چرا برای درمان ارتودنسی به تصاویر رادیوگرافی نیاز داریم؟
دسامبر 11, 2022
درمان حساسیت دندان ناشی از بریس های ارتودنسی
دسامبر 25, 2022

براکت های دندانی که در دوران نوجوانی استفاده می کردید واقعاً برای لبخند شما شگفت انگیز بودند. متأسفانه، سال ها فرسایش و فراموش کردن استفاده از آن نگهدارنده آزار دهنده، باعث شده است که دندان های شما کمی تکان بخورند و شما را به این فکر بیندازند که آیا استفاده دوباره از بریس های دندانی ضروری است یا خیر.

از سوی دیگر، بسیاری از افراد می توانند لبخند خود را با بریس ها بهبود بخشند، با این حال تنها بخشی از این افراد در حال حاضر تحت درمان هستند. دلیل شایعی که افراد درمان ارتودنسی را به تعویق می اندازند یا از انجام آن صرف نظر می کنند این است که معتقدند یک فرآیند دشوار و پر هزینه است که به بریس های فلزی سنتی نیاز دارد. با این حال، بریس های فلزی برای همه مشکلات تراز دندان ها ضروری نیستند.

یک ابزار ارتودنسی که تحت عنوان نگهدارنده فنری شناخته می شود ممکن است شما را از صرف زمان بیشتر- و هزینه های بسیار زیاد- برای تجربه دیگری از بریس های دندانی باز دارد.

این ابزار ارتودنتیک اغلب یک راه حل عالی برای افرادی است که به حداقل تنظیم برای اصلاح تراز دندان های خود نیاز دارند (و اوربایت یا آندربایت ندارند).

نگهدارنده های فنری یک درمان متداول ارتودنتیک برای بیمارانی هستند که دندان های جلوی آنها کمی جابجا شده اند. اکثر نگهدارنده های ارتودنتیک بعد از درمان دندان ها را در جای خود نگه می دارند- نگهدارنده های فنری ابزارهای ارتودنتیک متحرکی هستند که نه تنها دندان های شما را حفظ می کنند، بلکه در واقع می توانند به صاف کردن دوباره آنها کمک کنند.

 اسپرینگ ریتینر یا نگهدارنده فنری

اسپرینگ ریتینر یا نگهدارنده فنری

نگهدارنده های دندانی در مقایسه با نگهدارنده های فنری

نگهدارنده ها یا ریتینرهای دندانی برای جلوگیری از عود یا بازگشت مشکل ارتودنسی (زمانی که دندان ها بعد از برداشتن بریس های دندانی از جای خود خارج می شوند) استفاده می شوند. بیشتر عودهای ارتودنتیک در دندان های جلوی فک پایین اتفاق می افتند، جایی که بیماران تمایل زیادی به استفاده از نگهدارنده ندارند. نگهدارنده فنری که در اصل برای برطرف کردن این مشکل طراحی شده بود، در حال حاضر برای معکوس کردن حرکت دندان های قدامی فک های بالا و پایین استفاده می شود. نگهدارنده های فنری از یک قاب سیمی و آکریلیکی تشکیل شده اند که از دندان نیش سمت چپ تا دندان نیش سمت راست امتداد می یابد تا چهار دندان جلوی شما را به موقعیت مناسب خود بازگرداند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بهداشت دهان و دندان در بیمارانی که ابزار ارتودنسی استفاده می کنند.

دلایل مختلفی وجود دارند که دندانپزشک یا ارتودنتیست شما ممکن است یک نگهدارنده فنری را انتخاب کند. نگهدارنده های فنری اغلب جابجایی دندان ها ناشی از عدم استفاده از نگهدارنده های معمولی را اصلاح می کنند. افراد بزرگسالی که سال ها پیش از استفاده از نگهدارنده دست کشیده اند نیز ممکن است از نگهدارنده های فنری بهره مند شوند. در برخی موارد، نگهدارنده های فنری بلافاصله پس از برداشتن بریس های دندانی، به عنوان بخشی از طرح درمان ارتودنسی دندان شما، تجویز می شوند.

انواع نگهدارنده های فنری

ساخت نگهدارنده فنری بر خلاف اکثر نگهدارنده های دیگر است- به جای تمرکز روی اینجا و اکنون، طراحی نگهدارنده فنری بر اساس نتیجه نهایی است. ابتدا از دندان های شما یک قالب ساخته می شود و برای لابراتوار ارسال می شود. از آنجا، دندان ها از مدل بریده می شوند و به گونه ای شکل داده می شوند که صاف به نظر برسند. نگهدارنده فنری از یک دست نگهدارنده بازسازی شده ساخته شده است، که هنگام استفاده از آنها، دندان های شما در جهت درست فشار داده می شوند.

بعلاوه، متناسب با نیازهای مختلف ارتودنتیک شما، می توان تغییراتی در نگهدارنده های فنری ایجاد کرد. در حالی که نگهدارنده های فنری به طور سنتی چهار دندان جلوی شما را در بر می گیرند، می توان آنها را با سایر نگهدارنده های ارتودنسی ترکیب کرد تا به حفظ لبخند شما کمک کند. نگهدارنده فنری هاولی یکی از انواع متداول نگهدارنده های فنری اصلاح شده است که برای حفظ محل قرارگیری دندان های عقب در حین اصلاح دندان های قدامی استفاده می شود. نگهدارنده های فنری همچنین ممکن است دارای یک ادامه سیمی یا آکریلیکی باشند، که در آن برای حفظ و پایداری بیشتر فراتر از دندان های نیش، قسمت هایی از نگهدارنده امتداد داده می شوند.

 اسپرینگ ریتینر یا نگهدارنده فنری

اسپرینگ ریتینر یا نگهدارنده فنری

پیدا کردن نگهدارنده فنری برای شما

اگر دندان های شما شروع به جابجا شدن کرده اند، باید سریع عمل کنید! نگهدارنده های فنری معجزه گر نیستند- آنها برای حرکت دادن دندان های شما به اندازه 1-2 میلی متر طراحی شده اند و فقط برای تنظیمات جزئی مانند چرخاندن یا جابجا کردن نوک دندان استفاده می شوند. آنها نمی توانند ریشه ها یا فک ها را حرکت دهند، و در اصلاح دندان های بسیار کج یا فشرده بی تأثیر هستند. خبر عالی این است که اگر واجد شرایط استفاده از نگهدارنده فنری هستید، زمان درمان سریع است؛ بسیاری از بیماران می توانند در کمتر از 6 ماه لبخند خود را صاف کنند! زمانی که دندان های شما صاف شدند، برای حفظ لبخند خود، به استفاده از نگهدارنده فنری خود فقط در طول شب ها ادامه خواهید داد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا دندان های غارنشین ها به طور معمول صاف تر از دندان های مدرن بودند؟

برای بیماران دندانی که فقط مال اکلوژن های جزئی دارند، یک نگهدارنده فنری ممکن است به طور کلی جایگزین نیاز به بریس های دندانی شود! اگر به اصلاح برخی از نقائص جزئی دندان های خود علاقه مند هستید اما نمی خواهید مسئولیت استفاده از بریس های دندانی را به عهده بگیرید، ممکن است گزینه مناسبی برای نگهدارنده های فنری باشید. با دندانپزشک خود صحبت کنید تا بفهمید آیا صحت دارد یا خیر.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code