ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین
ژوئن 29, 2019
اجزای براکت ارتودنسی
جولای 12, 2019

براکت ارتودنسی دیمون به عنوان نسل جدید براکتها وارد بازار شده و یک سبک جدید در نظم دادن دندان‌ها به شمار می‌رود. اگرچه نحوه اعمال فشار در این براکت ها و اصول کلی انجام درمان ارتودنسی در آنها با سایر روش‌ها متفاوت نیست، اما از یک ساز و کار متفاوت بهره می‌برد که هم بر روی شکل ظاهری فرد تأثیر کمتری می‌گذارد و هم بیمار در استفاده از آنها کار راحت‌تری دارد. بنابراین طبیعی است که نسل جدید براکت ارتودنسی با استقبال بیشتری از طرف بیماران مواجه شود.

این موضوع بهانه خوبی شد تا ما هم به معرفی براکت ارتودنسی دیمون بپردازیم و در نهایت در مورد مزایای استفاده از این روش نسبت به براکت های سنتی صحبت کنیم.

براکت ارتودنسی دیمون چیست؟

 براکت ارتودنسی دیمون یک سبک خاص در طراحی براکت های ارتودنسی است که در جریا ن آن سیم ارتودنسی به طور مستقیم با سطح به راکت در ارتباط است و هیچ راه ارتباطی دیگری بین دندان و براکت وجود ندارد. اجازه دهید تا بیشتر این موضوع را با مقایسه با براکت های سنتی روشن کنیم. شما زمانی که از براکت های سنتی مانند براکت فلزی استفاده می‌کنید نیاز به یک ابزار به نام لیگاچور دارید. لیگاچور ابزاری است که به صورت یک کش براکت را به سیم ارتودنسی متصل نگه می‌دارد.

 اما مکانیسم عملکرد براکت ارتودنسی دیمون نسبت به براکت های سنتی متفاوت است. در این ابزارها از سیستم لغزشی استفاده می‌شود که سیم ارتودنسی به طور مستقیم با سطح براکت در ارتباط است و درون شیار آن قرار می‌گیرد. در نهایت این سیم به یک سیستم کششی مانند فنر متصل است که منبع اصلی وارد کردن فشار بر سطح دندان محسوب می‌شود. زمانی که دندان‌ها در اثر فشار اولیه حرکت می‌کنند، فنر استفاده شده در این براکت باعث می‌شود که سیم هم بر روی براکت ها حرکت کرده و در نتیجه نیازی به تنظیم مجدد براکت ارتودنسی نیست. بنابراین استفاده از براکت ارتودنسی دیمون چند مزیت کلی نسبت به سایر شیوه‌ها دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  براکت سرامیکی یا براکت فلزی؟

 

ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون

 

مزایای براکت ارتودنسی دیمون

 امروزه مرتب کردن دندانها و بهبود شکل ظاهری تبدیل به یک موضوع مهم برای بیماران شده است. از طرف دیگر این افراد ترجیح می‌دهند که شکل ظاهری آنها تحت تأثیر براکت ارتودنسی قرار نگیرد. حتی ظهور براکت هایی مانند لینگوال، اینویزالاین و براکت سرامیکی به همین دلیل بود. اما براکت ارتودنسی دیمون شرایطی به وجود آورده که فرد نسبت به استفاده از آنها اظهار رضایت می‌کند. از جمله مزایای براکت دیمون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اندازه کوچکتر نسبت به براکت های سنتی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که براکت های استفاده شده در سیستم براکت دایمون و همچنین اجزای آن به شکلی هستند که اندازه نهایی در حدود ۳۰ درصد کوچکتر از براکتهای سنتی است. در ضمن این نکته را هم در نظر داشته باشید که این کوچک بودن باعث می‌شود که براکت کمتر دیده شود و شما بدون هیچگونه تردیدی می‌توانید به راحتی لبخند بزنید. به همین دلیل معمولاً این نوع براکت ارتودنسی توسط افراد پیر و جوان انتخاب می‌شود.

این براکت ها زمان زیادی برای تنظیم کردن دندان‌ها نیاز ندارند

مسئله استفاده از براکت ارتودنسی دیمون از دو جهت برای بیماران با مزیت همراه است. در وهله اول نیروی تولید شده در این سیستم‌ها کاملاً قابل تنظیم بوده و فرد نیاز ندارد که به طور مداوم به دندانپزشک مراجعه کنند و ابزارهای خود را تنظیم کند. از طرف دیگر فشار وارده به دندان‌ها کاملاً پیوسته و تدریجی است که فرد احساس ناراحتی نمی‌کند و از طرف دیگر این فشار پیوسته سریعتر دندان‌ها را به محل طبیعی خود حرکت می‌دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بهترین متخصص ارتودنسی را چگونه انتخاب کنیم؟

این براکت ها کمتر دیده می‌شوند و کوچکتر هستند

در وهله اول براکت دیمون باعث می‌شود که ابزار لیگاتور از اجزای براکت فلزی و براکت سرامیکی حذف شود. اگرچه لیگاتور به صورت شفاف هم ساخته شده است، اما در هر صورت در اثر استفاده تغییر رنگ می‌دهد و کماکان قابل مشاهده می‌شود. این در حالی است که براکت های ارتودنسی دیمون به طور کامل ابزار لیگاچور را حذف کرده‌اند و عملاً این قطعه دیده نمی‌شود. بنابراین طبیعی است که تأثیر این براکت ها بر روی ظاهر فرد کمتر باشد.

