طول درمان ارتودنسی
اکتبر 16, 2019
براکت لینگوال یا پشت دندانی
نوامبر 1, 2019

درمان ارتودنسی شاخه‌ای از دندان پزشکی است که به منظور اصلاح دندان‌ها و ساختار فک بیمار به کار گرفته می‌شود و به طور کلی باعث بهبود وضعیت لبخند فرد می‌شود. مشکلات دندانپزشکی مانند متراکم بودن دندان یا کج بودن آنها، باعث ایجاد لبخند نازیبا و پایین آمدن کیفیت جویدن و سلامتی کلی فرد می‌شود. وضعیت نامناسب دندان‌ها باعث ایجاد فشار بیش از حد به سایر دندانها، لثه‌ها و مفاصل فک می‌شود که می‌تواند منجر به شرایطی مانند مشکلات گوارشی و میگرن شدید شود.

در حالی که میلیون‌ها کودک و بزرگسال هر سال تصمیم به شروع درمان ارتودنسی می‌گیرند، شناخت آن‌ها نسبت به این گزینه درمانی بسیار محدود است. تنوع روشهای درمانی این امکان را به بیماران می‌دهد که مناسب‌ترین گزینه را با توجه به نیاز خود انتخاب کنند. پس با ما همراه باشید تا معرفی کلی از انواع روش درمان ارتودنسی داشته باشیم.

انواع درمان ارتودنسی

ارتودنتیست‌ها ممکن است یکی از چند نوع مختلف درمان ارتودنسی را توصیه کنند. نوع و شیوه درمانی که یک ارتودنتیست توصیه می‌کند، تا حد زیادی به نوع مشکل و شدت ناهنجاری و بودجه شما بستگی دارد. از جمله گزینه‌های درمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

براکت فلزی ارتودنسی

براکت فلزی، سیم ارتودنسی و کش های پلاستیکی به عنوان اصلی‌ترین بخش‌های درمان ارتودنسی با استفاده از براکت فلزی هستند. یک ارتودنتیست ممکن است از این ابزار برای از بین بردن شکاف بین دندانی استفاده کند و همچنین برای مرتب کردن دندانها به سراغ این گزینه‌ها برود. سیم‌های ارتودنسی استفاده شده در حال حاضر نسبت به سیم‌های سال‌های قبل قدرت بالایی دارند و تأثیر کمتری روی ظاهر فرد می‌گذارد. ضمن اینکه در کنار آنها از نوارهای پلاستیکی رنگارنگ استفاده شده تا ظاهر براکتها جذاب‌تر شود. در حالی که این براکت ها در بین نوجوانان محبوبیت بیشتری دارد، بزرگسالان برای اصلاح لبخند خود ممکن است گزینه‌های دیگری را هم انتخاب کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تسکین درد در طول درمان ارتودنسی

 

انواع درمان ارتودنسی

انواع درمان ارتودنسی

 

ارتودنسی پیشگیری

روش درمانی “ارتودنسی پیشگیری” مانع از این می‌شود که بیماران جوانتر، بعداً در طول مدت زندگی خود، تحت درمان پیچیده ارتودنسی قرار بگیرند. در این شیوه درمانی، کودک در سن هفت یا هشت سالگی از لحاظ شدت مشکل مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و فاز اولیه درمان ارتودنسی برای او شروع می‌شود. این امر به این دلیل است که اگر ارتودنسی اولیه انجام شود، استخوان‌ها و دندانها های کودک در حال رشد هستند و به همین دلیل درمان ارتودنسی برای او آسان‌تر و راحت‌تر خواهد بود.

 معمولاً فاز اولیه درمان ارتودنسی شامل استفاده از اکسپندر ها و سایر وسایل دندانپزشکی است که باعث ایجاد فضای بیشتر در فک برای دندان‌های جدید است. این می‌تواند نیاز به کشیدن دندان یا جراحی فک در سنین بالا را کاهش دهد. فاز دوم درمان به طور معمول با رشد دندان‌های دائمی و رسیدن کودک به سنین بالاتر آغاز می‌شوند و در جریان آن ممکن است از انواع براکت ها یا الاینر ها استفاده شود.

الاینرهای ارتودنسی

 الاینرهای ارتودنسی (Orthodontic aligners) می‌توانند دندان‌های بیمار را بدون سیم و یا براکت سنتی، صاف کنند. این ابزارها از یک سری بخش‌های متحرک، پلاستیکی و قابل جدا شدن استفاده می‌کنند که روی دندانهای بیمار قرار می‌گیرند. بیمار باید این ابزارها را در طول روز به مدت مشخصی، معمولاً حدود ۲۰ تا ۲۲ ساعت در طول روز و به مدت دو هفته بر روی دندان‌های خود نگه دارد و پس از دو هفته الاینر جدید را دریافت کند. الاینر ها و با توجه به وضعیت دندان بیمار ممکن است از ۶ هفته تا ۱۸ ماه روی دندانهای قرار گیرد تا دندان‌ها شکل مناسبی پیدا کنند.

