برخی موارد ارتودنتیست فقط برنامه درمانی اولیه را در نظر می‌گیرد و بعد از گذشت زمان مشخصی ممکن است مسیر دیگری را انتخاب کند. این در حالی است که در مورد بیشتر بیماران همان مسیر اولیه به عنوان بهترین روش درمانی انتخاب می‌شود و ارتودنتیست آن را ادامه می دهد. با این تفاسیر غیر معمول نیست که با پیشرفت درمان، ارتودنتیست مشکل دیگری را تشخیص دهد و به همین دلیل زمان برداشتن براکت ارتودنسی را به تاخیر بیندازد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  براکت سرامیکی یا براکت فلزی؟

آیا بیمار در درمان خود همکار بوده است؟

برخی از شیوه‌های درمان ارتودنسی نیاز به همکاری شدید بیمار است. اگر بیمار در انجام هر کدام از این موارد کوتاهی کند طبیعتاً روند درمان او مختل می شود و ارتودنتیست باید زمان طولانی تری در نظر بگیرد. همچنین در مورد درمان ارتودنسی لازم است که تنظیم نوار الاستیک یا نوارهای باریک توسط خود بیمار انجام گیرد و اگر به صورت روزانه و صحیح انجام نشود، زمان برداشتن براکت ارتودنسی به تاخیر می افتد.

آیا رویداد خاصی در حال نزدیک شدن است؟

در برخی شرایط ممکن است ارتودنتیست مواردی مانند یک مراسم خاص مثل جشن عروسی را به عنوان اولویت در به پایان رساندن درمان و برداشتن براکت ارتودنسی در نظر بگیرد. تعیین کردن اینگونه شرایط باید با مشورت ارتودنتیست باشد و بیمار باید به او اطلاع دهد که یک رویداد مهم در چند ماه آینده قرار است اتفاق بیفتد. در این صورت اگر امکان پذیر باشد، ارتودنتیست شرایط را برای تکمیل روند درمان ارتودنسی فراهم می‌کند و اگر چنین چیزی امکان پذیر نباشد می‌تواند شروع درمان ارتودنسی را تا بعد از این مراسم به تاخیر بیندازد.

آیا فقط مرتب بودن دندان ها کفایت می کند؟

حتی اگر تصور می‌شود که درمان کامل شده، باز هم ممکن است ارتودنتیست اجازه برداشتن براکت ارتودنسی را به شما ندهد. این احتمال وجود دارد که از نظر ارتودنتیست دندان ها به اندازه کافی صاف نشده باشند یا تراز درستی نداشته باشند که به چند ماه دیگر برای تکمیل درمان نیاز داشته باشند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هنگامی که کاملا از وضعیت دندانهای خود راضی هستید می توانید اقدام به جدا کردن براکت های ارتودنسی کنید. همچنین ارتودنتیست باید تشخیص دهد که برداشتن براکت ها نتایج نامطلوبی به همراه ندارد و احتمال خراب شدن دندان ها کم است.

برداشتن براکت ارتودنسی

برداشتن براکت ارتودنسی

آیا شکاف‌های بین دندانی به طور کامل بسته شده‌اند؟

اگر دندان ها به طور کامل صاف و هماهنگ باشند ممکن است هنوز هم شکاف‌هایی بین دندانها وجود داشته باشد که بیمار و ارتودنتیست به فکر برطرف کردن آنها باشند. این که دندان‌ها در قسمت جلویی خود، نمای خوبی داشته باشند و ظاهر مرتبی داشته باشند به این معنی نیست که درمان ارتودنسی کاملاً به پایان رسیده است.

هرگونه شکاف باقیمانده بین دندان ها می تواند به مکانی برای جمع آوری باقیمانده ذرات غذایی و ایجاد لکه تبدیل شود. بنابراین بستن تمام شکاف هایی که قبلاً بین دندان‌ها وجود داشت می‌تواند یکی از معیارهای برداشتن براکت ارتودنسی باشد و ممکن است باعث طولانی تر شدن درمان ارتودنسی شود.

آیا دندان های نیش به خوبی تراز شده‌اند؟

گاهی ممکن است دندان ها به خوبی صاف شده باشند اما هنوز دندان‌های نیش به درستی تراز نشده باشند. در واقع ارتودنتیست ها از این معیار برای تشخیص زمان اتمام درمان ارتودنسی استفاده می‌کنند و مشخص می‌کنند که زمان برداشتن براکت ارتودنسی چه زمانی است.

اگر دندان های فوقانی و تحتانی به شکل مناسبی روی هم قرار داشته باشند و هم‌پوشانی مناسبی بین دندانهای بالا و پایین در قسمت جلوی دهان وجود داشته باشد، زمان آن رسیده باشد که براکت های ارتودنسی را جدا کنید. در غیر این صورت ممکن است شما برای داشتن یک لبخند زیباتر مجبور شوید که براکت ها را برای زمان بیشتری در دهان خود نگه دارید.