 

ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون

 

درد کمتر نسبت به براکت های فلزی و سرامیکی

 یک امتیاز جالب‌تری که پوشیدن براکت ارتودنسی دیمون نصیب شما می‌کند این است که میزان ناراحتی به وجود آمده از طرف آن برای فک و برای بخش داخلی دهان بسیار کمتر است. اولاً این ابزارها در هر شرایطی تابع میزان فشار فنر اولیه هستند و این فشار تدریجی است. پس به هیچ وجه فشار زیادی به دندان‌ها و استخوان فک وارد نمی‌شود و به همین دلیل فرد کمتر احساس درد می‌کند. اما موضوع زمانی جالب می‌شود که اندازه براکت های دیمون نسبت به براکت های فلزی و سرامیکی کمتر است. این وضعیت طراحی باعث می‌شود که براکت فضای کمتری از دهان بیمار را پر کند و در نتیجه بخش‌های داخلی دهان زخم نمی‌شوند.

نظافت کردن ساده دندان‌ها

 یکی از دلایلی که بیماران به خوبی نمی‌توانند بهداشت دهان و دندان را به هنگام استفاده از براکت های فلزی رعایت کنند این است که اجزای آنها بسیار زیاد و پیچیده هستند که پاک کردن آنها نیاز به حوصله و زمان زیادی دارد. از آنجایی که معمولاً این حوصله در افراد جوان دیده نمی‌شود احتمال مبتلا شدن آنها به بیماری لثه و بیماری پریودنتال وجود دارد. اما براکت ارتودنسی دیمون تعداد قطعات و اجزای کمتری دارد و شستشوی آن با یک مسواک معمولی هم امکان پذیر است. بنابراین شما به عنوان یک بیمار می‌توانید در زمان خیلی کم‌تر و با کیفیت بهتری دندان‌های خود را نظافت کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع براکت های ارتودنسی

معایب براکت دیمون

طبیعتاً براکت ارتودنسی دیمون هم همانند سایر براکت ها در ساختار خود ایراداتی دارد که ممکن است برای استفاده کنندگان آزاردهنده و ناراحت‌کننده باشد. اولین ایرادی که به این براکت ها وارد می‌شود این است که هنوز هم در آن‌ها از سیم فلزی به عنوان منبع اصلی فشار استفاده می‌شود و این به طور مستقیم بر عملکرد فرد در خوردن و حرف زدن و جویدن تأثیر منفی می‌گذارد. به همین دلیل از این لحاظ کاملاً مشابه با براکت های فلزی و سرامیکی هستند. از طرف دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد که هزینه صورت گرفته برای براکت دیمون نسبت به براکت های معمولی و سنتی بیشتر است. البته متخصصان ارتودنسی معتقدند که کاهش تعداد جلسات ملاقات با دندانپزشک می‌تواند این هزینه بیشتر را جبران کند.

 در هر صورت در این مطلب تلاش کردیم که معرفی خوبی از براکت دیمون داشته باشیم و به برخی از مزایا و معایب آنها اشاره کنیم. این براکت ها کاملاً مشابه با براکت های سنتی در داخل دهان فرد قرار می‌گیرند و بر روی جویدن و حرف زدن او تأثیر منفی می‌گذارند. اندازه کوچکتر و عدم استفاده از لیگاتور باعث شده که براکت ارتودنسی دیمون برای شخص بیمار راحت‌تر باشد و تمایل بیشتری به استفاده از آنها در بین بیماران وجود دارد. اگر اطلاعات ذکر شده در این مطلب برای شما کافی نیست می‌توانید مستقیماً برای رزرو وقت و مشاور با دندانپزشک با ما تماس بگیرید یا سؤالات خود را در بخش نظرات همین مطلب بپرسید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر
دکتر سولماز جلایر پس از طی دوره راهنمايي،دبیرستان و پیش دانشگاهی در مدارس استعدادهای درخشان (تيزهوشان) با کسب رتبه ممتاز در کنکور سراسری سال 1382 وارد مقطع دکترای دندانپزشکی شد و در سال 1388 با کسب مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان فارغ التحصیل گردید. در ادامه در سال 1391 با قبولی در آزمون دستیاری دندانپزشکی، دوره تخصصی را در گرایش " ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت " در دانشگاه علوم پزشكي قزوين آغاز نمود و پس از اتمام اين دوره 4 ساله، موفق به اخذ بورد تخصصي ارتودنتیکس گردید. ایشان از سال 1395 به عنوان استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به فعاليت بوده و علاوه بر فعالیت های پژوهشی-آموزشی،در مطب شخصی خود در شهر اردبیل مشغول خدمت رسانی به هموطنان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code