درمان ساده برای خشکی دهان ناشی از براکت ارتودنسی
مارس 15, 2021
تاثیر سیگار کشیدن بر ارتودنسی
می 11, 2021

برای بیشتر دانشجویان، دانشگاه زمانی برای تغییر است. برخی از دانشجویان از محل زندگی و خانواده خود نقل مکان می‌ کنند و یا حتی برای تحصیل به خارج از کشور می روند. این امر موجب می شود به روال عادی دندانپزشکی و ارتودنسی پایبند نباشند. اگرچه داشتن دندان های صاف و زیبا برای همه حائز اهمیت است، اما ممکن است داشتن براکت در سنین جوانی گزینه مناسبی به نظر نرسد.

خوشبختانه ارتودنسی نامرئی به این امر می ‌تواند کمک کند،  چراکه ارتودنسی نامرئی و شفاف انعطاف پذیری زیادی دارند و برای دانشجویانی که تمایل دارند قبل از ورود به دنیای کار و جامعه بزرگ تر دندان های صاف و لبخندی زیباتر داشته باشند، مزیت اجتماعی مهمی محسوب می شود. در این مقاله ۷ مزیت انتخاب ارتودنسی نامرئی در طول دوران دانشگاه به شما معرفی خواهد شد.

ارتودنسی نامرئی برای دانشجویان

ارتودنسی نامرئی برای دانشجویان

عدم تداخل با برنامه تحصیلی و آموزشی

یکی از مهم ترین دلایلی که موجب می‌ شود بیشتر دانشجویان ترمیم دندان های خود را به تعویق بیندازند، این است که آن ها مرتباً در مسیر دانشگاه و خانه در تردد هستند و بنابراین زمانی برای مراجعه مرتب به ارتودنتیست ندارند.

با این حال خوشبختانه ارتودنسی نامرئی انعطاف‌پذیری بیشتری برای جوانان فراهم می کنند تا به راحتی بتوانند زمان مناسبی برای قرار ملاقات با متخصص ارتودنسی خود تنظیم کنند. با ارتودنسی نامرئی دندان ها با استفاده از یک سری الاینر شفاف، صاف می شوند. هر الاینر باید حداقل برای مدت دو هفته مورد استفاده قرار بگیرد. شما می توانید آنها را به راحتی در خانه یا اتاق خواب خود از دهانتان خارج کنید. نیازی نیست برای بررسی و تنظیم آن ها هر دو هفته یک بار به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. با این حال برخی از متخصصان ارتودنسی ترجیح می دهند به صورت منظم دندان های شما را معاینه کنند تا مطمئن شوند از ارتودنسی نامرئی به درستی استفاده کرده ‌اید و آن ها کاملاً در راستای بهبود ترتیب دندان های شما در حال عمل کردن هستند.

قابلیت برداشتن اینویزیلاین برای فعالیت ها و موقعیت های خاص اجتماعی

الاینر اینویزیلاین گزینه ‌ای مناسب برای دانشجویان ورزشکار و افرادی است که در رشته های هنری مانند موسیقی در حال فعالیت هستند. براکت های سنتی برای ورزشکاران مشکلاتی ایجاد می کند. علاوه بر این براکت ها می توانند باعث ایجاد مشکلاتی برای نوازندگانی که سازهای بادی برنجی می ‌نوازند بشوند و این مسئله می‌ تواند برای این هنرمندان مشکل ساز باشد. این مسئله به خصوص در موقعیت ها و مراسم های خاص اجتماعی بسیار حائز اهمیت است. یک تیم دندانپزشکی بیان می کند برای ورزش هایی که بازیکنان باید از محافظ های دندان استفاده کنند، هزینه های مخصوصی برای ساخت محافظ های دندانی ویژه هر ورزشکار پرداخت می ‌شود و این ورزشکاران به هیچ عنوان نباید از براکت های سنتی استفاده کنند.

بنابراین، این مسئله که ارتودنسی نامرئی را می توان هنگام انجام فعالیت های ورزشی از دهان خارج کرد، بسیار نکته حائز اهمیتی است. نوجوانانی که سازهای بادی می نوازند هنگام تمرین یا نواختن موسیقی در گروه یا ارکستر به راحتی می‌ توانند الاینر شفاف خود را از دهان خارج کنند.