 برخلاف براکت های سنتی، بیمار به هنگام غذا خوردن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می‌تواند الاینرها را جدا کند. این ابزارها برای بزرگسالان و جوانان که نسبت به زیبایی خود حساسیت بیشتری دارند، محبوب هستند. براکت اینویزالاین را می‌توان به عنوان جدیدترین اختراع در دانش ارتودنسی در نظر گرفت که یک براکت متناسب با وضعیت دندان فرد آماده می‌کند و می‌توان از آن برای بهبود وضعیت دندان‌ها به کار برد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علت بیرون زدگی دندان های بالا یا پروتروژن چیست و ارتودنسی چگونه آن را درمان می کند؟

انواع مشکلات ارتودنسی

 هر شخص برای انتخاب گزینه درمان ارتودنسی خود، در وهله اول باید به نوع مشکل و شدت آن را مشخص کند. این چیزی است که توسط ارتودنتیست مشخص می‌شود و به شما گزینه‌های مختلف پیشنهاد می‌شود. از جمله ناهنجاری‌های مشکل ساز برای دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اختلالات بایت

 اختلالات بایت به این معنی است که دندان‌های فوقانی و تحتانی شما به هنگام گاز گرفتن به شکل درست بر روی یکدیگر قرار نمی‌گیرند. این اختلالات که با عنوان مال اکلوژن هم شناخته می‌شوند، از لحاظ شکل صورت و ظاهر دندان بسیار آزار دهنده هستند. انواع مختلفی از مال اکلوژن وجود دارد. اپن بایت زمانی اتفاق می افتد که دندان‌های فوقانی و تحتانی شما به شکلی باشد که هنگام بستن فک، فضای بین آنها باز باقی بماند.

 آندربایت به حالتی گفته می‌شود که دندانهای پایین شما نسبت به دندان‌های فوقانی شما جلوتر هستند و استخوان فک پایین می‌تواند فک بالا را بپوشاند. دیپ بایت (deep bite) که با عنوان اوربایت هم شناخته می‌شود، حالتی است که دندان‌های فوقانی شما خیلی از دندان‌های پایینی شما جلوتر هستند و آنها را می‌پوشاند. اختلالات بایت یا مال اکلوژن یکی دیگر از اصلی‌ترین دلایل استفاده از درمان ارتودنسی هستند.

 کراس بایت

کراس بایت (Crossbite) یک وضعیت خاص از دندانهای فرد را توصیف می‌کند که دندان‌های فک فوقانی در هنگام بسته شدن دهان، به طور کامل دندان‌های تحتانی را می‌پوشاند. این بیماری که از جمله گروه اختلالات بایت محسوب می‌شود، می‌تواند باعث افتادن دندان‌ها و خراب شدن سطح آنها شود. پدیده کراس بایت بر روی زیبایی ظاهری دندان‌ها تأثیر می‌گذارد و باعث ایجاد درد در قسمت لب هم می‌شود. همچنین این بیماری می‌تواند روی سطح دندان‌ها و خراب شدن آنها در اثر ساییدگی تأثیر داشته باشد.

 متراکم بودن دندان‌ها

متراکم بودن دندانها (Crowding) شایع‌ترین دلیلی است که افراد به دنبال روش‌های مختلف درمان ارتودنسی می‌روند. زمانی که فضای کافی در دهان یا فک فرد وجود نداشته باشد، دندان‌ها به صورت متراکم بر روی هم قرار می‌گیرد که استفاده از نخ دندان را سخت کرده و در نتیجه ممکن است در بلند مدت باعث پوسیدگی دندان‌ها شود. معمولاً افراد مبتلا به این مشکل باید در سنین جوانی برای درمان مشکل خود اقدام کنند تا احتمال پوسیدگی و ازبین رفتن دندان‌ها به حداقل برسد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین

 

 

 

انواع درمان ارتودنسی

انواع درمان ارتودنسی

 

فاصله بین دندانی

 اگر شکاف غیر طبیعی بین دندان‌های فرد وجود داشته باشد، ممکن است این فاصله از حد طبیعی خود خارج شود. فاصله زیاد غالباً به همان اندازه متراکم بودن دندان‌ها مشکل ساز است. رایج‌ترین محل برای ایجاد فاصله بین دندانی، شکاف بین دو دندان جلو و فوقانی است. باز بودن بیش از حد این فضا احتمال ورود باکتری‌ها به دهان را افزایش می‌دهد و می‌تواند منجر به بیماری لثه و پوسیدگی دندان شود.

رشد نادرست دندان‌ها

 یکی دیگر از مواردی که نیاز به درمان ارتودنسی دارد، رشد نادرست دندان‌هاست. این وضعیت معمولاً در مورد کودکان رخ می‌دهد که دندان‌های شیری خود را به شکل مناسب از دست نداده‌اند و رشد دندان‌های دائمی تحت تأثیر قرار گرفته است. بنابراین ممکن است دندان از محلی غیر از محل طبیعی خود خارج شود و متخصص از ابزارهایی برای خارج کردن دندان‌ها و کشاندن آنها به محل طبیعی استفاده کند.

صرف نظر از اینکه کدام نوع روش ارتودنسی را انتخاب کنید، معمولاً روش‌های مختلف، شما را به لبخندی زیبا می‌رسانند. انتخاب گزینه‌های مطلوب باید با توجه به وضعیت دندان‌های شما و میزان بی نظمی آن‌ها صورت گیرد که متخصص ارتودنسی با توجه به وضعیت فردی شما پیشنهاد می‌دهد. خوشبختانه امروزه مشکلات فک و متراکم بودن دندانها دائمی نیستند و شما به راحتی می‌توانید گزینه درمان ارتودنسی را انتخاب کنید. برای مشورت در این زمینه و پاسخ به پرسش‌های احتمالی با ما تماس بگیرید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code