البته شک نداشته باشید که ما هم به عنوان ارتودنتیست در تمام دوره درمان در کنار شما هستیم و قبل از شروع دوره درمانی به صورت تقریبی به شما خواهیم گفت که به چه مدت زمانی برای تکمیل درمان ارتودنسی خود نیاز دارید. اگر هم در برخی موارد خاص نیاز به انعطاف پذیری داشته باشید می توانیم شرایط را برای برداشتن براکت ارتودنسی فراهم کنیم تا شما همه از لبخند زیبای خود لذت ببرید.

برداشتن براکت ارتودنسی

برداشتن براکت ارتودنسی

10 چیزی که هنگام برداشتن براکت ارتودنسی باید بدانید

برداشتن براکت ارتودنسی در اکثر افراد ۱۸ ماه طول می کشد، مگر این که بسیار خوش شانس باشند. بسیاری از نوجوانان در طول دبیرستان مجبور به استفاده از براکت های ارتودنسی هستند. هنگام برداشتن و خارج کردن براکت های ارتودنسی احتمالاً فراموش خواهید کرد که چه احساسی دارد که دیگر از آنها استفاده نمی کنید. پس از برداشتن سیم ها و براکت ها از روی دندان ها، یک دوره تنظیم در چند روز اولیه نیاز دارید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی دندان نیش

به همین دلیل در این مطلب ۱۰ چیزی که هنگام به برداشتن براکت ارتودنسی با آنها مواجه می شوید و باید بدانید را آورده ایم تا شرایط این افراد را درک کنید.

وجود پینه و بافت خشک شده بعد از برداشتن براکت ارتودنسی

احتمالاً بعد از خارج کردن براکت ها در قسمت داخلی لبهای خود کالوس یا پینه فراوانی دارید. این یکی از اولین مواردی است که به محض برداشتن براکت ارتودنسی از روی دندان های خود متوجه می شوید. کسانی که از براکت ارتودنسی فلزی استفاده می کنند احتمالاً در قسمت داخلی لب های خود وجود پینه را احساس خواهند کرد. در چند روز اولیه بعد از خارج کردن براکت ها وجود این قسمت ها طبیعی است، اما از آنجا که با براکت ها مطابقت دارند معمولاً بعد از خارج کردن براکت به آرامی از بین می روند.

صاف و یکنواخت بودن دندان ها

این دومین چیزی است که در نگاه اول توجه شما را به خود جلب می کند و احتمالا احساس می کنید که دندان های شما بلندتر شده و لبخند شما با گذشت زمان تغییر کرده است. در واقع این اولین لحظه بعد از برداشتن براکت ارتودنسی است که شما برای اولین بار لبخند جدید خود را می بینید که چقدر زیبا شده است. با توجه به اینکه در حدود ۲ یا ۳ سال دهان شما پر از فلز بوده این می‌تواند به‌طور کامل ظاهر شما را تغییر دهد.

برداشتن براکت ارتودنسی

برداشتن براکت ارتودنسی

خوردن خیلی عجیب به نظر می رسد

بعد از سالها تلاش برای هماهنگی بین غذا خوردن با براکتهای ارتودنسی شک نداشته باشید که نداشتن این مانع ها عجیب است. حالا زمانی است که شما به راحتی می توانید یک سیب را گاز بزنید یا یک چیپس بخورید بدون اینکه نگران وجود یک قطعه تیز یا یک براکت در دهان خود باشید. حالا زمان آن فرا رسیده که باز هم از آدامس یا آبنبات یا سایر غذاهای چسبنده لذت ببرید. از آنجا که به مدت طولانی از غذاهای زیادی اجتناب کرده اید، اکنون بعد از برداشتن براکت ارتودنسی می توانید دوباره آنها را وارد رژیم غذایی خود کنید که همیشه سرگرم کننده است.

آسانتر شدن مسواک زدن و کشیدن نخ دندان بعد از برداشتن براکت ارتودنسی

مسواک زدن و نخ دندان برای شما بسیار ساده تر می شود. دیگر برای تمیز کردن دندان های خود نیازی به استفاده از مسواک خاص یا نخ دندان های متفاوت ندارید. در حال حاضر همه موانع از روی دندانهای شما برداشته شده اند و تمیز کردن دهان و دندان برای شما بسیار آسان تر است. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که بعد از برداشتن براکت ارتودنسی شما می توانید برخی غذاهای خاص به رژیم غذایی خود اضافه کنید که ممکن است برای شما جدید باشند و به همین دلیل در مسواک زدن دندان‌ها باید کاملاً کوشا باشید.