ارتودنسی نامرئی برای دانشجویان

ارتودنسی نامرئی برای دانشجویان

این الاینر ها را برای مهمانی ها و رویدادهای مهم اجتماعی نیز می ‌توان از داخل دهان خارج کرد. با توجه به اینکه در سنین جوانی و نوجوانی داشتن ظاهری آراسته برای همه افراد حائز اهمیت است، این مسئله  یک نکته مثبت خواهد بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا اینویزیلاین می تواند باعث سر درد شود؟

 یکی از دانشجویانی که در گذشته از براکت های سنتی در سنین جوانی استفاده کرده است، در خصوص اهمیت تاثیر این الاینر ‌ها روی ظاهر جوانان بیان می ‌کند: من ۵ سال که چهار سال آن دوران تحصیلم در دانشگاه بود، براکت دندانی داشتم.

هر بار که در یک مهمانی لبخند می زدم احساس می‌ کردم که یک بچه دبستانی هستم و دندان های من توجه همه را به خود جلب می کند و همین امر اضطراب زیادی هنگام شرکت در مهمانی ها برای من ایجاد می‌ کرد.

علاوه بر این، یک بار یک افسر امنیتی وی را به دلیل اینکه ظاهرش کمتر از ۱۸ سال به نظر می رسیده متوقف کرده و مجبور شده گواهی نامه خود را نشان دهد. با این حال بسیاری از دانشجویان تمایل دارند دندان های صاف و زیبا داشته باشند و بنابراین ارتودنسی نامرئی را انتخاب می‌ کنند تا در اجتماع زندگی راحت تری داشته باشند.

ارتودنسی نامرئی برای دانشجویان

ارتودنسی نامرئی برای دانشجویان

ارتودنسی نامرئی و غذا خوردن

دانشجویان در دانشگاه، برنامه تحصیلی شلوغی دارند و ممکن است پیروی از این محدودیت‌ ها را یک مشکل بزرگ بدانند و به همین دلیل اصلاً تمایل به استفاده از براکت های فلزی نداشته باشند. علاوه بر این مصرف غذاهای ترد و سخت و یا جویدنی های چسبناک مانند آدامس تا زمانی که براکت های سنتی در دهان آن ها است، ممنوع است.

اما با استفاده از ارتودنسی نامرئی دانشجویان می توانند هنگام خوردن، آشامیدن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، الاینر ها را از دهان خود خارج کنند و بنابراین نسبت به سایر دانشجویان زندگی متفاوتی نداشته باشند و این بدان معناست که دانشجویان می توانند هر آنچه تمایل دارند با رعایت نکات بهداشتی، به راحتی غذا بخورند و دندان هایی سالم و مرتب داشته باشند. با این حال همواره باید مراقب نکات بهداشتی دهان و دندان باشند، مسواک بزنند و از مصرف غذاهایی که موجب ایجاد لکه روی دندان‌ ها می‌ شود خودداری کنند.

در اثر تجمع ذرات غذا در دهان ممکن است افراد دچار مشکلاتی از جمله بوی بد دهان و یا پوسیدگی دندان ها بشوند، بنابراین بهتر است بعد از خوردن هر غذایی دندان‌ ها را مسواک بزنید.

 علاوه بر این بیشتر متخصصین ارتودنسی توصیه می کنند همواره یک مسواک و خمیردندان در خانه، یکی در محل کار و یکی در کیف خود داشته باشید تا همیشه از رعایت بهداشت دهان و دندان خود اطمینان حاصل کنید.

روند درمان ارتودنسی نامرئی نسبت به براکت های سنتی

این مسئله خصوصاً برای دانشجویانی که در مهلت مقرر مانند دوران دانشجویی تا زمان فارغ التحصیلی فرصت دارند دندان های مرتب و زیبا داشته باشند، حائز اهمیت است.

