هر آنچه راجبه درمان ارتودنسی باید بدانید
هر آنچه درباره درمان ارتودنسی باید بدانید
می 28, 2019
طول درمان ارتودنسی در بزرگسالان
زمان ارتودنسی در بزرگسالان
ژوئن 13, 2019

آشنایی با براکت های ارتودنسی

هنگامی که یک ارتودنتیست تشخیص می‌دهد که به شما به درمان ارتودنسی نیاز دارید، آشنایی با انواع براکت ارتودنسی و نحوه عملکرد آنها به شما کمک می‌کند که روند درمان بهتری داشته باشید. براکت های ارتودنسی انواع مختلفی دارند و هر کدام از آنها دارای مزایا و معایب مختص به خود است. حتی جالب است بدانید که انتخاب بین براکت ها می‌توانند بر روی روند طول درمان شما تأثیر داشته باشد یا سهولت شما را در طول درمان تضمین کند.

 به همین دلیل است که ارتودنتیست‌ها به بیماران خود توصیه می‌کنند که حتماً با انواع براکت ارتودنسی آشنایی داشته باشند و حتی اگر این آشنایی مختصر هم باشند، باز هم در طول درمان آن‌ها تأثیر گذار است.

نوع ۱: براکت فلزی

 این مدل از انواع براکت ارتودنسی تحت عنوان براکت سنتی هم شناخته می‌شود که دارای دو جزء اساسی است. بخش اول این ابزارها، تحت عنوان براکت فلزی شناخته می‌شود که روی دندان قرار می‌گیرد و بخش دوم آن یک سیم فلزی منعطف است که از بین براکت ها عبور می‌کنند و عامل اصلی اعمال فشار بر روی دندان و در نهایت حرکت دادن آنهاست. این نوع براکت بیشتر برای نوجوانان استفاده می‌شود، زیرا ارزانترین گزینه ممکن است و به عنوان سریع‌ترین راه انتقال دندان به مکان اصلی خود شناخته می‌شود.

 در گذشته، براکت ها و سیم‌های فلزی بسیار جلب توجه می‌کردند و کاربرد وسیعی داشتند، اما متاسفانه استفاده از آنها آزار دهنده بود. امروزه اندازه براکت های فلزی بسیار کوچک‌تر شده و میزان جلب توجه در آنها بسیار کمتر است. همچنین استفاده از فناوری‌های جدید منجر به تولید سیم‌هایی شده که حرکت دندان‌ها را سریع‌تر و با درد کمتری نسبت به سال‌های گذشته انجام می‌شود. جالب است بدانید که بسیاری از جوانان امکان انتخاب نوارهای پلاستیکی رنگی برای اطراف هر کدام از براکت ها را دارند که بیشتر به دلیل شخصی سازی قسمت فلزی براکت است.

آشنایی با براکت های ارتودنسی

آشنایی با براکت های ارتودنسی

نوع ۲: براکت سرامیکی (شفاف)

 براکت سرامیکی یک جایگزین بسیار محبوب برای براکت های فلزی بود. از آنجا که این براکت ها از یک ماده سرامیکی ساخته شده‌اند و همان رنگ و بافت مشابه به دندان را دارند، تشخیص دادن آنها بر روی بافت دندان بسیار دشوار است و به همین دلیل به عنوان یک گزینه محبوب به در بین انواع براکت ارتودنسی شناخته می‌شود. بسیاری از متخصصان ارتودنتیست همچنین سیم‌هایی به رنگ دندان بیمار استفاده می‌کنند که به طور کلی دیده شدن براکت ها را منتفی می‌کند. از آنجایی که میزان جلب توجه نوارهای بدون رنگ بسیار کمتر بود، میزان تقاضا برای این گروه از براکت های ارتودنسی بیشتر شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تیروئید و ارتودنسی

براکت های سرامیکی هنوز هم توسط برخی از ارتودنتیست‌ها ارائه می‌شود. اگرچه محصولات سرامیکی گران‌تر از براکتهای سنتی هستند، اما آنها به مراتب توجه کمتری به خود جلب می‌کنند و روند درمان بیمار نسبت به براکت هایی مانند اینویزالاین بسیار سریع‌تر است. با این حال از آنجایی که ممکن است رنگ دندان‌های طبیعی با رنگ سرامیک متفاوت باشد، عدم رعایت نکات بهداشتی می‌تواند برای آنها دردسر به وجود بیاورد. از طرف دیگر براکت های سرامیکی و براکت های فلزی اغلب با ناراحتی و درد همراه است که در گزینه‌های دیگر کمتر دیده می‌شود.

نوع ۳: براکت لینگوال (پشت دندانی)

 این براکت ها از لحاظ شکل ظاهری دقیقاً همانند براکت های فلزی هستند، با این تفاوت که براکت لینگوال در قسمت داخلی دندان و نزدیک به زبان نصب می‌شود. در این براکت ها ممکن است از فلز یا سرامیک استفاده شده باشد و از همان نوار پلاستیکی رنگی یا نوار فلزی در آن استفاده شود، اما حسن آنها این است که از خارج از دهان دیده نمی‌شوند. تنها زمانی دیده شدن براکت لینگوال برای افراد مقابل فراهم است که فرد دهان خود را به طور کامل باز کند یا شرایطی به وجود بیاورد که پشت دندان‌ها دیده شود.