احساس کشش در دندانها

دندان ها بسیار لطیف هستند و به همین دلیل احساس بعد از برداشتن براکت ارتودنسی کمی شبیه به کار گذاشتن آنهاست. این یک تغییر بزرگ است و ارتودنتیست مجبور است که از نیروی خود استفاده کند تا مجددا براکت ها و تمامی چسب ها را از دهان شما خارج کند. اگر در این حین صدمه نبینید، احتمالاً بعد از آخرین ملاقات و در منزل متوجه نوعی کشش می شوید که یک احساس متفاوت است. به همین دلیل خوب است بدانید که درست بعد از برداشتن براکت ارتودنسی ممکن است زمان مناسبی برای فشار آوردن به فک نباشد و هنوز اجازه دهید که به شرایط جدید عادت کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دیباند یا برداشتن براکت ارتودنسی از روی دندان

تغییر رنگ دندان ها

ممکن است در طول درمان ارتودنسی دندانهای شما کمی زرد شده باشند. داشتن براکت ارتودنسی و صاف کردن دندان ها می تواند سفید و براق کردن دندان های شما را دشوار کند. در طول درمان ارتودنسی زرد شدن دندانها طبیعی است اما این چیزی نیست که ارتودنتیست قادر به حل آن نباشد. همچنین ممکن است متوجه تغییر رنگ در چند قسمت از دندانهای خود شوید و متوجه شوید که برخی از قسمت دندان که کلسیم کافی دریافت کرده قوی‌تر است. در این مورد حتماً با متخصص ارتودنسی صحبت کنید و بهترین راه حل را از آنها بگیرید.

برداشتن براکت ارتودنسی

برداشتن براکت ارتودنسی

قرار ملاقات های خود را دنبال کنید

بعد از برداشتن براکت ارتودنسی معالجه شما واقعاً تمام نشده است. احتمالاً بعد از جدا کردن براکت ها باید حداقل یک قرار ملاقات دیگر با ارتودنتیست خود بگذارید. این قرار ملاقات برای اطمینان از مناسب نگهداشتن نگهدارنده ها و مرتب نگه داشتن دندان های شماست. همچنین برخی از افراد برای جلوگیری از بازگشت دندان ها به وضعیت اولیه مجبور به استفاده بلند مدت از ریتینر یا نگهدارنده هستند. بنابراین هنگام خارج شدن از مطب متخصص ارتودنسی و تمامی این موارد را با آنها در میان بگذارید تا مطمئن شوید که هیچ چیزی جا نیفتاده است.

احتمال نیاز به درمان اضافی بعد از برداشتن براکت ارتودنسی

شما ممکن است هنوز هم به درمان‌های ارتودنسی تکمیلی احتیاج داشته باشید. در واقع براکت ها ممکن است پایان درمان ارتودنسی شما نباشند و برخی از بیماران هنوز به موارد دیگری مانند استفاده از اسپیسر ها یا راه حل های ارتودنسی دیگری نیاز دارند. نگران نباشید و بیماران بسیاری هستند که با وجود نگهدارنده و ریتینر هنوزهم دارای لبخندهای زیبا و جذابی هستند. بنابراین اگر ارتودنتیست از شما خواست که بعد از برداشتن براکت ارتودنسی به سراغ او بروید حتماً این کار را انجام دهید.

احساس تغییر وضعیت دندان ها

این یکی دیگر از مواردی است که بعد از جدا کردن براکت های ارتودنسی ممکن است با آن مواجه شوید. حتی اگر براکت و سیم ارتودنسی را از دهان خود خارج کنید و ارتودنتیست هم از نگهدارنده برای دندان‌ها استفاده کرده باشد، باز هم این احتمال وجود دارد که دندان‌های شما در حال تغییر باشند و شما احساس کنید که هنوز حرکت می‌کنند. نگران نباشید این فقط یک بخش طبیعی از روند درمان ارتودنسی است و بعد از برداشتن براکت ارتودنسی کاملاً مورد انتظار است. این نکته را به خاطر داشته باشید که ارتودنتیست با توجه به وضعیت دندان های شما بهترین زمان ممکن را برای جدا کردن براکت و در نظر گرفته است و اگر حرکتی در آنها وجود دارد به متخصص خود اعتماد کنید.

داشتن یک لبخند زیبا

احتمالاً متوجه خواهید شد که همه در حال مشاهده و اشاره کردن به لبخند زیبا و بدون براکت شما هستند. جدا کردن براکت های ارتودنسی یک تغییر شدید است و خانواده و دوستان متوجه آن می شود. به همین دلیل آنها به راحتی می‌توانند تغییر وضعیت و تغییر شکل چهره شما را تشخیص دهند.

اگر از براکت ارتودنسی استفاده می‌کنید یا به فکر درمان ارتودنسی هستید، به خاطر داشته باشید که داشتن لبخند زیبا انگیزه کافی برای انجام این کار است. به همین دلیل بعد از برداشتن براکت ارتودنسی و پایان درمان متوجه تفاوت بزرگی در لبخند و سلامت دهان خود خواهید شد که برای اطرافیان هم کاملاً ملموس است.

0/5 (0 نظر)
4/5 (2 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code