 دکتر میشل فریدمن بیان می‌ کند: بسیاری از بیماران بزرگسال باید ۲ سال یا بیشتر از براکت های سنتی استفاده کنند تا دندان های مرتب پیدا کنند. این به آن معناست که آن ها مجبور خواهند بود حداقل دو بار در جشن شکرگزاری با براکت های سنتی شرکت کنند و برای خوردن غذاهای گوشتی و سایر خوراکی های این جشن ها به زحمت بیفتند. براکت های سنتی برای بزرگسالان موثر خواهد بود اما مطمئنا زمان درمان طولانی خواهد بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان قروچه و روش های درمان آن

مدت درمان با استفاده از ارتودنسی نامرئی برای هر فرد ممکن است نسبت به دیگری کمی متفاوت باشد، اما برخی از متخصصان بیان می کنند که اگر شدت بینظمی دندان زیاد نباشد، مدت زمان درمان با ارتودنسی نامرئی نسبت به روش سنتی آن سریع تر است. همین سرعت داشتن روند درمان خود یک مزیت محسوب می ‌شود، زیرا هر بار که در آیینه به دندان ‌های خود نگاه می ‌کنند می توانند به خوبی متوجه روند رو به بهبود مرتب شدن دندان های خود بشوند.

ارتودنسی نامرئی برای دانشجویان

ارتودنسی نامرئی برای دانشجویان

ارتودنسی نامرئی حتی برای درمان بیمارانی که در گذشته از براکت های سنتی استفاده کردند و دندان‌هایشان مجدداً نامرتب شده است، مفید خواهد بود.

بسیاری از بیماران که امروزه از ارتودنسی نامرئی استفاده می‌کنند، در گذشته تجربه استفاده از براکت های سنتی را داشته اند اما پس از برداشتن براکت های سنتی از ریتینر (نگهدارنده ارتودنسی) درست استفاده نکرده و در نتیجه مجدداً دندان ها به حالت قبل برگشته اند.

استفاده از ارتودنسی نامرئی به این بیماران کمک می کند تا مجدداً دندان هایی مرتب داشته باشند. یکی از بیمارانی که در گذشته از براکت های سنتی استفاده کرده بود، بیان می‌کند: بازگشت دندان هایش به حالت نامرتب به قدری آهسته بود که حتی تا سال دوم پس از برداشتن براکت های سنتی نیز واقعاً متوجه آن نشده بود. پس از آن با یک متخصص ارتودنسی مشورت کرده و در آن هنگام احساس می کرد برای استفاده از براکت های سنتی بزرگ و ناراحت کننده، دیر  است و در نتیجه از متخصص ارتودنسی راهنمایی خواسته بود.

متخصص ارتودنسی به وی گفته بود که بهترین روش درمان برای او استفاده از ارتودنسی نامرئی خواهد بود. افرادی که نمی‌ خواهند مجدداً از براکت های سنتی ناراحت کننده استفاده کنند، می‌ توانند از ارتودنسی نامرئی که راحت تر است و روند درمان سریع تری دارد، استفاده کنند. به طور کلی توصیه می شود همه افرادی که از براکت های سنتی برای درمان دندان ‌های خود استفاده می‌ کنند، باید خصوصاً هنگام شب فضا نگهدارها را در دهان خود قرار دهند تا مانع بازگشت مجدد دندان ها به حالت اول خود بشوند.

اصلاح بسیاری از مشکلات دهان و دندان با ارتودنسی نامرئی

استفاده از ارتودنسی نامرئی تنها برای درمان و مرتب کردن دندان ها کارایی ندارد، بلکه امروزه متخصصان ارتودنسی می توانند از این روش برای درمان مشکلات گسترده ‌ای استفاده کنند و با این کار به بیماران زیادی کمک می کنند.

دکتر ویل بیان می‌ کند در حوزه دندانپزشکی و ارتودنسی پیشرفت های بزرگی در فناوری براکت ها ایجاد شده و ارتودنسی نامرئی امروزه می توانند در درمان انواع و اقسام مشکلات دهان و دندان کاربرد داشته باشند. از جمله این موارد می ‌توان به درمان دندان های شلوغ، دندان هایی با فاصله غیر عادی، مشکلات جویدن و غیره اشاره کرد.

بیشتر بیمارانی که استفاده از این روش را انتخاب می کنند بیشتر از ۲۱ سال سن دارند، زیرا بسیاری از اوقات جوان ها و افراد مسن نگران این هستند که استفاده از براکت های سنتی حتی به صورت موقت ظاهری نازیبا به آن ‌ها ببخشد و یا توجه افراد زیادی را جلب کند. بنابراین استفاده از ارتودنسی نامرئی یک گزینه مطمئن و مناسب برای این افراد خواهد بود.