این گزینه از انواع براکت ارتودنسی از لحاظ ظاهری انتخاب خوبی برای بزرگسالان است، اما در هر صورت استفاده از آن با ناراحتی‌هایی هم همراه است. در وهله اول باید قبول کنیم که وجود براکت در داخل دهان برای فرد آزار دهنده بوده و ممکن است در چند روز ابتدایی باعث زخم شدن زبان شود. البته همانند سایر براکت های ارتودنسی، براکت لینگوال بر روی کیفیت حرف زدن فرد هم تأثیر گذار است. این براکت ها برای افرادی که شرایط ارتودنسی شدید دارند و نیاز به درمان گسترده‌ای دارند مناسب نیست، زیرا اغلب درمان با این روش بیشتر طول می‌کشد و به عنوان ابزارهای گران‌تر نسبت به براکت های سنتی شناخته می‌شوند.

آشنایی با براکت های ارتودنسی

آشنایی با براکت های ارتودنسی

نوع ۴: براکت سلف لیگیت (دیمون)

 ممکن است براکت سلف لیگیت (Self-Ligating Braces) برای بسیاری از شما ناشناخته باشد، اما این براکت شباهت زیادی به براکت های فلزی و سرامیکی سنتی دارد، با این تفاوت که امکان تنظیم فشار آن وجود دارد. این براکت یکی از گزینه‌هایی است که ارتودنتیست‌ها می‌توانند به جای گزینه‌های سنتی از آنها استفاده کنند. در این محصولات خبری از وجود سیم فشار دهنده پلاستیکی یا فلزی نیست و با کمک یک ابزار تنظیم کننده در بغل دستگاه فشار موجود تنظیم می‌شود. از آنجایی که تنظیم فشار کاملاً مطابق با میزان درد فرد صورت می‌گیرد، معمولاً فرد در طول درمان ارتودنسی خود درد کمتری را تجربه می‌کند و قرار ملاقات‌های او با متخصص ارتودنسی کمتر خواهد بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  براکت سرامیکی یا براکت فلزی؟

براکت سلف لیگیت ممکن است در هر دو نسخه فلزی و سرامیکی پیدا شود، اما انتخاب بین آنها بر عهده متخصص ارتودنسی است و آنها تشخیص می‌دهند که کدام یک از آنها بهتر است. با وجود اینکه این براکت ها ممکن است طول درمان را در افراد کمتر کنند، اما برای موفقیت آنها فاکتورهای مختلفی نیاز هست که باید توسط متخصص ارتودنتیست تشخیص داده شود. در هر صورت این مورد را هم می‌توان یکی از راهکارهای موفق در انواع براکت ارتودنسی معرفی کرد.

نوع ۵: اینویزالاین (نامرئی)

اینویزالاین یکی از رایج‌ترین و موثرترین سیستم براکت های نامرئی در بازار است. این ابزارها در حالی که برای هر بیماری ایده‌آل نیستند، اما مزایای متعددی دارند که آنها را به یک گزینه محبوب تبدیل کرده است. این براکت ها به عنوان یک گزینه شفاف بر روی دندان قرار می‌گیرند که اساساً نامرئی هستند و در آنها نیازی به استفاده از علایم یا سیم نگهدارنده نیست. در حقیقت می‌توان براکت اینویزالاین را می‌توان به عنوان راحت‌ترین گزینه در بین انواع براکت ارتودنسی معرفی کرد.

آشنایی با براکت های ارتودنسی

آشنایی با براکت های ارتودنسی

 البته باید قبول کنیم که براکت اینویزالاین معمولاً گران‌تر از براکتهای سنتی است و هنوز هم برای شرایط ویژه ارتودنسی از آنها استفاده نمی‌شود. اما برای کسانی که به دنبال انعطاف پذیری بیشتر در شرایط شخصی خود هستند یا به دنبال این هستند که روند درمان آنها کمتر جلب توجه کند، یک انتخاب بسیار عالی محسوب می‌شود. رعایت نکات بهداشتی و درمانی به هنگام استفاده از این ابزارها و همچنین جلوگیری از کدر شدن آنها مواردی هستند که به هنگام استفاده از این براکت ها شما باید به آنها پایبند باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آندربایت چیست ؟ و درمان آن با ارتودنسی چگونه است؟

 انتخاب بین انواع براکت ارتودنسی با توجه به نظر متخصص ارتودنسی است و شرایط شخصی شما انجام می‌گیرد و در حقیقت این متخصصین هستند که بهترین گزینه را برای شما معرفی می‌کنند. در برخی موارد شما می‌توانید رنگ سیم یا پلاستیک استفاده شده در براکت را تغییر دهید، حتی ممکن است از متخصص بخواهید که یک گزینه خاص را برای شما استفاده کند، اما انتخاب نهایی بر عهده ارتودنتیست است و آنها هستند که با توجه به شرایط فردی شما تصمیم می‌گیرند.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code