ارتودنسی نامرئی برای دانشجویان

ارتودنسی نامرئی برای دانشجویان

مزیت ارتودنسی نامرئی از جنبه دندانپزشکی

براکت های سنتی علاوه بر اینکه از نظر ظاهری و اجتماعی ممکن است مشکلاتی را برای افراد به همراه داشته باشند، از لحاظ جسمی نیز موجب بروز ناراحتی هایی در دهان افراد می شوند. این امر می تواند دانش‌آموزان و دانشجویان را نسبت به رفع عیوب ظاهری دندان هایشان بی میل کند. با این حال ارتودنسی نامرئی بسیار راحت تر از آن ها هستند، زیرا شامل هیچ نوع فلز یا سیمی نیستند که موجب بروز آسیب به داخل دهان و دندان بشود. ارتودنسی نامرئی با روکشی صیقلی طراحی شده اند، به طوری که فاقد هرگونه لبه تیز هستند و بنابراین موجب ایجاد ناراحتی در داخل دهان نخواهند شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بهترین متخصص ارتودنسی را چگونه انتخاب کنیم؟

علاوه بر این براکت های سنتی موجب بروز پوسیدگی در دندان ‌ها می ‌شوند و این امر در اثر فشار زیاد وارد شده به دندان ها و همچنین دشوار بودن رعایت بهداشت دهان و دندان با استفاده از آن ها است. در حقیقت ارتودنسی نامرئی مزیت های قابل توجهی نسبت به براکت های سنتی دارند و علاوه بر موارد گفته شده می توان به موارد زیر هم اشاره کرد:

  • با استفاده از ارتودنسی نامرئی مشکلات سایش دندان و اختلالات مفصل گیجگاهی فکی کاهش می یابد.
  • احتمال بروز مشکلات لثه مانند بیماری های پریودنتال به میزان قابل توجهی کمتر می شود.

ارتودنسی نامرئی نیازمند یک برنامه درمانی منظم است

در حالی که ارتودنسی نامرئی بسیار ساده تر از براکت های فلزی هستند و روند درمان سریعی دارند، اما به یک برنامه درمانی برای یک دوره نیازمندند. مانند براکت های سنتی ، وقتی برای اولین بار از ارتودنسی نامرئی شروع به استفاده می کنید، کمی زمان می‌ برد تا دهان و دندان شما به آن ها عادت کند و دقیقا مانند براکت های فلزی ممکن است برای مدت کوتاهی خنده دار صحبت کنید.

با این حال در صورتی که به برنامه درمانی پایبند باشید باید خود را با این الاینر ‌های شفاف تطبیق دهید و به زودی دیگر متوجه آن ها نخواهید شد. توصیه ‌ای که بیشتر متخصصین ارتودنسی به بیماران خود می ‌کنند به این صورت است که در صورتی که تمایل دارند درمان آن ها مدت زمان کمتری به طول بیانجامد، باید از این الاینر ها حداقل به مدت ۲۰ الی ۲۲ ساعت در طول شبانه روز استفاده کنند.

ارتودنسی نامرئی برای دانشجویان

ارتودنسی نامرئی برای دانشجویان

افرادی که مرتباً الاینر های خود را برای چند ساعت یا چند روز بر می دارند، نسبت به سایرین روند درمان آهسته تری را سپری خواهند کرد و علاوه بر این دهان و دندان آن ها دیرتر به ای‌ن روش درمانی عادت می کند، بنابراین ارتودنتیست ها بیان می ‌کنند موفقیت روش درمانی ارتودنسی نامرئی کاملاً به بیمار بستگی دارد. اگر از آن ها به طور مرتب استفاده نکنید، به درستی کار نخواهد کرد.

 بنابراین توجه داشته باشید ارتودنسی نامرئی برای هر فرد با هر مشکلی مناسب نخواهد بود و حتماً باید برای انتخاب روش صحیح درمان با یک پزشک متخصص ارتودنسی مشورت نمایید، اما چیزی که کاملاً واضح است این است که در صورتی که می خواهید دندان‌ هایی صاف داشته باشید و درد و ناراحتی براکت های فلزی را تجربه نکنید، استفاده از ارتودنسی نامرئی بهترین گزینه خواهد بود.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code